حل معمای هویت موجود نیم‌میلیارد ساله ای که دهان دارد اما مقعد ندارد

حل معمای هویت موجود نیم‌میلیارد ساله ای که دهان دارد اما مقعد ندارد

دانشمندان راز تکاملی مربوط به یک موجود میکروسکوپی ۵۰۰ میلیون ساله خاردار به نام ساکوریتوس کروناریوس را حل کرده‌اند؛ موجودی که دهان دارد ولی مقعد ندارد.

هنگامی که فسیل ریز این جانور دریایی گونی‌مانند در سال ۲۰۱۷ کشف شد، گزارش شد که می‌تواند قدیمی‌ترین جد شناخته‌شده انسان باشد.

این حیوان باستانی ساکوریتوس کروناریوس (Saccorhytus coronarius) نام داشت و به طور آزمایشی در گروهی از حیوانات به نام deuterostomes قرار داده شد که شامل مهره داران می شود.

طبق یک مطالعه جدید، اکنون مشخص شده که ساکوریتوس باید در گروه کاملاً متفاوتی از حیوانات قرار داده شود.

ساکوریتوس کروناریوس چیست؟

تیمی از محققان در چین و بریتانیا تجزیه و تحلیل بسیار دقیق اشعه ایکس از این موجود را انجام دادند. آنها به این نتیجه رسیدند که این موجود متعلق به گروهی به نام ecdysozoans یعنی اجداد عنکبوت ها و حشرات است. یکی از منابع سردرگمی تکاملی ساکوریتوس این بود که این حیوان مقعد نداشت.

امیلی کارلایل، محققی که ساکوریتوس را به طور مفصل مورد مطالعه قرار داد، توضیح داد:

«اوضاع کمی گیج کننده بود زیرا [بیشتر] اکدیزوزوئن ها مقعد دارند، پس چرا این یکی نداشت؟»

او گفت:

«یکی از گزینه‌های جالب این است که یکی از اجداد پیشین این گروه مقعد نداشت و ساکورویتوس پس از آن تکامل یافت. ممکن است در طول تکامل خود آن را از دست داده باشد. شاید نیازی به آن نداشته باشد زیرا فقط می تواند در یک نقطه بنشیند و یک روزنه ورودی برای همه چیز داشته باشد.»

با این حال، دلیل اصلی “تغییر وضعیت” ساکوریتوس در درخت زندگی کامبرین این است که در معاینه اولیه، سوراخ هایی که دهان آن را احاطه کرده بودند، به عنوان منافذ آبشش تفسیر شدند که یک ویژگی ابتدایی در دوتروستوم ها است.

هنگامی که دانشمندان با جزئیات بیشتر و با استفاده از اشعه ایکس قدرتمند به طور دقیق این موجود یک میلی متری را بررسی کردند، متوجه شدند که این ها در واقع پایه خارهایی هستند که جدا شده اند.

دانشمندانی که این فسیل‌ها را مطالعه می‌کنند، سعی می‌کنند هر حیوانی را روی یک درخت تکاملی قرار دهند. بنابراین، می‌توانند تصویری بسازند تا بفهمند از کجا آمده‌اند و چگونه تکامل یافته‌اند.

گویا ساکوریتوس در اقیانوس ها و در رسوباتی زندگی می کرده و خارهایش آن را در جای خود نگه می داشته است.

«ما فکر می‌کنیم که این موجود یک جا می‌نشسته؛ در یک محیط بسیار عجیب با حیوانات بسیار که شبیه برخی موجودات زنده امروزی به نظر می‌رسند، اما بسیاری دیگر از آنها کاملاً بیگانه به نظر می‌رسند.»

سنگ های حاوی این فسیل های کامبرین همچنان در حال مطالعه هستند و محققان هنوز هم می‌توانند چیزهای زیادی در مورد محیط آن بیاموزند.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

کشف فسیل حشره ای باستانی با دید ۳۶۰ درجه و پاهای چسبناک

نگاهی به دنیای سیاه قاچاق فسیل دایناسور توسط سلبریتی های کلکسیونر

فسیل ۱۳۹ میلیون ساله ۴ متری با چند نوزاد در شکمش در شیلی کشف شد

کشف فسیل دایناسوری که در روز برخورد سیارک با زمین کشته شد

منبع: yahoo
مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • مبین شهریور ۶, ۱۴۰۱

    سلام این که دهن‌ داره شاید ممکن که این نصفی از این موجود نیم میلیارد ساله شاید نصف دیگش نابود شده