حواشی حضور زنان در ورزشگاه آزادی در بازی استقلال – مس کرمان و واکنش ها به آن + ویدئو

حواشی حضور زنان در ورزشگاه آزادی در بازی استقلال – مس کرمان و واکنش ها به آن + ویدئو

در پی فشارها و تهدیدهای فیفا، روز پنجشنبه سوم شهریور ماه همزمان با بازی تیم های فوتبال استقلال و مس کرمان، زنان ایرانی برای اولین بار اجازه یافتند در ورزشگاه آزادی به تماشای یک دیدار لیگ‌ برتری بنشینند و تیم محبوب‌ خود را از نزدیک تشویق کنند. برای این بازی ۵۰۰ بلیت به بانوان اختصاص پیدا کرده بود. برد تیم استقلال مقابل مس کرمان نیز شادی دختران هوادار آبی‌ پوش حاضر در ورزشگاه را دو چندان ساخت.

از سال ۱۳۶۲ به این طرف درهای ورزشگاه‌ ها در ایران به روی تماشاگران زن بسته بود و حضور بانوان در ورزشگاه محدود به چند بازی ملی در سال های اخیر بود که بسیاری آن را اقدامی گزینشی و نمایشی در برابر فشارهای فیفا برای حضور زنان ایرانی در ورزشگاه می دانستند.

شادی فراوان زنانی که روز پنجشنبه در ورزشگاه آزادی حضور یافتند سوژه ی عکاسان شد و به ویژه تصاویر اشک شوق آن ها و سجده ی یک دختر آبی پوش بر روی سکوی ورزشگاه بازتاب زیادی در فضای مجازی پیدا کرد.

با این حال، شبکه سه از پخش تصاویر زنان در ورزشگاه خودداری کرد و محمد رضا احمدی، مجری برنامه «فوتبال برتر» هم در صحبت های خود هیچ اشاره ای به این اتفاق ویژه نداشت. البته برخی هم بر این باورند که اینگونه بهتر است تا حساسیت مخالفان کمتر برانگیخته شود.

برای این دیدار ۵۰۰ بلیت برای بانوان در نظر گرفته شده بود اما در فاصله ی چند ساعت مانده به آغاز بازی، بلیت ویژه بانوان در فضای مجازی و در بازار سیاه به قیمت نجومی ۲ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده بود.

زنان هوادار استقلال در این بازی از روی سکوها شعارهای «دخترآبی» و «وریای با غیرت حرف تو حرف ملت» سر دادند.

گفته می شود حضور خانم ها جو ورزشگاه را تحت تأثیر قرار داده بود و شعار نامربوط و توهینی طی بازی شنیده نشد. سینا کلهر، معاون فرهنگی و ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در توییتی نوشت: «اتفاق مثبت حضور بانوان در ورزشگاه آزادی، بهبود چشم گیر فضای فرهنگی به خصوص شعارهای هواداران بود. باشد که حضور و حرمت بانوان در فرهنگ ایرانی بتواند شوک مثبت فرهنگی برای سکوها و فرهنگ هواداری باشد.»

کلهر همچنین درباره ی شعارهای تماشاگران زن گفت: «شعارهای بانوان خوب بود و به آقایان نشان دادند چگونه می‌شود هوادار بود. کسی بی ادبی نکرد و امیدوارم این بازی نمونه‌ای برای بازی‌های بعد شود. بانوان کار ما را در فرهنگی شدن ورزشگاه‌ها راحت تر کردند.»

حضور بانوان در ورزشگاه برای تماشای یک بازی لیگ برتری هر چند اتفاق بسیار خوبی محسوب می‌ شود، اما کماکان این سؤال را مطرح می سازد که چرا محقق شدن این امر باید چندین دهه به طول انجامد و دست آخر با فشارها و تهدیدهای بیرونی صورت گیرد.

به دنبال حضور زنان ایرانی در ورزشگاه آزادی، فیفا و چهره های ورزشی، هنری و سیاسی به این اتفاق واکنش نشان دادند.

حساب رسمی فیفا در توییتر نوشت: «از اینکه امروز در ورزشگاه آزادی حضور دارید، خوشحالیم.»

علی کریمی اسطوره فوتبال ایران و تیم پرسپولیس نیز با گذاشتن کلیپی از صفحه اینستاگرام فارسی   AFC (کنفدراسیون فوتبال آسیا) در استوری اینستاگرامش به حضور زنان در ورزشگاه واکنش نشان داد.

او در این استوری با انتشار تصویری از حضور زنان در ورزشگاه نوشت: «همیشه شاد باشید.»

همچنین فرهاد مجیدی یکی از محبوب ترین های تاریخ استقلال که فصل پیش این تیم را قهرمان ایران کرد، تصاویری از دختران استقلالی با لباس شماره ۷ محبوب خود در استوری اینستاگرامش منتشر کرد و به این شکل به این اتفاق واکنش نشان داد.

سید عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم با انتشار توییتی در صفحه ی توییتر خود از حضور زنان در ورزشگاه آزادی ابراز خوشحالی کرد.

ضرغامی درباره ی این موضوع در صفحه توییتر خود نوشته است: «دیروز از شادی زنان و دختران جوان در استادیوم آزادی لذت بردم. اولین بار است که آنان برای مسابقات لیگ برتر به استادیوم می‌آیند. تولید شادی و دلخوشی چقدر راحت است! شادی آبی‌ها برایم زیبا و دلچسب است. وزیر ورزش، ممنون!»

دختر آبی که بود؟

سحر خدایاری (متولد سال ۶۹ در چهارمحال و بختیاری) که در شبکه‌ های اجتماعی با لقب دختر آبی شناخته می‌ شود، از هواداران تیم فوتبال استقلال بود که پس از دستگیری اش به خاطر تلاش برای ورود به ورزشگاه برای تماشای مسابقه فوتبال، اقدام به خودسوزی کرد و در ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ درگذشت. درگذشت او، بازتاب گسترده‌ ای در سطح داخلی و جهانی داشت.

سحر خدایاری اسفند ۹۷ هنگام ورود به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی فوتبال بین تیم‌های استقلال ایران و العین امارات در چارچوب مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۹، توسط مأموران نیروی انتظامی بازداشت می شود. او پس از آزادی برای باز پس گیری وسایل شخصی خود که ضبط شده بود به دادگاه انقلاب مراجعه می کند. اما قاضی پرونده حضور ندارد و جلسه دادگاه تشکیل نمی شود. با این حال، گفته می شود در آنجا فردی به خدایاری می گوید که در صورت محکومیت ممکن است به ۶ ماه تا ۲ سال حبس برای ورود غیرقانونی به ورزشگاه محکوم شود. خدایاری پس از شنیدن این خبر در مقابل دادگاه انقلاب تهران دست به خودسوزی می زند و در نهایت بر اثر شدت جراحات حاصل از خودسوزی جان خود را از دست می دهد.

پدر سحر خدایاری در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره ی ماجرای دستگیری دخترش گفت: «سحر مشکل عصبی داشته و در روز دستگیری اعصابش به هم ریخته و فحاشی می‌کند و با مأمور نیروی انتظامی درگیر می‌شود.» او با بیان اینکه دخترش تحت تأثیر برخی دوستانش اقدام به خودسوزی کرد گفت «سحر در روزی که به دادگاه می‌رود، باز هم اعصابش به هم می‌ریزد و اقدام به خودکشی می‌کند.» پدر سحر همچنین پیرامون محکومیت دخترش گفت: «هیچ حکمی مبنی بر زندانی شدن سحر صادر نشده و ما به عنوان خانواده سحر اعلام می‌کنیم که اصلاً قرار نبوده سحر زندانی شود.»

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • openmusic شهریور ۵, ۱۴۰۱

    کاش اون قسمتی که موزیک پخش میشد هم تو کلیپ بود

  • داریوش شهریور ۵, ۱۴۰۱

    از هو شدن یک عده هم مینوشتی???

  • رایان شهریور ۵, ۱۴۰۱

    بسیار اتفاق خوبیه و امیدوارم ادامه دار باشه. ولی من هم به عنوان یک مرد ایرانی حق دارم برای مشاهده فوتبال بانوان به ورزشگاه برم. مدافعین برابری جنسیتی کجا هستند؟ فیفا چرا لال مونی گرفته و توییت نمیکنه؟ چرا فدراسیون فوتبال ایران رو به حذف تیم بانوان از مسابقات جهانی تهدید نمیکنند؟ چرا کانالهای تلویزیونی برنامه ای در راستای حمایت از این حق انسانی منتشر نمی کنند؟

  • خسته شهریور ۵, ۱۴۰۱

    “گفته می شود حضور خانم ها جو ورزشگاه را تحت تأثیر قرار داده بود و شعار نامربوط و توهینی طی بازی شنیده نشد.”
    از این لحاظ صادقانه ۰-۳ از کل دنیا جلو هستیم.

    • ah شهریور ۶, ۱۴۰۱

      خسته چرا از این چیزا تو کامنت های قبلیت پیدا نبود حالا پیدا شد? دو رویی هم حدی داره بخدا!!!!!
      چی شد حالا یهویی صادقانه از غربی ها و جهان ۳ هیچ جلو زدیم نکنه فقط به خاطر حضور زنان?، تو کامنت های قبلیت میگفتی خیلی از غرب تعریف میکردی که!!!! ای وای توهم که ? از آب دراومدی دیگه ،حداقل میزاشتی یه دو سه روز از کامنت هات بگذره بعد میومدی اینطوری بگی حیف شد زود خودتو نشون دادی

  • اکبرمظفری شهریور ۶, ۱۴۰۱

    وریا ۳۶سال سن دارد درفصل گذشته کارکرد درحد صفر داشته باید بازنشسته شود و از حاشیه درست کردن وپول میلیاردی دست بردارد وحرص کمتر داشته باشد

  • هستی شهریور ۷, ۱۴۰۱

    پدر سحر اینارو نگه پس چی بگه خیلی وقته تو ایران جز حرف زور و اونچیزی که بابا میل حکومت چیزی گفته نشده ،اینجا زن جز یه ابزار جهت خوش گذرانی یه عده به عنوان انسان آزاد حقی نداره.