لیست کامل جاذبه های گردشگری شمال

لیست کامل جاذبه های گردشگری شمال

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

شمال با جنگل و کوه و آبشارهای فراوان محاصره شده است. در سفر به شمال، همسایه‌ی دریا می‌شوید و می‌توانید رویای زندگی در یک جنگل انبوه را تجربه بکنید! اگر علاقه‌مند به سفر به شمال هستید، در ادامه با ما همراه شوید تا لیست جاذبه‌های گردشگری شمال + عکس را با هم ببینیم بیشتر با شمال کشور آشنا شویم.

چرا شمال کشور را برای سفر انتخاب کنیم؟

با توجه به زیاد بودن جاهای دیدنی شمال و آب‌ و ‌هوای دلپذیر منطقه، تعجبی ندارد که در روزهای تعطیلات تمام جاده‌ها به سمت شمال ترافیک می‌شوند. اما قبل از اینکه راهی شوید بهتر است با بهترین مکآن‌های دیدنی شمال آشنایی داشته باشید و سپس به جاده بزنید. از غرب تا شرق منطقه ساحلی دریای خزر پر از جاذبه‌های گردشگری، تفرجگاه، پارک‌های جنگلی و امکانات تفریحیست. خیلی‌ها به خصوص آن‌هایی که دوست یا اقوامی در شمال دارند یک مقصد همیشگی دارند اما آن‌هایی که سفر به جاهای جدید را دوست دارند هر دفعه یکی از جاهای دیدنی شمال را انتخاب می‌کنند. زیاد بودن گزینه‌های قابل انتخاب کار را سخت‌تر می‌کند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم جاهای دیدنی شمال را بر اساس بیشترین مسافر و بازدید پیدا بکنیم و همه را در این مطلب معرفی کنیم.

جاهای دیدنی مازندران

اگر بگوییم تمام شهرها و روستاهای استان مازندران یک جاذبه‌ گردشگری هستند اغراق نکرده‌ایم؛ چرا که طبیعت زیبای مازندران از غرب تا شرق چشم‌نواز است. از طرف دیگر مازنی‌ها به مهمان‌نوازی مشهور هستند تا جایی که بخش بزرگی از درآمد آن‌ها از گردشگری است. با این که تعداد جاهای دیدنی مازندران بسیار زیاد است اما ما فقط تعدادی از پر طرفدارها را برای معرفی به شما همراهان گرامی سفرمارکت انتخاب کرده‌ایم.

چشمه‌های باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت ایران استخر‌های طبیعی بسیار شگفت‌انگیزی از جنس تراورتن هستند که از جاهای دیدنی استان مازندران محسوب می‌شوند و در بلندای ۱۸۴۱ متری از سطح دریا قرار دارند. اطراف چشمه‌ها پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی است و رنگ زیبای نارنجی‌ منحصر‌ به ‌فرد آن‌ها در اثر‌ غلظت بالای رسوبات اکسید آهن به وجود آمده است. این باداب‌ها شامل چندین چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب می‌شود.

چشمه‌هایی مشابه باداب سورت در پاموکاله ترکیه نیز وجود دارد. همچنین ایوان‌های مطبق سفید و صورتی در نیوزیلند، بایشوایتای در چین، باگنی سان فلیپو در ایتالیا، منطقه سنگ زرد در آمریکا و هیرو ال آگورا در مکزیک به این جاذبه طبیعی شباهت‌هایی دارند. چشمه‌های باداب سورت در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست واقع شده است. این چشمه‌ها از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ می‌رسند و از جنوب مشرف به دره‌های پایین‌دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها هستند. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه می‌کند.

پل ورسک

پل ورسک از زیباترین و مشهورترین پل‌های تاریخی ایران و از شاهکارهای مهندسی کشور به شمار می‌رود که هدف از ساخت آن، تردد قطارها به ‌سمت شمال کشور بوده است. این پل در مدت ‌زمان دو سال ساخته شده است و کار ساخت آن از آبان سال ۱۳۱۳ تا اردیبهشت ۱۳۱۵ زمان برده و سرانجام در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسیده است.

این پل که در مسیر راه‌آهن سراسری تهران-شمال قرار دارد، نقش مهمی در سرنوشت جنگ جهانی دوم داشته است و اگر این پل وجود نداشت، نتیجه دیگری برای جنگ رقم می‌خورد! پل ورسک از ارزشمندترین آثار فنی و مهندسی راه‌آهن در شمال کشور است که به‌ همت یک شرکت دانمارکی ساخته شده است.

اهمیت تاریخی و مهندسی این پل به ‌حدی است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. در هر صورت جلوه زیبای این پل که در طبیعت کوهستانی البرز واقع شده، هر گردشگری را ترغیب می‌کند تا برای مدتی کوتاه هم که شده، توقفی در طول مسیر خود داشته باشد و از این پل دیدنی بازدید کند. اگر فرصت داشتید، حتما به کنار رودخانه ورسک بروید و از هوای مطبوع این منطقه و چشم‌انداز زیبای اطراف آن نهایت لذت را ببرید. آبشار ورسک هم می‌تواند در برنامه سفر شما قرار گیرد؛ به ‌خصوص که در نزدیکی پل ورسک قرار دارد. این آبشار در شرق روستای ورسک واقع شده و بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از آن است. برای بازدید از این جاذبه‌ها نگران محل اقامت خود نباشید؛ شما می‌توانید با اجاره ویلا از سفرمارکت در هر جای ایران ویلا رزرو کنید.

روستای فیلبند

روستای فیلبند از زیباترین روستاهای مرتفع در استان مازندران است.

این روستا به ‌دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه خود و قرار گرفتن در ارتفاع کوهپایه‌ای، چشم‌اندازی زیبا به مراتع و روستاهای اطراف دارد. روستای فیلبند با طبیعت بکر و زیبای خود در نیمی از سال با ابرها احاطه شده است و طبیعت دوستان زیادی در فصل گرم به این منطقه خوش آب و هوا مسافرت می‌کنند. دریای ابر فیلبند در بیشتر روزهای سال تشکیل می‌شود؛ تماشای حرکت ابرها از میان پاها و احاطه شدن در توده‌های ابر، لحظات به ‌یاد ماندنی را برای گردشگران خلق می‌کند. ییلاق در این روستا در میان اهالی روستاهای اطراف فیلبند نیز محبوبیت زیادی دارد و در فصل‌های گرم سال، از بسیاری از روستاهای اطراف نیز به روستای فیلبند می‌آیند تا از آب و هوای عالی و طبیعت مطبوع آن بهره‌مند بشوند. اما در فصول سرد، ساکنان روستا، خود نیز به مناطق دیگر می‌ر‌وند و روستا خالی از سکنه می‌شود.

لیست کامل جاذبه های گردشگری شمال

برای ساکنان تهران و اطراف آن، روستای فیلبند به ‌دلیل فاصله نزدیک تا پایتخت، محبوبیت زیادی دارد. از زیباترین مناظر ییلاق فیلبند، طلوع و غروب زیبای خورشید در این روستاست. کوهنوردی در این روستا نیز لذت‌بخش است. روستای فیلبند با ارتفاعی در حدود ۲۳۰۰ متر از تراز دریا، بلندترین روستای قسمت شرقی استان مازندران به شمار می‌رود و به همین دلیل با نام «بام شرقی مازندران» نیز شناخته شده است. در گویش مازندرانی این روستا را «فلبند» یا «فلبن» می‌نامند. «فل» به معنای خستگی است و «بند» معنی بند آمدن می‌دهد و بر اساس گفته‌های اهالی، راه دشوار تردد به این روستا در گذشته‌های دور، باعث این نام‌گذاری شده است. اگر شما فقط به دنبال یک آخر هفته آرام هستید نیز می‌توانید برای خرید بلیت قطار به سفرمارکت مراجعه کنید.

پرطرفدارترین جاهای دیدنی گیلان

گیلان با دو استان مازندران و گلستان کمی تفاوت دارد؛ شاید دلیل این تفاوت این است که استان گلستان از سال ۱۳۷۶ یک استان مستقل شده است و برای مدت‌ها جزو مازندران بوده. تشابه زبانی و فرهنگی در دو استان مازندران و گلستان در مقایسه با گیلان بسیار بیشتر است. گیلان و مازندران با این که فاصله زیادی از هم ندارند اما همیشه میزبان طیف‌های مختلفی از گردشگران و مسافران هستند. در ادامه برخی از جاذبه‌های استان گیلان آورده شده است:

موزه میراث روستایی گیلان

اگر بگوییم در میان جاهای دیدنی شمال، موزه میراث روستایی گیلان بی‌نظیر است اغراق نکرده‌ایم. مشابه چنین موزه‌ای در ایران وجود ندارد. موزه میراث روستایی گیلان مجموعه‌ای از خانه‌های روستایی است که از نقاط مختلف کوهستانی و جلگه گیلان به این محل منتقل کرده‌اند. در کنار خانه‌ها مردان و زنانی با لباس محلی گیلان مشغول پخت و پز غذا هستند یا راهنمایی و خدمت‌رسانی به مسافران. موزه میراث روستایی گیلان در ۱۸ کیلومتری رشت در کنار جاده سراوان به فومن واقع شده است. این موزه مانند نمایشگاهی مینیاتوری از گیلان است. فرهنگ، آداب و رسوم، غذاها، معماری، هنر و لباس گیلانی همه در این موزه دور هم گرد آمده‌اند. قطار گردشگری گیلان در کنار این موزه توقف می‌کند و در هر توقف برنامه‌های شاد موسیقی و بازی‌های محلی اجرا می‌شود. اگر هم با خودرو شخصی سفر می‌کنید حداقل ۲ تا ۳ ساعت برای گردش در موزه و محیط اطرافش اختصاص بدهید.

 شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت برای مردم بومی یک محل قرار همیشگی و نقطه توقفی در میان شلوغی شهر است. خیابانی که تا همین چند سال قبل پر از ماشین و دود بود حالا هر شب پر از دکه‌های کباب‌ و یخ در بهشت شده است. برای مهمان‌ها عکس گرفتن در جلوی ساختمان زیبای شهرداری، قدم زدن در خیابان اعلم‌الهدی تا سبزه‌میدان و خرید از پاساژ‌های اطراف جذابیت بالایی دارد. مجسمه‌ سردار جنگل، شالیزار کوچک برنج در میان پیاده‌راه و چندین مجسمه و نماد مفهومی دیگر باعث شده‌اند تا هرکسی که به این میدان می‌رسد چند دقیقه توقف کند و از حضور در میان مردم لذت ببرد. شما حتی می‌توانید با اجاره ویلا شمال در نزدیکی این میدان، عصرها به شهرداری بروید و قدم بزنید.

فاز تفریحی و گردشگری منطقه آزاد انزلی

منطقه آزاد انزلی واقع در ساحل دریا بین جاده رشت به بندر انزلی از پربازدیدترین جاهای دیدنی شمال کشور است. به جز دو مرکز خرید بزرگ کاسپین و ستاره شمال که صدها فروشگاه با تنوع بالا دارند، مجموعه تفریحات دریایی، آکواریوم، دریاچه پرندگان و پارک ساحلی می‌توانند یک روز کامل از وقت شما را پر کنند. مجموعه آکواریوم انزلی به تنهایی دارای امکانات تفریحی مثل شهربازی سالن بولینگ، سینمای چند بعدی، باغ خزندگان و رستوران است.

 بلوار و اسکله انزلی

در مقابل اسکله بندری انزلی یک پارک قدیمی وجود دارد که به نام بلوار انزلی مشهور است. این بلوار که از اسکله ماهیگیران شروع می‌شود تا انتهای موج‌شکن انزلی ادامه پیدا می‌کند. اکثر مسافرانی که به انزلی می‌روند برای تماشای کشتی‌ها، مرغابی‌هایی که همیشه منتظر خوردن نان از دست مردم هستند و قایق‌سواری به بلوار می‌روند.

تالاب انزلی

تالاب انزلی با گل‌های نیلوفر آبی شهرتی جهانی دارد. تجربه قایق‌سواری در میان گل‌های نیلوفر و تماشای پرندگان مهاجر واقعا فراموش شدنی نیست. با این که در سال‌های اخیر به علت ورود سیلاب و فاضلاب‌ شهری به تالاب از عمق و وسعت آن کم شده است اما بخش‌های زیادی از آن زیستگاه پرندگانی مهاجر است که از سیبری به جنوب سفر می‌کنند. تورهای پرنده‌نگری در ایستگاه‌هایی با دوربین‌های مخصوص در اطراف تالاب برگزار می‌شوند. در مناطق جنوبی تالاب گاو‌میش‌ها و اسب‌های وحشی نیز دیده می‌‌شوند که البته نزدیک شدن به آن‌ها توصیه نمی‌شود.

شهر باستانی ماسوله

معماری خانه‌های ماسوله به اندازه‌ای شهرت دارد که یک مثال شناخته شده برای سایر روستاهای مشابه آن شده است؛ هرکسی بخواهد خانه‌های پلکانی را توضیح بدهد حتما از ماسوله نام می‌برد. برای گردشگران خارجی هم این که سقف خانه پایینی حیاط خانه بالایی است بسیار جالب توجه و تعجب‌برانگیز است. حرف درباره ماسوله زیاد است. برای رفتن به ماسوله باید به فومن بروید و سپس سفر خود را در جاده مخصوص ماسوله ادامه دهید. طبیعت و جنگل مه‌آلود، بقعه عون بن علی، صنایع دستی، آبشار ماسوله رودخان و غذاهای محلی از جاذبه‌های ماسوله هستند.

قلعه رودخان

در بالای منطقه کوهستانی و در میان جنگل انبوه قلعه‌ای از دوران ساسانیان به جا مانده است که حالا به آن قلعه رودخان می‌گویند. نام دیگر قلعه هزار پله است چون بعد از رسیدن به انتهای جاده آسفالت باید حدود هزار پله را با پای پیاده بالا بروید. این قلعه برای اقامت سربازان و دفاع از منطقه گیلان ساخته شده بود و حال تفرجگاهی شده است برای علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت.

بام سبز لاهیجان

بام سبز نامی است که به منطقه گردشگری و کوهستانی لاهیجان می‌گویند. در این منطقه چندین مورد از جاهای دیدنی پرطرفدار شمال را یکجا می‌بینید. از مهم‌ترین این جاهای دیدنی موارد زیر هستند:

  • شیطان کوه
  • تله‌کابین لاهیجان
  • آرامگاه کاشف السطنه و موزه چای ایران
  • استخر لاهیجان
  • منطقه شیخانبر
  • بقعه شیخ زاهد گیلانی

جاهای دیدنی گلستان

استان گلستان در حاشیه جنوب شرق دریای خزر تا سال ۱۳۷۶ همانطور که ذکر شد بخشی از استان مازندران بوده است و پس از آن به ‌عنوان استانی مستقل شناخته شده است. پیشینه تاریخی این سرزمین به هفت هزار سال قبل باز می‌گردد؛ به همین دلیل، جاذبه‌های تاریخی متعددی مانند غارها، قلعه‌ها و شهرهای باستانی در این استان وجود دارند. نزدیک ۱۸ درصد از سطح استان گلستان را جنگل‌ها پوشانده‌اند؛ جنگل‌هایی که با طبیعت بی‌نظیر خود، هزاران گردشگر داخلی و خارجی را در سال به ‌سمت این بخش از ایران روانه می‌کنند. استان گلستان، سرزمین آبشارها، دریاچه‌ها، روستاهای ییلاقی و پارک‌های جنگلی است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با برخی از دیدنی‌های استان گلستان بیشتر آشنا کنیم.

برج گنبد کاووس

برج گنبد کاووس یا برج گنبد قابوس از جمله سازه‌های معماری ایران است که وجهه‌ای جهانی دارد و به‌‌عنوان یکی از بهترین آثار تاریخ مهندسی بشر شناخته می‌شود. این اثر ارزشمند که جزو جاهای دیدنی استان گلستان به حساب می‌آید، با ۷۲ متر ارتفاع لقب بلندترین برج آجری جهان را به خود اختصاص داده است. برج گنبد قابوس که به دستور قابوس ابن وشمگیر ساخته شد، پانزدهمین اثر تاریخی ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

برج گنبد قابوس یکی از جاهای دیدنی گنبد کاووس در استان گلستان است که بین خیابان جمهوری و قابوس قرار دارد. برای دسترسی به این جاذبه می‌توانید از اتوبوس استفاده کنید و در ایستگاه گنبد-بندر پیاده شوید و حدود یک کیلومتر را پیاده بروید. روش دیگر دسترسی به گنبد کاووس استفاده از تاکسی‌ است که در تمام نقاط شهر فعالیت می‌کنند. برج گنبد قابوس یا گنبد کاووس با ۷۲ متر ارتفاع جزو بناهای تاریخی مربوط به سده‌ چهارم هجری است که در زمان پادشاهی شمس‌المعالی قابوس ابن وشمگیر، از پادشاهان آل زیار ساخته شد. بر اساس کتیبه‌ آجری موجود در بنا که به خط کوفی نگاشته شده و گرداگرد برج نصب شده است، این برج در سال ۳۹۷ هجری قمری (۳۸۵ هجری شمسی) و بنا به دستور قابوس ابن وشمگیر در حومه شهر جرجان (گنبد کاووس کنونی) بنا شده است.

قبرستان خالد نبی

زیارتگاه خالد نبی و گورستان آن محلی برای زیارت و سیاحت است. فضای اطراف این زیارتگاه و مناظر پیرامون آن، سراسر آرامش و مملو از زیبایی‌های غیر قابل ‌وصف هستند. مکان آرامگاه بر فراز قله کوه گوگجه داغ قرار گرفته و چشم‌انداز زیبای آن بر بلندی کوه، همان چیزی است که موجب شده توجه طبیعت‌گردان به این منطقه جلب بشود. خالد نبی در واقع یک مجموعه متشکل از گورستان خالد نبی، آرامگاه چوپان آتای و زیارتگاه خالد نبی است. این مجموعه یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین جاهای دیدنی استان گلستان محسوب می‌شود.

به‌دلیل واقع شدن این محوطه ۱۲ هکتاری در ارتفاعاتی دورافتاده، مسیر دسترسی به گورستان و زیارتگاه خالد نبی فقط از گنبد، مراوه تپه و کلاله امکان‌پذیر است. بنابراین، برای بازدید از مجموعه خالد نبی ابتدا باید به گرگان بروید و سپس وارد جاده گرگان–بجنورد بشوید. پس از عبور از آزادشهر و مینو دشت به گالیکش می‌رسید. پس از طی مسافتی کوتاه، وارد دوراهی سمت چپ شده و از جاده گرگان – بجنورد خارج بشوید و مسیر را ادامه دهید تا به کلاله، آخرین شهر مسیر، برسید. از کلاله باید مسیر مراوه تپه را در پیش بگیرید؛ اما در میانه راه، همان جا که در ابتدای یک جاده فرعی تابلوی راهنمایی ادامه مسیر را تا مقصد نشان می‌دهد، وارد جاده فرعی بشوید. حال دیگر حال و هوای ترکمن صحرا کاملا مشهود است. از اینجا مسیر خاکی یا همان جاده خالد نبی آغاز می‌شود.

کاخ موزه گرگان

کاخ موزه‌ گرگان که با نام‌های کاخ سلطنتی گرگان یا کاخ اختصاصی گرگان نیز شناخته می‌شود، یکی از ۱۲ کاخ سلسله‌ پهلوی در کشور و محل اقامت این خانواده در منطقه بوده‌ است. این بنا در دوره‌ پهلوی اول ساخته شده است. کاخ موزه‌ گرگان به‌ عنوان اولین موزه‌ منطقه شمال، بیست‌ و‌ چهارمین موزه‌ کشور و چهارمین موزه‌ تخصصی باستان‌شناسی ایران شناخته می‌شود. رضا شاه در سال ۱۳۱۷، دستور ساخت این بنا را در کنار چندین بنای اداری دیگر صادر کرده است. تندیس‌هایی از ۳۰ شخصیت برجسته‌ استان گلستان به همراه آثار به جا مانده از دوران پهلوی برای نمایش عموم در این مکان نگهداری می‌شوند. این اثر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۳۶ به شماره ثبت ۱۵۳۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و به‌عنوان یکی از مکان‌های دیدنی گرگان، میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان است. برای سفر به استان‌های شمالی و بازدید از این جاذبه‌های دیدنی، می‌توانید با تورهای مسافرتی همراه شوید و از سفر خود لذت ببرید.

کاخ آقا محمدخان قاجار

کاخ آقا محمدخان قاجار به دست حکمران مازندران ساخته شده و منسوب به آقا محمدخان قاجار است. این بنای دو طبقه در گذشته بسیار زیبا و مزین به تزئینات طلاکاری بوده است؛ اما متاسفانه امروزه بیشتر زیبایی‌های معماری کاخ در اثر بی‌توجهی آسیب فراوان دیده‌اند.

کاخ آقا محمدخان گرگان شامل عمارت کلاه‌فرنگی عباس‌خانی، ساختمان دارالعماره و دارالحکومه می‌شود. عمارت کلاه فرنگی در غرب مجموعه قرار دارد و سرای پذیرایی حاکم استرآباد به حساب می‌آید. عمارت دارالاماره و دارالحکومه نیز ساختمان‌هایی زیبا و معروف از سنگ هستند. ظاهر این کاخ ویژگی‌های دیگر کاخ‌های قجری را در خود داشته و از نظر زیبایی با کاخ گلستان مقایسه می‌شده است. این کاخ با پلان مستطیل شکل، دو ستون چوبی با سرستون‌های مقرنس‌کاری در ضلع شمالی، جرزهای ضخیم و اندود خارجی سیمانی و اندود داخلی گچی در بنا یک مکان مهم به شمار می‌آمده است که امروزه به‌رغم ثبت شدن در فهرست آثار ملی، به حال خود رها شده است.

دیوار بزرگ گرگان

دیوار بزرگ گرگان، دیوار تاریخی گرگان، دیوار بزرگ اسکندر یا دیوار سرخ مجموعه‌ای از تاسیسات دفاعی باستانی در بخش شمال شرقی ایران و گوشه جنوب شرقی دریای خزر است. این دیوار ۱۹۵ کیلومتر طول دارد و با قدمتی از حداقل هزار سال قبل به ‌عنوان دومین دیوار بزرگ دفاعی دنیا پس از دیوار چین در جهان شناخته می‌شود. این بنا در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

دیوار بزرگ گرگان از ده‌ها میلیون آجر قرمز استاندارد، با ترکیبی از آجر، چوب و سنگ ساخته‌ شده است! آجرهایی که از خاک بادرفت (گرد و خاک زردرنگی که به ‌وسیله باد حمل شده و در پشت دیواره جویبارها انباشته شده باشد) ساخته و در کوره‌ها سوزانده می‌شده‌اند. در حال حاضر بیشتر بخش‌های این دیوار باستانی تخریب شده یا با گذشت زمان از بین رفته است. بهترین مکان‌ها برای بازدید از دیوار بزرگ گرگان، منطقه‌ی پیشکمر در شمال شرقی کلاله، شمال گنبد کاووس به ‌سمت کلاله و مراوه‌تپه و همچنین روستای تمرقره‌قوزی است.

لیست کامل جاذبه های گردشگری شمال

سرای باقری‌ها

سرای باقری‌‌ها یا خانه باقری یکی از بناهای شاخص گرگان در بافت تاریخی شهر است که نمونه‌ای مهم و ارزشمند از معماری بومی مسکونی محسوب می‌شود. این مجموعه بین محله‌های نعلبندان و سرچشمه و در حاشیه جنوبی یکی از معابر اصلی و پرگذر بافت قدیم گرگان قرار دارد و با بیش از ۲۵۰۰ متر مربع وسعت، بزرگ‌ترین خانه بافت تاریخی گرگان و همچنین بزرگ‌ترین خانه تاریخی شمال کشور به حساب می‌آید. سرای باقری‌ها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و شربت‌خانه، عکاسخانه، فروشگاه صنایع دستی و هتل بوتیک بخش‌هایی از آن است.

کلام آخر

همانطور که در این مطلب خواندیم، می‌دانید که شهرهای شمالی کشور جاذبه‌های بی‌شماری دارند. اگر در سفرهای بعدی خود به این شهرا به عنوان یک گزینه نگاه کردید، تورهای لحظه آخری در سفرمارکت اینجا هستند تا سفری خوش را برای شما رقم بزنند.

یک نظر

ورود

  • شمالی شهریور ۶, ۱۴۰۱

    شمال اینطوریه که راه میری یهو میبینی ازت اب میچکه.
    خداییش حال دارین تابستون میایین شمال . ما خودمون وقتی تابستون میشه میریم اصفهان یزد کرمان