۸ دلیلی که توضیح می‌دهد چرا پریود شما قطع شده و دیگر پریود نمی‌شوید

۸ دلیلی که توضیح می‌دهد چرا پریود شما قطع شده و دیگر پریود نمی‌شوید

دلایل زیادی برای پریود نشدن موقت یا قطعی دائمی عادت ماهانه خانم ها وجود دارد. اکثر خانم ها هر ۲۸ روز یا کمی بیشتر پریود می شوند، اما معمولاً سیکل ماهانه کمی کوتاه تر یا طولانی تر از این مقدار (از ۲۱ تا ۴۰ روز) است.

برخی از زنان همیشه چرخه قاعدگی منظمی ندارند. ممکن است پریود آنها زود یا دیر شود و مدت زمان و سنگینی آن هر بار متفاوت باشد.

دلیل پریود نشدن شما چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود پریودهای شما متوقف شود. شایع ترین دلایل عبارتند از:

  • بارداری
  • فشار
  • کاهش وزن ناگهانی
  • اضافه وزن داشتن
  • انجام بیش از حد ورزش
  • مصرف قرص های ضد بارداری
  • یائسگی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

گاهی اوقات نیز پریودها ممکن است در نتیجه یک وضعیت پزشکی مانند بیماری قلبی، دیابت کنترل نشده، پرکاری تیروئید یا یائسگی زودرس متوقف شود.

در ادامه این مطلب، به توضیح بیشتر این دلایل خواهیم پرداخت. با روزیاتو همراه باشید.

۱- بارداری

اگر از نظر جنسی فعال باشید و پریودتان دیر شود، ممکن است باردار باشید. بارداری یکی از دلایل رایج توقف پریود به طور غیرمنتظره است. گاهی اوقات اگر روش پیشگیری از بارداری که استفاده می کنید شکست بخورد، ممکن است اتفاق بیفتد.

۲- استرس

اگر استرس دارید، سیکل قاعدگی شما می تواند طولانی تر یا کوتاه تر شود. دوره های قاعدگی شما ممکن است به طور کلی متوقف شود یا ممکن است دردناک تر شوند.

۳- کاهش وزن ناگهانی

کاهش وزن بیش از حد یا ناگهانی می تواند باعث توقف قاعدگی شود. محدود کردن شدید مقدار کالری که می خورید، تولید هورمون های مورد نیاز برای تخمک گذاری را متوقف می کند.

۴- اضافه وزن داشتن

اضافه وزن نیز می تواند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد. اگر اضافه وزن دارید، بدن شما ممکن است مقدار زیادی استروژن تولید کند، یکی از هورمون هایی که سیستم تولید مثل را در زنان تنظیم می کند. استروژن اضافی می تواند بر تعداد دفعات پریود شدن شما تأثیر بگذارد و همچنین می تواند باعث توقف پریود شود.

۵- انجام ورزش بیش از حد

استرسی که فعالیت بدنی شدید بر بدن شما وارد می کند می تواند بر هورمون های مسئول قاعدگی شما تأثیر بگذارد. از دست دادن بیش از حد چربی بدن از طریق ورزش شدید نیز می تواند تخمک گذاری شما را متوقف کند.

۶- قرص های پیشگیری از بارداری

یکی از دلایل پریود نشدن قرص های ضدبارداری هستند. اگر از قرص های ضدبارداری استفاده می کنید، ممکن است هر چند وقت یکبار پریود را از دست بدهید. این معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. برخی از انواع پیشگیری از بارداری، مانند قرص های فقط پروژسترون (POP)، تزریق ضد بارداری و سیستم داخل رحمی (IUD)، به ویژه Mirena، می توانند باعث توقف کامل پریود شوند.

۷- یائسگی

با نزدیک شدن به یائسگی، ممکن است پریودهایتان از دست برود. این به این دلیل است که سطح استروژن شروع به کاهش می کند و تخمک گذاری منظم تر می شود. پس از یائسگی، دوره های شما به طور کامل متوقف می شود. یائسگی بخشی طبیعی از پیری در زنان است که معمولاً بین سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی اتفاق می افتد. میانگین سنی برای یک زن برای رسیدن به یائسگی ۵۱ سال در انگلستان است.

۸- سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

تخمدان های پلی کیستیک حاوی تعداد زیادی فولیکول بی ضرر هستند. اینها کیسه های توسعه نیافته ای هستند که در آن تخمک ها رشد می کنند. اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید، این کیسه ها اغلب قادر به آزاد کردن تخمک نیستند، به این معنی که تخمک گذاری انجام نمی شود.

چه زمانی برای پریود نشدن به پزشک متخصص مراجعه کنید؟

اگر باردار نیستید، تست بارداری منفی داده اید، و بیش از ۳ دوره متوالی پریود را از دست داده اید به پزشک خود مراجعه کنید. اگر رابطه جنسی دارید و آزمایش بارداری انجام نداده اید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که آزمایش بارداری انجام دهید.

پزشک ممکن است از شما درباره موارد زیر نیز سوال بپرسد:

  • سابقه پزشکی خود شما
  • سابقه پزشکی خانواده شما
  • سابقه جنسی شما
  • هر گونه مشکل عاطفی که دارید
  • هر گونه تغییر اخیر در وزن شما
  • میزان تمرینی که انجام می دهید

شاید پزشک به شما توصیه کند منتظر بمانید تا ببیند آیا قاعدگی شما خود به خود باز می گردد یا خیر. در برخی موارد ممکن است برای بازگشت پریود به درمان نیاز داشته باشید.

اگر پریودهایتان قبل از ۴۵ سالگی متوقف شد یا اگر در سن بالای ۵۵ سالگی همچنان خونریزی دارید، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

مدت زمان نرمال پریود چقدر است؟ چرا برای بعضی خانم‌ها کوتاه است و برای عده‌ای طولانی؟

۳ مشکل در پریود خانم‌ها که هیچ کس نباید نادیده بگیرد

پیش از اختراع نوار بهداشتی زنان در دوران پریود از چه چیزی استفاده می کردند؟

چه زمانی با دخترم در مورد پریود صحبت کنم ؟ و چگونه برایش توضیح دهم ؟

با مواد غذایی مفید و مضر در دوران پریود آشنا شوید

بدون نظر

ورود