ماجرای مرد قاطردار دماوندی مسلط به زبان انگلیسی از زبان خودش + ویدئو

ماجرای مرد قاطردار دماوندی مسلط به زبان انگلیسی از زبان خودش + ویدئو

در روزهای گذشته ویدئویی در فضای مجازی از یک مرد عامی منتشر شد که در مسیر قله دماوند به گردشگران قاطر اجاره می دهد. نکته ی جالب درباره ی این مرد که در شبکه های اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفت تسلط او به زبان انگلیسی بود و بعضی کاربران به شوخی گفتند که تسلط این مرد به زبان انگلیسی از برخی مسئولان کشور بیشتر است. این مرد که مسعود بایه نام دارد در گفتگویی با خبرگزاری رکنا از خود و ماجرای تسلطش به زبان انگلیسی گفته است.

مسعود بایه ۵۹ سال دارد و حدود ۳۷ سال است که به عنوان یک راهنمای گردشگری در مسیر فتح قله دماوند از جبهه جنوبی فعالیت می کند. او همان شغل پدرش یعنی اجاره قاطر در مسیر دماوند را ادامه می دهد، فقط کمی آن را توسعه داده، مدرن‌ تر کرده و با استفاده از قابلیت های اینترنت و هوش ذاتی خود، ارتباطاتش را با گردشگران خارجی افزایش داده است.

پدر مسعود نیز حدود ۵۰ سال در مسیر فتح کوه دماوند از جبهه جنوبی قاطر اجاره می داد و او از همان کودکی پا به پای پدرش به مسیر دماوند می آمد تا هم کار را از پدرش یاد بگیرد و هم بتواند با گردشگران خارجی که هر از گاهی با کمک پدرش به قله دماوند صعود می کردند، آشنا شود و بتواند زبان انگلیسی و آداب معاشرت با خارجی ها را از آن ها یاد بگیرد.

مسعود از دوران نوجوانی در یادگیری زبان انگلیسی و ارتباط گرفتن با گردشگران خارجی بسیار مستعد بود و خیلی زود توانست این مهارت ها را یاد بگیرد و حالا ۲۰ سالی هست که او به صورت پیوسته با استفاده از سایت و صفحه ی خود در فضای مجازی و تبلیغات گرمی که مسافران خودش برایش انجام می دهند، می تواند هر سال چندین گردشگر خارجی را جذب کند و با خود به قله دماوند و دیگر نقاط دیدنی ایران در شهرهای مختلف ببرد.

مسعود بایه علاوه بر هوش ذاتی و استعداد یادگیری زبان انگلیسی، توانایی جسمی بالایی نیز از خداوند دریافت کرده است که باعث شده او بتواند همراه گردشگران خارجی به قله دماوند برود و آن قدر این کار را تکرار کرده که به گفته خودش بیش از ۴۰۰ بار قله دماوند را فتح کرده است.

آن طور که خود مسعود می گوید، او ۹ کلاس بیشتر سواد ندارد و زبان انگلیسی را هم نه از روی کلاس و کتاب بلکه صرفا با استفاده از استعداد ذاتی خویش فراگرفته است. او بعد از ترک تحصیل به خدمت سربازی رفته است و بعد از پایان دوره سربازی، به صورت مستقل از پدرش مشغول اجاره دادن قاطر در مسیر قله دماوند از جبهه جنوبی شده است. مسعود اهل رینه است؛ شهری در جنوب قله دماوند که از نظر تقسیمات کشوری جزو منطقه لاریجان در شهرستان آمل استان مازندران محسوب می شود، اما از نظر جغرافیایی به امامزاده هاشم (ع) به عنوان مرز استان تهران و مازندران در جاده هراز بسیار نزدیک است.

در سال های گذشته که مانند امروز امکانات اقامت، استراحت و حمل بار توسط قاطر در منطقه گوسفندسرا فراهم نبود، پارکینگی برای پارک خودروهای شخصی کوهنوردان در پای مسیر قله ایجاد نشده بود و پناهگاه دوم در منطقه بارگاه سوم دماوند احداث نشده بود و اساسا امکانات خاصی برای تسهیل شرایط صعود به قله دماوند در جبهه جنوبی فراهم نشده بود، کوهنوردان برای صعود به قله دماوند از این جبهه، ابتدا به رینه می رفتند و در آنجا تعداد معدودی از اهالی بومی این شهر از جمله پدر مسعود، به کوهنوردان قاطر اجاره می دادند یا بار آنها را با قاطر تا بارگاه سوم بالا می بردند.

حالا اما حدود ۱۵ سال است که با ایجاد پارکینگی در ابتدای مسیر خاکی صعود به دماوند در جاده پلور به رینه در ارتفاع ۲۴۰۰ متری، احداث مسجد و نصب کانکس های متعدد برای فروش وسایل کوهنوردی و مواد غذایی به کوهنوردان و فراهم کردن امکانات استراحت و اقامت آنها در منطقه گوسفندسرا در ارتفاع ۳۰۲۰ متری، احداث یک پناهگاه بزرگتر در کنار کمپ کوچک و قدیمی بارگاه سوم در ارتفاع ۴۲۰۰ متری، حضور خودروهای آفرودی که کوهنوردان را از پارکینگ به گوسفندسرا می برند و افزایش تعداد قاطرهایی که بار کوهنوردان را به بارگاه سوم انتقال می دهند، تعداد کوهنوردانی که هر سال از جهبه جنوبی به دماوند صعود می کنند، بسیار افزایش یافته است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۹ نظر

ورود

  • ارژنگ شهریور ۸, ۱۴۰۱

    یکی از شرایط مسول شدن تو این سیستم ، بلاهته . اگه کسی انگلیسی بلد باشه که دیگه مسول نمیشه .

  • عباس شهریور ۸, ۱۴۰۱

    روزی دوساعت کلاس زبان بزارید واسه وزیر خارحه ایران که در جواب اردوغان بجای تشکر بزبان فارسی میگه بعربی میگه شکرا جزیلا

  • محمد شهریور ۹, ۱۴۰۱

    یه مسجد هم نوک قله دماوند بسازین خخخخح

  • ایرانی شهریور ۹, ۱۴۰۱

    بنده خدا زحمت کشیده و انگلیسی رو یاد گرفته بعد برای توجیه خودشون میگن استعداد ذاتی داشته حداقل اون توی حیطه کاریش خودش رو ملزم به یادگیری کرده کاری که همون مسئولین محترم به مغزشون زحمت نمیدن

  • کامبیز شهریور ۹, ۱۴۰۱

    حاجی شاید تو سنت قد نمیده قبلنا تا لواسان که الان جزو تهرانه هم مال استان مازندران بود.. هنوزهم که هنوزه مردماش به زبان مازنی صحبت میکنن

  • الان همه انگلیسی میخونن شهریور ۹, ۱۴۰۱

    الان همه انگلیسی میخونن. خیلی از اشناهامون ۴۰ سالشونه یا تنهایی یا با همسراش رفتن انگلیسی ثبت نام کردن. میگه میخواد مهاجرت کنه.یکی از اشناهامون همسرش حسابداره انگلیسی رفته ثبت نام کرده با کل خانوادش. یعنی شوهرش خودش و ۳ تا از بچه هاش.

  • ابوالقاسم پیری شهریور ۹, ۱۴۰۱

    مسعود را بررسی کنید بچه های اطلاعات نکنه روسی یا انگلیسی یا از رژیم صهیونیستی نفوذی از رفقای راکفلر های شیطان نباشد ؟! دولتمردان جمهوری اسلامی ایران زبان خارجی رفوزه هستند عجب این راهنما زبان خارجی بود

  • محمد شهریور ۱۰, ۱۴۰۱

    چون چهرش اینطوری به نظر شما نمیخوره وزیر جرعت داری گزارش کن بگو مسعولین بلد نیستن انگلیسی صحبت کنند