لیز تراس نخست وزیر جدید بریتانیا کیست؟

لیز تراس نخست وزیر جدید بریتانیا کیست؟

لیز تراس (Liz Truss)، وزیر امور خارجه دولت بوریس جانسون، با غلبه بر ریشی سوناک به عنوان نخست وزیر جدید بریتانیا انتخاب شد و از فردا کار خود را آغاز خواهد کرد.

حدود ۱۷۰ هزار نفر از اعضای حزب محافظه کار بریتانیا، جانشین بوریس جانسون را انتخاب کردند. لیز تراس پس از مارگاریت تاچر و ترزا می، سومین زنی است که به عنوان رهبر سیاسی بریتانیا انتخاب شده است.

پنجاه و ششمین نخست وزیر بریتانیا فردا (سه‌شنبه شش سپتامبر) برای تنفیذ حکم خود به کاخ بالمورال، اقامتگاه ملکه بریتانیا در اسکاتلند خواهد رفت و انتظار می‌رود پس از مراسم تنفیذ، اولین نطق خود را ایراد کند. این اولین بار است که ملکه الیزابت حکم نخست وزیر را در جایی جز کاخ باکینگهام تنفیذ می‌کند. لیز تراس پانزدهمین نخست‌وزیر بریتانیا در دوران هفتاد ساله سلطنت ملکه الیزابت دوم خواهد بود.

خانم تراس در سخنانی کوتاه پس از اعلام نامش به عنوان پیروز انتخابات رهبری حزب محافظه‌کار، از بوریس جانسون به خاطر ایستادگی در مقابل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) و شکست جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر و اجرای برنامه واکسیناسیون کرونا تشکر کرد.

لیز تراس همیشه محافظه کار نبود. او که توسط والدینی چپگرا، که استاد ریاضی و پرستار بودند، بزرگ شد در نوجوانی عضو لیبرال دموکرات میانه رو بود و در ۱۹ سالگی ازجمله کسانی بود که خواستار لغو سلطنت شد و در این باره سخنرانی کرد.

بیوگرافی لیز تراس

لیز تراس در سال ۱۹۷۵ در آکسفورد به دنیا آمد و در هفت سالگی نقش مارگارت تاچر را در انتخابات سراسری ساختگی مدرسه اش بازی کرد. برادرش در مصاحبه‌ای رادیویی گفته بود خانواده آنها به بازی های رومیزی علاقه مند بودند اما تراسِ جوان که از باخت متنفر بود اغلب هنگام بازی ناپدید می‌شد تا ریسک برنده نشدن برایش وجود نداشته باشد.

او مدرک لیسانس خود را در رشته «فلسفه، سیاست و اقتصاد» از دانشگاه آکسفورد گرفت و در آن زمان رئیس کمیته حزب لیبرال دموکرات دانشگاه آکسفورد بود اما در سال ۱۹۹۶ به حزب محافظه کار پیوست.

لیز تراس در سال ۲۰۰۰ با همکار حسابدار خود، هیو اولری ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دو فرزند بوده است.

از لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا چه می‌دانیم؟

جاه طلبی های سیاسی

او پیش از آنکه در سال ۲۰۱۰ با حمایت دیوید کامرون به مجلس راه یابد، در انتخابات پارلمانی سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵ نامزد شد اما شکست خورد. اما این شکست‌ها از جاه طلبی های سیاسی خانم تراس کم نکرد.

اولین سِمت دولتی لیز تراس معاونت وزیر آموزش در سال ۲۰۱۲ بود. او در سال ۲۰۱۴ به عنوان وزیر کشاورزی و محیط زیست وارد کابینه شد و پیش از آنکه در سال ۲۰۲۱ به مقام وزیر امور خارجه برسد، به عنوان وزیر دادگستری، وزیر تجارت بین الملل و قائم مقام وزیر دارایی نیز خدمت کرد. او در کابینه بوریس جانسون باسابقه ترین عضو دولت بود.

مواضع راستگرایانه‌ لیز تراس او را به یکی از شخصیت‌های محبوب بدنه حزب محافظه‌کار تبدیل کرده است.

تغییر موضع درباره برگزیت

تراس با مطرح شدن بحث برگزیت به دلیل اعتقادش مبنی بر اینکه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باعث کاهش تجارت، سرمایه‌گذاری و فرصت های شغلی می‌شود، از طرفداران ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود اما با پیروزی طرفداران خروج در همه پرسی سال ۲۰۱۶ نظر خود را در این باره تغییر داد. او در ماه‌های اخیر لایحه‌ای را به مجلس برده که به دولت اجازه می‌دهد بخش‌هایی از توافق خروج از اتحادیه اروپا را نقض کند.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۳ نظر

ورود

  • Fg شهریور ۱۴, ۱۴۰۱

    کلا تمام ویژگی های نخست وزیر انگلیس رو داره : بی رحم ، دروغگو ، حزب باد ، زیر و رو کش .

  • h شهریور ۱۵, ۱۴۰۱

    ویژگیهای بارز یک ایرانی ؛ همه دنیا بد هستن فقط من خوبم.

  • HHH آذر ۱۵, ۱۴۰۲

    چقده شبیه مقامات خودمونه این توصیف ها ..دروغگو .بیرحم حزب باد.زیر و رو کش.