ویروس شبه کووید در خفاش‌های روسی به همه واکسن‌ها مقاوم است

ویروس شبه کووید در خفاش‌های روسی به همه واکسن‌ها مقاوم است

ویروس شبه کووید جدیدی که در خفاش‌های روسی کشف شد به همه واکسن‌های شناخته شده مقاوم است. این ویروس کووید با نام خوستا ۲ (Khosta-2) در سال ۲۰۲۰ در خفاش‌های روسیه کشف شد و در ابتدا تصور می‌شد که تهدیدی برای انسان‌ها نیست تا زمانی که نتیجه تحقیقات جدید توسط یک تیم تحقیقاتی مشخص شد.

بیم آن می رود که این ویروس کووید تازه کشف شده در خفاش‌های روسی بتواند انسان‌ها را آلوده کند زیرا در حال حاضر به همه واکسن‌های شناخته شده موجود مقاومت نشان داده است.

تیمی از محققان کشف کردند که پروتئین‌های این ویروس خفاش به نام خوستا-۲ می‌تواند به سلول‌های انسان مهاجرت کند.

ویروس کووید

این ویروس، برخلاف عفونت های شناخته شده کووید، در برابر آنتی بادی ها مقاوم است و جمعیت های سرم در حال حاضر در برابر آن محافظت می شوند.

مایکل لتکو، نویسنده این مطالعه، خواستار توسعه واکسن های جهانی برای کمک به محافظت در برابر سایر ویروس های خطرناک موجود در طبیعت شده است.

او می گوید:

«تحقیقات ما بیشتر نشان می دهد که ساربکویروس های در حال گردش در حیات وحش خارج از آسیا، حتی در مناطقی مانند غرب روسیه که ویروس خوستا-۲ در آن یافت شده است، نیز وجود دارد که تهدیدی برای سلامت جهانی و کمپین های مداوم واکسن علیه SARS-CoV-2 به شمار می رود.»

ویروس کووید

ویروس‌های خوستا چه نوع ویروسی هستند؟

از نظر ژنتیکی، این ویروس‌های عجیب و غریب روسی به برخی از ویروس‌های دیگر شباهت دارند که در سایر نقاط جهان کشف شده بودند. اما چون شبیه SARS-CoV-2 نبودند، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که مورد هیجان انگیزی داشته باشند.

در حالی که وقتی محققان بیشتر به آنها نگاه کردند، از اینکه متوجه شدند آنها می توانند سلول های انسانی را آلوده کنند، واقعا شگفت زده شدند.

دانشمندان در سال‌های اخیر صدها ساربکویروس را پیدا کرده‌اند که اکثر آنها در آسیا کشف شده‌اند.

ویروس‌های خوستا-۱ و خوستا-۲ در سال ۲۰۲۰ در خفاش‌های روسی کشف شدند و آزمایش‌های اولیه نشان داد که هیچ تهدیدی برای انسان ندارند.

تیم WSU دریافت که Khosta-2 می تواند از پروتئین اسپایک خود برای آلوده کردن سلول ها با اتصال به پروتئین گیرنده استفاده کند.

آزمایشات بعداً نشان داد خوستا-۲ توسط واکسن های فعلی خنثی نشده است. آنتی بادی های افراد آلوده به omicron نیز بی اثر بودند.

ویروس کووید

لتکو افزود:

« SARS-2 این توانایی را دارد که از انسان‌ها به حیات وحش بریزد. افزون بر این، ویروس‌های دیگری مانند خوستا-۲ وجود دارد که در آن حیوانات با این ویژگی‌ها منتظر می‌مانند. در نتیجه وقتی موقعیت مناسب برای ترکیب این ویروس ها پیش بیاید می توانند یک ویروس بالقوه خطرناک تر بسازند.»

در حال حاضر، گروه‌هایی در تلاش هستند واکسنی ارائه کنند که نه تنها در برابر نوع بعدی SARS-2 بلکه در واقع از ما در برابر ویروس‌های sarbeco به طور کلی محافظت کنند.

متأسفانه، بسیاری از واکسن‌های کنونی ما برای ویروس‌های خاصی طراحی شده‌اند که می‌دانیم سلول‌های انسانی یا موارد در خطر را آلوده می‌کنند.

اما این فهرست همیشه در حال تغییر است و باید طراحی این واکسن‌ها را برای محافظت در برابر همه ساربکو ویروس‌ها گسترش داد.

بر اساس آمار اداره ملی آمار بریتانیا، در اوایل سال جاری، تعداد افرادی که از زمان شروع همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در گواهی فوت خود ثبت شده‌اند به ۲۰۰۰۰۰ نفر رسیده است.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

کشف ویروس خفاشی جدیدی در چین که ۹۴.۵ درصد شبیه ویروس کووید-۱۹ است

روایت ویروس‌شناس مشهور چینی از «بیمار صفر» ویروس کووید-۱۹ و اولین روز شیوع کرونا

شیوع ویروس جدید «لانگیا» باز هم در چین؛ آیا همه گیری بزرگ دیگری در راه است؟

شناسایی سویه جدیدی از ویروس کرونا در فرانسه

ویروس‌شناس چینی: «پس از افشاگری درباره منشا ویروس کرونا، می‌خواستند مرا مسموم کنند»

احتمال انقراض سویه دلتا ویروس کرونا در ژاپن به دلیل جهش‌های ژنتیکی مکرر

منبع: mirror
بدون نظر

ورود