«ال چاپو» دست‌های قدرتمند و مخفی در قاچاق مواد مخدر را لو داد؛ ترامپ حامی اصلی او

«ال چاپو» دست‌های قدرتمند و مخفی در قاچاق مواد مخدر را لو داد؛ ترامپ حامی اصلی او

«ال چاپو»،  از داخل امن‌ترین زندان ایالات متحده، به قدرت‌های واقعی در تجارت مواد مخدر اشاره می‌کند.

پنج سال پس از استرداد به ایالات متحده، خواکین “ال چاپو” گوزمان، سلطان مواد مخدر مکزیک، به قدرت های واقعی پشت تجارت مواد مخدر در هر دو طرف مرز اشاره می کند.

گوزمان از طریق وکیل خود، ماریل کولون، یکی از معدود افرادی که اجازه تماس منظم با او را داشت، گفت که برای پایان جنگ مواد مخدر، مقامات باید «سیاستمداران دو طرف مرز» را دنبال کنند.

کولون گفت:

«باید به دنبال سیاستمدارانی بروید که اجازه می‌دهند این اتفاق بیفتد. گوزمان می داند که ممکن است ابزاری سیاسی برای دولت های ایالات متحده و مکزیک باشد.»

کولون افزود:

«هر رئیس جمهور جدید ایالات متحده عامل خود را دارد. برای ترامپ [این نشان] چاپو بود. پس از او، بایدن نیز نشان خود را دارد. همیشه فقط پای سیاست در میان بوده است.»

ال چاپو

ال چاپو کجاست؟

در سال ۲۰۱۹، گوزمن که اکنون ۶۵ سال دارد، به اتهامات متعدد مرتبط با مواد مخدر به حبس ابد محکوم شد. از آن زمان، او در سلول انفرادی در ADX Florence، یک مرکز “supermax” در کلرادو که به عنوان امن ترین زندان ایالات متحده در نظر گرفته می شود، نگهداری می شود.

گوزمان تنها یک ساعت در روز اجازه خروج از سلول را دارد و فقط ۱۵ دقیقه در ماه می تواند با سه نفر که قبلاً توسط دولت ایالات متحده بررسی شده اند، تماس تلفنی داشته باشد: مادر، یکی از خواهرانش و کوچکترین فرزندش.

کولون گفت:

«گوزمان در ایزوله کامل بوده است. او به هیچ منطقه معاشرتی یا هیچ منطقه دیگری در اطراف زندان غیر از سلول خودش دسترسی نداشت.»

در سال ۲۰۲۰، تیم حقوقی او درخواست تجدیدنظر داد و شکایت کرد که او با “شرایط غیرانسانی” در زندان مواجه است. البته این شکایت توسط یک قاضی فدرال رد شد. رفتار با گوزمان به گفته وکلای او شامل”شکنجه” و در نتیجه “انتقام گیری سیاسی” می شود که هیچ تغییری نکرده است.

به گفته مقامات ایالات متحده، اقدامات امنیتی به منظور جلوگیری از فرار گوزمان یا انجام فعالیت های غیرقانونی او است، اما حتی با وجود اینکه گوزمان از زمان دستگیری در ژانویه ۲۰۱۶ در پشت میله های زندان است، تجارت برای کارتل سینالوآ رونق گرفته است.

در طول سال مالی ۲۰۱۶، که از اول اکتبر ۲۰۱۵ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۶ ادامه داشت، بیش از ۵۰۰۰ پوند کوکائین توسط گشت مرزی ایالات متحده کشف و ضبط شد. این رقم در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۹۰۰۰ پوند افزایش یافت. پس از کاهش در سال ۲۰۱۸، کشفیات کوکائین توسط گشت مرزی ایالات متحده به بیش از ۱۱۰۰۰ پوند در سال ۲۰۱۹ و به بیش از ۱۵۰۰۰ پوند در سال ۲۰۲۰ افزایش یافت.

کشفیات مواد مخدر دیگر در ایالات متحده نیز در آن دوره افزایش یافته است. این روند به گفته کارشناسان نشان دهنده نقص تمرکز بر دستگیری رهبران کارتل است.

ال چاپو

مقامات خریداری شده اند

طبق شهادت در جریان محاکمه، گوزمان از چندین رئیس جمهور مکزیک، روسای پلیس و افسران عالی رتبه نظامی به عنوان دست داشتن در تجارت مواد مخدر نام برد.

عیسی “ال ری” زامبادا، کوچکترین برادر اسماعیل “ال مایو” زامبادا، رئیس کارتل سینالوآ، در جایگاه شاهدان ادعا کرد که “رهبران واقعی” کارتل مقامات دولت مکزیک و مجریان قانون ایالات متحده بودند.

زامبادا به طور خاص به جنارو گارسیا لونا اشاره کرد که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ وزیر امنیت عمومی مکزیک بود. گارسیا لونا در دسامبر ۲۰۱۹ در ایالات متحده دستگیر و متهم به گرفتن رشوه از کارتل سینالوآ شد.

گارسیا لونا اعتراف به بی گناهی کرده است. محاکمه او قرار بود در اکتبر سال جاری آغاز شود اما به درخواست وکلای او تا ژانویه ۲۰۲۳ به تعویق افتاد.

به گفته وزارت دادگستری ایالات متحده، گارسیا لونا متهم است که میلیون‌ها دلار دریافت کرده است تا به گوزمان اجازه دهد “بیش از یک دهه در مکزیک بدون مجازات فعالیت کند”. در همان زمان، گارسیا لونا با مقامات عالی رتبه در سازمان‌های عالی امنیت ملی و اجرای قانون ایالات متحده معامله می‌کرد.

ال چاپو

پای وزیر دفاع مکزیک در میان بود

در اکتبر ۲۰۲۰، سالوادور سینفوئگوس، وزیر دفاع مکزیک از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸، هنگام ورود به لس آنجلس با پروازی از مکزیکوسیتی دستگیر شد.

سینفوئگوس با اتهامات مرتبط با مواد مخدر نیز روبرو شد. گفته می شود او به عنوان بخشی از تحقیقات کارتل Sinaloa و ارتباطات گوزمان است. او متهم شد که از اختیارات خود برای محافظت از یکی از جناح های کارتل سینالوآ استفاده می کرد و در عین حال دستور عملیات علیه رقبای خود را می داد.

سینفوئگوس در اولین جلسه خود اعتراف به بی گناهی کرد. اما در اقدامی غافلگیرانه، دادستان های ایالات متحده پس از مذاکره با دولت مکزیک از اتهامات علیه وی صرف نظر کردند. ژنرال سابق به مکزیک بازگردانده شد و آزاد شد.

گارسیا لونا و سینفوئگوس محکوم نشده اند. اما یک مجری کارتل در شهر مرزی سیوداد خوارز مکزیک گفته است که اتهامات گوزمان دور از واقعیت نیست.

تا سال ۲۰۱۶، مرکز گزارش‌های تحقیقاتی ۱۵۳ مورد تحقیقات فساد را با هدف قرار دادن افسران مرزی ایالات متحده، که اکثر آنها اعضای گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده بودند، ثبت کرد.

قاچاق مواد مخدر متداول ترین جرم و پس از آن رشوه خواری و قاچاق انسان بود. اکثریت قریب به اتفاق موارد ذکر شده توسط CIR مربوط به ماموران با ۱۰ سال یا کمتر سابقه خدمت بود. بیشتر حوادث در تگزاس و پس از آن کالیفرنیا و آریزونا رخ داده است.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید:

دعوای باند پسران ال چاپو با رهبر شبکه قاچاق مواد مخدر و اجساد رها شده در بزرگراه

پایان فرارهای «ال چاپو»؛ رهبر کارتل مخوف سینالوآ به زندان «آلکاتراز» فرستاده می شود

سبک زندگی مجلل «ال چاپو»؛ ثروتمندترین قاچاقچی تاریخ و رهبر کارتل مخوف سینالوآ

اعترافات شوکه کننده در دادگاه «ال چاپو»؛ از رشوه به رییس جمهور مکزیک تا فرار از وان حمام

منبع: yahoo
دیجیاتو
بدون نظر

ورود