تفاوت تراکت و کاتالوگ

تفاوت تراکت و کاتالوگ

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اگر در یک نگاه ساده بخواهیم به تفاوت تراکت و کاتالوگ بپردازیم بایستی بگوییم که تراکت دم دستی تر اما کاتالوگ جدی‌تر و رسمی تر است. البته هر یک از تبلیغات اعم از چاپ تراکت تبلیغاتی و یا کاتالوگ ویژگی‌های منحصر به خود را دارا هستند. در‌واقع محبوبیت تراکت و بروشر از وقتی شروع شد که مردم با کارت ویزیت و انواع اوراق اداری آشنا شدند. به عبارتی تراکت و بروشور شکل مدرن تری از کارت ویزیت است. اما از آنجایی که هیچ استاندارد خاصی برای تفاوت میان تراکت و کاتالوگ وجود ندارد، عموم مخاطبان با تفاوت این دو مقوله آشنایی کافی ندارند. در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با ویژگی‌های ظاهری این دو نمونه محبوب تبلیغاتی آشنا کنیم. همچنین به تفاوت دقیق‌تری درباره تراکت و بروشور یا کاتالوگ خواهیم پرداخت.

اصلی‌ترین تفاوت تراکت و کاتالوگ چیست؟

پیش از آنکه تفاوت میان تراکت و کاتالوگ را برایتان شرح دهیم، بایستی بگوییم هر دو این ابزار، از جمله ابزارهای تبلیغاتی برای اطلاع رسانی هر چه بهتر خدمات مورد نظر است. در برخی مواقع چاپ تراکت و پخش آن بسیار جوابگوی نیاز مخاطب است. در برخی دیگر بایستی حتماً اطلاع رسانی از طریق چاپ کاتالوگ و یا بروشور انجام شود تا نتایج بهتری به همراه داشته باشد. با توجه به این توضیحات حالا درک بهتری از هر کدام می‌توانیم داشته باشیم.

تفاوت در اندازه

از جمله اصلی‌ترین تفاوت‌های میان تراکت و کاتالوگ اندازه آن است. در‌واقع تراکت را می‌توان یک ورق کاغذ تا نخورده که حاوی یک سری اطلاعات کلی درباره خدمات و محصولات مورد نظر است، توصیف کرد. معمولاً اطلاعات درج شده بر روی تراکت با فونت بزرگ و بسیار پر‌رنگ تایپ می‌شود. در‌واقع همین فونت بزرگ و رنگ مشکی سبب دیده شدن بیشتر آگهی می‌شود. اما در مقابل، کاتالوگ مانند یک مجله تصویری کم حجم به چاپ می‌رسد. این مجله تصویری می‌تواند شامل چند ورق باشد. معمولاً جنس ورق‌های روغنی از مرغوب‌ترین نوع جنس کاغذ است. تصاویر رنگ و نوشته‌های آن سبب جذاب شدن بیشتر آگهی می‌شود که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. بدین ترتیب کاتالوگ دارای اندازه و یا سایز مشخصی نیست.

تفاوت در نوع محتوا

همانطور که گفته شد اطلاعات درج شده روی تراکت غالباً کوتاه و کلی است. اما اطلاعات داخل بروشور یا کاتالوگ جزئی‌تر و کامل‌تر است. در واقع کاتالوگ اطلاعات بیشتری درباره نوع خدمات به مشتری منتقل می‌کند. طراحی تراکت بیشتر در قالب یک پیام تبلیغاتی کوتاه است. به همین دلیل اغلب محتوای تراکت‌ها با دقت بیشتری انتخاب می‌شود تا در مشتری نفوذ پذیر باشد. اما کاتالوگ دارای راهنمایی‌های جامع‌تر و کاربردی‌تر است که مشتری را به سمت و سوی استفاده از خدمات راغب‌تر و مشتاق‌تر می‌کند.

تفاوت تراکت و کاتالوگ

تفاوت در توزیع و در کاربرد

کاربرد هر یک از انواع ابزارهای تبلیغاتی متفاوت است. در اغلب موارد دیده می‌شود که تراکت‌ها از سوی برخی از افراد در خیابان‌ها توزیع می‌شود. یا در معابر پر تردد تراکت‌ها به دست مخاطبان احتمالی می‌رسد. این تراکت‌های پخش شده در خیابان‌ها، مغازه‌‌‌ها و داروخانه‌‌ها که گاهی خوانده می‌شود و گاهی حتی از سوی مردم دور ریخته می‌شود، بسیار تاثیرگذار هستند. اما کاتالوگ از آنجایی که کامل‌تر است، معمولاً در خود موسسه، شرکت، کلینیک و سایر اماکن خدماتی دیده می‌شود. به همین جهت مشتریان بالقوه به طور مستقیم می‌توانند به کاتالوگ‌ها دسترسی داشته باشند و از راهنمایی‌های کامل‌تر آن استفاده کنند. به همین جهت حتی توزیع این دو ابزار تبلیغاتی هم متفاوت است. همچنین بهره مندی از بروشور این امکان را به مشتریان می‌دهد تا از سایر خدمات هم مطلع شوند.

تفاوت در چاپ

چاپ کاتالوگ‌ها اصولاً چاپ رنگی است. اما تراکت‌ها غالباً تک رنگ یا سیاه و سفید هستند. در‌واقع استاندارد کاتالوگ‌ها آن است که از تصاویر متعدد استفاده شود. علاوه بر آن رنگ پس زمینه کاتالوگ بسیار در جذابیت آن حائز اهمیت است. در نتیجه در طراحی کاتالوگ‌ها دقت و ظرافت بیشتری صورت می‌پذیرد.

تفاوت تراکت و کاتالوگ

تفاوت در قیمت

با توجه به آنکه بروشورها شامل اطلاعات جزئ‌‌تر و بیشتری درباره خدمات مورد نظر هستند، طبیعتاً قیمت آن بالاتر از قیمت تراکت است. همچنین طراحی، طراحی گرافیکی، محتوای متنی، محتوای تصویری و بسیاری از پارامترهای استانداری که در کاتالوگ‌ها استفاده می‌شود، به مراتب زمان بر و هزینه بر خواهد بود. اما تراکت همانطور که گفته شد یک ورق تا نخورده با فونت درشت است که فقط به پیام اصلی آگهی اشاره دارد. به همین جهت می‌توان با پرداخت یک هزینه بسیار پایین از حجم بسیاری از تراکت‌های تبلیغاتی برخوردار شد. علاوه بر آن زمان چاپ کاتالوگ به دلیل پارامترهای استفاده شده در آن کمی زمان بر خواهد بود. در حالیکه تراکت در کوتاهترین زمان ممکن به راحتی آماده می‌شود.

برای تبلیغ کردن تراکت پخش کنیم یا کاتالوگ چاپ بزنیم؟

انتخاب هر یک از پیام‌های بازرگانی از طریق تراکت یا کاتالوگ کاملاً بستگی به نوع خدمات و کسب و کار شما دارد. برای برخی از مشاغل تراکت، پاسخگوی خوبی خواهد بود. در برخی از موارد هم کاتالوگ جنبه رسمی‌تری به خدمات شما می‌دهد. هر دو نوع تبلیغ در معرفی محصول و خدمات شما بسیار حائز اهمیت هستند. اگر آنچنان محصول یا خدمات شما شناخته شده نیست، پیشنهاد می‌شود که در ابتدا از چاپ تراکت استفاده کنید. اما اگر به اندازه کافی شناخته شده هستید و برای خودتان اسم و رسمی رقم زدید، حتماً کاتالوگ یا بروشور را در کنج موسسه، شرکت و یا کلینیک خود قرار دهید. بدین ترتیب هر مشتری بالقوه‌ای که برای استفاده از خدمات به سراغ شما می‌آید، می‌تواند کاتالوگ را هم با محصول دریافت کند. در نتیجه اطلاعات بهتری درباره سایر خدمات شما به دست می‌آورد. می‌توان این‌گونه بیان کرد که در اغلب موارد چاپ و پخش تراکت برای تمامی مشاغل جوابگو است. اما ترجیحاً برای مشاغل رسمی‌تر بهتر آن است که از کاتالوگ استفاده شود.

کجا تراکت پخش کنیم؟

پیشنهاد می‌شود تراکت‌ها در موسسات، موسسات آموزشی، موسسات خدماتی، آرایشگاه‌ها، رستوران‌ها، داروخانه‌ها یا مغازه‌ها همراه با محصول به مشتریان ارائه داده شود. تجربه ثابت کرده که تأثیر پذیری توزیع تراکت‌ها در داخل مغازه‌ها، رستوران‌‌‌‌ها، کافه‌ها و داروخانه‌ها بسیار بیشتر از توزیع تراکت‌ها فقط در محیط‌های عمومی است. در نتیجه پیشنهاد می‌شود که صاحبان مشاغل تراکت‌ها را علاوه بر محیط‌های عمومی، در محیط کسب و کار خود نیز به مشتریان بدهند.

کلام پایانی

هر یک از انواع تبلیغات دارای مشخصه‌ها و تاثیرپذیری خاصی بر روی مشتریان بالقوه و مشتریان احتمالی است. بدون شک همچنان استفاده از تبلیغات چاپی دارای جایگاه خاص خود هستند. در نتیجه این نوع تبلیغات هنوز کارایی داشته و در رونق کسب و کار نقش پر رنگی دارند. شما می‌توانید از هر یک انواع تبلیغات چاپی از جمله تراکت و کاتالوگ بنا بر نوع نیاز خود استفاده کنید و از خدمات آن در طولانی مدت بهره مند شوید.

بدون نظر

ورود