ماجرای فوت یک دانش آموز دختر در اردبیل چیست؟

ماجرای فوت یک دانش آموز دختر در اردبیل چیست؟

مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل به ادعاهای مطرح شده درباره ی حمله به یک مدرسه دخترانه در اردبیل در پی برگزاری اعتراضات در این مدرسه و مرگ یکی از دانش آموزان آن بر اثر ضرب و شتم واکنش نشان داد.

دیروز جمعه ۲۳ مهر ماه برخی منابع خبری مدعی حمله به دبیرستان دخترانه ی شاهد اردبیل در روز پنجشنبه و ضرب و شتم دانش‌آموزان آن و همچنین فوت یکی از آن ها بر اثر خونریزی ناشی از ضرب و شتم شدند.

خبرگزاری ایرنا به نقل از مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل ادعاهای مطرح شده را تکذیب کرد.

ارگان رسانه‌ای دولت گزارش داد:

علی محبوبی پور، مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل، شایعات و ادعای رسانه‌های معاند درباره جان باختن یک دانش آموز دختر در اردبیل را تکذیب کرد و گفت: «این ادعا کاملا دروغ است و به هیچ وجه صحت ندارد.»

وی با اشاره به مانور گسترده رسانه‌های ضد انقلاب و انتشار وسیع این خبر کذب تصریح کرد: «مردم مومن، انقلابی و غیرتمند اردبیل تحت تاثیر شایعات رسانه‌های معاند قرار نمی‌گیرند.»

محبوبی پور با بیان اینکه این ادعاها برای تهییج عواطف مردم انقلابی اردبیل مطرح شده است، تصریح کرد: «در اردبیل تاکنون هیچ کشته و مجروحی نداشتیم و حتی دستگیری افراد هم در این شهر قابل توجه نبوده است.»

وی خاطرنشان کرد: «مجدداً تاکید می‌کنم در روزهای اخیر هیچ دانش‌آموزی، دستگیر نشده و این موضوع نیز کذب است؛ تمامی دانش‌آموزان و آینده‌سازان این مرز و بوم با جدیت کامل در حال تحصیل هستند.»

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل بیان کرد: «رسانه‌های معاند قصد برهم زدن آرامش و امنیت مردم استان اردبیل را دارند چراکه مردم فهیم و غیور استان در همان روزهای ابتدایی راه خود را از اغتشاش‌گران جدا کرده و با محکومیت اقدامات آنان، اجازه ادامه روند را نیز ندادند.»

محبوبی پور اضافه کرد: «در روزهای اخیر، بارها و بارها سناریوی کشته‌سازی آن‌ها به سنگ خورده و دروغ از آب در آمده است و حالا دست به سناریویی بدون محتوای مشخص زده‌اند که نه اسم و عنوانی دارد و نه هیچ‌گونه مدرکی که از آن سوءاستفاده کنند.»

وی اظهار کرد: «در کذب بودن این خبر همین بس که روز پنج‌شنبه همه مدارس اردبیل تعطیل است و دانش‌آموزان در مدارس حضور نداشته‌اند که کسی بخواهد به مدارس مراجعه و تعدادی را بازداشت کند!»

واکنش وزیر آموزش و پرورش به اعتراضات دانش آموزان و بازداشت آن ها

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش ۱۳ مهر ماه در واکنش به حضور دانش آموزان در اعتراضات اخیر گفته بود:

در مدت استفاده دانش آموزان از فضای مجازی، دشمنان از یکسو با استفاده از جنگ های نامتقارن و شناختی برخی از دانش آموزان را هدف قرار دادند و از سوی دیگر نوک حمله خود را به سمت دانشگاه هایی که محل شکوفایی جوانان می باشد گرفتند، بر این اساس باید این مسائل و اهداف دشمنان را برای دانش آموزان، دانشجویان و اولیای آنان تشریح کنیم.

مهمترین وظیفه و ماموریت معلمان این است که با کمک اولیا برای تحصیل و تربیت دانش آموزان گام های موثری بردارند چرا که دشمنان متوجه شده اند ایران در فن آوری اطلاعات علمی، رشد جهانی داشته و می خواهند کاری کنند که دانش آموزان از مسیر تحصیل منحرف شوند.

نوری روز ۱۹ مهر ماه در گفتگویی با روزنامه شرق، ضمن تأیید بازداشت دانش‌آموزان معترض، توضیحاتی در خصوص وضعیت آن ها ارائه کرد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که در حوادث اخیر آیا دانش‌آموزش بازداشتی هم داریم، گفت: «دانش آموزی در زندان نداریم و مواردی هم اگر بازداشت باشند برای بحث اصلاح و تربیت است که در مرکز روان شناسی هستند و دوستان کارشنان کارشان را انجام می دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند.»

وی در پاسخ به این سؤال که تعداد دانش آموزان بازداشتی چند نفر است، گفت: «تعدادشان زیاد نیست و اینقدری نیستند. نمی توانم آمار دقیقی از تعدادشان بدهم.»

نوری در پاسخ به اینکه پس در جریان اعتراضات خیابانی دانش آموزان بازداشتی هم داریم، گفت: «در این شرایط و مرحله ممکن است این دانش آموزان به شخصیت‌های ضداجتماعی تبدیل شوند که می خواهیم آنها را اصلاح کنیم.»

وسایت خبری عصر ایران در واکنش به صحبت های وزیر آموزش و پرورش نکاتی را مطرح کرده که در ادامه آن را می خوانید:

۱ – این که “بازداشت دانش‌‌‌‌آموزان در جریان یک فرایند اعتراضی، به هیچ روی زیبنده نظام نیست”، “اظهر من الشمس” است و توضیح بیشتری نمی‌خواهد.

۲ – بعد از بازداشت دانشجویان، روسای دانشگاه‌‌های مربوطه در مصاحبه‌‌های خود مکررا گفتند که پیگیر آزادی دانشجویان هستند.

از وزیر آموزش و پروش که در جایگاه پدری دانش‌‌‌‌آموزان این کشور نشسته است، انتظار می‌رفت همانند رؤسای دانشگاه‌‌‌ها، دستکم وعده پیگیری آزادی دانش‌‌‌‌آموزان را می داد نه این که صرفاً بگوید در حال گذران دوره‌‌های جلوگیری از تبدیل به شخصیت ضد اجتماعی هستند.

از آقای وزیر می‌خواهیم به حکم وظیفه انسانی، اخلاقی و حرفه‌ای خود، پیگیر آزادی دانش‌‌‌‌آموزان باشد و اگر خودش نمی تواند مستقیماً کاری کند، موضوع را با رئیس‌جمهور در میان بگذارد تا بلکه از طریق ایشان فرجی حاصل شود.

۳ – ظاهراً وزیر حتی نمی‌داند چه تعداد از دانش‌‌‌‌آموزان بازداشت هستند و صرفا می‌گوید اینقدری نیستند! شاید هم می داند و نمی گوید و به قول خودش نمی تواند آمار بدهد؛ این خیلی عجیب است!

۴ – وزیر گفته است دانش‌‌‌‌آموزان بازداشتی، در مرکز روان‌شناسی هستند و دوستان کارشناس کارشان را انجام می‌دهند تا بعد از اصلاح به محیط مدرسه برگردند.

از جناب ایشان می پرسیم کدام مرکز روان‌شناسی، به طور شبانه روزی به دانش‌‌‌‌آموزان خدمات کارشناسی می‌دهد و از آنها نگهداری می‌کند؟! آیا امکان این که رسانه‌‌‌ها از این مرکز روان شناسی گزارش و عکس و فیلم تهیه و منتشر کنند هست؟ اصلاً آدرس‌اش کجاست؟

۵ – یکی از اشتباهات “گشت ارشاد” این بود که فکر می‌کردند با چند ساعت “توجیه” در مرکز پلیس، زنان و دختران به قول خودشان بدحجاب، ارشاد و محجبه می‌شوند!

به فرض صحت اظهارات وزیر آموزش و پرورش که می گوید کارشناسان روان شناسی می خواهند دانش‌‌‌‌آموزان بازداشتی را اصلاح کنند، باید گفت که همان اشتباه معروف، اینجا هم در حال تکرار است چه آن که سیستم آموزشی که سال‌‌‌ها نتوانسته دانش‌‌‌‌آموزان را وفق مراد خودش تربیت کند، هرگز نخواهد توانست دانش‌‌‌‌آموزان بازداشتی را با کارشناسان ادعایی وزیر آموزش و پرورش در مدت کوتاهی به گفته وزیر “اصلاح” کند و به محیط مدرسه برگرداند!

۶ – یکی از مصائب جامعه ما این است که مجبوریم حرف‌‌هایی را تکرار کنیم که “اظهر من الشمس” است. پس نکته اول را باز هم می‌آوریم: “بازداشت دانش‌‌‌‌آموزان در جریان یک فرآیند اعتراضی، به هیچ روی زیبنده نظام نیست.”

واکنش آموزش و پرورش به ادعای اخراج دانش آموزان معترض

به نقل از ایسنا، محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به این که سؤال آیا دانش آموزی به دلیل تحت تاثیر ناآرامی‌های اخیر قرار گرفتن، اخراج شده است، تأکید کرد: «هیچ دانش آموزی در این راستا اخراج نشده است. اگر مشکلی برای یکی از این دانش آموزان پیش آید ما خود را موظف می‌دانیم برای آموزش او تلاش کنیم. دانش آموزی در این راستا اخراج نشده؛ اگر هم تحت تاثیر قرار گرفته و حرکتی انجام داده باید به او آگاهی بخشی کنیم. در این راستا تا کنون دانش آموز اخراجی نداشته‌ایم.»

کاظمی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا دانش آموزی به خاطر بی‌انضباطی و انجام فعالیت‌هایی پیرامون ناآرامی‌های اخیر با «اخراج موقت» مواجه شده است، تاکید کرد: «گفت‌وگو و اطلاع به اولیاء دانش آموزان تنها به منظور آگاهی بخشی است و ما چیزی به عنوان اخراج موقت نداریم. حتی وزارت آموزش و پرورش خود را موظف می‌داند تلاش خود را برای دانش آموزانی که از قبل بازگشایی مدارس برایشان اتفاقاتی افتاده و مشکلاتی داشته‌اند، انجام دهد.»

جزئیات بازداشت دانش آموزان معترض از زبان سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

رضا حاجی‌ پور، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایلنا در رابطه با پیگیری‌های این کمیسیون پیرامون بازداشت برخی دانش آموزان و تعداد آن ها گفت: «رئیس مجلس شورای اسلامی، ریاست کمیسیون و اعضای کمیسیون و حتی من به عنوان سخنگو، همگی با مذاکراتی که از طریق کمیسیون با دادستان کشور داشتیم، متوجه شدیم که بازداشتی دانش آموزی آنچنانی نداشتیم.»

حاجی‌ پور افزود: «اکثر کسانی که امروز بازداشت شده هستند، جزو افرادی محسوب می‌شوند که دانش آموز و دانشجو هم نیستند و تحت تاثیر رسانه‌های خارجی بودند و متاسفانه بیرون آمدند و خیلی از آن‌ها ابراز پشیمانی کرده‌اند.»

وی تصریح کرد: «در حوزه دانش آموزی و دانشجویی به ندرت بازداشتی داریم و جز موارد خاص که ارتباط با برخی شبکه‌های معاند خارج از کشور داشتند، بازداشتی نداریم که آن هم با اسناد و مدارک، دوستان افراد را فراخوانده‌اند و در حال بازجویی هستند.»

این اظهارات حاجی‌ پور با انتقاد وزیر سابق آموزش و پرورش، سید محمد بطحایی رو به رو شد.

بطحایی در توئیتر خود نوشت:

سخنگوی کمیسیون آموزش گفتند فقط دانش آموزان مرتبط با شبکه های معاند خارج از کشور در بازداشت هستند.

اینها کودکان و نوجوانانی کم سن و سال بیش نیستند. این چه ادبیاتی است برادر!

به عنوان یک معلم درخواست می کنم در تمامی جلسات بررسی و بازجویی دانش آموزان بازداشت شده، یک معلم کارکشته و یا روانشناس تربیتی حضور داشته باشد.

واکنش ها به بازداشت دانش آموزان در اعتراضات اخیر کشور

کاترین راسل، مدیرعامل صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، از «گزارش‌های مستمر درباره کشته و زخمی و بازداشت شدن کودکان و نوجوانان در ناآرامی‌های عمومی فعلی در ایران به شدت» ابراز نگرانی کرد.

همچنین انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران با اشاره به حضور «گروه‌های سنی دهه‌ ۸۰ و گاهی حتی دهه ۹۰» در اعتراض‌های اخیر، از «دستگیری و نگهداری کودکان در شرایط نامطلوب تا کشته شدن» آنها انتقاد کرده است.

این انجمن از «ناشکیبایی حاکمیت و بویژه نیرو‌های انتظامی و نظامی» و ناآشنایی آنها از شرایط خاص کودکی و نوجوانی که کار را به «اعمال خشونت علیه این گروه سنی کشانده» انتقاد کرد.

محمدعلی طالبی، کارگردان برجسته سینمای ایران نیز که بیش از ۱۰ فیلم سینمایی چون «کیسه برنج» و «چکمه» درباره کودکان و نوجوانان در ایران ساخته است، با رد ادعای وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه برخورد با دانش‌آموزان درگفتگویی تصریح کرد: «مستقیما در جریان بازداشت یک دانش‌آموز دبیرستانی در ایران هستم که بعد از ضرب و جرح به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شده است. اعزام به کانون اصلاح و تربیت تازه برای کسانی است که پارتی یا شانس دارند و از کهریزک، یا جاهای دیگر سردرنمی‌آورند».

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • PH مهر ۲۳, ۱۴۰۱

    روزیاتو لطفا ساعت دقیق ثبت کامنت ها رو کنارش نشان بدید تا بدونم داریم با کی بحث میکنیم ما تو ایران با هم حرف هامونو میزنیم دعوامون رو میکنیم اما به اینهای که بیرون از گود نشستن فقط زر زور میزنن نخ نمیدیم!بوی کثیف آلبانی میاد

  • HH مهر ۲۳, ۱۴۰۱

    قبل اینکه کسی بیاد بگه پس اون ویدیو آمبولانس چی بوده
    مربوط به هفته قبل بوده یکی از دانش آموز ها صرع داشته دچار مشکل میشه آمبولانس میاد کمک اما این ویدیو رو الکی ربطش داده بودن به شایعات.
    خوشحالم این روز ها روزیاتو به شایعات دامن نمیزنه.
    و از این ناراحتم که حس میکنم کامنتای این سایت شده پاتوق آلبانی نشین ها.
    روزیاتو اینا رو بپا که قاطی بازیشون نشی سایتت قربانی جماعت آلبانی نشین نشه. اینا هیچی حالیشون نیست دلشونم به حال ما نسوخته.
    مشکلی هست خودمون حلش میکنیم نیازی به دخالت خارج نشین ها نداریم.

  • رایش سوم مهر ۲۳, ۱۴۰۱

    ماجرای فوت واقعیت داره
    شک ندارم

  • فضلی مهر ۲۳, ۱۴۰۱

    براساس گزارش سازمان عفو بین الملل در اعتراضات اخیر، ۲۰ پسر بین ۱۱ تا ۱۷ سال و سه دختر ۱۶ تا ۱۷ ساله کشته شده‌اند. اسم یکی از این پسران رو تا به حال شنیدین؟! ولی مطمئنم اون سه دختر رو همه تون میشناسین از بس هشتگ اسمشون و عکسهاشون توی شبکه های اجتماعی دست به دست شده. توی همین روزیاتو هم چندین خبر در موردشون منتشر شده. حتی توی تلویزیون هم با خانواده هاشون صحبت کردند (چون ظاهرا فقط برای مردم جون این دخترها مهم بوده). کاری با اینکه حالا کدوم مورد واقعی بوده یا نه ندارم. فقط می خوام اونهایی که خواب هستن ببینند که نتیجه گذاشتن یک شعار فمینیستی برای اعتراضات به حق مردم برای فساد، گرانی، خفقان و … چیه. نتیجه تایید حرف رسانه هایی که اعتراضات مردم ایران رو انقلاب زنانه مینامند چیه. نتیجه بازنشر هشتگها و اخبار یکطرفه (از لحاظ جنسیتی) که رسانه های اونطرف با آب و تاب اعلام می کنند و عکسهای دخترانی که کاور مجله هاشون می کنند چیه. اگر دوست دارید سرتون رو زیر برف کنید و بگید حالا وقت این حرفها نیست به خودتون مربوطه ولی حداقل کور نباشید. ساده هم نباشید که فکر کنید این شعارها و جهت دهی ها صرفا به خاطر احساسات و مثلا غیرت مردانه است.

  • سبحان (تابو رپ) مهر ۲۳, ۱۴۰۱

    حتما اینم خودش خودشو کشته یا بیماری ایی چیزی داشته یا مشکلات اخلاقی داشته پریده از پشت بوم پایین همه معترض ها میشن قاتل با مرگ طبیعی بعد پلیس امنیت اسم تو امنیته مردمتو میکشی میشی شهید؟؟؟؟ لعنت به این زندگی و درود به شرف هرکی ساکت نموند