چطور کودک را از پوشک بگیریم؟

چطور کودک را از پوشک بگیریم؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

یکی از نگرانی‌های والدین در زمان ۲ الی ۳ سالگی کودکان، چگونه از پوشک گرفتن بچه است. اغلب پدر و مادرها این سوال را دارند که چطور کودک را از پوشک بگیریم و بهترین روش از پوشک گرفتن کودک چیست؟ از پوشک گرفتن کودکان، موقعیتی استرس‌زا برای والدین و فرزندان است؛ به‌ همین دلیل باید به زمان و شیوه درست آن توجه بسیاری داشت. اگر این مرحله از تربیت و رشد کودک به‌درستی انجام نشود، ممکن است باعث مشکلات عاطفی در کودک شده و آینده او را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد.

زمان مناسب از پوشک گرفتن کودک تا حد بسیاری به آمادگی کودک شما بستگی دارد و این مدت بنا به ویژگی‌ها و آمادگی کودک ممکن است کمتر یا بیشتر باشد. در ادامه مطلب کلیه نکاتی که والدین باید برای از پوشک گرفتن بچه و عادت دادن اون به توالت رفتن را بدانند، ذکر کرده‌ایم. اگر می‌خواهید در این راه یک پدر و مادر موفق باشید، مطالعه این مقاله خالی از لطف نخواهد بود.

سن مناسب از پوشک گرفتن بچه؛ چند سالگی بچه رو از پوشک بگیریم؟

اکثر والدین نمی‌دانند بهترین سن برای از پوشک گرفتن کودک چه سنی است و به‌همین دلیل دچار نگرانی و استرس می‌شوند. بهترین سن برای از پوشک گرفتن کودک ۱۸ ماهگی تا سه سالگی است. آموزش از پوشک گرفتن کودک به‌منظور آموزش کنترل ادرار در مواقع بیداری است و کنترل ادرار شبانه خودبه‌خود تا ۵ سالگی به‌دست می‌آید. توصیه می‌شود آموزش توالت را به کودک زمانی انجام دهید که هم شما و کودکتان برای این کار آمادگی داشته باشید؛ بنابراین نمی توان ادعا کرد که بهترین سن برای از پوشک گرفتن کودک در یک سن خاص اتفاق می افتد.

با این‌ وجود بهتر است برای این کار با پزشک کودک در این زمینه مشورت کنید. برای افزایش آگاهی خود در این باره اطلاعات خود را در مورد کودکان بالا ببرید و از کتاب‌های آموزشی و روانشناسی استفاده کنید. خرید آنلاین کتاب کودک و نوجوان در هر زمینه‌ای را می‌توانید از بادبادک انجام دهید.

چطور کودک را از پوشک بگیریم؟ به علائم آمادگی کودک برای توالت رفتن توجه کنید

برای تشخیص اینکه کودک شما به مرحله توالت رفتن رسیده است یا خیر باید به نشانه‌هایی در فرزندتان توجه کنید. اگر کودک در طول روز حداقل ۲ ساعت پوشک خود را خیس نمی‌‌کند، یا در زمان‌‌های معین مدفوع می‌کند، به این معنی است که او کم‌کم آمادگی گرفته شدن از پوشک را دارد. به‌همین‌منظور می‌توانید به‌مرور فرآیند عادت دادن او به توالت را با خرید کتاب کودک یا یک جایزه برای فرزندتان آغاز کنید. برخی از این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • کودک اعلام می‌کند که پوشک او مرطوب یا خیس است و از این مسئله ابراز ناراحتی می‌کند.
  • به صندلی توالت کودک و یا توالت علاقه‌مند شده باشد.
  • مایل به رفتن به توالت یا استفاده از توالت است.
  • امفهوم ادرار کردن و خیس شدن را درک می‌کند.
  • پوشک کودک در طول روز ۲ ساعت یا بیشتر خشک می‌ماند.
  • با پوشک خشک از خواب بیدار می‌شود.
  • کودکتان توانایی حرکتی برای رساندن خود به توالت را دارد.

پیش از این‌ که فرزندتان را برای دستشویی رفتن و از پوشک گرفتن آماده کنید، مطمئن شوید که او به‌درستی می‌‌تواند در دستشویی راه برود و لباس‌هایش را درآورد. اگر از این موضوع اطمینان پیدا کردید، اکنون وقت ایجاد این تغییر بزرگ است.

چطور کودک را از پوشک بگیریم؟

چه زمانی کودک را از پوشک بگیریم؟ در انتخاب زمان مناسب گرفتن کودک از پوشک دقت کنید

زمانی مناسب از پوشک گرفتن کودک بسیار پروسه حائز اهمیتی است. به‌عبارتی حتی اگر کودک شما برای ترک پوشک حاضر است، با این وجود نیز نباید به‌هیچ‌عنوان این کار را به او تحمیل کرده یا در فضایی پر استرس انجام دهید. بهتر است برای شروع این کار یک روز تعطیل یا آخر هفته‌ای را معیّن کنید و از فردی مانند پدی یا پرستار فرزندتان نیز کمک بگیرید. اگر یک اتفاق ناگوار یا پیشامد سخت دیگر مانند تولد فرزند جدیدی رخ داده است، انجام این کار را به زمان مناسب‌تری موکول کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

چطور کودک را از پوشک بگیریم؟ کودک را با توالت و طریقه استفاده از آن آشنا کنید

گاهی کودک شما از توالت یا لگن می‌ترسد و در زمان گرفتن او از پوشک، نسبت به توالت رفتن بیشتر مقاومت نشان می‌دهد. به‌همین دلیل باید او را با توالت کاملا آشنا کنید و به کودکتان اطمینان دهید که استفاده از توالت بخشی از رشد طبیعی اوست. برای این‌ که فرزندتان ترغیب شود روی لگن دستشویی بنشیند، چند کتاب جذاب مانند خرید کتاب پارچه ای یا کتاب‌هایی که موضوعشان دستشویی رفتن بچه‌ها باشد را در توالت و در سایر نقاط خانه قرار دهید.

هم‌چنین برای کودک شعر آموزشی بخوانید یا داستان آموزشی تعریف کنید. برای جذاب کردن نحوه آموزش، بازی‌های عروسکی انجام دهید و بازی را به‌گونه‌‌ای طراحی کنید که عروسک‌ها یکی‌یکی نیاز به دستشویی رفتن پیدا کنند. بدین ترتیب با گذشت زمان کودک را با لگن دستشویی آشنا کرده و باعث می‌شوید که او با لگن دستشویی احساس راحتی کند.

چطور کودک را از پوشک بگیریم؟

برای از پوشک گرفتن کودک با تشویق و جایزه، در او انگیزه ایجاد کنید

در پاسخ به این سوال که چطور کودک را از پوشک بگیریم؟ می‌توان گفت از روش جایزه دادن و تشویق کردن استفاده کنید. هر وقت کودک در جریان این پروسه با موفقیت از لگن دستشویی استفاده کرد تشویقش کنید و یک لبخند به او هدیه بدهید. می‌توانید پس از هر بار دستشویی رفتن، با قرار دادن برچسب در تقویم یا روی دیوار اتاقش، و انداختن یک سکه در قلک کودک، او را تشویق کنید.

پس از چند بار دستشویی رفتن، بهتر است به کودک اجازه داده شود تا بدون دریافت جایزه و از روی انگیزه شخصی از توالت استفاده کند. هم‌چنین برای ایجاد انگیزه در کودک، می‌توانید به فرزندتان یادآوری کنید که استفاده از توالت به معنای بزرگ شدن او است. به‌یاد داشته باشید که در این روند به‌هیچ‌وجه فرزندتان را به‌خاطر اشتباهش تنبیه نکنید.

برای از پوشک گرفتن بچه، نکات بهداشتی را به فرزندتان آموزش دهید

فراموش نکنید در فرآیند از پوشک گرفتن کودک مسائل بهداشتی، مانند شستن دست‌‌ها را به او آموزش دهید. به فرزندتان بگویید که هر بار دستشویی می‌رود قبل از خروج باید حتما دست‌‌هایش را با‌دقت بشوید. برای این کار می‌توانید از صابون‌‌های رنگی و شاد مخصوص بچه‌‌ها تهیه کنید تا برای شستن دست‌هایش با صابون ترغیب شود.

برای تشویق کودک برای توالت رفتن، کتاب‌های آموزشی و جذاب بادبادک را به آن‌ها هدیه کنید

در این مقاله گفتیم که چطور کودک را از پوشک بگیریم و چند روش از پوشک گرفتن کودک را در مطالب فوق آموزش دادیم. برای آموزش از پوشک گرفتن بچه، علاوه بر کودک، والدین نیز باید آمادگی لازم را داشته باشند. هما‌ن‌طور که گفتیم بهترین زمان برای از پوشک گرفتن بچه، وقتی است که کودک آمادگی کافی را برای این نوع استقلال داشته باشد. والدین باید در این دوران با صبوری و توجه بیشتر و تشویق به‌موقع، به کودک انگیزه دهند تا بدون هیچ نگرانی و استرسی این دوره را پشت سر بگذارد.

برای تشویق کودکان، به آن‌ها کتاب‌های داستان جذاب هدیه دهید. فروشگاه اینترنتی بادبادک با کتاب‌های آموزش فرزندان کودک و نوجوان، پروسه رشد کودک را برای والدین آسان‌تر می‌کند. برای خرید محصولات دوست‌داشتنی و جذاب بادبادک به سایت badbaddak.ir مراجعه کنید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود