چند میلیون دهه شصتی مجرد در کشور وجود دارد؟

چند میلیون دهه شصتی مجرد در کشور وجود دارد؟

کاهش آمار ازدواج به ویژه در سال های اخیر و در پی اوج گرفتن مشکلات اقتصادی، به یکی از معضلات جامعه ی ایران بدل شده است و آمار و ارقام از افزایش هر روزه ی جمعیت مجردهای قطعی در کشور حکایت دارد.

وبسایت خبری همشهری آنلاین در گزارشی جدید آماری از جمعیت زنان و مردان مجرد متولد دهه ۶۰ منتشر کرده و از تلاش های دولت برای راه اندازی مراکز و سایت های همسریابی به منظور کمک به ازدواج جوانان گفته است. در ادامه این گزارش را می خوانید:

حدود دو ماه پیش بود که معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی‌ از قانونمندشدن مراکز و سایت‌های همسرگزینی و همسریابی خبر داد و اعلام کرد هر مجموعه ای که از وزارت ورزش و جوانان و سازمان تبلیغات مجوز دریافت نکرده باشد، اجازه فعالیت در این زمینه نخواهد داشت.

۱۷ میلیون دهه شصتی مجرد در کشور

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی‌، حجت الاسلام رضا عزت‌زمانی با استناد به تبصره ماده ۳۷ قانون خانواده و جوانی جمعیت تصریح کرد هیچ مجموعه ای با عنوان انتخاب همسر در فضای مجازی یا حقیقی اجازه هیچ فعالیتی ندارد و ضابطان قانونی اجازه برخورد با این سایت‌ها را دارند.

حجت الاسلام رضا عزت‌زمانی با استناد به تبصره ماده ۳۷ قانون خانواده و جوانی جمعیت تصریح کرد هیچ مجموعه ای با عنوان انتخاب همسر در فضای مجازی یا حقیقی اجازه هیچ فعالیتی ندارد و ضابطان قانونی اجازه برخورد با این سایت‌ها را دارند.

بر اساس ماده ۳۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، سازمان تبلیغات اسلامی‌مکلف است به منظور ترویج و تسهیل در امر ازدواج، از طریق موسسات فرهنگی، مساجد و روحانیون و دیگر ظرفیت‌های مردمی‌به توسعه فرهنگ واسطه گری در امر انتخاب همسر، با محوریت و مشارکت خانواده‌ها و رعایت موازین قانونی و شرعی بپردازد. در تبصره این ماده نیز آمده است که وزارت ورزش و جوانان موظف است با تایید سازمان تبلیغات اسلامی‌مجوز مراکز فعال در امر انتخاب همسر را صادر کند.

سال گذشته علی اکبر معصوم، کارشناس جمعیت شناسی در مصاحبه خبری گفته بود که ۲۲۰ هزار نفر بالای ۵۰ سال در کشور هنوز ازدواج نکرده و مجرد قطعی محسوب می‌شوند. در همین رابطه امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز گفته بود که پژوهش‌ها بیانگر آن است که حدود ۸/۵ میلیون پسر و ۸/۵ دختر دهه شصتی، ۲/۵ میلیون پسر و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دختر در کشور هنوز مجرد هستند که در بازه‌های سنی ۳۰ تا ۳۹ سال قرار دارند. حال اگر ۱۰ درصد این جوانان از طریق سایت‌های همسریابی قصد ازدواج داشته باشند، درحدود ۲ میلیون نفر به مراکز همسریابی مراجعه خواهند کرد تا شاید بختشان از این طریق باز شود.

بنابر این یکی از مراکز اشتغال زایی و درآمدزایی در آینده ای نه چندان دور، همین مراکز خواهد بود که با توجه به تغییر سبک زندگی و سلیقه‌های جدید پسران و دختران برای ازدواج، فرصت سرخاراندن هم نخواهند داشت.

عبور ۳۰ مرکز همسریابی از خوان شرایط

با این حال به گفته مسئول دبیرخانه ستاد خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی‌حدود ۳۰۰ مرکز طی دو ماه اخیر برای دریافت تاییدیه مراکز همسرگزینی به پایگاه اینترنتی سازمان تبلیغات اسلامی‌مراجعه کرده اند که با توجه به شرایط اعلام شده و مدارک موردنیاز تاکنون فقط ۳۰ مرکز موفق به گذر از دو خوان شده اند.

حجت الاسلام محمدصادق ابوترابی گفت: تاکنون ۳۰ درخواست کننده، مدارک لازم را تکمیل و بارگذاری کرده اند و حالا برای استعلام‌های قضایی و انتظامی‌معرفی شده و همزمان، تحقیق میدانی درباره این مراکز، مسئولان آن‌ها و نوع فعالیتشان انجام می‌شود که کار تحقیق میدانی ۱۰ مرکز که قدیمی‌تر بوده اند، انجام شده و مصاحبه آنها نیز رو به پایان است.

این ۱۰ مرکز در واقع خوان سوم را رد کرده و هفته آینده به خوان چهارم خواهند رسید. چون ابوترابی گفت ابتدای هفته آینده شورای بررسی صلاحیت‌ها با تشکیل جلسه درباره این ۱۰ مرکز تصمیم گیری خواهند کرد.

این شورا شامل یک جامعه شناس، یک روانشناس، یک کارشناس حوزه خانواده و زنان، نماینده وزارت ورزش و جوانان، دبیر و حجت الاسلام عزت زمانی، رئیس قرارگاه جمعیت و خانواده سازمان تبلیغات اسلامی‌است و همچنین سه نفر از کنشگران در این حوزه هستند.

البته گذر از این چهار خوان طی ۲۰ تا ۲۵ روز بوده و اگر این ۱۰ مجموعه از سوی شورای موردنظر تایید شوند، به خوان پنجم خواهند رسید. شاید این گذر، پنج خوان داشته باشد. چون معاون سازمان تبلیغات اسلامی‌گفت: تمام مراحل طی شده به اطلاع متقاضیان می‌رسد. مثلا وقتی از مرحله تحقیق میدانی به مرحله مصاحبه می‌رسند، به آنان اطلاع رسانی می‌شود و زمانی که تایید شوند، پیامکی به عنوان تاییدیه دریافت می‌کنند و آنگاه وارد سامانه وزارت ورزش شده و با بارگذاری مجوز خود، بلافاصله در وزارت ورزش و جوانان تایید می‌شوند.

اطلس مراکز همسریابی دارای مجوز تهیه می‌شود

به قول قدیمی‌ترها کار از محکم کاری عیب نمی‌کند و سازمان تبلیغات با ارسال نامه ای به وزارت ورزش و جوانان مشخصات مراکزی که موفق به دریافت تاییدیه شده اند را اعلام می‌کند.

ابوترابی که مدیرکل آموزش‌های تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی‌هم هست، اظهار داشت: مراکز فعال در امر همسریابی بر اساس قانون باید از طریق سازمان تبلیغات و وزارت ورزش و جوانان مجوز بگیرند. بر همین اساس در روزهای آینده نامه ای به فرمانده نیروی انتظامی‌ارسال خواهد شد تا ضمن اطلاع رسانی این موضوع، اعلام کنیم که مثلا از دو ماه آینده فعالیت تمام مراکز همسریابی و همسرگزینی بدون مجوز، غیرقانونی خواهد بود.

با توجه آمار اعلام شده که درحدود شش هزار مرکز و سایت همسریابی در سطح کشور فعالیت می‌کنند، بسیاری از این مراکز و کانال‌ها، غیرقانونی هستند و خارج از روال قانونی و شرعی عمل می‌کنند ولی به گفته ابوترابی، یک مرکز همسریابی در تهران با هشت شعبه به صورت قانونی فعالیت می‌کند و درخواست مجوز خود را به سازمان تبلیغات هم داده است ولی برخی از این مراکز فقط یک کانال در فضای مجازی دارند.

با این تفاصیل سازمان تبلیغات اسلامی‌ باز هم محکم کاری کرده و علاوه بر فراخوان عمومی، به مراکز شناخته شده در این حوزه اعلام کرده که هر چه سریعتر برای دریافت مجوز اقدام کنند تا در فهرست مراکز غیرقانونی قرار نگیرند.

مسئول دبیرخانه ستاد خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی‌درباره علت طولانی شدن زمان صدور مجوز برای مراکز همسریابی گفت: یکی از این دلایل، تعداد زیاد درخواست کنندگان بود ولی به مرور زمان از هنگام دریافت درخواست تا تحقیق میدانی، بررسی‌های ما هر روز سرعت می‌گیرد.

حالا سوال این است اگر تعداد مراکز همسریابی هر روز افزایش یابد، چگونه می‌توان از رسمی‌بودن آن مطمئن شد که ابوترابی گفت: در صفحه اول همان سایتی که به درخواست کنندگان گفتیم تا برای دریافت تاییدیه به آن سایت مراجعه کنند، یک اطلس قرار خواهیم داد تا مراکزی که از ما مجوز گرفته اند، مشخص شود و هر کسی می‌تواند وارد سایت شده و نزدیکترین مرکز به منزل خود را پیدا کند.

البته اعطای مجوز به مراکز همسریابی یکی از فعالیت‌های ستاد خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی‌است و کارهایی دیگری نیز در دست اقدام دارند. مثلا در زمینه جمعیت وخانواده کار مفصلی را اخیرا آغاز کرده و مجموعه ای از کنشگران جمعیت را که موضوع همسریابی نیز جزیی از آن است، شناسایی کرده است و در حال حاضر یک گروه ۱۵ نفره ضمن ارتباط گرفتن با مراکز مرتبط با بحث جمعیت و فرزندآوری، به جمع آوری گزارش‌ها و اقدامات، شناسایی فرصت‌ها و آسیب‌های این زمینه مشغول هستند و قرار است پس از جمع آوری گزارش‌ها و ایده‌های کارشناسان، علاوه بر برنامه ریزی برای انجام هرچه بهتر و دقیق تر تکالیف قانونی، نمایشگاهی تخصصی ترتیب دهند تا مردم نیز از این فعالیت‌ها آگاه شوند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • مهدی مهر ۲۷, ۱۴۰۱

    در ازدواج دقت کنید همین سال کلی طلاق بعد از یک ماه و دوماه بعد از عقد دیدم .

    خانم ها توقعاتشان بسیار بسیار بسیار بالاست .

    پدرش بعد از ۶۰ سال به پیشرفتی رسیده رو از یک جوان ۲۸ ساله انتظار دو برابری را دارند .

  • دهه شصتی بدبخت مهر ۲۸, ۱۴۰۱

    مثل همه مشکلات دیگه به بدترین و بی ربط ترین شکل دنبال حل و رسیدگی بهش هستن اقایون مسول!! مشکل ما یافتن همسر نیست که مرکز همسریابی میزنید پوووووووولش نیست که من پنج ساله دارم به هر دری میزنم نتونستم هزینه هارو تامین کنم هرچی کار میکنی جمع کنی قیمتا بالاتر میره ابروم رفته جبوشون خدا لعنت کنه باعث و بانیشو