روایت جدید وزیر امور خارجه از مرگ مهسا امینی + ویدئو

روایت جدید وزیر امور خارجه از مرگ مهسا امینی + ویدئو

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در دیدار خود با ایرانیان مقیم ارمنستان روایتی متفاوت از ادعاهای خانواده مهسا امینی درباره ی مرگ این دختر جوان سقزی داشته است.

حسین امیر عبداللهیان در این دیدار گفت:

مرگ مهسا همه را متأثر کرد. آقای رئیس جمهور در همان ساعات اولیه با پدر مهسا صحبت کرد.

پدر مهسا گفت دختر من دچار بیماری مغزی بوده و غده ی هیپوفیزش را چند سال پیش برداشتند. آقای دکتر شیروانی که از متخصصین زبردست مغز و اعصاب در ایران و شاگرد پروفسور سمیعی هستند، آمدند مصاحبه کردند و اعلام کردند که ایشان عمل جراحی مهسا را انجام داده بودند. پرونده های مهسا هم درآمد.

۱۵ دقیقه بعد از ورود مهسا به بیمارستان هم دو عنصر امنیتی در آنجا مستقر شده بودند و هدایت از همان لحظه شروع شده بود.

از جایی در مطالبات عاطفی و مسالمت آمیز مردم انحراف ایجاد شد و به سمت خشونت و استفاده از سلاح گرم و سرد رفت. تعدادی از نیروهای پلیس توسط گلوله یا سلاح سردی که از میان مردم به کمر یا قلب شان از پشت وارد شده بود، به شهادت رسیدند. هیچ نظامی این را نمی پذیرد. من این را به آقای بورل و وزیر امور خارجه فرانسه گفتم. گفتم چطور شما در غائله ی جلیقه زردها شدیدترین سرکوب ها را به عمل آوردید اما در مورد ایران که مطالبات مردم دارد به سمت اقدامات تروریستی گرایش پیدا می کند و آن ها دارند سوء استفاده می کنند، جمهوری اسلامی ایران را دعوت به این می کنید که بگذارید هر کسی هر کاری می خواهد انجام دهد؟

اظهارات امیر عبداللهیان اما برخلاف ادعاهای خانواده مهسا امینی است.

امجد امینی، پدر مهسا امینی در مصاحبه های خود مدعی بوده دخترش مشکل مغزی نداشت و عمل جراحی ای که در کودکی انجام داده بود مربوط به غده ای بی خطر در بالای چشمش بود نه مغز او.

همچنین به ادعای امجد امینی، پس از بیهوش شدن مهسا در بازداشتگاه وزرا، نیروهای گشت ارشاد او را بدون هیچ همراهی به بیمارستان فرستاده بودند.

پدر مهسا امینی در گفتگو با روزنامه «مستقل» درباره ی عمل جراحی دخترش گفت:

دختر من در سن ۷ سالگی عمل شد و آن عمل اصلا عمل مهمی نبود تا منجر به مرگ او پس از ۱۶ سال شود. حتی دکتری که مهسا را عمل کرده بود هم گفت مرگ مهسا هیچ ارتباطی به عمل ۱۶ سال پیش او ندارد… یک غده کیستی در پشت پلک سمت چپ چشم مهسا بوده که با عمل آن را بیرون کشیدند. ۱۶ سال پیش دختر من عمل شد، عملی که بسیار ساده بود آنقدر که اصلا اهمیتی نداشت. از بعد آن عمل دختر من سابقه بیماری، جراحی یا بستری شدن را هم ندارد.

دختر من ۱۶ سال پیش یک کیست کوچک در پشت پلک چشم سمت چپش داشته که حتی پزشکش به من اعلام کرد که بسیاری از کسانیکه این کیست را دارند، بدون عمل جراحی هم می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند فقط شاید در دراز مدت چشم چپشان دچار مشکل دید شود؛ به جهت اطمینان پشت پلک چشم دخترم را عمل کردیم، همین. ما تا یکسال هم جهت چکاپ نزد پزشک می‌رفتیم که در نهایت دکترش گفت مهسا هیچ مشکلی ندارد و نیازی نیست دیگر او را به تهران بیاورید.

تا جایی که می‌دانم دکتر شیروانی همواره گفته‌اند که اصلا عمل مهمی نبوده و حتی چند پزشک معتمدی که در جلسه دادگاه حضور داشتند هم این گفته را تایید کرده و تاکید داشتند که مرگ او هیچ ربطی به عمل ۱۶ سال پیشش ندارد.

امجد امینی همچنین در این گفتگو درباره ی انتقال دخترش به بیمارستان پس از بیهوش شدن در بازداشتگاه وزرا گفت:

پرستاران بیمارستان می‌گفتند هیچکس همراه مهسا نبود و آمبولانس هم گفته بود که این دختر را از خیابان پیدا کردیم! اگر برادرش نبود ما نمی‌توانستیم دخترم را پیدا کنیم. پزشکان بیمارستان می‌گفتند اگر فقط ده دقیقه زودتر مهسا را به بیمارستان می‌آوردند احتمال زنده ماندنش بالا می‌رفت.

پزشکی قانونی روز ۱۵ مهر ماه گزارش نهایی خود درباره ی علت مرگ مهسا امینی را اعلام کرد. در این گزارش اعلام شد که علت مرگ مهسا امینی نه وارد شدن ضربه، بلکه افت ناگهانی هوشیاری و اختلال ریتم قلب بوده است.

در این گزارش همچنین درباره ی عمل جراحی مهسا امینی در کودکی آمده بود: «متوفیه پس از عمل جراحی تومور کرانیوفارنژیومای مغزی در سن ۸ سالگی دچار اختلال در محور مهم هیپوتالاموس ـ هیپوفیز و غدد تحت فرمان آن (از جمله آدرنال و تیروئید) شده است. به علت این بیماری زمینه‌ای متوفیه تحت درمان با دارو‌های هیدروکورتیزون، لووتیروکسین و دسموپرسین بوده است.»

خانواده ی امینی پیش از انتشار گزارش پزشکی قانونی در بیانیه ای تأکید کرده بودند بدون دعوت و حضور پزشکان منتخب و معتمد خود در جلسات کمیسیون بررسی علت مرگ فرزندشان، به هیچ وجه نظریه پزشکی قانونی را نخواهند پذیرفت. با این حال، این جلسات بدون حضور پزشکان منتخب خانواده امینی برگزار شد.

چند روز قبل وکلای خانواده امینی ضمن اعتراض به گزارش کمیسیون پزشکی قانونی اعلام کردند در این گزارش علت مرگ مهسا امینی صریحاً روشن نشده است. آن ها همچنین اظهار کردند با وجود گذشت بیش از سه هفته از اعلام وکالت آن ها و مراجعه ی چندین باره به بازپرسی، هنوز به اصل پرونده مرگ مهسا امینی و روند تحقیقات انجام شده دسترسی پیدا نکرده اند و به همین دلیل نمی دانند کدام تحقیق قضایی، مستند گزارش پزشکی قانونی قرار گرفته است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود