نازنین بنیادی کیست؟ بازیگر ایرانی و فعال حقوق بشر که نامش بر سر زبان ها افتاده است

نازنین بنیادی کیست؟ بازیگر ایرانی و فعال حقوق بشر که نامش بر سر زبان ها افتاده است

نازنین بنیادی هنرپیشه ی ایرانی که در هالیوود فعالیت دارد، گرچه یکی از بازیگران اصلی سریال پربیننده ی «ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت» است که مدتی است پخش آن آغاز شده، اما نام نازنین بنیادی این روزها بیشتر به واسطه ی فعالیت های سیاسی اش از زمان آغاز وقوع اعتراضات در ایران بر سر زبان ها افتاده و حالا در جدیدترین مورد، با سخنرانی خود درباره ی ایران در سازمان ملل خبرساز شده است. در ادامه می خواهیم شما را با بیوگرافی نازنین بنیادی آشنا کنیم.

روز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه در مقر سازمان ملل در نیویورک به درخواست آمریکا و آلبانی نشستی غیررسمی موسوم به «آریا فرمولا» پیرامون حوادث اخیر در ایران برگزار شد. نازنین بنیادی، بازیگر و فعال حقوق بشر ایرانی و شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی، از جمله کسانی بودند که از سوی آمریکا به این نشست دعوت شدند و به سخنرانی پرداختند.

نازنین بنیادی در سخنان خود در این نشست جمهوری اسلامی را «اصلاح‌ ناپذیر» خواند و گفت: «گذار به دموکراسی در ایران می‌ تواند عاملی کلیدی به صلح در خاورمیانه باشد. وقت آن است که از کمک به جمهوری اسلامی خودداری کنیم.»

بنیادی پس از شرکت در این نشست در گفتگویی عنوان کرد: «وظیفه ما این است که صدای مردم ایران را به جهان برسانیم و آنقدر ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم جهان صدای مردم ایران را شنیده. وضعیت به نفع مردم ایران در حال تغییر است.»

وی همچنین در گفتگویی با بی‌بی‌سی فارسی گفت: «خیلی مهم بود که چنین گردهمایی به وجود بیاید که بین نهادهای مختلف اتحاد به وجود بیاورد. برای ما دلگرم کننده بود که معاون رئیس جمهور آمریکا گفتند می‌خواهند ایران را از کمیسیون زنان در سازمان ملل بیرون کنند. مهم است این اتحاد به وجود بیاید و سران کشورهای مختلف همراه با مردم ایران باشند و با رژیم ایران به هیچ وجه همکاری نکنند. هر چه ما تمرکز را روی مردم بگذاریم به مردم بیشتر امید می‌دهیم. خیلی مهم است که ایران از جامعه بین‌الملل اخراج شود و تمام قدرت را به مردم ایران بدهیم و از آنها حمایت کنیم.»

بنیادی در روزهای گذشته نیز دیدارهایی با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، کامالا هریس، معاون اول رئیس جمهور و همچنین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در رابطه با وقایع اخیر ایران داشته است.

او درباره ی دیدارش با کامالا هریس و دیگر مقامات آمریکایی گفت: «دو هفته پیش ملاقات کردم و به نظرم در این دو هفته تحریم‌ها بیشتر شد و بیانشان نسبت به جمهوری اسلامی خیلی سخت‌تر شد و گفتند که با مردم ایران هستند و با جمهوری اسلامی همراهی نمی‌کنند. منتظر هستیم ببینیم مرحله بعدی چیست تا حالا خوب قدم برداشتند، ولی باز هم هنوز کار داریم و مدام با آنها در تماس هستم و امیدوارم بیشتر از این تلاش کنند و بیشتر نتیجه ببینیم. از نظر اینترنت می‌توانم قول بدهم که پشت پرده کارهایی است که دارد انجام می‌شود. از نظر برجام هر روز تلاش می‌کنیم تمرکز دولت آمریکا و جامعه بین‌المللی را روی مردم بگذاریم و از برجام دور کنیم چون نتیجه نخواهیم دید. این جمهوری اسلامی است که مشکل ماست و هر چه تمرکز را بگذاریم بر اینکه آزادیخواهان در داخل ایران چه می‌خواهند، دنیا جای بهتری می‌شود.»

پس از سخنرانی نازنین بنیادی در نشست غیررسمی سازمان ملل، انتقادها از وی اوج گرفت.

خبرگزاری دولتی ایرنا در مطلبی با اشاره به رابطه ی سابق نازنین بنیادی با تام کروز، بازیگر مشهور هالیوودی، وی را «پرستوی جنسی تام کروز» خواند. این خبرگزاری نوشته: «نازنین بنیادی عضو پیشین فرقه ی بحث‌ برانگیز ساینتولوژی است که مأمور شد تا نقش معشوقه تام کروز چهره تبلیغاتی و پرنفوذ این جریان سری را بازی کند.»

وحید اشتری، فعال رسانه ای اصولگرا هم با اشاره به حضور نازنین بنیادی در یکی از موزیک ویدئوهای قدیمی افشین، خواننده ی لس آنجلسی، او را «نماد ابتذال جنسی» خواند. او در توییتی دراینباره نوشته:

بین هنرمندان افشین یکی از نمادهای ابتذال موسیقی ایرانی است. حالا دختری که در ویدئوهای نماد ابتذال برای تحریک جنسی و دیده شدن کلیپ‌ها قر و قمیش می‌آمد را بعنوان نماینده زنان ایران برده‌اند شورای امنیت تا از زن زندگی و آزادی بگوید.

رسما در حال تحقیر سیستماتیک ایران و زن ایرانی‌اند. طرف نه اصلا در ایران زندگی کرده نه حتی اینجا به دنیا آمده است. خب سوابق مبارزات‌اش برای زنان ایرانی به جز قر و قمیش‌ها در کلیپ‌های مبتذل چیست؟ سرکار خانم فعال حقوق بشر تشریف دارند‌. یعنی اگر سرچ کنید چندتا سخنرانی با موضوع درخواست تحریم یا حمله نظامی به کشورشان هم در رزومه دارند. این چیزها را البته من نباید بنویسم.

ایران دوست‌هایی که به سیاست‌های اجتماعی جمهوری اسلامی منتقدند باید به خارجی‌ها یادآور شوند که ظاهرا نقش آفرینی در سیاست ایران با پری بلنده مزه کرده که ایندفعه از روی بشکه وسط تهران بلندش کرده‌اند برده‌اند وسط شورای امنیت و تریبون دستش داده‌اند. حجم توئیت‌ها و منشن‌هایی که در مورد خوشگلی طرف نوشته شده عجیب است. رسما وارد دنیای جدیدی شده‌ایم. هر سوالی در مورد سوابق مبارزاتی، مدرک تحصیلی و تخصص سخنران بپرسید چندتا فحش آبدار می‌دهند و جایش برای‌تان از مژه مصنوعی و ابعاد بینی و فرم گونه می‌گویند. فردای درخشانی پیش رو داریم.

بیوگرافی نازنین بنیادی

نازنین بنیادی متولد ۲۲ مه ۱۹۸۰ (اول خرداد ۱۳۵۹) در تهران است.

بنیادی تنها ۲۰ روز داشت که خانواده اش به لندن مهاجرت کردند. تا ۱۹ سالگی در لندن زندگی و سپس به لس‌ آنجلس مهاجرت کرد. به گفته ی خودش، تنها یک بار در دوران نوجوانی به ایران سفر کرده است.

نازنین بنیادی در کودکی به بازیگری علاقه داشت اما بعداً تصمیم گرفت پزشک شود به همین دلیل در دانشگاه کالیفرنیا در رشته ی زیست‌ شناسی تحصیل کرد. با این حال، بعدها نظرش تغییر کرد و در سال ۲۰۰۶ تصمیم گرفت به دنبال علاقه ی کودکی اش یعنی بازیگری برود و برای همین منظور برای آموزش به آکادمی سلطنتی هنرهای نمایشی رفت.

بازیگری را در سال ۲۰۰۷ با فیلم سینمایی « Gameface » و سریال های تلویزیونی « بازی / The  Game » و « بیمارستان عمومی / General Hospital » و اسپین آف آن، « بیمارستان عمومی: شیفت شب / General Hospital: Night Shift » آغاز کرد.

بنیادی در سال ۲۰۰۸ با نقشی کوتاه در فیلم سینمایی « مرد آهنی / Iron Man » و همینطور چند فیلم و سریال دیگر حاضر شد.

نازنین بنیادی در سال ۲۰۱۱ در سریال محبوب و پربیننده ی « آشنایی با مادر / How I Met Your Mother » در نقش نورا، زن مورد علاقه ی شخصیت بارنی با بازی نیل پاتریک هریس حضور یافت.

طی سال های بعد، نازنین بنیادی در چند فیلم و سریال دیگر نقش آفرینی کرد تا اینکه در سال ۲۰۲۰ برای بازی در نقش برونوین در سریال پرهزینه ی « ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت / The Lord Of The Rings: The Rings of Power » انتخاب شد.

نازنین بنیادی در سریال «آشنایی با مادر»
نازنین بنیادی در سریال «حلقه های قدرت»

نازنین بنیادی همچنین یک فعال حقوق بشر است. او از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ سخنگوی سازمان حقوق بشری عفو بین الملل ایالات متحده آمریکا بود و هنوز نیز با این سازمان همکاری دارد.

نازنین بنیادی در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ با تام کروز در رابطه عاطفی بود. بر اساس شایعات منتشر شده، کلیسای ساینتولوژی پس از مصاحبه با چندین دختر زیبا، نازنین بنیادی را برای تام کروز انتخاب کرد. یکی از اعضای سابق این کلیسا در خاطرات خود ادعا کرد این کلیسا نازنین بنیادی را تحت فشار قرار داد تا از نامزد آن زمان خود به خاطر تام کروز جدا شود و هزینه ی زیادی برای آماده‌ سازی او برای ملاقات با تام کروز انجام داد. با این حال، تام کروز و کلیسای ساینتولوژی این اتهامات را رد کردند و در نهایت این رابطه تنها ۳ ماه به طول انجامید.

۲۴ نظر

ورود

  • حامد آبان ۱۴, ۱۴۰۱

    دمش گرم
    با وجود و انسان

  • ابی آبان ۱۴, ۱۴۰۱

    مردم ایران نیاز دارند صداشون و خواسته هاشون به گوش جهانیان برسه ولی بدون شک امثال این خانم نه چیزی از ایران می دونند و نه از خواسته ها و مطالبات مردم ایران. غیر از نامش و پدر و مادرش که اونها هم سالها پیش مهاجرت کردند هیچ چیز ایرانی ای نداره. آمریکا و آلبانی و هر جهنم دره دیگه که ادعا داره دلش برای مردم ایران میسوزه ? بهتره از کسی دعوت کنه که حداقل بیشتر از ۲۰ روز از عمرش توی این کشور زندگی کرده باشه. کارشون همونقدر بی معنیه که از ال پاچینو دعوت کنند تا درباره خواسته های مردم ایتالیا صحبت کنه. هرچند فکر کنم ال مدت بیشتری در ایتالیا بوده تا این خانم در ایران.

    • محمد آبان ۱۵, ۱۴۰۱

      چرا بیخود نظر میدین این خانوم نگفت من دلم واسه مردم ایران میسوزه ، حرفهایی که زد خواسته خیلی از مردم ایرانه که این خانوم از معروفیتش استفاده کرده و ا‌ون حرفا رو زده ، گذشته از اینها این خان‌ن سابقه زیادی در دفاع از حقوق بشر داره حالا این بار اومده از مردم کشورش حمایت کرده ، اگه بخوایم مث شما فکر کنیم پس کسایی آنجلینا هم نباید برای مردم افغانستان دلسوزی کنه چون نه اهل افغانستانه نه اونجا زندگی کرده

  • HH آبان ۱۴, ۱۴۰۱

    این همونی نیست که وقتی مردم به خاطر تحریم ها تحت فشار بودن داشت میگفت تحریم های اقتصادی برای ایران مثل شیمی درمانی میمونه؟
    تازه بقیه حاشیه های جنس.یش و دیدار هاش به کنار.
    اینو خارج از کشور هم قبولش ندارن چون بدنامه بعد روزیاتو اومده میگه اوووووو کییییییست ?
    و به راستی او کیست که به کتف چپ و راست هیچکسی نیست؟ ?

    • حامد آبان ۱۵, ۱۴۰۱

      همین که به شما گفتن بیای اینجا پشگل افشانی کنی نشون میده کارش رو خوب انجام داده و خیلی جاهاتونو سوزونده

      • فرید آبان ۱۵, ۱۴۰۱

        استدلال از این احمقانه تر بلد نبودی؟ پس تو هم وقتی یک مقام حکومت حرفی میزنه و ازش انتقاد می کنی به خاطر اینه که کارش رو خوب و درست انجام داده و از سوزشت هست که انتقاد میکنی؟ یکسری جملات مذخرف و بی معنی یادگرفتید همه جا بکار می برید احساس همه چیز دانی هم می کنید. من به شخصه کاری با حرفهاش ندارم شاید بیشترش درست هم باشه ولی این و امثال این رو به هیچ وجه نماینده مردم ایران نمیدونم. این فقط یک بازیگره با تابعیت انگلیس که نه ایران براش مهمه نه مردم ایران. بهش بگن برو اعلام کن ایرانیها خواهان یک نظام پادشاهی هستند میره همون رو میگه. بهش بگن برو اعلام کن ایرانیها خواهان ضمیمه شدن کشورشون به خاک عربستان هستند میره همون رو تکرار می کنه. خاک بر سر کسانیکه این شده براشون نماینده و سخنگو.

        • حامد آبان ۱۵, ۱۴۰۱

          وقتی یه ایرانی میره نماینده و وزیر یه کشور مثل سوئد میشه نشون میده شایسته سالاری مطرحه
          کسی که شایسته باشه از اون سر دنیا حرف مردم کشورش رو به گوش جهان میرسونه
          کسی که بی شرف باشه تو همین مملکت مردم خودش رو به خاک و خون میکشه
          و از اون بی شرف تر امثال شمایید که اینجا ازونا طرفداری میکنید و خون میشورید

    • محمد آبان ۱۵, ۱۴۰۱

      فعلا که گوش های سنگین خیلیا رو بیدار کرده و خیلیا سوختن از حرفایی که زده ؟ مهم شخصیتش نیست مهم حرفاییه که زده و حقوق تضعیف شده مردم ایران رو بهشون یکبار دیگه یادآوری کرده حالا میخواد به یه ور کسی باشه یا نباشه ، مهم اینه که حرفاش عقلی و منطقی بود اگه بخوایم مث شما فک کنیم خیلی از مسوولین به هیچ ور کسی نیستن و هزارتا حاشیه و دزدی و … دارن پس نباید حرفاشون شنیده بشه ؟ مهم منطقی حرف زدنه حالا کسی که منطقی حرف زده میخواد هندجگرخوارباشه یا هیتلر

  • امیر آبان ۱۴, ۱۴۰۱

    یکی از علایم درست بودن حرف یک نفر اینه که به جای پاسخ دادن به حرفش، خودش کوبیده میشه چون پاسخی برای حرفش نداریم.

    • فرشاد آبان ۱۴, ۱۴۰۱

      حق!!!!

    • رحیم آبان ۱۴, ۱۴۰۱

      بگو ببینم حالا چی گفته؟ روزیاتو که فقط یکی دو جمله از صحبتش در جلسه رو نوشته. بقیه حرفها مصاحبه اش با اینطرف و اونطرفه. اصلا این دو جمله کلی چی داشته که کسی بخواد در موردش نظری بده؟ واقعا فکر نمی کردم مردم ما اینقدر بدبخت شده باشند که سخنگوشون یک بازیگر انگلیسی باشه. یعنی بین این هشتاد و چند میلیون نفر ایرانی کسی نبوده که بخواد از جانب مردم ایران حرف بزنه؟ چرا عقلتون رو کنار گذاشتید و فقط می خواید هر انتقادی رو خفه کنید؟

      • حامد آبان ۱۵, ۱۴۰۱

        بله همینقدر بدبخت شدیم وقتی گذاشتی کسی که شیش کلاس سواد داره رئیس جمهورمون بشه
        انقد بدبخت شدیم که چهل و اندی سال هر مسئول فاسدی اومد خورد و برد و رفت
        انقدر بدبخت شدیم که بچه و پیر و جوونمون رو وسط خیابون میزنن و میدرن و میکشن و هیچی نمیتونیم بگیم
        حالا یه نفر اون سر دنیا صدای مردمش شده امثال شما کی هستی که بخوای بگی چرا طرف بازیگره
        یه بازیگر باشرفه که ساکت نشده و یه تار موش به هزار تا سایبری مثل شما ها میارزه

  • FAR آبان ۱۵, ۱۴۰۱

    یک ایرانی با غیرت
    دمش گرم با اینکه در ایران زندگی نکرده و نخواهد کرد اما خون آریایی باعث شده که از همخونش دفاع کنه و به یاری آنها بلند بشه تا ما رو از شر آخوند و سپاهی های حرومی نجات بده
    باید آخوندها و تموم لکه های ننگ رو از نقشه ایران و جهان پاک کنیم به هرطریقی و توسط هرشخصی چه ایرانی و غیر ایرانی

    • فرید آبان ۱۵, ۱۴۰۱

      خون آریایی؟! فکر نمی کردم هنوز کسانی باشند که از این واژه استفاده کنند. این همه اقوام ترک و لر و کرد و بلوچ و … خون آریایی دارند؟ ایران برای کسانی هست که در این کشور زندکی می کنند یا بخش زیادی از عمرشون توی این کشور بودند. ایرانی بودن نه به نژاده نه به خون نه به قومیت و زبان. آویزون یک شهروند بریتانیا شدین که فقط ۲۰ روز از عمرش رو در ایران زندگی کرده چرا چون خون آریایی داره؟ چشم امیدتون به همچین کسانی هست که ایران رو از دست …. نجات بدن؟ هنوز اینقدر ساده لوحی که فکر می کنی آمریکا و انگلیس و هر کشور دیگه ای قدر ارزن آینده مردم ایران براشون مهمه؟

      • حامد آبان ۱۵, ۱۴۰۱

        طرف ۲۰ روز تو ایران زندگی کرده بیش تر از هزار تا سایبری مثل تو عرق وطنش رو داره
        هیچ کشوری دلش به حال ما نمیسوزه ولی مهم اینه که تمامی کشور های دنیا صدای مردم ما رو بشنون

        • میثم آبان ۱۵, ۱۴۰۱

          وقتی می بینم سایبری هایی مثل تو چطور از یک انگلیسی دفاع می کنند و به هموطن خودشون انگ میزنند مطمئن میشم که این خانم همینطوری انتخاب نشده و قطعا برنامه ریزی دقیقی برای حمایت از اون در فضای مجازی در نظر گرفته شده. حالا چند حساب می کنند؟ به دلاره یا پوند؟ قبلا به ریال از حکومت پول می گرفتید حالا که دیدید وضع خرابه به دلار و پوند از خارجیها می گیرید. وجدان و شرف هم خوب چیزیه.

          • حامد آبان ۱۵, ۱۴۰۱

            قبلا به ریال از حکومت پول میگرفتیم؟ D:
            دلقک نظام
            ما اگه مثل شما پول بگیر بودیم ساندیس خورای اینجا رو رسوا نمیکردیم
            کسی که هموطن خودش رو سرکوب میکنه از هزار تا اجنبی خائن تر و پست تره

          • FAR آبان ۱۶, ۱۴۰۱

            تو کجایی هستی؟ اون انگلیسیه ولی یک ایرانی با غیرت که از ناموس ایرانی دفاع میکنه امام شما سرناموستو میبری برای اینکه چی بدست بیاری؟ ساندیس؟ خوردن خون هموطنت؟ دست بوسی خامنه ای خونخوار؟ روت نمیشه بگی ولی بیدار شو قبل از اینکه دیگران بیدارت کنن که اون زمان خیلی دیره

      • محمد آبان ۱۵, ۱۴۰۱

        این وسط هیچ کشور خاص یا نهاد خاص یا مردم جای خاصی مهم نیست مهم اینه که همه ی مردم دنیا صدای مردم ایران رو بشنون و پرده از ….برداشته بشه و مردم ایران هم معطل هیچ کشوری نیستن که بخوان از کمک بخوان بلکه همین مردم بودن که ….رو آوردن سرکار و تو جنگ از کشور و حکومت دفاع کردن مهم اینه که توی یک مجمع جهانی مثل سازمان ملل صدای مردم ایران شنیده بشه هالا اون جلسه هر جای دنیا که میخواد باشه یا سخنران هرکس که میخواد باشه

      • FAR آبان ۱۶, ۱۴۰۱

        همین ۲۰ روز اثرش از شما که چند سال تو ایران زندگی کردی بیشتره و روی ایرانش با غیرت تره و برای نجات ایران از دست امثال شما کاراییش بیشتره، شما ساندیستو بخور که آخراشه

  • PH آبان ۱۵, ۱۴۰۱

    شما متوجه شدین ایشون اخرش چی خوند چه مدرکی داره اصلا داره؟
    نماینده ایران تو خارج : چی خوندین!دلم میخواست پزشکی بخونم رفتم زیست خوندم بعد رفتم بازیگری خوندم تهش نمیدونم چی!رفتم بازیگر شدم! این درباره ایران حرف میزنه?? تو ضد هم شانس نیاوردیم

  • محمد آبان ۱۵, ۱۴۰۱

    اصول اولیه حقوق بشر چیزی نیست که از کشوری به کشور دیگر یا از یک نظام به نظام دیگر متغیر باشد ، حالا هرکس از این حقوق حرف بزند و از آن دفاع کند محترم است و نباید به بهانه اینکه آن شخص کیه و چکار کرده از مضمون و معنای کلامش چشم پوش کرد ، من خودم وقتی سخنرانی این خانوم رو گوش کردم واقعا به تظرم بجا و بحق بود و دقیقا از حقوق تضعیف شده ی ایرانیها سخن گفت و اینکه چقد مردم ایران با سختی ها و محرومیت و محدودیت مواجه هستن ،من به شخصه وقتی به حرفاش گوش میمردم تا قبلش زیاد نمیشناختمش اما به اینکه اون کیه توجهی نکردم چون حرفایی که زد درمورد حقوق بشر و دموکراسی و برابری حقوق زن و مرد چیزی نیست که هرشخص بتونه با برداشت خودش کم یا زیادش کنه و فکر میکتم مردم ایران اینقد درایت دارن که میدونن شخصیت این خانون یا گذشته ی این خانوم نباید باعث بشه که حرف هاش تو حاشیه بره که این خواسته خیلی هاست که از آگاه شدن مردم خوششون نمیاد و دوست دارن چیزهای مهم رو با چیزهای کم اهمیت تو حاشیه ببرن ، به شماها هم توصیه میکنم سخنرانی این خانوم رو گوش کنید ، شخصیتش مال خودشه

  • احسان خرداد ۱۶, ۱۴۰۲

    نمیدونستم تحریم هایی که امریکا علیه ایران میکنه به نفع من که داخل ایران زندگی میکنم هست.
    دست شما درد نکنه چرا زحمت کشیدی ما که راضی نبودیم.