همه چیز درباره انواع عمل جراحی سینه و مراقبت های بعد از آن

همه چیز درباره انواع عمل جراحی سینه و مراقبت های بعد از آن

زنانی که از اندازه و فرم سینه های خود ناراضی هستند ممکن است در برخورد با دیگران از اعتماد به نفس کافی برخوردار نباشند. به این منظور بسیاری از خانم ها از جراحی زیبایی سینه به منظور بهبود فرم و کوچک یا بزرگ کردن سینه های خود استفاده می‌کنند. مطمئنا در این میان انتخاب یک جراح باتجربه برای رسیدن به هدف مورد نظر بسیار مهم خواهد بود.

در ادامه به معرفی انواع روش های جراحی زیبایی سینه (پستان) می‌پردازیم.

هدف از انجام جراحی زیبایی سینه

جراحی زیبایی سینه و انواع جراحی های پزشکی که بر روی سینه ها انجام می‌گیرند، اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند که در افراد مختلف قابل انجام است. اما دلیل انجام آن می‌تواند پزشکی یا غیرپزشکی باشد. از دلایل پزشکی انجام جراحی سینه می‌توان به بازسازی سینه ها پس از سرطان و جراحی انکوپلاستی اشاره کرد.

اما گاهی جراحی سینه با هدف زیباسازی، قرینه کردن، خوش فرم و گرد کردن سینه ها انجام می‌گیرد. برخی از مهم ترین اهداف انجام جراحی زیبایی سینه عبارتند از:

  • لیفت سینه
  • بزرگ کردن سینه
  • کاهش اندازه سینه

روش های جراحی زیبایی سینه

هر یک از این روش ها بنا بر نیاز افراد، انتخاب شده و توسط یک جراح زیبایی پستان انجام می‌گیرد. البته گاهی ممکن است بر اساس شرایط پزشکی و جسمانی بیمار، نتوان آنها را انجام داد. در این صورت باید به پزشک خود اعتماد کرده و با توجه به نظر او برای انجام جراحی زیبایی سینه اقدام کنید.

جراحی بزرگ کردن سینه یا ماموپلاستی بزرگ کردن سینه

متناسب بودن اندازه سینه با قسمت های دیگر بدن، بر زیبایی اندام تاثیر بسزایی دارد. جراحی زیبایی سینه با هدف بزرگ کردن سینه ها گزینه مناسبی برای افرادی است که از کوچک بودن سینه های خود احساس خوبی ندارند. گاهی ممکن است افراد علاوه بر کوچکی سینه ها با عدم تقارن آن ها نیز مواجه شوند. در چنین شرایطی می‌توان با جراحی زیبایی سینه این گونه مشکلات ظاهری را رفع کرد.

جزئیات انواع عمل جراحی سینه و روش های مراقبتی بعد از آن

بزرگ کردن سینه ها با استفاده از ایمپلنت سینه

یکی از روش های جراحی زیبایی پستان برای بزرگ کردن سینه ها استفاده از ایمپلنت سینه است. این ایمپلنت ها در زیر یا روی عضله قفسه سینه قرار می‌گیرند و برجستگی سینه ها را افزایش می‌دهند. افرادی که قصد انجام جراحی بزرگ کردن سینه را دارند می‌توانند پیش از انجام عمل، به کمک پروتز های از قبل باز شده و نمونه، سایز مورد نظر خود را مشخص کنند.

انواع ایمپلنت سینه

ایمپلنت هایی که در جراحی زیبایی پستان برای بزرگ کردن سینه ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواع مختلفی دارند. برخی از این ایمپلنت ها عبارتند از ایمپلنت هایی که با محلول آب نمک پر شده اند و ایمپلنت هایی که حاوی ژل سیلیکون هستند. روکش اصلی ایمپلنت ها در هر دو حالت یک پوسته سیلیکونی است. بهتر است بدانید که ایمپلنت های سیلیکونی امروزه رایج ترین نوع ایمپلنت برای بزرگ کردن اندازه سینه ها هستند.

درنتیجه پروتز سینه از نظر جنس به دو گروه تقسیم می‌شود:

  • پروتزهای سالینی
  • پروتزهای سیلیکونی

و همچنین از نظر شکل نیز به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  • پروتز سینه گرد
  • پروتز سینه اشکی

در صورتی که قصد انجام این روش را دارید به این نکات توجه کنید:

  • جراحی پروتز سینه همیشگی نیست و ممکن است که در آینده نیاز به جراحی دوباره یک یا هردو سینه داشته باشید.
  • عواملی مانند بارداری، یائسگی و افزایش وزن می‌توانند سبب تغییر فرم سینه ها پس از پروتز سینه شوند.
  • پس از انجام پروتز سینه باید سلامت سینه ها به طور منظم بررسی شود.
جزئیات انواع عمل جراحی سینه و روش های مراقبتی بعد از آن

جراحی کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی کاهشی

بزرگی بیش از حد سینه ها می‌تواند عوارض ناراحت کننده‌ای را برای افراد در پی داشته باشد. گردن درد، درد شانه، دردهای ارجاعی به دست ها از جمله ناراحتی هایی هستند که افراد با سینه های بزرگ آن‌ها را تجربه می‌کنند. برای کوچک کردن سینه ها می‌توان از جراحی زیبایی سینه استفاده نمود. طی جراحی کوچک کردن سینه، جراح باید تمامی بافت ها، پوست و چربی اضافی سینه را بردارد.

بهتر است انجام جراحی کوچک کردن سینه ها بعد از دوران بارداری و شیردهی انجام گیرد تا مجددا شاهد اندازه سایز سینه ها نباشیم.

بزرگی بیش از حد سینه ها می‌تواند در برخی از مردان دیده شود که به آن ژنیکوماستی می‌گویند. حساس و دردناک بودن از جمله نشانه های این حالت می‌باشد. برخی از این افراد به کمک رژیم غذایی، ورزش و دارو آن را درمان می‌کنند؛ اما در صورتی که این روش‌ها پاسخگو نبود مردان نیز می‌توانند به کمک این روش جراحی، بافت اضافی را بردارند که به دنبال آن اعتماد به نفس بیشتری نیز خواهند داشت.

جراحی بازسازی سینه

بازسازی سینه ها را هم می‌توان در دسته جراحی های زیبایی سینه و هم در دسته جراحی درمانی بررسی کرد. این جراحی عمدتا برای افرادی مناسب است که بافت سینه خود را به دلایلی از دست داده اند. برای مثال، بیماران مبتلا به سرطان پستان معمولا ناچار به برداشتن تمام یا بخشی از بافت سینه خود خواهند شد. پس از اتمام دوران بیماری، جای خالی بافت سینه می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. در چنین شرایطی افراد می توانند برای بازگرداندن زیبایی اندام و همچنین، به دست آوردن اعتماد به نفس خود، از جراحی زیبایی سینه با هدف بازسازی سینه استفاده کنند.

در جراحی بازسازی سینه، پزشک جراح تمامی قسمت های سینه شامل حجم، نوک پستان و آرئول را بازسازی خواهد کرد. همچنین، سینه ها باید از نظر حجم، کانتور، ظاهر و پوست کاملا ترمیم شوند. لازم است بدانید که در جراحی های قبلی شامل لومپکتومی و ماستکتومی ممکن است اعصاب حسی و غدد و مجاری شیری برداشته شده باشند. در این صورت نباید انتظار داشت که پس از جراحی زیبایی سینه و بازسازی سینه ها، اعصاب و غدد از دست رفته جایگزین شوند. پستان بازسازی شده تنها ظاهری طبیعی دارد و دارای عملکرد سابق نیست.

در بازسازی سینه ها بهتر است از ایمپلنت های سینه استفاده کرد. برای افرادی که تنها یک سینه خود را از دست داده‌اند، باید یک ایمپلنت متناسب با اندازه سینه مقابل انتخاب شود. در برخی موارد نیز ممکن است اختلاف هایی بین دو سینه به وجود آید. برای رفع این مشکل پزشک جراح، برخی تغییرات را بر روی سینه دیگر نیز انجام خواهد داد.

برای افرادی که تحت جراحی ماستکتومی قرار گرفته اند، انجام جراحی زیبایی سینه با هدف بازسازی پستان پس از تکمیل درمان و پس از تایید جراح و انکولوژیست معالج بلامانع است. بررسی ها نشان می دهند که ایمپلنت های سینه هیچ تاثیری بر بازگشت سرطان نداشته و می‌توان تا پایان عمر از آن ها استفاده کرد. با این حال، برای خود آزمایی های پستان و یا معاینات پزشکی ممکن است آموزش هایی به بیمار داده شود.

جزئیات انواع عمل جراحی سینه و روش های مراقبتی بعد از آن

جراحی لیفت سینه یا عمل ماستوپکسی

یکی از مهم ترین روش های جراحی زیبایی سینه که به طور خاص به زیباسازی مربوط می‌شود، جراحی لیفت سینه است. جراحی لیفت سینه یا ماستوپکسی در افرادی که دچار افتادگی پستان ها هستند، کاربرد دارد. در واقع، در برخی از افراد، پوست قدرت و انعطاف پذیری مناسبی ندارد و در نتیجه نمی‌تواند وزن سینه را تحمل کند. در چنین شرایطی برای رفع افتادگی سینه ها یا پتوز سینه، انجام جراحی زیبایی پستان برای لیفت سینه ها کمک کننده خواهد بود.

افتادگی سینه باعث می‌شود حجم بافت پوستی سینه نسبت به حجم سینه بیشتر باشد. بنابراین، طی جراحی زیبایی لیفت سینه، پزشک جراح باید تمامی پوست اضافی سینه را بردارد.

انواع لیفت سینه بر اساس برشی که استفاده می‌شود عبارتند از:

  • الگوی برش به شکل T معکوس که به آن الگوی هوشمندانه (wise pattern) نیز گفته می‌شود. این برش به شکل لنگر یا حرف T در اطراف سینه و زیر سینه قرار دارد.
  • لجور (LeJeour ) که در آن برش دور آرئول و به سمت پایین می‌رود.
  • دونات یا نیمه آرئولار که فقط در اطراف آرئولار انجام می‌شود.

مزایای لیفت سینه:

  • لیفت و کشیده شدن سینه ها به سمت بالا
  • جوانسازی
  • داشتن پستان های محکم
  • تغییر فرم سینه ها
  • تغییر نوک پستان ها
  • افزایش اعتماد به نفس

معایب لیفت سینه:

  • ناتوانی در شیردهی
  • تغییر در احساس سینه
  • احتمال عدم تقارن سینه ها پس از لیفت، در برخی از بیماران
  • آثار ماندگار ناشی از برش ها و زخم های جراحی
  • از دست دادن بخشی از هاله سینه

تزریق ژل یا چربی در سینه‌

با تزریق چربی در سینه می‌توان فرم و سایز سینه‌ها را بهبود داد و یا هر گونه عدم تقارن یا بدشکلی در سینه را اصلاح کرد. برای تزریق چربی در سینه، ابتدا با استفاده از دستگاه لیپوساکشن با فشار کم، از ناحیه ای دیگر از بدن، چربی استخراج می‌شود. این چربی سپس با سالین پاکسازی می‌شود و در نواحی از سینه که برجستگی کمتری دارند تزریق می‌شود. این تکنیک دارای خطرات و محدودیت‌هایی است، اما در صورتی که بیمار شرایط مناسب برای این عمل را داشته باشد و کاندید خوبی برای این عمل باشد، نتایج آن بسیار رضایت‌بخش خواهد بود و انجام عمل نیز ایمن است. از روش تزریق ژل نیز برای افزایش حجم سینه‌ها استفاده می‌شود.

محدودیت های جراحی زیبایی سینه

  • این جراحی ها برای افراد سیگاری توصیه نمی‌شود. این افراد حداقل از ۲ هفته قبل از جراحی نباید سیگار مصرف کنند.
  • افراد دیابتی ابتدا باید قند خود را کنترل کنند سپس جراحی را انجام دهند.
  • کسانی که به بدخیمی های سینه مبتلا هستند یا کسانی که تحت درمان های شیمی درمانی و پرتودرمانی هستند نمی‌توانند جراحی زیبایی انجام دهند؛ مگر پس از کنترل بیماری و تکمیل فرایند درمانی.
  • کسانی که دارای مشکلات قلبی و ریوی و عروقی هستند، باید تایید متخصص مربوطه را برای جراحی داشته باشند.
  • کسانی که دچار چاقی بیمارگونه هستند می‌توانند پس از اصلاح وزن خود جراحی های زیبایی را دریافت کنند.

مراقبت‌های قبل و بعد دوره‌ نقاهت

قبل از انواع جراحی زیبایی سینه لازم است اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تست‌های مختلف آزمایشگاهی را انجام دهید
  • یک ماموگرافی بگیرید
  • سیگار کشیدن و یا سایر مواد مخدر مانند کوکائین را برای مدت زمان مشخصی قبل و بعد از جراحی متوقف کنید.
  • برای کنترل خونریزی در حین جراحی از مصرف آسپرین، داروهای ضد التهاب مانند Motrin یا Aleve و مکمل های گیاهی خودداری کنید
  • هر گونه دارویی که در حال حاضر مصرف می‌کنید قبل از عمل به پزشک اطلاع دهید
جزئیات انواع عمل جراحی سینه و روش های مراقبتی بعد از آن

بهبودی کامل بعد از انواع جراحی زیبایی سینه چه مدت طول می‌کشد؟

از آنجا که بدن هر بیمار منحصر به فرد است، هیچ زمان مشخصی برای بهبودی وجود ندارد. با این حال، بهبودی کامل می‌تواند به طور متوسط ​​شش هفته طول بکشد و بیماران معمولا بعد از حدود یک الی دو هفته احساس می‌کنند که کاملا خوب هستند.

نکاتی برای بهبودی سریع تر بعد از انواع جراحی زیبایی سینه

چند نکته وجود دارد که باید در روزها و هفته های اول انتظار داشته باشید. اول اینکه مقدار قابل توجهی درد و تورم در روزهای اول وجود دارد. این طبیعی است و به طور طبیعی با گذشت زمان از بین می‌رود.

  • برای کمک به کاهش درد و تسریع در بهبودی، اکیدا توصیه می‌شود که سینه بند مخصوص بهبودی تهیه کنید. این نوع سینه بند‌ها به ویژه برای استفاده بعد از عمل طراحی شده‌اند و علاوه بر اینکه راحت هستند به ثابت نگه داشتن ایمپلنت سینه و جلوگیری از لغزش آن و همچنین افزایش گردش خون و فشرده سازی ملایم برای اطمینان از تخلیه مناسب لنفاوی کمک می‌کنند.
  • به یاد داشته باشید که بعد از جراحی حداقل به مدت یک ماه ملزم به پوشیدن سوتین در روز و شب خواهید بود، بنابراین مهم است که ب‌دنبال ویژگی هایی مانند پارچه قابل تنفس، طراحی بدون درز، بندهای قابل تنظیم باشید. سینه بند را طوری استفاده کنید که باعث تحریک زخم ها نشود.
  • هفته اول بعد از عمل را طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید به طور کامل استراحت کنید. در صورت امکان، از یک دوست یا شریک زندگی خود بخواهید که بعد از جراحی به شما کمک کند، خصوصا اگر بچه دارید. در طی دوره نقاهت قادر نخواهید بود که کودک کوچک را چند هفته بلند کنید، بنابراین در هفته های بعد از عمل تا آنجا که می‌توانید از دیگران کمک بگیرید.
  • رژیم غذایی سبک و سالم داشته باشید تا به سرعت بهبود شما کمک کند.
  • برای جلوگیری از تشکیل کپسول انقباضی کلاژن اطراف پروتز سینه توصیه می‌شود در چند ماه اول پس از جراحی ماساژ روزانه سینه انجام دهید. انجام نحوه صحیح ماساژ دادن سینه مزایایی دارد، اما تضمین نمی‌کند که خطر کپسول اطراف پروتز به طور کامل از بین برود.
  • باید به مدت ۶ هفته از ورزش قسمت بالای بدن خودداری کنید. معمولا ۶ تا ۱۲ هفته طول می کشد تا سینه ها به شکل نهایی خود برسند. در این مدت از فعالیت های شدید پرهیز کنید.
  • بعد از جراحی سینه از خوابیدن به پهلوها و یا روی شکم خودداری کنید. بهترین وضعیت خوابیدن به پشت است که از فشار روی سینه ها و یا اصطکاک محل برش جلوگیری شود.
  • به طور کلی، بیماران می‌توانند بعد از بهبودی زخم و برش ها، دوباره حمام کنند. این به طور معمول حدود ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد. دوش گرفتن در اوایل روند بهبودی بی‌خطر است، اما باید حداقل یک ماه از غوطه ور شدن در وان یا استخر خودداری کنید.
جزئیات انواع عمل جراحی سینه و روش های مراقبتی بعد از آن

آیا جراحی‌ های‌ زیبایی‌ پستان منجر به سرطان می‌شوند؟

بسیاری از خانم ها این دغدغه ذهنی را دارند که آیا در صورت جراحی زیبایی سینه خطری متوجهشان خواهد شد؟ از نظر علمی و پزشکی این تفکر کاملا رد شده است. اگر شما سینه های خیلی بزرگ و آویزانی دارید که به گردنتان فشار وارد می‌کند، بدانید که عمل کوچک کردن سینه ها از خیلی از جنبه های پزشکی قطعا به نفع شما خواهد بود. حتی می‌توان این‌گونه بیان کرد که حجم مورد ایجاد سرطان هم کمتر خواهد شد.

اگر می‌خواهید از پروتز سینه برای بزرگ شدن سینه ها استفاده کنید و تنها جنبه زیبایی آن مد نظرتان است باید بدانید که پروتز به هیچ وجه ایجاد سرطان نمی‌کند. هرچند ممکن است مشکلاتی مثل پس زدن پروتز برای فرد به وجود بیاید اما ایجاد سرطان هرگز.

تنها هنگام تزریق چربی به سینه در خانم هایی که DCIS با ریسک بالا داشته‌اند این کار با احتیاط و کنترل انجام می‌شود. حتی در این موارد هم گفته نمی‌شود که تزریق چربی سرطان زاست. سالهاست که در تحقیقات مختلف انجام شده سرطان زایی در هیچکدام از جراحی های زیبایی پلاستیک پستان ثابت نشده است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود