۱۲ حقیقت جالب درباره جام جهانی که علت محبوبیت فراوان فوتبال را نشان می دهد

۱۲ حقیقت جالب درباره جام جهانی که علت محبوبیت فراوان فوتبال را نشان می دهد

برای بیشتر مردم جام جهانی تنها رویداد ورزشی است که ۴ سال برای برگزاری آن انتظار می کشند. به همین دلیل وقتی بالاخره زمان روشن کردن تلویزیون و تماشای مسابقات آن فرا می رسد، گویی دنیا از از حرکت بازمی ایستد. از سال ۱۹۳۰ تاکنون جام جهانی برای مردم دنیا جشنی همراه با ماجراهایی جالب و شگفت انگیز بوده است.

۱- جوان ترین گلزن جام جهانی

در جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد، از تیم برزیل سر و کله ی یک بازیکن جوانی پیدا شد که تاریخ فوتبال را برای همیشه تغییر داد: پله. او در حالی که تنها ۱۷ سال داشت اولین گل خود در جام جهانی را به ثمر رساند و با آن تیم خود را از مرحله ی یک چهارم نهایی بالا آورد. او به جوان ترین بازیکنی تبدیل شد که ۲ بار به همراه تیم خود به قهرمانی جام جهانی رسیده و تنها بازیکنی که ۳ بار قهرمانی جام جهانی را با تیم خود تجربه کرده است.

۲- برگردید، بازی هنوز تمام نشده!

در نخستین بازی جام جهانی ۱۹۳۰ اوروگوئه، زمان از دست داور برزیلی مسابقه، آلمیدا رگو در رفت و او سوت پایان بازی آرژانتین – فرانسه را ۶ دقیقه زودتر زد. در آن لحظه تیم آرژانتین یک بر صفر جلو بود و تیم فرانسه قصد کامبک داشت.

این اتفاق شادی آرژانتینی ها و اعتراض فرانسوی ها را به دنبال داشت. بعد از آن داور خطای خود را اصلاح و اعلام کرد ۶ دقیقه از بازی باقی مانده است. با این حال، برای آرام کردن هواداران و برگرداندن آرژانتینی ها به زمین، مجبور به استفاده از پلیس های اسب سوار شدند. آن ها ۶ دقیقه ی دیگر هم بازی کردند اما نتیجه ی مسابقه تغییری نکرد.

۳- اولین جام جهانی که به صورت رنگی پخش شد

جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک یکی از به یادماندنی ترین وقایع تاریخ فوتبال است چرا که این نخستین باری بود که جام جهانی به صورت رنگی پخش می شد. این همچنین اولین جام جهانی بود که در سرتاسر دنیا پخش شد، اولین جام جهانی که خارج از اروپا و آمریکای جنوبی برگزار شد و اولین جام جهانی که در آن چیزهایی همچون دادن کارت و تعویض بازیکن وجود داشت.

۴- پرگل ترین مسابقه ی جام جهانی

در یکی از مسابقات مرحله ی یک چهارم نهایی جام جهانی سال ۱۹۵۴، سوئیس و اتریش به مصاف یکدیگر رفتند. و در حالی که چیزی جز یک مسابقه ی معمولی به نظر نمی رسید، طولی نکشید که معلوم شد اصلاً اینگونه نیست. در این بازی در مجموع ۱۲ گل به ثمر رسید: ۷ گل توسط تیم اتریش و ۵ گل توسط سوئیس که میزبان جام جهانی بود. این پرگل ترین مسابقه در تاریخ جام جهانی است.

۵- سریع ترین گل جام جهانی

در جام جهانی ۲۰۰۲ کره – ژاپن، هاکان شوکور سریع ترین گل در تمام ادوار جام جهانی را در مسابقه ی میان کره جنوبی و ترکیه به ثمر رساند. گل ترکیه تنها ۱۱ ثانیه پس از شروع بازی وارد دروازه شد.

۶- دو برادر در دو تیم رقیب

در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، موقعیتی رقم خورد که تا پیش از آن در جام جهانی رخ نداده بود. برادران بواتنگ در یک مسابقه، در ۲ تیم مختلف مقابل هم قرار گرفتند. این بازی میان تیم های غنا و آلمان در مرحله ی گروهی بود. ژروم بواتنگ برای تیم آلمان بازی می کرد و کوین پرینس بواتنگ برای تیم غنا.

۷- برترین گلزن جام جهانی

صحبت از گلزنان برتر جام جهانی که می شود، شاید به بازیکنان شناخته شده ای همچون مارادونا، پله، رونالدو یا مسی فکر کنید. اما این افتخار به ژست فونتن، بازیکن فرانسوی تعلق دارد که رکورد خود را تا به امروز هم حفظ کرده است: ۱۳ گل در ۶ بازی جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد.

۸- منشأ موج مکزیکی

آنچه که حالا به عنوان موج مکزیکی شناخته می شود، در یک استادیوم بیسبال متولد شد. تا پیش از سال ۱۹۸۶ این حرکت در هیچ استادیوم فوتبالی دیده نشده بود. در آن سال بود که در بازی میان بلغارستان و ایتالیا دوربین ها این حرکت را به سرعت در جایگاه تماشاچیان ثبت کردند. این اولین موج مکزیکی در دنیای فوتبال بود و در استادیوم آزتک ِ مکزیکو سیتی، پایتخت مکزیک رخ داد و به همین دلیل هم موج مکزیکی نام گرفته است.

۹- کاپ جام جهانی با یک هواپیمای اختصاصی جا به جا می شود

وقتی تیم کشوری قهرمان جام جهانی می شود، کاپ اصلی را در استادیوم بالای سر می برد، اما آنچه با خود به خانه می برد یک کپی از این کاپ است. کاپ کپی از برنز و با روکشی از طلا ساخته می شود. کاپ اصلی که از طلای ۱۸ عیار ساخته شده، در مقر خود در سوئیس باقی می ماند و با اتمام مسابقات، با یک هواپیمای اختصاصی منتقل می شود.

۱۰- شکست ماراکانا

«ماراکاناکو» در زبان پرتغالی تقریباً به معنای «شکست ماراکانا» است. در مسابقه ی میان برزیل و اوروگوئه در جام جهانی ۱۹۵۰، اتفاق غیر معمولی رخ داد. فینال جام جهانی در استادیوم ماراکانای ریودوژانیرو در برزیل برگزار شد و در حالی که تصور می شد اوروگوئه بازنده ی مسابقه باشد، برخلاف انتظار، این تیم، برزیل را ۲ بر یک شکست داد.

اطمینان از پیروزی برزیل تا حدی بود که چند روز پیش از مسابقه، هواداران و برخی رسانه ها اعلام کردند تیم برزیل قهرمان جام جهانی خواهد بود.

۱۱- مسی پا جای پای مارادونا گذاشت

در مسابقه ی آرژانتین مقابل مکزیک در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، مسی یکی از رکوردهای دیه گو مارادونا را از آن خود کرد. او حالا با در مجموع ۲۱ بازی، بیشترین حضور را در جام جهانی به عنوان یک بازیکن آرژانتینی داشته است.

۱۲- کوتاه ترین جام جهانی

در سال ۲۰۱۰ تصمیم گرفته شد جام  جهانی ۲۰۲۲ از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر در قطر برگزار شود. علت انتخاب این تاریخ این بود که در این وقت از سال دمای هوا در قطر به ۲۵ درجه سانتیگراد می رسد. این تغییر مسلماً بر روی لیگ های فوتبال دنیا، جام ها و دیگر رویدادهای ورزشی اثر می گذاشت، به همین دلیل باید به گونه ای تصمیم گیری می شد که مسابقات ظرف مدت کوتاهی به پایان می رسید.

اما این نخستین باری نبود که چنین اتفاقی رخ می داد. کوتاه ترین جام جهانی تاریخ تاکنون در سال ۱۹۳۴ در ایتالیا بود که تنها ۲ هفته به طول انجامید. بر حسب تصادف، قهرمان این جام جهانی همان کشور میزبان شد.

منبع: brightside
بدون نظر

ورود