با انواع شکل مدفوع  و علت هر یک آشنا شوید

با انواع شکل مدفوع  و علت هر یک آشنا شوید

همه ی ما گهگاه با تغییراتی در شکل مدفوع خود مواجه می شویم که دلیل آن برایمان سؤال یا حتی شاید باعث نگرانی می شود. از آنجایی که وضعیت اجابت مزاج ما بیانگر وضعیت سلامتی معده ای روده ای ما است، آشنایی با انواع مدفوع و علت ایجاد هر یک امری ضروری است.

۱- تکه های جداگانه

مدفوع سفت اغلب فرمی به شکل تکه های جداگانه دارد و دفع آن می تواند دردناک باشد. وقتی مدفوع چنین حالتی دارد (چیزی شبیه به ریگ) یعنی مدت زیادی در روده بزرگ باقیمانده است. به عبارتی دیگر، این نوع مدفوع اغلب به این معنا است که دچار یبوست شده اید.

اگر این چیزی است که معمولاً در دستشویی با آن رو به رو می شوید و به بیماری دیگری مبتلا نیستید که این وضعیت از عوارض جانبی آن باشد، ممکن است دچار یک مشکل معده ای روده ای به نام یبوست مزمن ایدیوپاتیک باشید. نوشیدن بیشتر آب، گنجاندن ورزش در برنامه ی روزانه ی خود و افزودن تدریجی فیبر به رژیم غذایی خود ممکن است کمک کننده باشد.

۲- سوسیس مانند اما قلنبه قلنبه

مدفوع سفتی که به هم چسبیده اما در عین حال قلنبه قلنبه باشد هم می تواند نشانه ی یبوست باشد. این وضعیت نشان می دهد مدفوع شما آنقدری در روده ی شما بوده که خشک شده، اما نه آنقدری که کاملاً خشک شود و به تکه های کوچک تری تبدیل شود. شما می توانید از مواد غذایی ای که به رفع یبوست کمک می کنند بیشتر استفاده کنید اما اگر هیچ چیزی کمک نکرد، به پزشک مراجعه کنید تا دارویی مناسب تان تجویز کند.

۳- سوسیس مانند و ترک دار

اگر این ها ویژگی چیزی است که معمولاً در دستشویی می بینید، خبر خوشی برایتان داریم! این نوع مدفوع را سالم می دانند، مدفوعی که پزشکان و متخصصان از آن استفاده می کنند. با این حال، ترک های مدفوع نشان می دهد که احتمالاً بدن تان اندکی کم آب است. کارشناسان توصیه می کنند روزانه ۸ لیوان آب بنوشید تا سلامت معده ای روده ای تان حفظ شود.

۴- سوسیس مانند، یکدست و نرم

پزشکان این نوع مدفوع (سوسیس یا مار مانند) را استاندارد طلایی مدفوع می دانند، به خصوص زمانی که یک رنگ قهوه ای متوسط تا روشن داشته باشد و در حین خروج از بدن به هم چسبیده بماند. اگر مدفوع شما به این شکل است، خوشحال باشید چرا که به وضوح نشان می دهد رژیم غذایی سالمی دارید و بدن تان کم آب نیست.

۵- توده های نرم با لبه های واضح و مشخص

این نوع مدفوع اندکی شل محسوب می شود، اما در میان کسانی که ۲ تا ۳ بار در روز اجابت مزاج دارند کاملاً رایج است و معمولاً بعد از خوردن وعده های اصلی غذا به وجود می آید. اگر مدفوع تان معمولاً به این شکل است و حالت نرمی دارد و به راحتی از بدن خارج می شود، جای نگرانی نیست.

۶- تکه های ریش ریش با لبه های ناصاف

مدفوع وقتی به سرعت از روده عبور می کند، اغلب چنین بافتی پیدا می کند.

وقتی مدفوع به شکل تکه های ریش ریش و ناصاف است، ممکن است نشانه ی التهاب روده یا یک بیماری التهابی روده مثل کولیت زخمی یا بیماری کرون باشد. همچنین می تواند نشانه ی تغییر بزرگی در رژیم غذایی تان باشد. با مراجعه به پزشک می توانید مطمئن شوید چیزی برای نگرانی وجود ندارد. درست است که صحبت در اینباره می تواند دشوار باشد، اما احتیاط همیشه شرط عقل است و پزشکان به صحبت درباره ی این موضوعات عادت دارند.

۷- آبکی

این مرحله ی پیشرفته از اسهال زمانی رخ می دهد که روده کوچک تحریک می شود. دلایل زیادی برای به وجود آمدن این نوع مدفوع وجود دارد، از جمله ویروس ها و باکتری ها، اختلالات غذایی و عدم تحمل لاکتوز. گاهی خوردن خوراکی ها و نوشیدنی هایی که فراکتوز یا شیرین کننده های مصنوعی زیادی دارند یا شروع کردن یک داروی جدید هم می تواند باعث این وضعیت شود. اسهال اگر بیشتر از  2 روز طول کشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

کدام نوع مدفوع ایده آل محسوب می شود؟

بافت «نرمال و معمول» مدفوع هر فردی با دیگری متفاوت است. اما به طور کلی، نوع سوم یا چهارم بهترین هستند.

نوع چهارم انسجامی نرم و یکدست دارد و به راحتی از بدن دفع می شود و به همین دلیل پزشکان آن را ایده آل می دانند. داشتن این نوع مدفوع نشان می دهد بدن شما به اندازه ی کافی آب دارد، اما به اندازه ی اسهال آبکی نیست. اسهال نشان می دهد مدفوع مسیر روده ها را خیلی سریع طی کرده است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بار دیگر باید تأکید کرد که مدفوع نرمال و معمول هر فردی با دیگری متفاوت است. به همین دلیل، کارشناسان معتقدند سخت می شود با اطمینان گفت در صورت داشتن چه نوع مدفوعی باید به پزشک مراجعه کرد.

به طور کلی می توان گفت درصورت بروز هر گونه تغییر در وضعیت معمول اجابت مزاج – چه از نظر تعداد دفعات اجابت مزاج و چه از نظر انسجام مدفوع – که بیشتر از چند روز به طول انجامد، بهتر است به پزشک مراجعه کرد.

با این حال، در صورت وجود نشانه های هشداردهنده ای همچون مدفوع خونی، تب، کاهش وزن بی دلیل، استفراغ و اسهال غیر قابل کنترل و ناتوانی در اجابت مزاج، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد.

منبع: yahoo
دیجیاتو
بدون نظر

ورود