حکم بغی چیست و چه تفاوتی با محاربه دارد؟

حکم بغی چیست و چه تفاوتی با محاربه دارد؟

نماینده خوزستان در مجلس خبرگان از قوه قضاییه و قضات خواست درباره معترضان از حکم بَغْی به جای محاربه استفاده کنند. او گفت: «بغات کسانی‌ هستند که برای براندازی نظام اسلامی به میدان می‌آیند و حکم بغات از محارب به مراتب سخت‌تر است.»

آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در همایشی که در اهواز برگزار شد گفت: «امریکا و اسرائیل در ابتدا با توهم تجزیه ایران اسلامی، رضا پهلوی و مریم رجوی را علم کرده بودند اما وقتی دیدند این کارشان نتیجه‌ای ندارد، از حربه دوم خود که علم کردن خواص داخلی است، استفاده کردند. خواص معلوم الحالی که حتی در احکام الهی تشکیک می‌کنند.»

جرم بغی چیست و چه تفاوتی با محاربه دارد؟

او خطاب به قوه قضائیه و قضات پیشنهاد داد: «برای محاکمه اغتشاشگران از حکم بغی به جای محاربه استفاده کنند. بغات کسانی هستند که برای براندازی نظام اسلامی به میدان می‌آیند و حکم بغات از محارب به مراتب سخت‌تر است چرا که محارب فقط به ارعاب مردم می‌پردازد و کاری به نظام اسلامی ندارد.»

این عضو مجلس خبرگان گفت: «البته که بغات در مرتبه اول مقابل نظام اسلامی امام معصوم می‌ایستند اما از آنجا که طبق ادله، ولایت فقیه، فقیه جامع الشرایط مبسوط الید است، لذا جایگاه امام معصوم را در نظام اسلامی دارد.»

بغی چیست و شامل چه مواردی است؟

بغی و مجازات آن ازجمله جرائم حدی بوده و در زمره حدود نام برده شده است. جرم بغی ازجمله جرائم علیه امنیت به حساب می‌آید که برای کسی که به آن مرتکب شده، مجازات بسیار سنگینی در نظر گرفته شده است.

در کتاب دوم «مجازات اسلامی»، فصل نهم «حدود»، ماده ۲۸۷ آمده است: «گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی ایران، قیام مسلحانه کند، باغی محسوب می‌شود و در صورت استفاده از سلاح، اعضای آن به مجازات اعدام محکوم می‏‌گردند». چند نکته در این عبارت چندسطری، وجود دارد که بدین شرح است:

اولا: باغیان باید «گروه» باشند و اگر کسی به صورت فردی، علیه حکومت، اقدامی بکند، باغی محسوب نمی‏‌شود.

ثانیا: قیام او در برابر «اساس» نظام باشد نه اجزای نظام یا خواسته‏‌های جزئی.

ثالثا: قیام به صورت مسلحانه باشد.

جرم بغی چیست و چه تفاوتی با محاربه دارد؟

جرم بغی در قانون مجازات اسلامی

با توجه به قانون مجازات اسلامی جرم بغی این‌گونه تعریف می‌شود که مرتکبین این جرم، گروهی هستند که در برابر اساس و اصل جمهوری اسلامی ایران به صورت مسلحانه یعنی با اسلحه و تفنگ و … قیام کرده و در برابر نظام جمهوری اسلامی ایران می‌ایستند.

مجازات جرم بغـی در صورت استفاده از سلاح

جرم بغی دو حالت دارد؛ حالت اول آن است که گروهی که به صورت مسلحانه و با اسلحه و سلاح در برابر جمهوری اسلامی ایستاده‌اند از اسلحه خود در این قیام استفاده می‌کنند و حالت دوم آن است که فقط برای رعب و وحشت سلاح را در دست دارند و از آن استفاده نمی‌کنند و در واقع شلیک نمی‌کنند.

با توجه به قانون مجازات اسلامی چنانچه کسانی که اقدام به قیام مسلحانه علیه اساس نظام جمهوری کرده‌اند از اسلحه خود استفاده کنند‌، به مجازات اعدام محکوم می‌شوند.

دقت داشته باشید که چنانچه این گروه ۱۰ نفره باشد و فقط یک نفر از آنها از سلاح خود استفاده کند، فقط همان شخص به مجازات اعدام محکوم می‌شود و بقیه به مجازات دیگری محکوم خواهند شد چرا که آن‌ها از سلاح استفاده نکرده‌اند.

مجازات جرم بغی در صورت عدم استفاده از سلاح

حالت دوم جرم بغی آن است که گروهی که در مقابل اساس جمهوری اسلامی ایران ایستاده‌اند از سلاح استفاده نکرده باشند؛ که مطابق قانون مجازات اسلامی، این عدم استفاده از سلاح باید قبل از درگیری باشد.

حال چنانچه قبل از درگیری و استفاده از سلاح دستگیر شوند به حبس تعزیری درجه سه یا درجه پنج حسب مورد محکوم می‌شوند.

مجازات تعزیری جرم بغـی قبل از درگیری و استفاده از سلاح

مجازات تعزیری جرم بغی نیز خود به دو حالت تقسیم می‌شود؛

  • حالت اول آن است که گروهی که در مقابل اساس نظام جمهوری اسلامی ایستاده‌اند همچنان دارای مرکزیت و سازمان باشند و کسی باشد که آن ها را مدیریت و محوریت کند که در این صورت به حبس تعزیری درجه سه محکوم میشوند.
  • حالت دوم آن است که گروهی که در مقابل اساس نظام جمهوری اسلامی ایستاده‌اند دارای مرکزیت و سازمان نباشند و در واقع مرکزیت و سازمان آنان از بین رفته باشد که به حبس تعزیری درجه پنج محکوم می‌شوند.

تفاوت بغی و محاربه

  • باغی در گروه و دسته‌ای که دارای بیش از دو نفر عضو است موضوعیت پیدا می‌کند اما محارب لزوما عضو یک تشکل یا گروه نیست.
  • محاربه با دست بردن به اسلحه جرم انگاری می‌شود، پس صرف مسلح بودن برخلاف بغی جرم محاربه اثبات نمی‌شود.
  • اقدام محارب موجب ترس در میان مردم می‌شود که نشان از تقابل با عموم مردم است؛ در صورتی که اقدام باغی در تقابل با حاکم و حکومت اسلامی و در معنای امروزی، دولت است.
  • مجازات جرم محاربه به تشخیص قاضی حسب مورد یکی از موارد اعدام، صلب، قطع و یا نفی بلاد است ولی مجازات باغی اگر دست به اسلحه ببرد تنها اعدام است و در غیر این‌صورت حبس تعزیری است و قاضی با احراز جرم مخیر عمل نکرده و می‌بایست حکم اعدام را صادر کند.
  • جرم بغی دارای حالات مختلف اما جرم محاربه منحصر است.
  • جرم بغی مطلق بوده و لزومی به حصول نتیجه مورد انتظار مرتکب جرم را ندارد. در مقابل اقدام محارب اگر موجب ترس و وحشت افراد پیرامون محارب نشود احراز نمی‌شود. در واقع محاربه جرم مقید است.

بدون نظر

ورود