پیوند مغز استخوان ایمن تر و در دسترس تر از همیشه

پیوند مغز استخوان ایمن تر و در دسترس تر از همیشه

پیوند مغز استخوان که به عنوان پیوند سلول های بنیادی نیز شناخته می شود، امروزه به درمانی برای سخت ترین سرطان های خون و بافت تبدیل شده است. برای موفقیت پیوند مغز استخوان، سال هاست که پزشکان به دنبال اهداکنندگان کاملا سازگار بوده اند. متأسفانه اکثر بیماران اهداکننده همسان کاملی نداشتند و به همین دلیل نمی‌توانستند از پیوند مغز استخوان بهره مند شوند. با این حال، این وضعیت با پیشرفت های اخیر در فناوری و مهندسی سلول تغییر کرده است. امروزه، در تعداد محدودی از مراکز پزشکی پیشرفته در سراسر جهان، بیمارانی که نیاز به پیوند مغز استخوان دارند، می‌توانند با موفقیت از اهداکنندگان غیرقابل سازگاری پیوند شوند.

ممکن است تمام بیماران اهداکنندگان کاملاً همسان همچون خواهر و یا برادر نداشته باشند. پروفسور دکتر سیرت راتیپ (Siret Ratip) متخصص هماتولوژی، رئیس مرکز پیوند مغز استخوان بزرگسالان در بیمارستان آجی بادم آلتونیزاده (Acıbadem Altunizade) در ترکیه می گوید: روش های جدید به ما فرصتی می دهد تا بیماران را درمان کنیم، و به آنها فرصتی برای زندگی طولانی تر و سالم تر می دهد. این روش‌ها پیوند هاپلودیکال و پیوند اهداکننده غیر مرتبط (MUD) نامیده می‌شوند.

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما روی لینک WWW.ACIBADEM.IR کلیک کنید.

گزینه نجات جان بیماران مبتلا به سرطان خون

مغز استخوان بافت نرم داخل استخوان ها است که حاوی سلول های بنیادی است که به سلول های خونی مانند گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها تبدیل می شوند. وقتی به هر دلیلی آسیب ببیند، بدن سلول های سالم کافی برای خون و سیستم ایمنی تولید نمی کند. انواع خاصی از سرطان مانند لوسمی، لنفوم و مولتیپل میلوما، و همچنین برخی از درمان های تهاجمی سرطان، مانند دوزهای بالای شیمی درمانی یا پرتودرمانی، می توانند مغز استخوان را تخریب کنند. در این موارد، پیوند مغز استخوان برای بازیابی عملکردهای کلیدی مورد نیاز است. این روش معمولاً در درمان سرطان هایی که در غدد لنفاوی، خون و برخی از اندام ها ایجاد می شوند و همچنین نارسایی مغز استخوان و بیماری های ژنتیکی خاص استفاده می شود. بسته به مورد بیمار، می‌توان آن را با سلول‌های خود (پیوند اتولوگ) یا با استفاده از سلول‌های سالم اهداکننده (پیوند آلوژنیک) انجام داد. پیوند اتولوگ، با این حال، دامنه کاربرد محدودی دارد. برای پیوند آلوژنیک، تطابق کامل بین اهداکننده و گیرنده شرط اولیه موفقیت برای سال‌ها بود.

فقط ۳۰ درصد از بیماران اهداکنندگان کاملاً منطبق دارند

پروفسور دکتر سیرت راتیپ ( Siret Ratip ) بیان می کند که بهترین جایگزین برای پیوند مغز استخوان آلوژنیک در بیماران لوسمی حاد با عوامل پرخطر، پیوند یک برادر یا خواهر است. پیوند آلوژنیک نیاز به تطبیق نوع بافت بیمار، به ویژه آنتی ژن لکوسیت انسانی (HLA) با اهداکننده دارد. هر چه تطابق HLA بین اهداکننده و گیرنده نزدیکتر باشد، شانس موفقیت پیوند بیشتر است. اگر تطابق HLA به اندازه کافی نزدیک نباشد، سیستم ایمنی عدم تطابق HLA را تشخیص داده و به بافت های خارجی حمله می کند. این فرآیند به عنوان بیماری پیوند در مقابل میزبان (GVHD) شناخته می شود. انواع HLA ارثی هستند، بنابراین خواهر و برادر گاهی اوقات می توانند با یکدیگر همخوانی خوبی داشته باشند. پروفسور دکتر سیرت راتیپ Siret Ratip می گوید، فقط حدود ۳۰ درصد از بیماران یک برادر یا خواهر کاملاً همسان دارند. امروزه، گزینه‌های مناسبی برای کسانی که نمی‌توانند از پیوند کامل منتفع شوند وجود دارد: آنها می‌توانند سلول‌های سالم را از یک اهداکننده غیرمرتبط مشابه از بانک‌های مغز استخوان ملی یا بین‌المللی دریافت کنند، یا از اهداکنندگان هاپلودیکال مانند برادر یا خواهر نیمه همسان، مادر یا پدر یا حتی فرزند بیماران بهره‌مند شوند.

اهداکننده غیر مرتبط ممکن است جایگزین مناسبی باشد

اهداکننده غیرمرتبط، به طور خلاصه MUD، یک گزینه جایگزین برای بیماران بدون اهدا کننده خانواده است. پروفسور سیرت راتیپ Siret Ratip توضیح می‌دهد: «در Acıbadem، ما همچنین پیوند اهداکننده غیرمرتبط را برای بیمارانی انجام می‌دهیم که اهداکننده منطبق کامل ندارند. در ابتدا، ما شروع به جستجو در بانک های ملی مغز استخوان می کنیم که معمولاً حدود ۲-۳ روز طول می کشد. اگر هیچ کمک کننده سازگار وجود نداشته باشد، می‌توانیم به جستجوی بانک‌های بین‌المللی ادامه دهیم که بسیار بیشتر طول می‌کشد.»

جستجوی اهداکننده بین‌المللی فرآیندی زمان‌بر است و ممکن است از شروع تا پیوند واقعی ۴ ماه یا بیشتر طول بکشد. برای کسانی که اهداکننده کامل خانواده ندارند و نمی توانند به اندازه کافی برای اهداکننده غیرمرتبط همسان منتظر بمانند، پیوند هاپلودیک ممکن است راه حل باشد.

پیوند نیمه همسان اکنون امکان پذیر است

پروفسور دکتر سیرت راتیپ Siret Ratip می گوید: «پیشرفت های جدید در فناوری به ما امکان می دهد پیوندهای هاپلودیکال را با نتایج و عوارض مشابه پیوند اهداکنندگان غیرمرتبط انجام دهیم. پیوند نیمه منطبق یا نیمه منطبق نیز نامیده می شود زیرا اهدا کننده برای بیمار، معمولاً یکی از اعضای خانواده – می تواند مادر، پدر، پسر، دختر یا خواهر و برادر باشد، یک پیوند نیمه منطبق است. همه آنها می توانند اهداکنندگان هاپلودیکال باشند. پیوند هاپلوئیدیکال یک نوع جدید و پیشرفته پیوند مغز استخوان است که نیاز به تیم متخصص، دانش فنی و تجهیزات دارد.

پروفسور سیرت راتیپ توضیح می دهد که پیوند هاپلودیکال را می توان با دو روش انجام داد. روش دستکاری نشده از دوزهای بالای شیمی درمانی و سرکوبگرهای ایمنی برای جلوگیری از رد پیوند استفاده می کند. متأسفانه، اغلب منجر به عفونت های شدید و آسیب اندام می شود. روش دوم پردازش سلولی خاصی را پیشنهاد می‌کند، که در آن سلول‌های آلفا-بتا که مسئول بیماری بالقوه کشنده پیوند در مقابل میزبان (GVHD) هستند، از پیوند دهنده تخلیه می‌شوند. در Acıbadem از روش دستکاری شده با تکنولوژی بالا استفاده می شود. نه تنها سلول‌های آلفا بتا از سلول‌های اهداکننده حذف می‌شوند، بلکه سلول‌هایی که حاوی CD 19+ ویروس Epstein-Barr هستند نیز حذف می‌شوند. علاوه بر این، ما سلول‌های بنیادی مزانشیمی را تزریق می‌کنیم تا از GVHD کشنده جلوگیری کنیم، و همچنین سلول‌های T اهداکننده را دستکاری می‌کنیم و سلول‌های T ضد ویروسی مفید اهداکننده را به بیمار تزریق می‌کنیم تا امکان بازسازی بهتر ایمنی پس از پیوند فراهم شود.

چرا مرکز پیوند مغز استخوان آجی بادم Acıbadem؟

پیوند مغز استخوان امروزه یکی از پیچیده ترین روش های پزشکی است که نیازمند تجهیزات پیشرفته و تجربه فراوان است. گروه مراقبت های بهداشتی Acıbadem در ترکیه یکی از معدود مراکزی در سراسر جهان است که گزینه های پیوند پیشرفته ای را برای پیوندهای اتولوگ، آلوژنیک و هاپلودیکال هم برای بیماران بزرگسال و هم برای کودکان ارائه می دهد. مراکز پیوند مغز استخوان آجی بادم با زیرساخت‌ها و تجهیزات مدرن برای پیوند پشتیبانی می‌شوند. جمع آوری مغز استخوان و سلول های بنیادی و انتخاب و پردازش سلول های بنیادی جمع آوری شده در آزمایشگاه های معتبر cGMP Acıbadem Labcell انجام می شود که به طور خاص برای این اهداف طراحی شده اند. کلیه خدمات در مراکز مطابق با استانداردهای جهانی و در محیط های استریل ارائه می شود. واحدهای آجی بادم Acıbadem در پیوندهای هاپلودیکال تخصص دارند که نیاز به جستجوی یک اهداکننده غیر مرتبط از بانک‌های مغز استخوان را برطرف می‌کند و به سود ارزشمندی در زمان منجر می‌شود. آجی بادم Acıbadem از آخرین فناوری های پیوند استفاده می کند و با کمک یک تیم بالینی مجرب، بهترین شانس زندگی را برای بیمار فراهم می کند.

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما روی لینک WWW.ACIBADEM.IR کلیک کنید.

بدون نظر

ورود