اعلام حکم فوتبالیست بازداشت شده در اعتراضات؛ اتهام امیر نصرآزادانی چیست؟ + ویدئو

اعلام حکم فوتبالیست بازداشت شده در اعتراضات؛ اتهام امیر نصرآزادانی چیست؟ + ویدئو

رسانه رسمی قوه قضاییه حکم امیر نصرآزادانی، فوتبالیست بازداشت شده در اعتراضات اخیر را اعلام کرد.

امیر نصرآزادانی، بازیکن ۲۶ ساله اصفهانی که سابقه بازی در تیم های سپاهان، راه آهن و تراکتور را دارد، آبان ماه امسال در جریان اعتراضات اخیر در اصفهان دستگیر شد. او متهم ردیف چهارم پرونده ی حمله مسلحانه در محله خانه ‌اصفهان است که به مرگ ۳ نیروی امنیتی انجامید.

طبق اعلام خبرگزاری میزان، رسانه قوه قضاییه، این فوتبالیست به اتهام عضویت در دسته‌ جات غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس تعزیری، برای اتهام اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت به ۵ سال حبس تعزیری و برای اتهام معاونت در محاربه به تحمل ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

حبس تعزیری حبسی است که قابل اجرا خواهد بود و برای متهم اجرا خواهد شد، با این حال، برخی تصور می‌کنند که حبس تعزیری قابل فروش است، در صورتی که چنین چیزی صحت ندارد. اما می‌توان حبس تعزیری را به جزای نقدی تبدیل نمود.

از سوی دیگر، این نوع مجازات که به نوعی تادیب محسوب می‌شود، بر طبق شرع و ماده ۱۶ موجود در قانون مجازات اسلامی‌ ایران در اختیار حاکم قرار گرفته است. با این حال، لازم به ذکر است در برخی مواقع حبس تعزیری در برابر حبس تعلیقی قرار می‌گیرد و در نهایت متهم محکوم به اجرای آن حکم نخواهد بود.

جزئیات حادثه

به گفته ی خبرگزاری میزان، روز ۲۵ آبان ماه در جریان اعتراضات اخیر در اصفهان ۳ نفر از نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند. پس از این حادثه متهمان پرونده دستگیر شدند که یکی از آن ها امیر نصرآزادانی بود. وی از ۲۷ آبان در بازداشت به سر می‌ برد.

رسانه قوه قضاییه درباره ی جزئیات این حادثه نوشته:

۲۵ آبان ماه بود که بر اثر یک حمله مسلحانه­ ی تروریستی در میدان نگهبانی محله خانه ‌اصفهان، ۳ مدافع امنیت به نام‌های محسن چراغی، محسن حمیدی و محمد کریمی به شهادت رسیدند.

عوامل این حمله ، با هماهنگی قبلی که با یکدیگر داشتند دست به اقدامات تروریستی زده و با کشیدن سلاح به قصد جان مردم و ماموران اقدام به تیراندازی کردند.

در این عملیات تروریستی تعدادی از مردم و نیروهای حافظ امنیت نیز مجروح شدند.

پس از دستگیری عوامل تیراندازی و صدور کیفرخواست، دادگاه رسیدگی به اتهامات ۶ نفر از متهمان این پرونده در ۴ جلسه طی تاریخ‌های ۷ و ۸ و ۱۰ دی ماه در دادگستری استان اصفهان برگزار شد.

در فرآیند برگزاری دادگاه چهار نفر از متهمان دارای وکیل تعیینی بودند و دو نفر نیز بعلت عدم معرفی وکیل تعیینی، از امکانات قانونی استفاده کرده و برای آن ها وکلای تسخیری در نظر گرفته شد و پس از برگزاری جلسات رسیدگی و بررسی مستندات و اخذ دفاعیات متهمان و وکلای آن‌ها، رای بدوی صادر گردید.

از ۶ متهم این پرونده، برای متهمان ردیف اول تا سوم حکم اعدام صادر شده است. متهم ردیف پنجم به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده و برای متهم ردیف ششم این پرونده نیز حکم برائت صادر شده است.

اظهارات امیر نصرآزادانی در دادگاه

خبرگزاری میزان اظهارات امیر نصرآزادانی در دادگاه را اینگونه نوشته است:

متهم آزادانی در دفاعیات خود ماجرا را اینگونه شرح داده است: بعد از آشنایی با صالح میرهاشمی (متهم ردیف اول پرونده) از طریق یکی از دوستانم، من را وارد یک گروه مجازی کردند.صالح به من گفت یک گروهی داریم که حتی مسلح هم هستند و در این گروه هر کسی یک وظیفه‌‎ای دارد.

متهم امیر نصر آزادانی گفت: بعد از مدت‌ها روز چهارشنبه صالح زنگ زد و گفت باید یک جا جمع شویم. گفت بیا فلکه نگهبانی. من به فلکه نگهبانی رفتم تا ببینم قضیه از چه قرار است. تصمیم گرفته بودم برای اعتراض به خیابان بروم. دوربین‌های مداربسته زمان ورود و خروج من به محل را ثبت و ضبط کردند. من زمانی که به محل رفتم لاستیک‌هایی در زمین خاکی آتش زده شده بودند و به من اتهام زدند که بنزین آورده است.

وی افزود: چند نفری آنجا بودند که شنیدم مواد منفجره دست ساز دارند، به یکی از آن‌ها گفتم که به من هم می‎دهی؟ کیسه مواد منفجره دست ساز را به من دادند در محل یک دختر خانمی بود از من خواست که به او هم بدهم که من هم به وی چند تا دادم. ۲ تا از مواد منفجره دست ساز را در محل زدم اما نه به سمت مامور و نه به قصد تعرض به جان کسی.

نصر آزادانی در دادگاه با اشاره به ماجراهای بعد از شب حادثه گفت: بعد از مدتی با امیرحسین دیدار داشتم که به من گفت به خانه مهدی آمدیم و بیا اینجا. زمانی که وارد خانه شدم دیدم صالح دارد قلیان می‌کشد. از وی علت زخمی بودنش را سوال کردم و برایم ماجرا را شرح داد

در ادامه وکیل متهم امیر نصر آزادانی با حضور در جایگاه از موکل خود دفاع کرد و گفت: نحوه عضوگیری این گروه نشان از عدم هماهنگی و بی‌ثباتی آنها دارد، از این رو تجمعات دسته جمعی را نمی‌توان گروه منسجم دانست .

وی ادامه داد: اظهارات سایر متهمین نیز نشان می‌دهد، حسابی بر روی موکل بنده باز نکرده بودند و وظیفه و تکلیف تعیین شده‌ای را برای او در نظر نگرفته بودند. موکل بنده بیشتر تحریک شده است تا آن که تحریک کننده باشد.

در ادامه می توانید ویدئوی دادگاه امیر نصرآزادانی را مشاهده کنید:

بیوگرافی امیر نصرآزادانی

امیر نصرآزادانی متولد سال ۱۳۷۴ در اصفهان است.

فوتبال حرفه ای را از سال ۸۴ زمانی که ۱۰ سال داشت با پیوستن به آکادمی سپاهان اصفهان آغاز کرد و تا سال ۹۴ عضو باشگاه جوانان سپاهان بود.

پس از آن در ۲۰ سالگی به تیم راه آهن شهرری پیوست.

در سال ۹۵ برای انجام خدمت سربازی به تیم تراکتورسازی تبریز پیوست.

در سال ۹۶ هنگام حضور در تراکتورسازی تبریز به دلیل پارگی رباط صلیبی از ادامه ی لیگ بازماند و در سال ۹۷ به دلیل همین مصدومیت از لیست بازیکنان تراکتور کنار گذاشته و از این تیم جدا شد.

پس از سپری کردن دوران مصدومیت خود در سال ۹۷ به باشگاه فوتبال گل‌ ریحان پیوست و تا سال ۹۹ در این تیم بازی کرد.

او در آبان ۱۴۰۰ به تیم ایران جوان بوشهر پیوست.

۳ نظر

ورود

  • مهدی دی ۲۰, ۱۴۰۱

    اعتراض نبود
    کودتا بود
    شورش بود
    همین قضیه اصفهان رو بزارین بگم. چون بچه بیسیم اصفهان هستم و چندساله تهران زندگی میکنیم
    تو خونه اصفهان طرف با اسلحه جنگی همه رو به رگبار بسته. سابقه شرارت داشته. کل مردم اصفهان الان از سابقش باخبر شدن.
    بعد بهشون میگن معترض؟

    • حامد دی ۲۰, ۱۴۰۱

      طرف با اسلحه جنگی اومده همه رو به رگبار بسته!!
      یه حرف مفتی میزنید که حتی تو ۲۰ و ۳۰ و فارس هم این زاده های ذهن مریض شما قفله
      به ازای هر خونی که بریزید هر جوونی که اعدام و پرپر کنید خیلی زود جواب میدید
      هر چقدرم که سرتو بکنی تو برف بلخره یموقع اون برف آب میشه و میبینی عواقب کارهایی که کردین رو

    • …….. دی ۲۰, ۱۴۰۱

      مگه جایی هم برای اعتراض مسالمت آمیز گذاشتید؟
      کدوم رسانه، روزنامه یا حزب و گروهی هست که اعتراض کنه و تعطیل و سرکوب نشه؟
      کدوم قانون رو به خواست مردم تغییر دادین؟
      خودی های اصلاح طلب تون رو هم زندانی و سرکوب و محصور کردید، چه برسه به مردم بیچاره