جنجال آفرینی لیلی گلستان با پاسخ توهین آمیز به وکالت شهناز تهرانی به رضا پهلوی

جنجال آفرینی لیلی گلستان با پاسخ توهین آمیز به وکالت شهناز تهرانی به رضا پهلوی

پس از به راه افتادن جنبشی با هشتگ «من وکالت می‌ دهم» که در آن برخی چهره های معروف مخالف در خارج از کشور موضع خود را در رابطه با وکالت دادن صوری به رضا پهلوی برای دوران گذار مشخص می‌کنند، شهناز تهرانی، از خوانندگان و رقصندگان دوران قبل از انقلاب نیز در پستی در اینستاگرام حمایت خود را از رضا پهلوی اعلام کرده بود که با واکنش تند لیلی گلستان، مترجم معروف کشور روبه‌رو شد.

پس از آنکه شبکه فارسی زبان من و تو در حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی خبر «وکالت دادن» شهناز تهرانی به رضا پهلوی را  منتشر کرد، لیلی گلستان با ادبیاتی تند او را فاسد و فاحشه خواند و در قسمت نظرات نوشت: «خاک بر سر ما که یک کثافت وکالت می‌دهد».

کامنت حاشیه ساز لیلی گلستان درباره وکالت شهناز تهرانی به رضا پهلوی

کامنت جنجالی لیلی گلستان با واکنش شهناز تهرانی مواجه شده و او نیز با ضبط یک ویدیو و انتشار یک متن به کامنت گلستان پاسخ داد.

کامنت حاشیه ساز لیلی گلستان درباره وکالت شهناز تهرانی به رضا پهلوی

پس از انتقادهای شدید کاربران و بالا گرفتن کار، لیلی گلستان با انتشار پستی ادعا کرد حساب کاربری‌اش دست کسی بوده که برای راهنمایی درباره اینستاگرام از او کمک خواسته بود و او «شیطنت» کرده و این کامنت را گذاشته بود. او در نهایت بدون عذرخواهی، از کسانی که او را قضاوت و متهم کردند گلایه کرد.

زندگینامه لیلی گلستان

لیلی گلستان متولد ۲۳ تیر ۱۳۲۳ در تهران، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران است و در تهران یک نگارخانه دارد.  او فرزند ابراهیم گلستان، کارگردان و نویسنده مشهور ایرانی است.

در تاریخ ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۳ جایزه شوالیه ادب و هنر فرانسه (نخل آکادمیک) توسط سفیر دولت فرانسه در تهران به او اهدا شد.

کودکی لیلی گلستان

او فرزند ابراهیم و فخری گلستان است. پدرش در آن زمان کارمند شرکت نفت و مادرش معلم بود. ابراهیم گلستان از همان سال ها به محافل روشنفکری رفت و آمد داشت و گاهی اوقات لیلی را نیز با خود همراه می کرد. او در آن زمان ۴ سال سن داشت که صادق هدایت را ملاقات کرد. در یکی از این رفت و آمدها هدایت پرتره ای از او کشید.

لیلی گلستان در کودکی به خاطر کار پدر به همراه خانواده به آبادان رفت و دوران خردسالی خود را در این شهر گذراند. اما پیش از آغاز تحصیلات ابتدایی مجددا به تهران بازگشت. او تا کلاس نهم در تهران تحصیل کرد و سپس برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت. او در سال های اقامت در پاریس به همراه پدر با ژان لوک گودار و فرانسوا تروفو نیز ملاقات کرد.

کامنت حاشیه ساز لیلی گلستان درباره وکالت شهناز تهرانی به رضا پهلوی

بازگشت به ایران و ازدواج

لیلی گلستان پس از بازگشت به ایران به عنوان طراح پارچه در کارخانجات پارچه بافی مقدم استخدام شد و چند سالی در آنجا کار کرد. سپس در سال ۱۳۴۵ در سازمان تازه تاسیس تلویزیون استخدام شد. در آنجا با نعمت حقیقی که فیلمبردار تلویزیونی بود آشنا شد و این‌ دو در سال ۱۳۴۷ با یکدیگر ازدواج کردند اما این ازدواج تنها شش سال به طول انجامید. حاصل این ازدواج یک پسر به نام مانی و یک دوقلو به نام‌های محمود و صنم است. اکنون مانی حقیقی از بازیگران و کارگردان های مطرح سینما است.

کامنت حاشیه ساز لیلی گلستان درباره وکالت شهناز تهرانی به رضا پهلوی

لیلی گلستان تلویزیون را بعد از هفت سال فعالیت ترک کرد و به نوشتن در روزنامه ها و مجلات و ترجمه روی آورد. او با ترجمه کتاب زندگی، جنگ و دیگر هیچ اثر اوریانا فالاچی به عنوان مترجم مطرح شد.

کامنت حاشیه ساز لیلی گلستان درباره وکالت شهناز تهرانی به رضا پهلوی

کتابفروشی و نگارخانه گلستان

لیلی گلستان در سال ۱۳۶۰ کتابفروشی گلستان را دایر کرد. افراد سرشناسی همچون احمد شاملو، احمد محمود و بسیاری دیگر به این کتابفروشی رفت و آمد داشتند. سپس در سال ۱۳۶۸ کتابفروشی خود را به نگارخانه هنرهای تجسمی تبدیل کرد که این نگارخانه هنوز دایر است. پس از مرگ برادرش کاوه گلستان که عکاس مشهوری بود بنیاد کاوه گلستان را تاسیس کرد تا هر سال به عکس های خبری برگزیده، جایزه کاوه گلستان را اهدا کند.

کامنت حاشیه ساز لیلی گلستان درباره وکالت شهناز تهرانی به رضا پهلوی

لیلی گلستان امروزه اغلب با ترجمه های خود شناخته می‌شود اما آثار تالیفی و مقالات زیادی نیز از خود به جای گذاشته است. کتاب‌های چطور بچه به دنیا میاد اثر آندرو آندری، قصه شماره سه اثر اوژن یونسکو، مردی با کبوتر اثر رومن گاری، اگر شبی از شب های زمستان مسافری اثر ایتالو کالوینو، بوی درخت گویاو اثر گابریل گارسیا مارکز، زندگی در پیش رو اثر رومن گاری و بسیاری آثار دیگر از ترجمه های مطرح او هستند. از آثار تالیفی او نیز می‌توان به قصه عجیب اسپرماتو و دو نمایشنامه از چین قدیم اشاره کرد.

توهین لیلی گلستان به شهناز تهرانی + بیوگرافی لیلی گلستان
لیلی گلستان و برادرش، کاوه گلستان

رابطه لیلی گلستان و پدرش

لیلی گلستان همواره به پدر خود، ابراهیم گلستان، که معشوق فروغ فرخزاد و از نمایندگان ادبیات شبکه روشنفکری است انتقاد داشت. او در دسامبر ۲۰۱۶ در همایش تداکس که در تهران برگزار شد، ابراهیم گلستان را پدری بداخلاق، سلطه جو، تحقیرکننده و زورگو خواند. گلستان بعدها و در سال ۱۴۰۰ در کتابی با عنوان «خواستم، شد.» به تفصیل رابطه خود با پدرش را شرح داد و به حواشی سخنرانی‌اش پاسخ گفت اما حتی عنوان همین کتاب هم با انتقاداتی در شبکه های اجتماعی روبه‌رو شد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۶ نظر

ورود

  • غریبه بهمن ۲, ۱۴۰۱

    نوع جواب خانم تهرانی آدمو متعجب میکنه، واقعا آفرین

    • مسعود بهمن ۲, ۱۴۰۱

      بله، بی نهایت فرهیخته پاسخ داد. ایشون بی نهایت انسان درستی است، ولی خانم لیلی گلستانی بی نهایت گستاخانه رفتار کرد

    • Dr.mmv بهمن ۸, ۱۴۰۱

      سلام خانم گلستان. ادیب نیستم ولی عاشق ادبیات و کسانی که دستی در ادب فارسی دارند، هستم.. از دیرباز به شما به واسطه پدرتان و آثار و عملکرد خودتان احترام زیادی قائل بوده ام. اما امروز از دیدن پست شما و مجددا اظهارنظرتان به شدت شوکه شده ام. ای کاش لیلی گلستانی را که برای خودم ترسیم و تصویر کرده بودم ، اینگونه خراب نمی کردید. کسی که امروز این متن را در دفاعیه خود چاپ کرد ودر نهایت با طرفداران خود قهر کرد، بدجور به لیلی گلستان ستم کرد. ای کاش شما همان لیلی گلستان گذشته ذهن من بودید. بدرود

  • علی بهمن ۲, ۱۴۰۱

    در سایتی که وکالت دادن به چاهزاده…
    اوخ ببخشید؛ استاد بزرگ و خردمند، نواده ی شاهی بسیار بسیار مهربان، جانشین شاهی خردمند، چاهزاده ربع پهلوی،
    کلا ۳۵۰ هزار نفر وکالت ندادن!!!??
    این بود رفراندوم آزاد؟ احترام به حق انتخاب بخوره تو سرتون.
    ۴۰۰ هزار نفر میشن چند درصد جمعیت ایران؟
    حتی یک درصد هم نیست.
    ۱۰ میلیون نفر فقط عضو شاخه های مختلف سپاه و ارتشند.
    یه چیزی ۱۲/۵ درصد.
    ۱۲/۵ تقسیم بر ۵/ میشه ۲۵.
    به ازای هر وکالت داده، ۲۵ تا بیعت کرده در نیرو های نظامی داریم؛ بماند تعداد باقی بیعت کنندگان.

    • مسعود بهمن ۲, ۱۴۰۱

      حودت هم نفهمیدی چی گفتی

    • بابا علی بهمن ۲, ۱۴۰۱

      علی عزیز ، اخر فیلم کمدی دیگتاتور رو دیدی؟ با بازیگری ساشا کوهن؟
      اون صحنه که دوتا صف واسه رای گیری هست ، بعد با تانک میان صفی که مردم میخوان رای بدن رو میفرستن توو صفی که خوده اون دیگتاتور رای میگیره!

      شما وقتی بری بیرون اعتراضکنی میزننت ، زندانیتمیکنن ، چطوری توقع داری مردم حرف دلشون رو بزنن و بگن واقعا چه کسی رو میخوان

      یک درصد فک یه سیستمی بود که نظر هیچکس مشخص نمیشد ماله کیه ، و عواقبی هم نداشت. بعدش به نظرت چند درصد موافق بود چند درصد مخالف

    • وطنم.. بهمن ۲, ۱۴۰۱

      ای بیچاره قلم به مزد، فکر میکنی چند درصد جمعیت ایران میتونستن به محلی که باید پتیشن امضا بشه برن؟ ۱۰٪؟ ۵٪؟ ۱٪؟ حالا دوباره محاسبه کن و سکته کن!

  • محمد بهمن ۲, ۱۴۰۱

    عده ای از پسمانده ای سلطنت پهلوی مزدور ، از رقاص و خواننده ای محفلی و کاباره ای تا بازمانده های ساواک و امرای ارتش شهنشاهی، با مدیریت استعمار و تلویزیونهای وابسته ؛ راه افتاده و به نمایش مسخره وکالت میدهم ! پیوسته اند! تعدادشان هنوز به نیم درصد جمعیت ایران هم نرسیده! مطرح کردن ربع پهلوی مفتخور کریه المنظر توسط استعمار ، بیشتر به ضرر حرکت مردم تمام میشود و خواست مردم را لوث کرده به تمسخر میکشد! اخه این تخم ترکه شاه مدفون چه حسن و یا هنری دارد؟! که ادعای رهبری میکند؟! حتی اگر بخواهبم در ایران یک نظافتچی استخدام کنیم ؛ اولین شرط داشتن پایان خدمت است ؛ که او سرباز فراری است! و برگه پایان خدمت ندارد ! دومین شرط داشتن سابقه کار است ، که ندارد! چون در طور عمر ۶۳ ساله اش مفتخور لوده ، و مفتخوری سابقه کار حساب نمبشه ! از نظر توانمندی هم که صفر است! اب را عقلش نرسید که با لیوان بخورد! با بطری سرکشید! البته با صدار ماچ و مورچ!! و مقداری از اب روی خشتک شلوارش ریخت !! منکه حتی ۲ تا بز و گوسفند را به او نمیسپارم که ببرد چرا! مطمئنم شایستگی ندارد و تحویل گرگ میدهد…

    • مسعود بهمن ۲, ۱۴۰۱

      تو هرجور دوست داری رفتار کن، ولی توهین نکن، نقد سازنده کن ولی تخریب نکن

    • امیر بهمن ۳, ۱۴۰۱

      کی ساندیس این جوجه رو برداشته؟ ?

  • رستاخیز مردگان بهمن ۲, ۱۴۰۱

    یه جایی ذات حقیقی افراد برملا میشه!!!بهتره بجای توجیه و مظلوم نمایی عذرخواهی کنید….وایضا یه موی گندیده رضا شاه هم توی بدن این ربع پهلوی نیست،الکی بهش دلخوش نباشید!آدمهای بزرگی همین داخل مملکت هستند برای رهبری……

  • مهدی بهمن ۲, ۱۴۰۱

    عجب! ناراحت شدید از اهانت ایشان به سلطنت طلبها؟!

  • azadeh manam بهمن ۲, ۱۴۰۱

    چه بوی گند سایبری گرفته اینجا. اگه راست میگین سرکوب و اعدام نکنین تا ببینین ۸۵٪ جمعیت ایران میاد تو میدان یا نه

  • صبا بهمن ۳, ۱۴۰۱

    خانم‌گلستان قبل از اینکه از جوانان برنجید مطالبی که از طرف شما میفرستند را مطالعه کنید که اینچنین بقیه را نیز متهم نکنی…اینجا مقصر شمایید نه بقیه

  • داود بهمن ۳, ۱۴۰۱

    روزیاتو تف به شرف نداشتت که مطلب لجن سیاسی میذاری نظرات کثیف و لجن پراکن سایبریارو ثبت میکنی، ولی نظر مخالفو نه. تف به وجودتون

  • سجاد بهمن ۶, ۱۴۰۱

    حداقل اگر کار خودش نبوده باید طلب بخشش میکرد از خانم تهرانی