علت تغییر مدفوع در دوران پریود چیست؟

علت تغییر مدفوع در دوران پریود چیست؟

بسیاری از زنان در دوران پریود خود متوجه بروز تغییراتی در وضعیت اجابت مزاج خود می شوند. شاید تصور کرده باشید که این مسأله تنها برای شما رخ می دهد، چون احتمالاً نشنیده اید کسی به طور خاص درباره ی این موضوع به صراحت صحبت کرده باشد. به گفته ی پزشکان بروز تغییر در تعداد دفعات مدفوع کردن و انسجام و بوی مدفوع در دوران پریود امری رایج است. در ادامه به علت این موضوع خواهیم پرداخت.

چرا در دوران پریود بیشتر مدفوع می کنید؟

دلیل افزایش مدفوع کردن هورمون ها هستند. هر ماه، درست پیش از شروع پریود، اسیدهای چرب که به آن ها پروستاگلاندین هم گفته می شود در بافت ماهیچه ی درون قرار می گیرند تا به آن ریختن جداره ی خود کمک کنند.

همین پروگلاندین ها می توانند اجابت مزاج شما را تحت تأثیر قرار دهند و منجر به افزایش مدفوع کردن و در مواردی، اسهال شوند.

به گفته ی پرشکان تا زمان تخمک گذاری، رحم آماده ی پذیرش تخمک می شود و به محض آغاز تخمک گذاری، عکس آن رخ می دهد؛ یعنی رحم خود را پاکسازی می کند تا برای چرخه قاعدگی بعدی آماده شود.

ممکن است بین پریودهایتان دچار یبوست شوید

یک هورمون دیگر مرتبط با پریود، پروژسترون است که می تواند منجر به یبوست شود. این هورمون به رشد یافت و ضحیم شدن دیواره های رحم کمک می کند و پیش از تخمک گذاری سطح آن به اوج خود می رسد. انباشت پروژسترون می تواند مشکلاتی در اجابت مزاج ایجاد کند.

به گفته ی پزشکان پروژسترون معمولاً زمینه ساز یبوست می شود، مسأله ای که اغلب در حوالی تخمک گذاری یا چند روز پس از ان رخ می دهد.

با تغییراتی که بر اثر پریود در مدفوع رخ می دهد، چه باید کرد؟

یکی از مهم ترین توصیخ های پزشکان، داشتن یک رژیم غذایی سالم است. باید مواد غذایی ای مصرف کنید که مان یبوست می شوند و به دفع راحت موفوع کمک می کنند.

متخصصان همچنین توصیه می کنند از فشار آوردن غیر ضرور به خود در حین اجابت مزاج خودداری کنید و هر زمان که میل به مدفوع کردن پیدا کردید به دستشویی بروید.

اگر در دوران پریود از تامپون استفاده می کنید، برای آنکه با هر بار مدفوع کردن مجبور به خارج کردن تامپون نباشید، سعی  کنید از گزینه های دیگری مثل نوار بهداشتی یا کاپ قاعدگی استفاده کنید.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود