چرا هرگز نباید ادرار خود را نگه داشت؟

چرا هرگز نباید ادرار خود را نگه داشت؟

برای بیشتر ما گاهی پیش آمده در نبود دستشویی مجبور شویم مدتی ادرار خود را نگه داریم. گرچه نگه داشتن گاه و بیگاه ادرار کار نسبتاً بی ضرری است، اما تکرار این کار ممکن است به آن بی ضرری که به نظر می رسد نباشد. علاوه بر حس ناخوشایندی که به طور موقت ایجاد می شود، دلایل دیگری هم برای کنار گذاشتن این عادت برای همیشه وجود دارد.

۱- ممکن است به کلیه ها صدمه وارد شود

گرچه نگه داشتن گهگاه ادرار مشکلات جدی ای برای سلامت تان ایجاد نمی کند، اما بعضی افراد بهتر است به کلی از این کار پرهیز کنند. برای مثال، نگه داشتن طولانی مدت ادرار ممکن است شما را مستعد عفوننت کند، به ویژه اگر به مشکلات کلیوی دچار باشید. در موارد شدید ممکن است این کار حتی باعث برگشتن ادرار به کلیه ها شود، امری که آسیب جدی ای به بار می آورد.

۲- ممکن است ماهیچه های مثانه ضعیف شوند

نگه داشتن گاه و بیگاه ادرار شاید بی ضرر به نظر برسد، اما انجام این کار به طور مرتب ممکن است عواقب ناخواسته ای داشته باشد. نگه داشتن طول مدت ادرار به مثانه و ماهیچه های کف لگن فشار وارد می کند. این امر به مرور زمان ممکن است منجر به بی اختیاری ادرار شود و مشکلاتی در ادرار کردن شما به وجود آورد.

۳- ممکن است منجر به عفونت مجرای ادرار شود

تخلیه ی مثانه کمک می کند باکتری هایی که به طور طبیعی در مجرای ادرار وجود دارند، از بدن خارج شوند. اما اگر ادرار خود را نگه دارید، باکتری ها شروع به انباشته شدن و تکثیر می کنند، امری که ممکن است در دراز مدت منجر به بروز عفونت شود.

۴- ممکن است باعث کش آمدن مثانه شود

مثانه در زمان پُر بودن، کش می آید و پس از تخلیه، به اندازه ی اصلی خود بازمی گردد. اما نگه داشتن ادرار به طور مکرر ممکن است در نهایت باعث تغییر شکل مثانه شود و به این ترتیب مثانه دیگر به شکل اصلی خود بازنمی گردد.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود