از جراحی SDR برای فلج مغزی چه انتظاری باید داشت

از جراحی SDR برای فلج مغزی چه انتظاری باید داشت

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

فلج مغزی یک اختلال عصبی است که حرکت بدن و هماهنگی عضلات را تحت تاثیر قرار می دهد. شصت درصد از کودکان فلج مغزی اسپاستیسیتی (عضلات سفت، منقبض و حرکات غیرارادی) دارند. این کودکان بدون کنترل و به سختی راه می روند. برای سالیان متمادی، تنها درمانی مورد استفاده، فیزیوتراپی و توانبخشی برای فلج مغزی بود. با این حال، امروزه با پیشرفت تکنولوژی در برخی از گروه‌های بیماران، چندین مداخله جراحی برای درمان اسپاستیسیته ممکن است. ریزوتومی انتخابی نخاع (SDR) یکی از گزینه هایی است که می تواند منجر به بهبود حرکت در بسیاری از کودکان مبتلا به اسپاسم شود. این جراحی در قسمت تحتانی نخاع انجام می شود تا اسپاستیسیتی یا تونوس عضلانی بالا را کاهش دهد. بیمار ما عادل، یک پسر عراقی ۴ ساله، که از فلج مغزی رنج می‌برد. احمد، پدر عادل، سفر آنها به ترکیه و بیمارستان آجی‌بادم را توضیح می‌دهد:

وزن تولد پسرم فقط ۱.۷ کیلوگرم بود. او بلافاصله به NICU در بیمارستان مجاور منتقل شد و تقریباً ۳ ماه در آنجا ماند. وقتی او ۱۲ ماهه بود، متوجه مسائلی مانند خزیدن و پاسخ ندادن به صداها و تصاویر شدیم. MRI تایید کرد که فلج مغزی دارد. پزشکان برای کمک به بهبود عضلات او فیزیوتراپی را آغاز کردند. در ابتدا، درمان ها مفید به نظر می رسید. با این حال عادل بیشتر و بیشتر با  اسپاسم دردناک دست و پنجه نرم می کرد. در طول این مدت، برای درمان های جایگزین به پزشکان مختلف مراجعه کردم. من همچنین از دفتر اطلاعات اربیل گروه مراقبت های بهداشتی آجی بادم بازدید کردم. اتفاقاً تقریباً ۱ کیلومتر با دفتر من فاصله داشت. این یک تصادف بود یا سرنوشت ما؟ مطمئن نیستم. کارمندان این دفتر گفتند  در صورتی که مدارک پزشکی پسرم را به اشتراک بگذارم با یک جراح مغز و اعصاب در آجی بادم در مورد بیماری فرزندم مشورت خواهند کرد.

جراحی SDR برای فلج مغزی

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما، به آدرس www.acibadem.ir مراجعه کنید.

گزارش‌های پزشکی عادل برای پروفسور ممت اوزک، بخش جراحی مغز و اعصاب دانشگاه آجی‌بادم ارسال شد. درست بعد از یک روز، دکتر با ایمیلی در مورد برنامه درمانی مدنظر خود برای وضعیت عادل پاسخ داد. او جراحی ریزوتومی انتخابی نخاع را توصیه کرد. همه بیماران مبتلا به اسپاسم کاندیدای مناسبی برای این جراحی نیستند، اما عادل کاندیدای خوبی به نظر می رسید. عادل تقریباً ۴ ساله بود و دکتر در ایمیل خود به اهمیت جراحی زودهنگام برای جلوگیری از وخامت بیشتر عصبی کودک اشاره کرد. وقتی احمد دکتر را در گوگل جستجو کرد، متوجه شد که بهترین تصمیم رفتن به Acıbadem برای پسرش است. ممت اوزک یکی از معتبرترین و برجسته ترین اساتید جهان در زمینه جراحی مغز و اعصاب کودکان است. او با ۴ کتاب و مقالات بسیار سهم برجسته ای در ادبیات جراحی مغز و اعصاب کودکان دارد. این استاد بیش از ۳۰ سال تجربه جراحی مغز و اعصاب کودکان داشت و صدها جراح مغز و اعصاب جوان را آموزش داد.

پروفسور طرح درمان را توضیح داد و گفت که آنها ریزوتومی انتخابی نخاع ( اس دی آر) را انجام خواهند داد که شامل بریدن بخشی از ریشه های پشتی اعصاب نخاعی است زیرا ستون فقرات را تسکین می دهند و تون عضلانی بالا را کاهش می دهند. علاوه بر این، جراحی با قطع کردن خطوط ارتباطی بین اعصاب و عضلات نخاع بدن، دریافت را بهبود می بخشد، که به کاهش اسپاسم و سفتی عضلات کمک می کند. پس از جراحی، درمان با فیزیوتراپی ادامه می یابد. روز بعد عمل جراحی SDR عادل با موفقیت انجام شد. پس از عمل، عادل و والدینش تقریباً یک ماه در آجی بادم ماندند و بقیه درمان را با فیزیوتراپی که بخش مهمی از درمان SDR است، ادامه دادند.

پس از یک ماه فیزیوتراپی، او توانست بنشیند و تعادل خود را بهتر حفظ کند. پاهای او خیلی راحت تر شده بود و تقریباً هیچ دردی احساس نمی کرد. علاوه بر این، این جراحی مهارت‌های حرکتی ظریف، گفتار و حتی حجم صدای او را بهبود بخشید. پس از یک ماه درمان به زادگاه خود بازگشتند و عادل یک سال دیگر در آنجا فیزیوتراپی کرد. امروز عادل ۵ ساله است و می تواند مستقل با عصا راه برود. به زودی، او توانایی راه رفتن بدون هیچ گونه حمایت یا عصا را به دست خواهد آورد. او پسری با اعتماد به نفس، اجتماعی و خوش بیان است که فرصت زندگی بهتر را دارد.

تعداد محدودی از مراکز ارائه دهنده درمان SDR به این کودکان در سراسر جهان وجود دارد. زیرا استفاده از این درمان ها صرفاً با یک تیم چند رشته ای امکان پذیر است. یک تیم چند رشته ای برای اطمینان از نتایج عملکردی مورد نیاز است و این تیم در بیمارستان Acıbadem موجود می‌باشد. جراح مغز و اعصاب اطفال، فیزیوتراپیست، ناظر آزمایشگاه آنالیز حرکت، جراح اطفال، ارتوپد و متخصص مغز و اعصاب اطفال ما همچنین یک مرکز آنالیز حرکتی داریم تا مشخص کنیم مشکل اصلی در کدام عضله نهفته است و به لطف آن، برنامه فیزیوتراپی را روی یک عضله خاص هدف قرار می دهیم. پروفسور ممت اوزک می‌گوید: ما تاکنون بیش از ۱۵۰۰ عمل جراحی انجام داده‌ایم.

Acıbadem یکی از معدود مراکز جراحی مغز و اعصاب کودکان در جهان است که به پیچیده ترین اختلالات مغزی کودکان خدمات ارائه می دهد.

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما، به آدرس www.acibadem.ir مراجعه کنید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود