همه چیز درباره ربات پاسخگوی ChatGPT؛ کاربردها در زندگی روزمره و نحوه استفاده

همه چیز درباره ربات پاسخگوی ChatGPT؛ کاربردها در زندگی روزمره و نحوه استفاده

این روزها شاید به نام ChatGPT برخورده باشید، ابزاری جدید مبتنی بر هوش مصنوعی که با قدرت خود و کاربردهای متنوعش شگفتی ساز شده است. اگر دوست دارید درباره ی کاربردهای ChatGPT و نحوه ی استفاده از آن بدانید، این مطلب را از دست ندهید.

ChatGPT چیست

ChatGPT چیست؟

ChatGPT یک چت‌بات (Chatbot) یا ربات هوشمند پاسخگو است که از سوی شرکت OpenAI ارائه شده است. این سیستم چت هوشمند که توسط فناوری هوش مصنوعی هدایت می‌شود و کاربران می توانند با آن صحبت کنند و از آن سوال بپرسند، بر اساس منابع مبتنی بر اینترنت، تربیت می‌شود تا یک رفتار شبیه به انسان از خود نشان دهد.

ربات پاسخگوی ChatGPT می‌تواند هر سوالی را جواب دهد. این ابزار قادر است مسائل و مباحث مختلف در حوزه‌های تخصصی مثل فیزیک، ریاضی و برنامه نویسی و امنیت و شبکه و غیره را درک کند و به سوالات تخصصی پاسخ دهد. ChatGPT همچنین به عنوان یک دستیار مجازی به کسب و کارها کمک می کند تا با خودکار کردن خدمات خود به مشتریان، هزینه های خود را کاهش دهند.

ChatGPT چیست

ChatGPT می‌تواند داستانی سر هم کند که جزئیات به‌ظاهر بی‌ربط آن در بند اول، به اتفاقات بند آخر مرتبط باشند، می‌تواند لطیفه بگوید و حتی توضیح دهد که چرا خنده‌دار است. می‌تواند به سبک مجلات و نویسنده‌های مختلف، مطالب جذاب بنویسد و حتی از نقل‌قول‌های به‌ظاهر معتبر، اما کاملاً جعلی استفاده کند. تمام این قابلیت‌ها باعث شده ChatGPT به ابزاری بسیار سرگرم‌کننده و البته برای کسانی که شغل‌شان نویسندگی است، نگران‌کننده و دردسرساز تبدیل شود.

حجم داده‌هایی که ChatGPT با آن‌ها آموزش داده شده به حدی وسیع است که خواندن تمام آن‌ها به‌گفته‌ی مایکل وولدریج، مدیر تحقیقات بنیادی هوش مصنوعی در مؤسسه آلن تورینگ در لندن، به «هزار سال عمر انسانی» نیاز دارد. او می‌گوید داده‌هایی که در دل این سیستم پنهان شده، دانش بی‌نهایت بزرگی را درباره‌ی جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، در خود جای داده است.

کاربرد های ChatGPT چیست؟

ChatGPT می‌تواند برنامه نویسی کند و کد بنویسد، معادلات ریاضی را حل کند و به طور کلی هر نوعی از محتوای مبتنی بر متن را تولید کند.

برخی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین موارد استفاده و کاربردهای ChatGPT عبارتند از: ۱- حل مسائل برنامه نویسی ۲- نوشتن پست‌های وبلاگی ۳- جستجوی اطلاعات ۴- کاربردی بودن Chat GPT در خصوص همه موارد متنی.

ChatGPT چیست

کاربردهای ChatGPT در زندگی روزمره

ربات پاسخگوی ChatGPT یکی از بهترین مثال‌هایی است که نشان می‌دهد هوش مصنوعی چگونه می‌تواند در زندگی روزمره ما تأثیرگذار باشد. این ربات که به‌راحتی از طریق دسکتاپ یا موبایل در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، امکانات مختلفی را به‌صورت رایگان در اختیار همه قرار می‌دهد.

برخی از جذاب ترین کاربردهای این دستیار هوش مصنوعی به شرح زیر است:

راهنمای آشپزی

فرقی نمی‌کند شما یک آشپز حرفه‌ای یا آماتور هستید، هر کسی گاهی اوقات به الهام گرفتن نیازمند است. ChatGPT نه تنها می‌تواند راهنمای پخت غذای دلخواه شما را ارائه کند، بلکه می‌تواند به شما می‌گوید که با توجه به مواد غذایی که در اختیار دارید، چه غذاهایی را می‌توانید بپزید. این قابلیت جذابی برای خانم‌هایی است که گاهی اوقات نمی‌دانند برای وعده غذایی پیش رو چه چیزی بپزند.

برنامه‌های تمرینی شخصی

در حالی که یک مربی شخصی گزینه مناسب‌تری برای کسانی است که به‌دنبال یک برنامه تمرینی پیشرفته است، ربات چت ChatGPT می‌تواند یک نقطه شروع بسیار خوب برای کسانی باشد که می‌خواهند برای نخستین بار ورزش کنند و به یک برنامه ورزشی ابتدایی احتیاج دارند. این ربات چت می‌تواند یک روتین خوب ورزشی برای زندگی شما بسازد.

حل معادلات پیچیده ریاضی

هرچند ماشین حساب‌ها می‌توانند عملیات ریاضی پایه مثل جمع و تفریق را انجام دهند، اما ربات هوش مصنوعی ChatGPT توانایی منحصر به‌فردی در حل معادلات پیچیده ریاضی دارد. فرقی نمی‌کند شما یک دانش آموز یا فرد بالغ هستید، با این هوش مصنوعی تمام معادلاتی که در حل آن‌ها ناکام مانده‌اید را حل کنید.

ChatGPT چیست

پیدا کردن یک موسیقی جدید یا آهنگ‌های پیشنهادی

اگر به‌دنبال یک آهنگ جدید هستید که تاکنون نشنیده باشید و البته ارزش شنیدن را داشته باشد، ChatGPT می‌تواند آهنگ‌های خوبی را به شما پیشنهاد کند. شما حتی می‌توانید به آن بگوید که آهنگی با یک ژانر خاص و یا آهنگ‌های یک خواننده خاص را به شما معرفی کند.

پیشنهاد فیلم و سریال

گاهی اوقات انتخاب یک فیلم یا سریال برای تماشا، گیج‌کننده است. اما خبر خوب یکی از کاربردهای جذاب ChatGPT، پیشنهاد بهترین فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی بر اساس یک ژانر، تهیه کننده یا بازیگر انتخابی شماست. شما حتی می‌توانید از آن بخواهید فیلم‌هایی که یک بازیگر در آن ایفای نقش کرده را از بهترین به بدترین رتبه‌بندی کند.

خلاصه کردن متن‌های طولانی

خلاصه کردن متن‌های طولانی، یکی از بهترین و جذاب‌ترین کاربردهای ChatGPT است که می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. فقط کافیست یک موضوع یا سند طولانی را داخل کادر چت کپی و پیست کنید و سپس از ربات چت ChatGPT بخواهید که آن را در تعداد مشخصی کلمه، برای شما خلاصه کند. بدیهی است که هر چه تعداد کلمات انتخاب شما بیشتر باشد، جزئیات بیشتری در متن وجود خواهد داشت.

راهنمای مسافرت

اگر برای نخستین بار است که به یک شهر سفر می‌کنید، ChatGPT به شما کمک می‌کند تا بهترین مکان‌های آن شهر برای بازدید را بیابید و حتی اطلاعاتی در مورد بهترین زمان بازدید از آن‌ها را هم در اختیار شما بگذارد. به‌لطف هوش مصنوعی، شما می‌توانید برنامه‌ریزی دقیقی برای سفر خود بچینید و از زمان حضورتان در آن شهر نهایت استفاده را ببرید.

ChatGPT چیست

توییت زدن

اگر از تولیدکنندگان محتوای توییتر هستید، احتمالاً تا به حال برایتان پیش آمده است که نمی‌دانید باید در مورد چه موضوعی توییت بزنید. اینجاست که می‌توانید از ChatGPT کمک بگیرید. ربات چت ChatGPT می‌تواند در هر موضوعی یک توییت ایجاد کند و حتی هشتگ‌هایی را هم متناسب با آن به توییت اضافه کند. بنابراین اگر تولیدکننده محتوا هستید و فرصت زیادی برای توییت زدن ندارید، می‌توانید روی این ربات چت، حساب ویژه‌ای باز کنید.

مدیریت و برنامه‌ریزی کارها

ممکن است برای همه ما پیش بیاید که برنامه‌های روزمره کاری و شخصی‌مان به‌هم بخورد. در چنین مواقعی دوست داشتیم که دستیاری وجود داشت تا به ما در برنامه‌ریزی‌ها کمک کند. حالا ربات چت کمپانی OpenAI می‌تواند نقش این دستیار را برای شما ایفا کند. در واقع ربات چت ChatGPT به شما در مدیریت کارها و برنامه‌ریزی آن‌ها کمک می‌کند. شما می‌توانید اطلاعاتی را در مورد هر یک از کارهایتان به آن بدهید و سپس از ربات بخواهید متناسب با آن‌ها برای شما برنامه‌ریزی کند. این کار باعث می‌شود در مسیر بمانید و در زمان کمتر، کارهای بیشتری را انجام دهید.

ترجمه متون

یکی از جذاب‌ترین کاربردهای ChatGPT، ترجمه متون است. به‌طور مثال وقتی به یک کشور خارجی سفر کرده‌اید که زبان مردم آنجا را بلد نیستید، می‌توانید از این ربات بخواهید که جملات را از زبان منبع به زبان خودتان ترجمه کنید.

ChatGPT چیست

مزایای ChatGPT چیست؟

  • ChatGPT درکی عمیق را نه تنها از زبان نوشتاری، بلکه نسبت به زبان‌های برنامه نویسی نیز ارائه می‌دهد. ChatGPT می‌تواند چالش‌ها و مسائل کد نویسی را حل کند و حتی برخی از اثبات‌های ریاضی را هم می‌تواند انجام دهد.
  • ChatGP امکان مکالمه با هوش مصنوعی را به‌گونه‌ای بی‌نقص و طبیعی فراهم می‌کند.
    استفاده از فناوری ChatGPT حداقل در زمان انتشار این مطلب رایگان است و تنها نیاز به ثبت‌نام (با شماره موبایل غیرایرانی) وجود دارد.
  • اگرچه ChatGPT هنوز به بلوغ کامل و لازم نرسیده، اما در هر صورت همچنان بسیار قابل تحسین و واقعاً امیدوار‌کننده است.
  • ChatGPT چت‌باتی زیرک، تطبیق‌پذیر و چندمنظوره است که می‌توان از آن به عنوان دستیار هوش مصنوعی برای تسهیل فرایند تولید محتوا و حتی به منظور بهبود جریان‌های کاری توسعه نرم‌افزار استفاده کرد.

معایب ChatGPT چیست؟

  • ChatGPT لحن بیان متقاعدکننده‌ای دارد، حتی وقتی در حقیقت اشتباه می‌کند. در واقع ممکن است ChatGPT پاسخی را تولید کند که درست به نظر می‌رسد، اما در واقعیت چنین نیست. بسته به سطح دانش کاربر، ممکن است تشخیص این مسئله دشوار باشد. تجزیه و تحلیل جواب‌های Chat GPT برای اینکه بفهمیم چه چیزی درست و چه چیزی اشتباه است، امری زمان‌بر خواهد بود.
  • اگر زیاد از ChatGPT استفاده کنید، متوجه الگوها و اصطلاحات خاصی خواهید شد که در متن تکرار می‌شوند. این ممکن است به تولید محتوای تکراری بیانجامد یا محتوایی ارائه شود که به لحاظ ساختاری خودش را تکرار می‌کند.
  • گاهی اوقات ChatGPT از کار باز می‌ایستد یا به اصطلاح قفل می‌کند (فریز می‌شود) و به وضوح نمی‌داند چطور به سوالات شما پاسخ بدهد. اما با تغییر یکی دو کلمه در سوال، در نهایت پاسخی را تولید خواهد کرد.
  • به لطف رایگان بودنش، تقاضای بالایی برای استفاده از ChatGPT وجود دارد، این مسئله می‌تواند به از دسترس خارج شدن ChatGPT به دلیل حجم زیاد درخواست منجر شود یا سرعت عمل آن را با اختلال همراه کند (ممکن است پیش از آنکه بتوانیم آن را تست کنیم ناچار شویم تا ۴ ساعت منتظر بمانیم، البته منطقی است که OpenAI نسبت به میزان تقاضا منابع محاسباتی و ظرفیت ChatGPT را افزایش دهد).
  • به طور کلی، ChatGPT به تازگی ارائه شده است و به هیچ وجه حتی نزدیک به شکل نهایی خودش هم نیست. ممکن است Chat GPT دارای سوگیری‌هایی باشد و جانبدارانه عمل کند، هنوز نمی‌تواند برای شفاف‌سازی پرسش‌های ما سوال بپرسد و همچنین ممکن است خروجی‌های طول و درازی را ارائه دهد.
  • ChatGPT در ایران به سادگی قابل دسترس نیست و مانند بسیاری از خدمات خارجی تحت تحریم یا شاید هم فیلترینگ قرار دارد و برای استفاده از آن به ناچار باید از روش‌های مختلف دور زدن محدودیت‌ها استفاده کرد.

ChatGPT چیست

چطور از ChatGPT استفاده کنیم؟

دسترسی پیدا کردن به ChatGPT ساده است (البته نه برای کاربران داخل ایران). در حال حاضر ChatGPT به رایگان برای همه از طریق ثبت‌نام در دسترس قرار دارد.

اگرچه برای کاربران داخل ایران (که شماره تلفن همراه آن‌ها مربوط به کشور ایران است) در حال حاضر ظاهراً به دلیل تحریم‌ها امکان ثبت‌نام وجود ندارد، مگر آنکه به نوعی بتوانیم از شماره تلفن دیگری (مثل شماره‌های مجازی) استفاده کنیم. ضمن اینکه ظاهراً با آی پی ایران، صفحه ChatGPT در وب‌سایت سازنده آن، یعنی OpenAI باز نمی‌شود و لازم است به هر نحوی IP دستگاه تغییر داده شود.

برای شروع به استفاده از Chat GPT باید به وب‌سایت OpenAI و صفحه مربوط به ChatGPT [+] برویم و روی گزینه Try ChatGPT کلیک کنیم.

ChatGPT چیست

اگر پیش از این اکانتی در سایت OpenAI نساخته‌اید، باید در این مرحله ثبت‌نام کنید و اگر قبلاً ثبت‌نام کرده‌اید، لازم است پیش از اینکه بتوانید از ChatGPT استفاده کنید، وارد حساب کاربری خود در OpenAI شوید.

ChatGPT چیست

برای ورود به حساب باید گزینه Log in و برای ثبت‌نام هم لازم است دکمه Sign Up را بزنید. پس از ثبت‌نام و/یا ورود به حساب کاربری می‌توانید به راحتی شروع به استفاده از ChatGPT کنید.

برای استفاده از Chat GPT نیازی به هیچ دانش فنی وجود ندارد. در عوض، تمام آنچه باید انجام دهید این است که به گونه‌ای طبیعی و محاوره‌ای شروع به پرسیدن سوال از ChatGPT کنید.

گروه OpenAI ربات چت ChatGPT را به صورت عمومی و همگانی در دسترس قرار داده است. بهتر از آن هم اینکه، ChatGPT رایگان است. البته هیچ کس نمی‌داند آیا بلاخره آن‌ها مثل کاری که با GPT3 یا تصویرساز هوش مصنوعی DALL-E 2 انجام دادند، Chat GPT را هم به ابزاری پولی تبدیل خواهند کرد یا خیر. ابزارهای هوش مصنوعی GPT3 و DALL-E 2 نیز از پرهیاهو‌ترین محصولات OpenAI به حساب می‌آیند که به نوعی به اصطلاحات هوش مصنوعی رایج تبدیل شد‌ه‌اند و بسیار بر سر زبان‌ها افتاده‌اند.

البته باید گفت، به دلیل اینکه ChatGPT همچنان در مراحل تحقیقاتی اولیه قرار دارد، ممکن است OpenAI برای مدتی آن را از دسترس خارج کند.

برای دسترسی مستقیم به ChatGPT می‌توان از نشانی chat.openai.com استفاده کرد. با وارد کردن این نشانی در مرورگر، محیط گفتگوی ChatGPT باز می‌شود که تصویر آن در ادامه آمده است.

ChatGPT چیست

در پایین صفحه، یک کادر برای وارد کردن متن و گفتگو وجود دارد که در آنجا می‌توانید شروع به نوشتن پیام‌هایتان بکنید. برای مثال، در تصویر زیر از ChatGPT پرسیده شده است که شعر آهنگی را تولید کند:

ChatGPT چیست

همان‌طور که از تصویر بالا مشخص می‌شود، نتیجه بسیار جالب توجه و قابل توجه است. به تازگی ChatGPT از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند و می‌تواند نتایج و پاسخ‌ها را به زبان فارسی ارائه دهد.

هدف اصلی خلق ChatGPT تولید هوش مصنوعی مکالمه‌گری است که بتوان هر چیزی را از آن پرسید. مثال بالا قطعاً بسیار جالب توجه و تاثیر‌گذار است، اما تولید متن آهنگ تنها کاری نیست که Chat GPT می‌تواند انجام دهد.

حتی می‌توان با ابزار ChatGPT یک مکالمه کامل داشت.

نه تنها ChatGPT همه چیز را می‌داند، بلکه می‌تواند گفتگوهای قبلی با شما را هم به یاد آورد. مثلاً می‌توانید از Chat GPT بخواهید متن‌ها یا کُدهایی را تولید کند و بعد دوباره از آن بخواهید تا نتیجه را بهبود دهد.

مثلاً، در مثال بعدی از ChatGPT خواسته شده تا پیشنهاداتی برای انتخاب نام یک شرکت یا استارتاپ ارائه دهد، اما چون نام‌های پیشنهادی که تولیده کرده طولانی هستند، در مرحله بعدی از ChatGPT خواسته شده است تا اسامی را کوتاه‌تر کند. تصاویر مربوط به این گفتگوی نمونه با ChatGPT در ادامه آمده است.

ChatGPT چیست

در ضمن به یاد داشته باشید می‌توانید به OpenAI کمک کنید تا ChatGPT را بهبود دهد و حتی از این هم بهتر شود. برای این منظور ظاهراً دو آیکن با مضمون like و Dislike در گوشه بالا سمت راست کادر پاسخ‌های ChatGPT وجود دارد که از این طریق می‌توانید بازخورد خودتان را نسبت به کیفیت کار ChatGPT ثبت کنید.

ChatGPT چیست

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود