جاذبه های گردشگری بوشهر؛ در سفر به بوشهر از کجاها دیدن کنیم [تماشا کنید]

جاذبه های گردشگری بوشهر؛ در سفر به بوشهر از کجاها دیدن کنیم [تماشا کنید]

بوشهر از شهرهای بندری جنوب ایران است که قدمتی حدودا ۵ هزار ساله دارد. این استان گرمسیری به خاطر وجود ذخایر نفت و گاز در دل خود و همچنین برپایی نیروگاه اتمی بوشهر در آن، لقب «پایتخت انرژی ایران» را به خود اختصاص داده است. بوشهر هم مثل تمامی نواحی جنوب کشور آب و هوایی گرم و شرجی دارد، بنابراین بهتر است فصل های بهار، پاییز و زمستان را برای سفر به این استان انتخاب کنید تا آفتاب داغ بوشهر مانع از گشت و گذارتان در این استان با جاذبه های گردشگری متنوع و جذاب نشود. با دانستن جاهای دیدنی بوشهر و جاذبه های توریستی آن می‌توانید برنامه ریزی دقیق تری برای سفرتان داشته باشید. برای این کار می‌توانید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

منطقه حفاظت‌شده نایبند

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

نای بند با جغرافیای تپه‌ماهوری و پوشش گیاهی زیبا و کم‌نظیرش مثل درخت انجیر معابد با تنه‌های تنومند و درختان حرا با ریشه‌های شناور در آب، زیستگاه و محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها و پرندگان مهاجر است. شمالی‌ترین جنگل درختان حرا در خلیج فارس را که از باارزش‌ترین زیستگاه‌های ساحلی هستند، در نای‌بند می‌بینید.

جاذبه های گردشگری مهاباد؛ در سفر به مهاباد از کجاها دیدن کنیم [تماشا کنید]

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

در جنوب نای‌بند منطقه‌ای سرسبز و ماسه‌ای به نام «نگاء» وجود دارد که هنوز خیلی از گردشگران هم آن را نمی‌شناسند و به همین خاطر، سرسبزی و زیبایی‌اش حفظ شده است. این منطقه در مکانی سبز و آرام و در کنار ساحل خلیج فارس در فاصله‌ی بین استان‌های بوشهر و هرمزگان محل استراحت مسافران و گردشگران این مسیر است.

بندر سیراف

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

بندر سیراف که این روزها با اسم بندر طاهری هم شناخته می‌شود، شهری باستانی در بخش مرکزی شهرستان کنگان، بزرگترین بندر تاریخی ایران، است. سیراف همچنین یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران نیز است که در دوره‌های ساسانی و اسلامی پررونق‌ترین بندرکشور بود و روابط تجاری زیادی با روم و یونان در اروپا، ماداگاسکار در آفریقا و حتی کانتون چین در آسیا داشته است. همین غنای تاریخی آن را به یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی بوشهر کرده است.

معماری شهر باستانی بندر سیراف شبیه معماری روستای ماسوله در شمال کشور است.

لیست جاذبه های گردشگری کرمانشاه + عکس

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

یکی از زیباترین و بهترین بناهای عمومی سیراف مسجد جامع آن است که حدود سال ۱۸۸ قمری به جای ویرانه‌های یک دژ ساسانی بنا شده است.

ساحل بنود عسلویه

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

بنود از روستاها و جاذبه های گردشگری بوشهر در جنوب شرقی آن است که دلیل شهرت آن به‌علت برخورداری از ساحل صخره‌ای و فاصله کم آن با دریا برمی‌گردد. یکی از دلایل علاقه گردشگران به این ساحل بکر و زیبا را می‌توان غارهایی دانست که دهانه‌ای رو به دریا و ساحل دارند. این ساحل از لوکیشن‌ های اصلی فیلم محمد رسول الله(ص) بوده است و بی‌دلیل نیست که به چشم بسیاری از گردشگران آشنا به نظر می‌رسد و مقصد جذابی برای آن‌ها به حساب می‌آید.

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

ساحل زیبای بنود در مجاورت روستای بنود و در ۳۵ کیلومتری عسلویه استان بوشهر قرار دارد. این ساحل زیبا در جنوبی‌ترین نقطه از استان بوشهر جای گرفته است و می‌توانید آن را در ۶ کیلومتری چاه مبارک شهرستان عسلویه پیدا کنید.

پارک ساحلی نخل تقی

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

دهکده گردشگری نخل تقی که فقط به‌اندازه ۳۳ کیلومتری با ساحل بنود فاصله دارد؛ یکی دیگر از گزینه‌های جذاب پیش روی گردشگران است؛ به‌خصوص که با مساحت حدود ۱۶ هکتار، بزرگ‌ترین پارک ساحلی جنوب ایران به شمار می‌رود.

بندر نخل تقی در بخش مرکزی شهرستان عسلویه و استان بوشهر قرار دارد. این بندر از سمت شرق به عسلویه، از طرف غرب به بندر شیرینو و از جنوب نیز به خلیج همیشه فارس منتهی می‌شود و دنباله‌ کوه‌های زاگرس در شمال آن واقع است. پارک ساحلی یا دهکده‌ گردشگری خلیج فارس نخل نقی، در ساحل و اسکله‌ این بندر قرار دارد.

لیست کامل جاذبه های گردشگری شمال

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

بازدید از فانوس دریایی، نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه در کافی‌شاپ لنجی، ماهی‌گیری، پیست اسکیت، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، باشگاه بدن‌سازی، ورزش‌ها و تفریح‌های آبی و… از جمله امکانات ورزشی منطقه ساحلی نخل تقی هستند.

آب‌ انبار قوام

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

آب‌ انبار قوام در محوطه باری در غرب بوشهر قرار دارد. قدمت این بنا به ۱۵۰ سال قبل یعنی دوران قاجار برمی‌گردد. اسکلت اصلی و طاق آب‌انبار از سنگ‌های رسوبی بسیار مقاوم ساخته شده و با چهار طاق پوشیده شده است. ۲ متر از آب‌انبار خارج از زمین و ۲٫۶۰ متر آن درون زمین قرار دارد.

داخل آب‌انبار از پوشش ساروج بسیار مقاوم است و نمای خارجی آن پنجره‌هایی است که با فاصله‌ی معینی از هم قرار گرفته‌اند. این آب‌انبار اکنون به‌عنوان رستوران سنتی استفاده می‌شود.

خانه رئیسعلی دلواری

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

خانه رئیسعلی دلواری از آثار فاخر دوره قاجاریه در بوشهر است که بازماندگان رئیسعلی دلواری آن را به میراث فرهنگی هدیه کرده‌اند. رئیسعلی دلواری در جنگ جهانی اول و هنگام حمله انگلیسی‌ها به بوشهر، شجاعت و رشادت بسیاری از خود نشان داد و به شهادت رسید.

این خانه در جنوب شرقی شهر دلوار در استان بوشهر قرار دارد و سال ۱۳۷۶ ثبت ملی شده است.

این خانه بنایی ساده دارد و تزیینات آن شامل اندکی گچبری است. قبل از مجموعه اصلی، فضایی رستورانی و مسقف وجود دارد. بعد از این رستوران، ورودی خانه با درب چوبی ۲ لنگه‌ای قرار گرفته است.

مسجد بردستان

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

مسجد جامع بردستان عمارتی زیبا روی تپه‌ای در شهر بردستان، از جاهای دیدنی بوشهر است. طبق شواهد موجود در مسجد مانند کتیبه موجود در یکی از اتاق‌های آن، این بنا را به قرون اولیه اسلامی نسبت می‌دهند.

اطراف مسجد قبرهایی هستند که روی سنگ‌های آهکی آن‌ها با خط کوفی و عربی نوشته شده است و نشان از ارزش تاریخی این مسجد دارد.

مسجد بردستان عمارت زیبای مستطیل شکلی است که ورودی کوچکی به شبستانی بزرگ دارد. این شبستان بزرگ به‌منظور تامین روشنایی و هواگیری، دارای فضاهایی به‌شکل درگاه است که داخل و خارج آن‌ها با گچ‌بری‌های زیبا تزئین شده است. بادگیری به سبک جنوب ایران بر فراز شبستان ساخته شده که هوای درون شبستان را خنک می‌کند.

قلعه نصوری

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

قلعه نصوری در شهر بندر طاهری (همان بندر سیراف) شهرستان کنگان استان بوشهر قرار دارد. این قلعه در ۲۵۰ کیلومتری شرق استان بوشهر است. این قلعه به دور قاجار تعلق دارد و حدود ۱۸۰ سال قبل، به دستور شیخ جبار نصوری ساخته شده است. این قلعه به نام قلعه شیخ هم شناخته می‌شود و از جاهای دیدنی بوشهر محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

قلعه با مصالحی چون سنگ‌های بزرگ و ملات گچ و گل ساخته شده است. درب ورودی قلعه از جنوب، در چوبی بزرگی رو به خلیج فارس است. بعد از این در وارد هشتی بزرگی می‌شوید که هشت طاقچه ساده دارد. در این قلعه ایوانی با ستون‌های سنگی و گچ‌بری‌های زیبا وجود دارد که بدون تزئین هستند.

عمارت کلاه فرنگی و موزه دریانوردی بوشهر

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

در محله بهمنی بوشهر، موزه دریانوردی خلیج فارس قرار دارد. عمارت کلاه فرنگی و ساختمان کنسولگری دو بنای موجود در این مجموعه هستند. عمارت این موزه متعلق به دوره‌ قاجار است که در سال ۱۸۵۸ میلادی به‌عنوان مقر کنسولگری دولت انگلیس بنا شده بود.

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

موزه‌ دریانوردی بوشهر با نام اصلی «موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس» پر است از اشیای قدیمی و عتیقه‌ دریانوردان و سیاحان قدیمی. ابزار و ادوات دریانوردی از قدیمی‌ترین قطب‌نماها تا جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا در صنعت کشتی‌سازی و دریانوردی را در این موزه می‌توانید ببینید. بیش از ۴۰ قطعه ادوات و تسلیحات جنگی متعلق به ادوار مختلف در این موزه نگهداری می‌شود که کشتی قدیمی پرسپولیس از برجسته‌ترین آن‌ها است.

عمارت کلاه فرنگی در اسفند سال ۱۳۸۶ ثبت ملی شده است.

عمارت گلشن

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

عمارت گشلن یکی دیگر از دیدنی‌ های دوره‌ی قاجار در شهر بوشهر است که در خیابان ساحلی، محله‌ بهبهانی قرار دارد. این عمارت فقط ۱۰ متر از دریا فاصله دارد. در اطراف آن ساختمان‌های بافت قدیم بوشهر قرار گرفته است.

این بنا ۱۷۰ سال پیش ساخته شده است و مربوط به تاجری به نام آقای گلشن بوده که از آن استفاده مسکونی – تجاری می‌کرده است. عمرات گلشن ۳ طبقه دارد که طبقه اول آن را آب‌انبار، حمام، دستشویی، آشپزخانه و مکانی برای خدمه تشکیل می‌دهد. طبقه دوم و سوم برای سکونت، پذیرایی و امور تجاری بوده است.

عمارت گلشن در اسفند ماه ۱۳۷۷ ثبت ملی شده است و خوشبختانه میراث فرهنگی همواره از این بنا حفاظت می‌کند.

مدرسه سعادت

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

مدرسه سعادت یا سعادت مظفری، به دوران قاجار تعلق دارد و در بوشهر، خیابان امام، رو‌به‌روی میدان معلم قرار دارد. این مدرسه از نظر تاریخی مادر مدارس جنوب ایران محسوب می‌شود. مدرسه سعادت در سال ۱۲۷۸ به سبک نوین آموزشی تاسیس شد.

این مدرسه به‌دلیل درخواست دریابیگی و در پی آن، کمک‌های نقدی مظفرالدین شاه، به نام سعادت مظفری مشهور شد. همچنین سالروز تاسیس این مدرسه در روز ۱۸ اسفند، چند سالی است که به نام روز بوشهر جشن گرفته می‌شود. مدرسه سعادت در بهمن سال ۱۳۷۸ ثبت ملی شده است.

عمارت ملک بوشهر

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

عمارت ملک بوشهر یکی دیگر از جاهای دیدنی بوشهر متعلق به دوره قاجار است که در محله بهمنی بوشهر قرار دارد. این عمارت، مجموعه‌ای متعلق به یک قرن پیش است که زیربنای آن ۴ هزار متر است.

این بنا در اواخر دوران قاجار به دست معماران فرانسوی و با مصالح محلی ساخته شده است. مالک آن فرد ثروتمندی به نام محمد مهدی ملک التجاره بوده است که برای سفر تفریحی – تجاری به فرانسه رفته و آنجا کاخ یکی از وزرای قرن وسطی را می‌بیند و تصمیم می‌گیرد مشابه آن را در بوشهر بسازد.

عمارت ملک در آذر ۱۳۷۷ ثبت ملی شده است.

کاخ‌ های سه‌ گانه هخامنشی

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

کاخ چرخاب، کاخ سنگ سیاه و کاخ بردک سیاه، کاخ‌های سه‌گانه‌ی هخامنشی در بوشهر و از جاهای دیدنی بوشهر هستند.

کاخ چرخاب

کاخ چرخاب اثری باستانی از دوره هخامنشان است که به‌عنوان کاخ زمستانی کوروش بوده است. این کاه در یک کیلومتری جنوب غرب برازجان (۶۵ کیلومتری بوشهر) قرار دارد. همچنین فاصله کاخ از خلیج فارس ۷۰ کیلومتر است. این کاخ اصلی‌ترین سند معماری برای اثبات این موضوع است که خلیج فارس از دوران باستان متعلق به ایرانیان بوده است.

باستان شناسان بر این باورند که این کاخ هرگز مسکونی نشده است؛ ساخت آن به فرمان کوروش آغاز شده و احتمالا با مرگ او ناتمام مانده است. بخشی از دروازه شاهی این کاخ که ناتمام مانده، با سیلیس کف‌سازی شده است. ۱۰ پایه ستون کوچک در تالار اصلی کاخ پیدا شده که شبیه پایه‌های ستون‌های پاسارگاد هستند.

کاخ بردک سیاه

کاخ بردک سیاه کاخ زمستانی داریوش اول در عصر هخامنشی بوده که در ۱۲ کیلومتری برازجان، بین نخلستان‌های روستای درودگاه قرار دارد. این کاخ بعد از کاخ کوروش بنا شده است. ظاهر کاخ، سنگ‌های سیاه آن به‌همراه معماری به کار رفته در آن و ترکیب رنگ‌های سیاه و سفید نشان می‌دهد که این کاخ بعد از کاخ برازجان ساخته شده است. تالار مرکزی این کاخ شبیه به کاخ آپادانا است و ۱۰ ستون دارد.

کاخ سنگ سیاه

کاخ سنگ سیاه یکی دیگر از کاخ‌های سه‌گانه‌ی هخامنشی است که در برازجان قرار دارد. این کاخ در مهر ۱۳۸۰ ثبت ملی شده است.

گنبد نمکی جاشک

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

گنبد نمکی جاشک یا کوه نمک جاشک (گنبد نمکی دشتی) ناحیه وسیع و مرتفع شمالی کوه جاشک منتهی‌الیه جنوبی رشته کوه زاگرس، حدفاصل شهرستان دشتی و دیر در استان بوشهر است که یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران و خاورمیانه و از جاذبه‌های طبیعی به شمار می‌رود.

موقعیت خاص گنبد نمکی جاشک باعث شوری آب رودخانه مند شده است و شاید تنها عامل زیان‌رسان به منطقه باشد، زیرا رودخانه تا قبل از روستای باغان شیرین و قابل شرب و استفاده کشاورزی است. اما پس از عبور از کنار گنبد و دور زدن آن آب رودخانه با درصد زیادی شوری همراه می‌شود که نشان از فعالیت زیاد گنبد و روان بودن آب آن تا بستر رودخانه مند است و در فصل پربارش آب رودخانه سطح دشت‌های چغاپور و دشتی را فراگرفته و به‌ علت تبخیر زیاد نمک روی سطح خاک باقی‌مانده و باعث شوری زمین‌های منطقه می‌شود. مهم‌ترین خصوصیات بارز و متفاوت کوه نمکی جاشک به نوع نمک‌های این کوه نمکی، گنبدها و غارهای منحصربه‌فرد، آبشارها، بلورها است.

بازار ماهی فروشان

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

بازار ماهی فروشان بوشهر یکی از بازارهای قدیمی این شهر است که در سال ۱۳۴۵ ساخته شد. در این بازار ماهی و میگو عرضه می‌شود که در خیابان شهدا، بازار روز واقع شده است. 

عمارت کازرونی

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

عمارت کازرونی یکی دیگر از بناهای مربوط به دوران قاجار در بوشهر است. این عمارت در محله‌ی قدیمی بهبهانی قرار دارد و مالک آن فردی به نام محمدرضا کازرونی، از تاجران مشهور شهر است. این عمارت در ۱۰ مهر ماه ۱۳۸۰ با شماره‌ی ۴۰۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. از ویژگی‌های خانه‌های این منطقه (و هم عمارت کازرونی) می‌توان به چند طبقه و مرتفع بودن آن‌ها اشاره کرد که مردم در گرمای طاقت‌فرسای تابستان به طبقات بالا پناه می‌بردند.

بوستان شغاب

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

بوستان شغاب یکی از بوستان‌های زیبا و تاریخی بوشهر است که در خیابان بهمنی، خیابان ساحلی، روبه‌روی بیمارستان نیوری هوایی قرار دارد. زیر خاک این پارک آثار مربوط به دوران ایلامیان قرار دارد و در حال حاضر از آن به‌عنوان بوستان استفاده می‌شود.

بازار قدیمی

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟ + ویدیو

بازار قدیم بوشهر یکی از اماکن تاریخی این شهر است که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. معماری این بازار منطبق با ویژگی‌های عصر قاجار است و امروزه نیز داد و ستد در آن ادامه دارد. اگر به این بازار بروید می‌توانید تمامی وسایل مورد نیاز خود را تهیه کرده و به خانه برگردید.

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟ + ویدیو

بازار قدیم بوشهر یکی از چندین بازار سنتی ایران است که هنوز هم قلب آن می‌تپد و خریدوفروش و رفت و آمد در آن جریان دارد. پس از گذشت چندین سال هنوز هم زیبایی معماری قاجار در تار و پود بافت قدیمی آن دیده می‌شود. محله‌های قدیمی بوشهر دهدشتی، شنبدی، کوتی و بهبهانی نام دارند که بازار قدیم در یکی از محله‌های قدیمی بوشهر به نام محله‌ دهدشتی قرار گرفته است.

بازار قدیمی بوشهر در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

قبرستان شغاب

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

محوطه‌ شغاب در جنوب شهر بوشهر است و به اواخر دوره‌ی اشکانی و دوره‌ی ساسانی تعلق دارد. یک گورستان تاریخی نیز در آنجا کشف شده است. گورستان شغاب حدود سال ۱۳۷۷ توسط اداره میراث فرهنگی کشف و از این سال در فهرست آثار ملی ثبت شده است. 

در این قبرستان اسکلت اموات در داخل خمره‌های بزرگ و کوچک نخودی رنگ مدفون شده‌اند که روی برخی از خمره‌ها نوشته‌ای نیز نقش بسته‌ است. در دین زرتشت، جسدها را درون خمره یا تابوت‌هایی از جنس سنگ و سفال و در داخل صخره‌های سنگی می‌گذاشتند تا طبق اعتقاد آن‌ها، خاک آلوده نشود. پس از گذشت زمان و با متلاشی شدن اجساد، استخوان‌ها را همراه با آنچه همراه اجساد دفن شده بود، داخل استودانی می‌گذاشتند تا به این ترتیب، فضا برای دفن دیگر مردگان باز شود و گورستان بزرگ‌تر نشود. اشیاء کشف شده دیگر این قبرستان که در خمره‌های بزرگ و کوچک قیراندود قرار گرفته‌اند مشتمل بر تابوت‌های سنگی مکعب شکل و مهره‌های عتیقه تزیینی است. این قبرستان به عیلامی‌ها تعلق دارد.

گورستان صخره ای سیراف

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی سیراف، قبرستان تاریخی آن واقع در دره لیرودی شیلو است؛ گورستانی با قبرهای سنگی قدیمی که علی‌رغم گذر زمان و دو زلزله مهیب در سال‌های دور همچنان به‌جای مانده است. از آنجا که این قبرستان در مقاطع تاریخی متفاوت، برای مردمانی با ادیان مختلف مورد استفاده قرار گرفته است کارشناسان آن را قبرستان تمدن‌ها نامیده‌اند. 

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

گورستان صخره‌ای سیراف در شمال غربی بندر سیراف (محل ویرانه‌هاى شهر باستانى سیراف)‌ و در دامنه جنوبى ارتفاعات مشرف بر آن قرار دارد.

آرامگاه گور دختر

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟

آرامگاهی سنگی در استان بوشهر و روستای دشتستان ساخته شده است که گور دختر نامیده می‌شود. تاریخ ساخت گور دختر به دوران هخامنشیان در قرن ها پیش بازمی گردد و شکل ظاهری آن مشابه با نمونه کوچکتر از مقبره کوروش کبیر است.

گور دختر متشکل از قطعه سنگ های بزرگ مستطیل شکل است که به صورت کاملا سطحی ساخته شده اند و توسط بست هایی از جنس فلز با یکدیگر اتصال پیدا کرده اند. این بنا مانند دیگر بناهای مشابه در دوران هخامنشیان بدون هیچ گونه ملاتی ساخته شده و خالصاً از سنگ میباشد.

این بنا، آرامگاه و گوری برای زنان هخامنشیان بوده است که نظریه های مختلفی درباره صاحبان این مقبره وجود دارد. برخی از تاریخ شناسان بر این عقیده اند که آرامگاه آتوسا مادر کوروش، ماندانا خواهر کوروش و همچنین دختر کوروش در این مکان قرار دارد و بسیاری از دختران دربار کوروش در اینجا آرمیده اند.

گور دختر که قدمتی چندین هزار ساله دارد یکی از مکان های دیدنی معروف در بوشهر است که می توانید در صورت سفر به آنجا حتما از آن دیدن کنید.

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟ + ویدیو

قلعه خورموج

قلعه خورموج که قسمتى از آن به نام قلعه محمدخان دشتى و قسمت دیگر آن به نام قلعه جلال ‌خان معروف بوده در شهر خورموج قرار داد. از این بنا براى سکونت و مقاصد نظامى و دیده ‌بانى استفاده مى ‏شده است. شاه ‌نشین‏‌ ها و گوشواره ‌‏ها به سبک سلجوقى بنا شده بودند. گچبرى دیوارها و درون اتاق ‏ها و تزیینات اصلى قلعه بسیار جالب است و سبک بنا با بناسازى و گچبرى و طاق ‌سازى کاخ اردشیر در فیروزآباد فارس همانند است. حدود ۱۵۰ سال پیش محمد خان دشتی حاکم دشتی قلعه‌ای ساخت که دارای چهار برج گلی بود و دیوارها و باروها گچی که به ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ متر و با وسعت تقریبی ۱۲۰ در۱۱۰ متر مربع بود. برجی که تا به حال برجای مانده ‌است بقایای قلعهٔ عظیمی است که به نام قلعهٔ خورموج مشهور بوده ‌است.

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟ + ویدیو

قلعه دختر دشتی

قلعه دختر بر بلندی قله ای که از سه طرف مشرف به پرتگاه است محلی امن برای در امان بودن از حمله های دشمن بوده است. قلعه دختر به گفته برخی مربوط به دوره آل بویه است و از آن رو به دختر معروف شده است که در هنگام درگیری ها زنان و دختران و کهنسالان برای دوری از گزند دشمن به این قلعه ی مستحکم انتقال داده می شدند. البته برخی نیز دختر را به مفهوم غیر قابل نفوذ می دانند و این نام را اینگونه تعبیر می کنند. قلعه دختر در بالادست روستای لاور ساحلی در بخش کاکی شهرستان دشتی واقع است. اگر سمت شرق روستای لاور و گلستان نگاه دقیقی به کوه مند بیندازیم آثار و بقایای این قلعه دختر بر تیغ کوه مشهود و پیدا است.

جاهای دیدنی بوشهر کجاست؟ + ویدیو

آتشکده مند

آتشکده مند مربوط به دوره اشکانیان- ساسانیان است و در شهرستان دشتی، روستای وراوی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۹۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این اثر تاریخی باستانی در دامنه کوه مند و به فاصله ۳۰ کیلومتری خورموج، غرب روستای وراوی و زایر عباسی قرار دارد. در ارتفاع سنگی مشرف به رودخانه خشکی که بستر رودخانه قدیمی است آثار حجاری و کوه تراشی در دل صخره وجود دارد از بستر رودخانه راهی به ارتفاع ۶۰ متر که اولین مدخل آتشکده است، کشیده شده است.

دیجیاتو
۷ نظر

ورود

  • حمیدرضا اسفند ۵, ۱۴۰۱

    توصیه میکنم کسایی که تا حالا به بوشهر نرفتن فرصت رو از دست ندن و حتما در تعطیلات نوروز مهمان بوشهر و مردم مهمان نوازش باشند،، تمام شهرهای ایران رو رفتم اما خدایی بوشهر یه چیز دیگس

  • ضیا اسفند ۵, ۱۴۰۱

    این بازار قدیمی که عکسشو گذاشتید کجای بوشهره من خودم بوشهری هستم از اون کولر آبی که روی پشت بام گذاشته معلومه بوشهر نیست

  • علیرضا اسفند ۶, ۱۴۰۱

    از همه جای بوشهر جای دیدنی گذاشتین جز دشتی و خورموج چرا واقعا ؟؟؟؟

  • ج اسفند ۶, ۱۴۰۱

    این خیلی خوبه که جاذبه های بوشهر رو معرفی کردید ولی بازار وکیل در شهر شیراز هست و نباید عکسش رو به جای بازار بوشهر بگذارید ، اولین عکسی هم که گذاشتید که منظره غروب دریا و نخل هست باز مربوط به بوشهر نیست

  • شهاب اسفند ۸, ۱۴۰۱

    نگاء در بخش چاه مبارک شهرستان عسلویه گذاشته اید ولی بدون تصویر اگر تصویر زیبای نگاء همراه داشت چیز دیگری بود زمانش فصل زمستان وبس

  • مصطفی سجادی پناه اسفند ۹, ۱۴۰۱

    با سلام چرا نامی از قلعه تمام خشتی و منحصر بفرد زایر خضر خان اهرمی در شهر اهرم مرکز شهرستان تنگستان که بازداشتگاه دیپلمات های بریتانیای کبیر بوده است .
    آبگرم معدنی اهرم تنگستان
    آبگرم معدنی میر احمد اهرم تنگستان
    آب درمانی غوچرک(سرم زخمهای سوختگی، وبیماری های پوستی)اهرم تنگستان
    نخلستان های زیبای اهرم
    منطقه کوهستانی و ییلاقی خاییز و کوه بیرمی تنگستان
    چشمه های آب شور
    و…….برده نشده است.