پرکاربردترین حلال های شیمیایی در ضدعفونی کننده ها را بشناسیم ؟

پرکاربردترین حلال های شیمیایی در ضدعفونی کننده ها را بشناسیم ؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

استفاده از ضدعفونی کننده مناسب دغدغه اکثر افراد است. از این رو، به دنبال شناخت مواد ضدعفونی کننده مناسب هستیم. تاکنون همگی ما نام الکل را به عنوان مواد اولیه مورد نیاز جهت تهیه مایع ضدعفونی کننده شنیده بودیم. اما هم اکنون نام سایر حلال های شیمیایی از جمله آب اکسیژنه، کلر، تولوئن ، استون، ایزوپروپیل الکل و سرکه صنعتی (اسید استیک) بر روی بروشر های مواد ضدعفونی کننده دیده می شود.

بنابر بر اعلام مجموعه ایران کم اکس ، این مجموعه با بیش از نیم قرن سابقه درخشان وظیفه تامین مواد اولیه شیمیایی مورد نیاز دانشجویان و صنعتگران عزیز را برعهده داشته است. و توانسته است سهم قابل توجهی در تامین مواد اولیه شیمیایی مورد نیاز تولیدگان عزیز داشته باشد. در حقیقت سرمایه ما تجربه و نام نیک ما است. و هدف اصلی ما جلب رضایت مشتریان عزیز می باشد.

و اما زمینه اصلی فعالیت های مجموعه نگین تجارت شرق شامل موارد زیر است.

فروش انواع حلال های شیمیایی – مواد اولیه پلی اورتان – مواد اولیه ابر و اسفنج – مواد اولیه صنعت رنگ و رزین – فراورده های پتروشیمی –مواد آرایشی و دارویی- گازهای خنک کننده- کاتالیزورهای پلی اورتان

حلال شیمیایی چیست ؟

حلال شیمیایی (Solvent)، اغلب موادی مایع در دمای هستند که قابلیت حل شدن سایر مواد شیمیایی را در خود دارند. که به صورت مایع و گاز نیز در محیط مشاهده می شوند. واکنشی، بین حل کننده و حل شونده صورت نمی گیرد و ماده جدیدی تشکیل نمی شود. حل کردن یک ماده، با ترکیب، با هدف های تنظیم ویسکوزیته، استخراج، تغییر در خواص دمایی و حذف یک ماده از روی سطح خاص صورت می گیرد.

این ماده، نقش بسیار مهمی در تهیه محلول ها ایفا می کنند. این حلال ها، توسط ساختار شیمیایی شان به سه دسته هیدروکربنی، هیدروژنی و هالوژنی تقسیم می شوند. و نکته جالب اینجاست که امروزه نام برخی از حلال های شیمیایی در محلول های ضدعفونی کننده دیده می شود. در ادامه به معرفی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

پرکاربردترین حلال های شیمیایی در ضدعفونی کننده ها را بشناسیم ؟

حل کننده هیدروکربنی

حل کننده هیدروکربنی به دو دسته آروماتیک و آلیفاتیک دسته بندی می شوند. این ترکیبات از نفت خام استخراج می شوند. و به طور گسترده در برخی از مواد ترکیبی استفاده می شوند.

هیدروکربن های آلیفاتیک حلقوی (Aliphatic) : حلقه آروماتیک در ساختار این ترکیبات وجود ندارد. به عنوان مثال :

  • سیکلوهگزانون
  • n– هگزان
  • n– هپتان، ایزواکتان

حلال های آروماتیک (Aromatic) : از جمله این حل کننده ها می توان به بنزن (Benzene) ، تولوئن (Toluene) و … اشاره کرد.

حل کننده های اکسیژنی

مواد کتونی، الکلی (ایزوپروپیل الکل – بوتیل الکل – آمیل الکل – اکتانول – استر ها – متیل استات – اتیل استات – ان- بوتیل استات – هگزیل استات)، استر، گلیکول اتر ( دی اتیل اتر – دی پروپیل اتر – دی ایزوپروپیل اتر – دی بوتیل اتر – دی پنتیل اتر) و… جز حل کننده های اکسیژنی به حساب می آیند. به عنوان مثال : اتانول آمین (Ethanolamine)، ایزوبوتانول (Isobutanol)، متیل اتیل کتون (Methyl ethyl ketone)

حل کننده های هالوژنی

حل کننده های هالوژنی ترکیبانی هستند که ساختار آن از عنصری از گروه هالوژن (کلر، برم و …) تشکیل شده است. این حل کننده ها عبارتند از :

  • متیلن کلراید (methylene chloride)
  • پرکلرواتیلن(Perchloroethylene)
  • کلروفرم
  • کربن تتراکلرید
  • تری کلرو اتان

حل کننده های شیمیایی ویژه

دسته دیگری نیز از حلال های شیمیایی شامل هیدروکربن هایی با تعداد اتم کربن بین ۷ تا ۱۲، با نام  White spirit (حلال ۴۰۲،۴۰۳، 406) وجود دارند. این ترکیبات به طور گسترده، جهت رقیق کردن لاک و رنگ، پاک کردن تجهیزات صنعتی، تهیه قیر و لاستیک و … استفاده می شوند.

ایزوپروپیل الکل

ایزوپروپیل الکل (پروپان-۲-اول، ایزوپروپیل، ایزوپروپانول یا ۲-پروپانول )، با نام تجاری آلکوژل، به صورت مایعی بی رنگ و با بوی شدید در محیط مشاهده می شود. این ترکیب، قابل اشتعال و محلول در آب است که از فرمول شیمیایی C۳H۸O تشکیل شده است. این ماده به طور گسترده به عنوان ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار گرفته است. انواع گریدهای آن شامل موارد زیر است.

  • ایزوپروپیل الکل گرید NSF یا همان گرید صنعتی (الکل فنی)
  • ایزوپروپیل الکل گرید USP یا همان گرید خوراکی (الکل خالص)
پرکاربردترین حلال های شیمیایی در ضدعفونی کننده ها را بشناسیم ؟

استون

پروپانون که با نام استون معروف و شناخته شده است. یکی از مهم ترین ترکیبات آلی است که کاربرد زیادی در دارو ، لاک پاکن ها، پلاستیک و الیاف مصنوعی دارد.

حلال شیمیایی هالوژنی متیلن کلراید

متیلن کلراید، یک ماده شیمیایی فرار، بی رنگ و سمی است، که جز خانواده حلال های شیمیایی هالوژنی تقسیم می شوند. به علت، قابلیت بالایی که در حل کردن گریس و چربی ها دارد. به طور مکرر و پیوسته برای پاک کردن آلودگی ها از سطح تجهیزات هواپیما، ریل قطار، تجهیزات خودرو و … مورد استفاده قرار می گیرد.

کلر به عنوان ضدعفونی کننده به کار برده می شود. که ، تولید متیلن کلراید یکی از مهم ترین کاربردهای آن است.

متیلن کلراید یکی از پرحجم ترین مبادلات مواد شیمیایی را در بازار ایران را به خود اختصاص داده است. و کاربرد فراوانی در صنعت کفش دارد.

 آب اکسیژنه

آب اکسیژنه یک اکسنده متداول است، که اغلب به عنوان سفید کننده مورد استفاده قرار می گیرد. و به صورت ماده ای بی رنگ و بی بو و با مزه ای کمی تلخ در محیط ظاهر می شود. آب اکسیژنه کاربرد فراوانی در شست و شوی جراحات ، سفید کردن لباس ها و درمان قارچ پا ، سفید کردن دندان، بهبود لکه های پوستی دارد. و امروزه نام آن در مواد ضدعفونی کننده کرونا نیز یافت می شود.

پرکاربردترین حلال های شیمیایی در ضدعفونی کننده ها را بشناسیم ؟

 جهت تهیه مواد اولیه صنعتی خود با ایران کم اکس (irchemex.com) در ارتباط باشید.

بدون نظر

ورود