راهنمای تمیز کردن انواع لوسترها برای خانه تکانی عید نوروز

راهنمای تمیز کردن انواع لوسترها برای خانه تکانی عید نوروز

لوسترها بخش مهمی از زیبایی خانه ها هستند ولی تمیز کردن لوسترها، همیشه یکی از چالش های خانه تکانی عید است. با توجه به انواع مختلف لوسترها، بهتر است هنگام خرید طریقه مناسب تمیز کردن لوسترها را از فروشنده بپرسید. از طرف دیگر گردگیری مدام لوسترها، باعث می شود که در طولانی مدت نیازی به شستشوی جدی نداشته باشند و کیفیت آنها نیز حفظ می شود. در ادامه نحوه تمیز کردن متداول ترین انواع لوسترها را مرور می کنیم.

تمیز کردن لوستر کریستال

روش تمیز کردن انواع لوسترها

تمیز کردن لوسترهای کریستال، فارق از دردسرها و زمانی که می‌گیرد، اما نتیجه آن در چندیدن برابر شدن نمای خانه هنگام خانه تکانی در خور توجه خواهد بود. از این رو باز کردن قطعات و شستن هر یک از کریستال‌ها، شما را برای چند ماه راحت خواهد کرد.

اگر می‌خواهید که برای تمیز کردن لوستر قطعات و کریستال‌های آن را جدا کنید، پس حتماً به یاد داشته باشید که از لوستر کریستال یک تصویر یا ویدئو تهیه کنید تا بعداً برای اتصال هر یک از قطعات مشکلی نداشته باشید.

روش تمیز کردن انواع لوسترها

همچنین حتماً یک پارچه و یا پتو بر روی زمین پهن کنید و سپس تکه‌های لوستر را از هم جدا کنید تا مانع از شکستگی و خط‌وخش کریستال‌ها شود.

به مایع شوینده مورد استفاده برای شستشوی لوستر توجه کنید و سعی کنید که از بهترین مواد استفاده کنید. چرا که استفاده از شوینده‌های قوی برای این لوسترها حتما به گوی‌ها و کریستال لوستر شما آسیب وارد می‌کند و باعث می‌شود که کریستال‌ها به مرور، جلا و درخشندگی خود را از دست بدهند.

روش تمیز کردن انواع لوسترها

برای تمیز کردن لوستر کریستال به صورت زیر پیش روید:

ابتدا برق لوستر را قطع و سپس بعد از خنک شدن، لامپ‌ها را جدا و از طریق پارچه تمیز گردوغبار آن را پاک کنید.
حالا گوی‌های کریستالی را از روی لوستر دربیاورید و با آب گرم و مایع ظرفشویی با مواد شوینده مخصوص شستشو دهید.
اگر لوستر با همین مایع شستشو کامل تمیز نشد، می‌توانید با آب و سرکه دوباره گوی‌های کریستال را تمیز کنید. دقت کنید که میزان سرکه باید از آب کمتر باشد.
پس از انجام این مراحل و خشک شدن کریستال‌ها، باید به نصب لوستر بپردازید.

تمیز کردن لوستر کریستال بدون جداسازی

روش تمیز کردن انواع لوسترها

برای تمیز کردن لوستر کریستال بدون پایین آوردن آن، از مراحل زیر پیروی کنید:

۱. یک پتو یا یک پارچه تمیز زیر لوستر پهن کنید تا در صورت افتادن یکی از قطعات، مانع از شکستن آن ها شود.

۲. چراغ ها را خاموش کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری نمایید. در کنار دست خود یک منبع نور جایگزین کنید تا دید کافی داشته باشید.

۳. محلولی از ایزو پروپیل الکل و آب مقطر با نسبت یک به چهار درست کنید.

۴. یک دستکش نخی بپوشید تا اثر انگشت شما روی کریستال های لوستر باقی نماند.

۵. از یک نردبان، صندلی یا چهار پایه استفاده کنید تا دسترسی بهتری به لوستر داشته باشید.

۶. محلول ایزو پروپیل الکل و آب مقطر را روی یک پارچه تمیز اسپری کنید. بهتر است از دستمال های بدون پرز مثل پارچه های میکرو فایبر استفاده نمایید. همچنین به هیچ عنوان محلول را به صورت مستقیم روی لوستر اسپری نکنید. این کار باعث ایجاد لکه روی کریستال ها می شود.

۷. قطعات کریستالی را به آرامی با پارچه مرطوب پاک کنید. سپس برای جلوگیری از ایجاد لکه روی کریستال های لوستر، بلافاصله آن را با یک دستمال خشک و بدون پرز پاک کنید.

تمیز کردن لوستر برنزی

روش تمیز کردن انواع لوسترها

همیشه این نکته را در مورد اینکه لوستر برنزی را چگونه تمیز کنیم به یاد داشته باشید که به دلیل جنس خاص برنز و شرایط خاص آن معمولاً روش تمیز کردن لوستر برنز با سایر لوسترها کاملا متفاوت می‌باشد. دلیل این امر نیز به خاطر سایه روشن روی برنز و لاک بی‌رنگ آن می‌باشد که اگر در حین شستشو از بین برود باعث کدر و مات شدن سطح برنزی آن خواهد شد.

در واقع به دلیل استفاده از روش سیاه قلم در لوسترهای برنزی و به جهت ایجاد ماندگاری بیشتر برای سیاه قلم، لاک بدون رنگ و براقی را بر روی آن می‌زنند که باعث افزایش دوام براقی برنز شود. به‌همین‌دلیل استفاده از مواد شوینده نامناسب باعث از بین رفتن سیاه قلم و لاک براق شده و پس از تمیز کردن لوستر برنز شاهد کدر شدن آن خواهید بود.

روش تمیز کردن انواع لوسترها

برای این که لوستر برنزی را طوری پاک کنیم تا ضمن حفظ براقی و درخشندگی کاملا تمیز شوند؛ باید روش‌های درستی را انجام دهید.

معمولاً استفاده از صابون یک راهکار ساده و آسان برای پاسخ این سوال که لوستر برنزی را چگونه تمیز کنیم می‌باشد.

روش تمیز کردن انواع لوسترها

می‌توانید با کف صابون و دستمال نرم گردوغبار و کثیفی لوستر را برطرف کرده و تمیز کردن آن را تکمیل کنید. همچنین باید علاوه بر احتیاط در زمان تمیز کردن لوستر برنز، به شفافیت و درخشندگی آن نیز توجه داشته باشید.

تمیز کردن لوستر طلایی

روش تمیز کردن انواع لوسترها

حتما می‌دانید که تمیز کردن لوستر طلایی نیز حساسیت‌ها و ریزه‌کاری‌های خودش را دارد. استفاده از مواد جلادهنده مناسب برای این نوع لوسترها نیز به عنوان اولین اصل باید مدنظر قرار گیرد.

روش تمیز کردن انواع لوسترها

برای انجام صحیح تمیز کردن لوستر طلایی مراحل زیر را در پیش ببرید:

۱. جهت حفظ نظافت منزل اول یک پارچه بزرگ بر روی زمین بیندازید تا کثیفی و گردوغبار لوستر، فرش یا کفپوش شما را کثیف نکند.
۲. سپس هم می‌توانید از مایع‌های شوینده مناسب برای تمیز کردن لوستر طلایی استفاده کنید و هم از مواد شستشوی خانگی بهره ببرید.
۳. برای این کار می‌توانید یک‌سوم الکل و دوسوم آب را در ظرفی بریزید. سپس یک پارچه نرم را در ظرف آب مرطوب کنید و پاک کردن گردوغبار بپردازید. این محلول خانگی و وجود الکل باعث درخشندگی و براقی لوسترهای طلایی شما می‌شود.
۴. پس از انجام این مراحل باید اجازه دهید تا لوستر کاملا خشک شود و سپس آن را روشن کنید.

تمیز کردن لوستر برنجی

روش تمیز کردن انواع لوسترها

قبل از هر چیز به خاطر داشته باشید که اگر لوستر برنجی خود را به طور مرتب با یک پارچه خشک، گردگیری کنید، احتمالا این کار باعث می‌شود لوسترهای برنزی جدید، به تمیز کاری عمیق نیاز پیدا نکنند. اما اگر لوستر برنجی شما خیلی قدیمی ‌یا کثیف است، باید اول آن را کاملا و به صورت عمیق تمیز کنید، سپس گردگیری آن را به صورت مرتب و دائمی ‌انجام دهید.

روش تمیز کردن انواع لوسترها

برای تمیز کردن لوسترهای برنجی، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. قبل از تمیز کردن لوستر برنجی، ابتدا برق را از جعبه فیوز مرکزی قطع کنید.

۲. برای تمیز کردن لوستر برنجی، ابتدا باید آن را از سقف جدا کنید. برای این کار پیچ‌های صفحه فلزی متصل به سقف (که سوراخ سقف را پوشانده است)، باز کنید و آن را بیرون بیاورید. درپوش‌های پیچی پلاستیکی که سیم کشی لوستر و خانه را به هم وصل می‌کنند، بردارید. دقت کنید که به سیم کشی بدون پوشش دست نزنید. یک بار دیگر مدار را با تماس بین ابزار اندازه گیری ولتاژ یا ولت‌متر و سیم‌های لخت آزمایش کنید.

اگر ابزار به شما مقداری ولتاژ را نشان می‌دهد، دوباره به سراغ کنتور و یا جعبه فیوز مرکزی بروید و مطمئن شوید که برق کاملا قطع شده است. اما اگر ابزار نشان می‌دهد که برق کاملا قطع است، سیم‌ها را جدا کنید. میله‌ای که لوستر را به جعبه برقی متصل می‌کند، باز کنید. لوستر را به آرامی ‌پایین بیاورید. بسته به اندازه لوستر، ممکن است برای پایین آوردن آن به کمک نیاز داشته باشید، بنابراین از قبل بخواهید که یکی از اعضای خانواده در حین کار، همراهتان باشد.

روش تمیز کردن انواع لوسترها

۳. لامپ‌ها را از لوستر جدا کنید. سوکت‌های لامپ را با پلاستیک بپوشانید و پلاستیک را محکم ببندید تا هنگام تمیز کردن لوستر برنجی، آب وارد سوکت‌ها نشود. سپس لوستر را به محلی با تهویه مناسب منتقل کنید.

۴. برای تمیز کردن لوستر برنجی کثیف، از محلول مایع ظرفشویی و آب گرم استفاده کنید. محلول را با یک دستمال نرم روی سطح لوستر پخش کنید و پس از شست و شو، با دستمالی تمیز آن را پاک کنید.

۵. پس از شست و شو، لوستر برنجی را کاملا خشک کنید.

۶. پس از شست و شوی اولیه، نوبت به تمیز کردن لوستر برنجی به صورت عمیق می‌رسد. یک پارچه نرم را در سرکه داغ خیس کنید و آن را در مقداری نمک فرو کنید. لوستر برنجی را با این دستمال آنقدر بکشید تا کاملا تمیز شود. ممکن است مجبور شوید این کار را چندین بار انجام دهید. سپس محلول سرکه و نمک را با آب گرم و صابون کاملا از سطح برنجی بشویید. محلول آب و صابون را از لوستر بشویید و لوستر را کاملا خشک کنید.

روش تمیز کردن انواع لوسترها

اگر قطعات لوستر قابل جدا شدن و باز شدن هستند، می‌توانید از این روش استفاده کنید: یک قاشق غذاخوری نمک و یک لیوان سرکه را در یک قابلمه عمیق با آب مخلوط کنید. قسمتی از لوستر برنجی که جدا کرده‌اید را داخل قابلمه قرار دهید. گاز را روشن کنید و اجازه دهید مخلوط به جوش برسد. بگذارید مخلوط آنقدر بجوشد تا سطح برنج کاملا تمیز شود. سپس قطعه لوستر را از قابلمه بیرون بیاورید (البته این قطعه داغ خواهد بود و باید احتیاط کنید)، بگذارید فلز خنک شود و در انتها آن را با آب بشویید.

۷. اگر پس از تمیز کردن لوستر برنجی، لوستر هنوز نیاز به لکه گیری دارد، اول مشخص کنید که لوستر از برنج خالص است یا برنج با روکش فلزی. برای این کار از یک آهن ربا استفاده کنید. آهنربا به برنج با روکش فلزی می‌چسبد، اما به برنج خالص خیر. برای از بین بردن لکه‌های لوستر برنجی با روکش فلزی، از سیم استفاده کنید، چون این لکه‌ها در واقع زنگ زدگی هستند. سپس می‌توانید آن را مجددا اندود کرده یا رنگ آمیزی کنید.برای پاک کردن لکه‌های لوستر برنجی خالص از یک پاک کننده خانگی مخصوص برنج استفاده کنید.

۸. لوستر را طبق همان فرایندی که برای باز کردن آن انجام دادید، مجددا در جای خود نصب کنید.

تمیز کردن لوستر های چوبی

روش تمیز کردن انواع لوسترها

برای تمیز کردن و جلای لوسترهای چوبی می توانید از جلا دهنده های مخصوص چوب استفاده کنید. ابتدا سطح چوب را با دستمال به خوبی تمیز کنید، سپس مقداری از جلا دهنده چوب را روی پارچه نخی یا قلم بزنید و به آرامی روی چوب به حرکت در بیاورید. تا زمانی که سطح چوب کاملا پرداخت شده و جلا پیدا کند کار خود را ادامه دهید.

انواع جلا دهنده های چوبی:

– جلا دهنده های پایه روغنی
– جلا دهنده های پایه آبی
– جلا دهنده های ژله ای
– جلا دهنده تک مرحله ای

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود