باطری خود را چگونه تست کنیم؟

باطری خود را چگونه تست کنیم؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در واقع وقتی صحبت از باتری لیتیومی و سیستم الکتریکی ماشین شما می‌شود داریم راجب قلب خودرو صحبت می‌کنیم.

وقتی استارت می‌زنید و ماشین را روشن می‌کنید؛ سیگنالی به باطری خودرو شما فرستاده می‌شود که باطری خودرو این داده‌ها را به انرژی الکتریکی در خودروی شما تبدیل می‌کند.

 این قدرت الکتریکی علاوه بر انرژی رساندن به موتور خودرو سایر برق مورد نیاز خودرو و لوازم جانبی را تامین کند.

باتری بخش مهمی از راه اندازی و روشن کردن یک وسیله نقلیه است. این ضایعات الکتریسیته مورد نیاز برای کار کردن بقیه اجزای الکتریکی را فراهم می کند.

با این حال، مانند انواع دیگر باتریها، آنها برای همیشه ساخته نشده‌اند و هر از چند گاهی باید تعویض شوند. در زیر توضیح داده شده که باتری ماشین شما نیاز به تعویض دارد. و دیگر مثل قبل درست کار نمی‌کند.

باتری‌های خودرو برای کارکرد خودرو ضروری هستند، اما مانند هر چیز دیگری، باتری‌ها برای همیشه دوام نمی‌آورند. آنها طول عمر محدودی دارند، معمولاً در مطلوب‌ترین شرایط بیش از پنج سال نیست.

متأسفانه، یکی از رایج‌ترین راه‌ها برای فهمیدن اینکه باتری شما تمام شده، زمانی است که می‌خواهید آن را روشن کنید و ماشین شما روشن نمی‌شود.

باطری خود را چگونه تست کنیم؟

چه زمانی باید باتری خودرو را تست کنیم؟

تشخیص و تست باتری شارژی بسیار راحتتر از انواع دیگر باتری است.

هیچ زمان مشخص و یا قانون خاصی در رابطه با زمان تست کردن باتری خودرو وجود ندارند؛ متاسفانه امروزه بسیاری از رانندگان به ابزار و سیستم خودروی خود اهمیت نمی‌دهند و تجهیزات خودرو را به موقع بررسی نمی‌کنند.

پیشنهاد می‌شود تا به صورت منظم موتور خودرو و سایر قطعات خودرو خود را مورد بررسی قرار دهید تا از پیش آمد مشکلات جلوگیری کنید.

برای تست باطری مراحل زیر را طی کنید:

  1. ولتاژ را بررسی کنید

می‌توانید یک ولت متر با قیمت مناسب تهیه کنید تا به طور منظم ولتاژ باتری خود را بررسی کنید؛ بنابراین ارزش آن را دارد که روی آن سرمایه گذاری کنید تا به صورت منظم و در زمان‌های مناسب ولتاژ خودرو را بررسی کنید.

برای آزمایش، ابتدا مطمئن شوید که لوازم جانبی خودرو را که می‌تواند باتری را خالی کند، خاموش کرده‌اید، از جمله اشتعال، تهویه مطبوع، چراغ‌های جلو و رادیو خودرو.

  • بررسی چراغ‎های جلوی خودرو

یکی دیگر از روش‌های تست باتری خودرو یا حتی باتری موتور شارژی که می‌تواند نشانه‌ای از سلامت باتری شما باشد؛ بررسی چراغ‌های جلوی خودرو است.

برای اینکار تنها لازم است تا چراغ‌های جلوی ماشینتان را روشن کنید و بررسی کنید که آیا تیره‌تر از آنچه که همیشه بوده‌اند به نظر می‌رسند یا خیر؟

اگر اینطور است، ممکن است باتری شما کم شده باشد. اگر کمی پای خود را روی پدال گاز قرار دهید و متوجه شوید که چراغ‌های جلوی شما روشن‌تر می‌شوند، این می‌تواند نشان دهنده معیوب بودن دینام باشد که جریان کافی را به باتری شما نمی‌رساند.

باطری خود را چگونه تست کنیم؟
  • نشانگر سلامت باتری

بسیاری از خودروهای مدرن و امروزی با باتری‌هایی عرضه می‌شوند که دارای نشانگر سلامت باتری داخلی هستند.

نشانگر سلامت باتری خودرو دارای دو فلش سبز و قرمز است؛ که در آن قرمز نشان دهنده ولتاژ پایین و سبز نشان دهنده وضعیت خوب ولتاژ باتری است.

شما با کمک این دو فلش موجود بر روی باطری میتوانید از سلامت ولتاژ باتری خود اطمینان خاطر کنید. البته در این نوع باتری‌ها باید توجه داشته باشید که هنگامی که باتری کاملاً خالی است، چیزی نشان داده نمی‌شود.

  • بررسی فیزیکی

فقط با نگاه کردن به باتری خودرو می‌توانید چیزهای زیادی را در مورد سلامت باتری ماشین خود بگویید.

در حالی که باتری در محفظه موتور است، با استفاده از یک نور یا چراغ مناسب، می‌توانید خوردگی را بررسی کنید.

اسید باتری خورنده است، بنابراین اگر متوجه بوی سولفورید یا هر مایع خشک شده شدید، بهتر است خودروی خود را به یک باتری سازی ببرید.

هرگونه برآمدگی را در رابطه با باتری خودرو بررسی کنید، که گاهی اوقات می‌تواند نشان دهنده شارژ بیش از حد باشد. در صورت وجود ترک، باید در اسرع وقت باتری خود را تعویض کنید.

باطری خود را چگونه تست کنیم؟

چگونه از سوختن باتری ماشین خود جلوگیری کنیم؟

خوشبختانه، راه‌های زیادی وجود دارد تا کمک کند که در وهله اول باتری خودرو شما را از بین نرود.

  • پایانه‌های باتری خود را تمیز و عاری از زباله نگه دارید.
  • اطمینان حاصل کنید که کانکتورها محکم هستند و شل نشده‌اند.
  • به طور منظم بررسی و تست در رابطه با باتری خودرو انجام دهید تا به مسائل کوچک قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگ رسیدگی کنید.
  • موتور خود را به طور منظم روشن کنید و ماشین خود را برای مدتی روشن بگذارید.
  • از رانندگی در شب یا صبح زود که هوا در سردترین حالت ممکن است خودداری کنید.
  • برای محافظت از آن در برابر سرما، یک درپوش باتری بخرید.
  • با استفاده از مسواک و محلول جوش شیرین و آب، هرگونه خوردگی را از پایانه‌های باتری پاک کنید.

همچنین توصیه می‌کنیم سن باتری خود را بررسی کنید تا نشانه خوبی از اینکه آیا به زودی نیاز به تعویض دارد یا خیر.

تمام باتری‌های خودرو دارای کدی هستند که تاریخ ساخت آن را نشان می‌دهد. اکثر باتری‌های خودرو برای عمر ۵ تا ۷ سال طراحی شده‌اند. البته بستگی به میزان استفاده نیز دارد.

بیشتر از این مدت استفاده از باتری احتمال خرابی باتری را در پی دارد، به خصوص زمانی که سرد باشد، احتمال خرابی بیشتر خواهد بود.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود