دهه آینده، دهه ریاضت آب است

دهه آینده، دهه ریاضت آب است

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

هشتمین رویداد بزرگداشت روز ملی آب با شعار «ریاضت آبی، مشارکت همگانی، شتاب در تغییر»  به همت اتاق بازرگانی ایران در روز ۱۳ اسفند در محل ساختمان اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

به گزارش تریبون نیوز حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در رویداد روز ملی آب با اشاره به شکل‌گیری دبیرخانه این همایش گفت: دبیرخانه همایش بزرگداشت روز ملی آب از سال ۱۳۹۴ مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب ایران شروع کار کرد و تنها در سال‌های کرونا برگزار نشد. اما این روز به دلیل اهمیت آب و احترام به آن و همچنین به عنوان نماد فرهنگی مردم این سرزمین گرامی داشته می‌شود. بر پایی  این روز فرصتی‌ ارزنده و مغتنم برای پرداختن به یکی از مهم‌ترین مسائل اساسی کشور و جهان یعنی ابر چالش بحران آب است. همچنین فرصت خوبی است برای همدلی و همراهی دست اندرکاران نخبگان مسئولان فرهیختگان هنرمندان و دلسوزان که با هم مرور مشترک داشته باشیم به آنچه که در سال قبل اتفاق افتاده فضایی باشد برای طرح مباحث و دیدگاه ها امروز می‌تواند نقطه شروعی برای اتحاد همه اقشار کشور و سازمانها و نهادها به منظور تقدیر از اقدامات صورت گرفته توسط دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی و بیان نقاط ضعف و راه حل های ممکن جهت خروج از بحران آب کشور باشد.

سلاح‌ورزی در ادامه افزود: مطابق روال هر سال شعار امروز برگرفته از شعار سازمان ملل متحد در روز جهانی آب و با نگاه به مسائل آب کشور طرح شده است. سازمان ملل متحد بر شتاب جوامع در ایجاد تغییر و افزایش تلاش‌ها به ۴ برابر روند قبلی برای حل مسائل مربوط به آب تاکید می‌کند. این سازمان با توجه به تاثیرپذیری همه افراد و جوامع از مسائل مربوط به آب همگان را برای اقدام به تغییر دعوت می کند وضعیت منابع آب زیرزمینی فرونشست زمین شرایط زیست محیطی خشک شدن دریاچه ها و رودخانه ها تهدیدات مربوط به ریزگردها تهدید کسب و کارهای مربوط به آب و کشاورزی بروز تعارضات اجتماعی و در مجموع تهدید پایداری سرزمین همه حاکی از لزوم تغییر رویکردها و پایان دادن به تصورات تصمیمات و اقدامات متوهمانه و متوقعانه و فراتر از ظرفیت‌های اکوسیستم این سرزمین است شرایط موجود و پافشاری بر ادامه این روند حاکی از این است که متخصصان و روشنفکران نتوانستند پنجره گفتگو و تعامل را چه میان جامعه روشنفکری از یک سو و حاکمیت از سوی دیگر بگشایند نهاد سازی و همکاری جامعه روشنفکری با اتخاذ تدابیری برای گشودن باب گفتگو با اصحاب قدرت می‌تواند در اثربخشی و نقش‌آفرینی جامعه روشنفکری ایران کارساز باشد.

هشتمین رویداد بزرگداشت روز ملی آب با شعار «ریاضت آبی، مشارکت همگانی، شتاب در تغییر»  به همت اتاق بازرگانی ایران در روز ۱۳ اسفند در محل ساختمان اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

او در خصوص ترویج و نوآفرینی فرهنگ مصرف گفت: ما در این رویداد همه اقشار، گروه‌ها، مشاغل، سازمان‌ها و نهادها را به گشودن باب گفتگو و تسریع در ایجاد تغییر در الگوی مصرف آب در زندگی روزمره و کسب‌و‌کار خود دعوت می‌کنیم. روشنفکران فرزانه ایران را اجرای رسالت مهم خود تاثیرگذاری بر جامعه و نوزایی فرهنگی برای پالایش فرهنگی و شکل‌گیری نظم اجتماعی دعوت می‌کنیم. از همه مهم‌تر به منظور احیای مدیریت آب کشور، تصمیم‌سازان، برنامه‌ریزان و دولتمردان را به تغییر در رویکرد و به کارگیری راهکارهای مدبرانه و موثر، ایجاد اجماع و جریان‌سازی در سطوح مختلف دعوت می‌کنیم. همچنین پیشنهاد می‌شود با به کارگیری ظرفیت‌های علمی کشور نخبگان به خصوص بخش خصوصی و به ویژه ذی‌نفعان و بهره‌برداران، همچنین با مشارکت نمایندگان قوای سه‌گانه نقشه راه‌و الگوی برون‌رفت از وضعیت موجود تدوین شود. این برنامه باید بر اساس برنامه زمان‌بندی و با قبول مسئولیت و یا تفکیک مسئولیت دستگاه‌ها نهادها و بخش‌های مختلف به سرعت اجرایی و اقدامات مربوط به آن تعیین و پیگیری شود. با توجه به ابرچالش آب، دهه آینده دهه ریاضت آبی در کشور است و نیازمند تعامل بخش‌های دولتی خصوصی و همه اجزای کشور برای فائق آمدن بر مشکل و ایجاد تغییرات سریع در این بخش است. در راستای ایجاد تغییر، ظرفیت تهیه و تصویب اجرای برنامه هفتم توسعه برای حل بحران آب فرصتی مغتنم است که امیدواریم از آن استفاده مناسبی شود. همچنین امیدواریم پیشنهادات اتاق ایران در این برنامه یعنی برنامه هفتم توسعه به دقت مورد توجه قرار گیرد. در این پیشنهادات تاکید شده است موضوع آب و محیط زیست از اولویت‌های برنامه هفتم توسعه کشور در نظر گرفته شود. اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران با اتکاء به مطالعات گسترده مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب و نیز سایر مراکز مرتبط اعم از اتاق های استانی، کمیسیون‌های تخصصی و تشکل‌ها آمادگی خود را در بکارگیری کلیه ظرفیت‌های موجود برای انجام هرگونه اقدام در این مسیر حیاتی اعلام می‌دارد. تاکید می‌گردد که موضوع مدیریت آب، به یک موضوع مزمن و پیچیده تبدیل شده است که حل آن نیازمند اتخاذ تدابیر جدید کارا و به موقع و نیز تغییر بخش‌های عمده‌ای از رویکردهای گذشته می‌باشد. هر چه در شکل‌گیری یک اقدام عمیق و گسترده درنگ شوند، راهکارهای موجود کم اثرتر و با هزینه بیشتری روبرو می‌شود.

دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • رشته ایی هست اسفند ۱۹, ۱۴۰۱

    رشته ایی هست به اسم عمران. شاخه های مختلفی داره. یکیش هم هیدرو یا مهندسی اب هستش.
    کشورایی که از ما خشکترن با این مهندسی و شاخه هاش مشکل اب رو حل کردن.
    اینجا ولی بهش اهمیت نمیدن. استرالیا هر ۵ سال باران های شدید داره که ۱ ماه طول میکشه. با مهندسی اب ، این اب رو جمع میکنن و ۵ سال استفاده میکنن. باهاش کشاورزی میکنن و انگور تولید میکنن. بعد صادر میکنن و نمینالن که با صادرات میوه اب صادر میکنن.
    اسراعیل که خشکتر از کرمانه (بچه کرمانم) پرتقال صادر میکنه. گوجه صادر میکنه. کلی میوه صادر میکنه. چون مهندسی اب دارن از این علم استفاده میکنن. تازه ما ۵ هزار دانشگاه داریم و تو هزارتاش مهندسی عمران درس میدن. تو استرالیا شاید ۵ تا دانشگاه هستش عمران درس میدن