رجب طیب اردوغان: بازیکن فوتبال دیروز و رییس جمهور جنجالی امروز ترکیه

رجب طیب اردوغان: بازیکن فوتبال دیروز و رییس جمهور جنجالی امروز ترکیه

شاید به راحتی بتوان گفت که رجب طیب اردوغان جنجالی ترین سیاستمدار سال های اخیر خاورمیانه بوده است. در انتخاباتی که امروز در سراسر ترکیه و در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بین رجب طیب اردوغان و کمال کلیچداراوغلو برگزار شد، مردم این کشور برای تعیین رییس جمهور و اعضای پارلمان به پای صندوق رفتند و در نهایت مشخص شد که رجیب طیب اردوغان برنده  انتخابات شده است. بدین ترتیب وی از چالشی بزرگ که رقبا و احزاب مخالف برای وی ساخته بودند، در انتخاباتی نسبتاً جنجالی پیروز شد و بدین ترتیب بعد از ۲۰ سال حکومت بر ترکیه، نفوذ و قدرت بی سابقه خود را دستکم برای ۵ سال دیگر در مقام رییس جمهور ادامه خواهد داد که البته با اختیارات بسیاری همراه است.

رجب طیب اردوغان

دقایقی پیش اعلام شد که رجب طیب اردوغان پس از شمارش ۹۷ درصد آرا توانسته با بدست آوردن ۵۲.۲ درصد آرا به عنوان رییس جمهور کشور انتخاب شود. کمال کلیچدار اوغلو نیز حدود ۴۷.۸ آرا را کسب کرده و در شرایطی که هنوز شمارش کامل آرا به پایان نرسیده و برنده رسماً انتخاب نشده اما به نظر می رسد که به احتمال ۹۹ درصد باید رجب طیب اردوغان را برای ۵ سال آینده نیز رییس جمهور ترکیه دانست.

رجب طیب اردوغان

بعد از رفراندومی که پنج سال پیش برگزار شده و نظام سیاسی در ترکیه از نخست وزیری به ریاست جمهوری تغییر پیدا کرد، و با برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری، اکنون رجب طیب اردوغان می تواند برای ۵ سال دیگر قدرت مطلق را در این کشور در همه بخش ها در دست داشته باشد در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با خلاصه ای از زندگی رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و نخست وزیر سابق ترکیه آشنا کنیم.

بیوگرافی رجب طیب اردوغان

تاریخ تولد: ۲۶ فوریه ۱۹۵۴ (۶۴ سال)

محل تولد: استانبول، ترکیه

رجب طیب اردوغان

نام پدر: احمد اردوغان، عضو گارد ساحلی و کاپیتان کشتی

نام مادر: تنزیل اردوغان

نام همسر: امینه (گلباران) اردوغان، از جولای ۱۹۷۸ تاکنون

فرزندان: ۲ دختر و ۲ پسر

تحصیلات: عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد و علوم مدیریتی دانشگاه مرمره از سال ۱۹۸۱

رجب طیب اردوغان

اردوغان در دهه ۱۹۷۰ و ۸۰ میلادی در محافل اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد و قبل از وارد شدن به دنیای سیاست، یک بازیکن نیمه حرفه ای فوتبال بود.

دیدگاه ها در مورد او کاملاً متفاوت و متناقض است: در حالی که حامیان اردوغان ادعا می کنند که او اقتصاد ترکیه را بهبود بخشیده و اصلاحات سیاسی قابل توجهی در این کشور ایجاد کرده است، منتقدانش او را به تمایالات اقتدارگرایانه، فساد و افراط گرایی متهم می کنند. وی همچنین به دلیل مسایل مربوط به زنان و حقوق بشر، محدود کردن آزادی بیان و رسانه ها و همچنین تلاش برای از بین بردن ماهیت سکولار حکومت در این کشور نکوهش می شود. در دوران زمامداری اردوغان و حزب متبوع او، حزب عدالت و توسعه، دولت ترکیه محدودیت های تعیین شده در مورد ابراز عقاید و نشانه های مذهبی را برداشته که از آن میان می توان به لغو ممنوعیت پوشیدن روسری در مراکز آموزشی و دولتی اشاره کرد.

رجب طیب اردوغان

رجب طیب اردوغان در گذر زمان:

۱۹۸۴: انتخاب به عنوان رهبر منطقه ای حزب آسایش

۱۹۸۵: انتخاب به عنوان رهبر منطقه ای حزب آسایش در استانبول و عضویت در هیئت اجرایی مرکزی حزب

۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸: شهردار استانبول

رجب طیب اردوغان

۱۹۹۸: فعالیت های حزب آسایش ممنوع شده و اردوغان ۴ ماه را به دلیل دامن زدن به نفرت و مناقشات دینی پس از خواندن یک قطعه شعر جنجالی به زندان می افتد.

آگوست ۲۰۰۱: رجب طیب اردوغان همراه با متحدانش حزب اسلام گرای عدالت و توسعه را تاسیس می کند.

۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳: حزب عدالت و توسعه اکثریت کرسی های پارلمان را بدست آورده و اردوغان به عنوان نخست وزیر انتخاب می شود.

۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴: حضور در مقام نخست وزیر ترکیه

رجب طیب اردوغان

ژوئن ۲۰۱۳: تظاهرات ضد دولتی سیاست های اردوغان از جمله برنامه او برای تبدیل کردن پارک گزی به یک مجتمع تجاری را مورد نکوهش قرار داده و تظاهر کنندگان خواستار اصلاحات سیاسی می شوند. در درگیری ها هزاران نفر زخمی و یا دستگیر می شوند.

دسامبر ۲۰۱۳: تحقیقات مربوط به فساد در دولت با بیش از ۵۰ مظنون آغاز می شود که برخی از آن ها از نزدیکان اردوغان هستند. ماه بعد، در حین انجام تحقیقات، دولت بیش از ۳۵۰ پلیس فعال در پرونده را اخراج می کند. ۱۰ ماه بعد همه اتهامات رد شده و تحقیقات پایان می یابد.

مارس ۲۰۱۴: بعد از اینکه اردوغان در یک گردهمایی خیابانی اعلام می کند که توئیتر را «ریشه کن» خواهد کرد، دولت ترکیه این رسانه اجتماعی را فیلتر کرده و این شرایط ۲ هفته در سراسر کشور ادامه می یابد.

رجب طیب اردوغان

۱۰ آگوست ۲۰۱۴: در طی اولین رأی گیری مستقیم از مردم، اردوغان به عنوان رییس جمهور کشور انتخاب می شود.

نوامبر ۲۰۱۴: در گردهمایی تشکیل شده توسط زنان در استانبول، اردوغان می گوید که زنان و مردان حقوق برابر ندارند زیرا «ذات آن ها با یکدیگر متفاوت است». وی قبلاً نیز در سخنرانی دیگری برای دانشجویان گفته بود که دختران جوان نباید در انتخاب شوهر بیش از حد وسواسی و مشکل پسند باشند و از تمام زنان ترک خواست که دستکم ۳ فرزند به دنیا بیاورند.

۷ ژوئن ۲۰۱۵: در انتخابات پارلمانی ترکیه، حزب عدالت و توسعه ۴۱ درصد آرا را بدست آورد.

رجب طیب اردوغان

۱۵ تا ۱۶ جولای ۲۰۱۶: در طی یک کودتای نافرجام توسط گروهی از نظامیان، دستکم ۱۶۱ نفر کشته و ۱.۱۴۰ نفر زخمی می شوند. رجب طیب اردوغان از طریق فیس تایم برای مردم پیامی ویدیویی ارسال کرده و از مردم می خواهد که به خیابان ها آمده و در مقابل نیروهای نظامی کودتاگر بایستند. او روحانی مخالف و رقیب خود فتح الله گولن را طراح کودتا می داند، کسی که در گذشته با اردوغان دوست و همفکر بوده و اکنون در تبعیدی خود خواسته در پنسیلوانیا، ایالات متحده زندگی می کند.

۱۶ آوریل ۲۰۱۷: در یک رفراندوم برای تغییر سیستم حکومتی در کشور، نزدیک به ۵۱ درصد رأی دهندگان به تغییر سیستم اجرایی کشور از پارلمانی به ریاست جمهوری رأی مثبت می دهند که این موضوع به اردوغان اجازه می دهد تا سال ۲۰۲۹ در قدرت بماند. اعتراضاتی داخلی و بین المللی نسبت به غیرمنصفانه بودن انتخابات و تقلب در آن صورت می گیرد که بی نتیجه می مانند.

رجب طیب اردوغان

۱۶ می ۲۰۱۷: در دیداری که بین رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ در کاخ سفید انجام می گیرد، دو رییس جمهور پیروزی های یکدیگر را تبریک می گویند اما در بیرون از کاخ، بین برخی از معترضان به سیاست های اردوغان و تعدادی از محافظان او درگیری ایجاد می شود که طی آن ۹ نفر از معترضان زخمی می شوند.

۲۴ ژوئن ۲۰۱۸: انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری و پارلمان، بیش از یک سال پیش از موعد مقرر و به درخواست اردوغان و احزاب متحدش برگزار می شود و نتیجه نسبتاً قطعی نشان می دهد که رجب طیب اردوغان با کسی اکثریت آرا به عنوان رییس جمهور  دستکم ۵ سال آینده کشور، تمامی قدرت اجرایی را در کشور در دست خواهد داشت و حزب عدالت و توسعه نیز همراه با حزب متحد حرکت ملی اکثریت پارلمان را بدست می آورد.

۴ نکته ای که باید در مورد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بدانید

با ضوابط ورود و خروج و قوانین فرودگاهی ترکیه آشنا شویم

۷ مکان بی‌­نظیر برای خرید در کشور ترکیه [رپورتاژ آگهی]

منبع: cnn
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود