انتشار ویدئوی جلسه دفاع رساله دکتری رئیس جمهور؛ تحصیلات ابراهیم رئیسی چیست؟

انتشار ویدئوی جلسه دفاع رساله دکتری رئیس جمهور؛ تحصیلات ابراهیم رئیسی چیست؟

ویدئویی از جلسه دفاع رساله دکتری رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی در رسانه های داخلی منتشر شده است. در شرح این ویدئو آمده: «یکی از اساتید داور آیت الله محقق داماد است که از بزرگان اصلاح طلب است و همه اساتید شامل استاد راهنما، اساتید مشاور و اساتید راهنما دارای مدرک دکترا و استاد تمام هستند.»

تحصیلات سید ابراهیم رئیسی چیست؟

بحث ها درباره ی تحصیلات سید ابراهیم رئیسی از خرداد ۱۴۰۰ در یکی از مناظرات انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد. در این مناظره، محسن مهرعلیزاده یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مدعی شد سید ابراهیم رئیسی تنها ۶ کلاس سواد دارد و با این تحصیلات نمی‌ تواند کشور را اداره کرد.

پس از این گفته که بسیار جنجال برانگیز شد، تصویر مدرک دکتری سید ابراهیم رئیسی در رسانه های داخلی منتشر شد. اما انتشار این تصویر نیز حواشی ای به دنبال داشت.

برخی اخذ این مدرک را بر خلاف قانون ممنوعیت ادامه تحصیل کارگزاران کشور دانستند و به آن انتقاداتی وارد کردند. اینکه وی در زمان اخذ مدرک دکتری، در منصب معاون اولی قوه قضائیه اشتغال به کار داشته و بنابر ضمانت اجرایی این قانون، باید از یک تا سه سال انفصال از خدمت پیدا کند؛ از جمله این انتقادات بوده‌ است. همچنین بر اساس قانون، «عدم اشتغال به کار در خارج از دانشگاه»، یکی از پنج شرط عمومی پذیرش و «تعهد کتبی مبنی بر تحصیل تمام وقت در دوره دکتری» یکی از شروط تحصیل در مقطع دکتری این دانشگاه است.

با این حال، برخی نظیر رئیس مرکز مشاوران قوه قضائیه مدعی شدند رئیسی در خارج از ساعات اداری و در روزهای غیراداری و احیاناً با استفاده از مرخصی ساعتی و روزانه، به تحصیل پرداخته و بنابراین اخذ مدرک وی فاقد اشکال قانونی بوده‌ است.

اما از سوابق تحصیلی سید ابراهیم رئیسی چه می دانیم؟

سید ابراهیم رئیسی پس از گذراندن تحصیلات دوره ابتدایی در مدرسه جوادیه ی مشهد، تحصیل در علوم حوزوی را در همان شهر مشهد ابتدا در مدرسه نواب و سپس در مدرسه آیت الله موسوی‌ نژاد شروع کرد. او در سال ۱۳۵۴ جهت ادامه ی تحصیلات حوزوی خود به قم رفت.

در سن ۱۵ سالگی وارد حوزه علمیه قم شد. ابتدا به مدرسه آیت الله بروجردی رفت و مدتی نیز در مدرسه‌ حقانی تحصیل نمود.

تحصیلات حوزوی او تا سطح چهار حوزه علمیه است.

با اتمام دوره سطح حوزه، توانست به دوره کارشناسی ارشد رشته حقوق بین‌الملل خصوصی راه یافته و پس از دفاع از پایان نامه خویش با عنوان «ارث بلا وارث»، در سال ۱۳۸۰ با قبولی در کنکور دکترای مدرسه عالی شهید مطهری در رشته فقه و حقوق خصوصی ادامه تحصیل داد. وی سرانجام در سال ۱۳۹۲ مدرک دکتری فقه و حقوق خصوصی را از مدرسه عالی شهید مطهری اخذ کرد.

ابراهیم رئیسی در نهایت با تکمیل تحقیقات خود در رشته فقه و حقوق، رساله دکترای خود را با عنوان «تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق» دفاع کرد. و با اخذ نمره ممتاز به درجه دکترای فقه و حقوق نائل شد. پایان نامه وی که با آیت الله محقق داماد بود، با نمره ۲۰ پذیرفته شد.

سوابق علمی و تحصیلی ابراهیم رئیسی به شرح زیر است:

تحصیلات حوزوی:

– حوزه‌ علمیه مشهد، دوره مقدمات، درمدرسه نواب و مدرسه آیت الله موسوی نژاد

– حوزه‌ علمیه قم، سطوح متوسطه و عالیه، درمحضر حضرات آیات مروی، فاضل هرندی، موسوی تهرانی، دوزدوزانی، ستوده، خزعلی، طاهری خرم آبادی و محقق داماد، تفسیر قرآن نزد آیت الله مشکینی و ایت الله خزعلی، فلسفه در محضر حضرات آیات احمد بهشتی، شهید مطهری و نهج البلاغه در محضر آیت الله العظمی نوری همدانی

– حوزه‌ علمیه تهران، خارج فقه و اصول، در محضر آیات عظام سید محمد حسن مرعشی شوشتری، سید محمود هاشمی شاهرودی، آقا مجتبی تهرانی و مقام معظم رهبری مدظله العالی

تحصیلات دانشگاهی:

– مدرسه (دانشگاه) عالی شهید مطهری، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی

– مدرسه (دانشگاه) عالی شهید مطهری، دکترای فقه و حقوق خصوصی

(پذیرش سال ۱۳۸۰ با قبولی در کنکور و در نهایت فارغ التحصیل با دفاع از رساله‌ی دکتری باعنوان تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق)

سوابق علمی:

– حوزه علمیه تهران، رسائل، مکاسب، کفایتین (سطوح عالیه) در مدارس مجد، امیرالمومنین (ع) و امام حسین (ع)، و قواعد فقهیه (درس خارج) درمدرسه مروی

– حوزه علمیه مشهد، تدریس درس خارج در موضوعات، وقف، نذر، امر به معروف و نهی از منکر

– دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، تدریس دروس تخصصی فقه قضا، فقه اقتصاد، اصول فقه و حقوق مدنی در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های امام صادق (ع) شهید مطهری و آزاد اسلامی

تألیفات:

– کتاب تقریرات درس قواعد فقه (بخش قضایی)

– کتاب تقریرات درس قواعد فقه (بخش عبادی)

– کتاب تقریرات درس قواعد فقه (بخش اقتصادی)

– کتاب ارث بلا وارث در فقه و حقوق

– کتاب تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق

۲ نظر

ورود

  • حاج حشمت فروردین ۱۵, ۱۴۰۲

    مدرک دکترای ایشان مشتی بر دهان کسانی است که میگویند شش کلاس سواد دارد

  • . فروردین ۱۵, ۱۴۰۲

    بی عرضه.
    م ب د
    ?