افشاگری نماینده مجلس: «سانتافه و سورنتو در امارات ارزان‌تر از پراید ۳۰۰ میلیونی» + ویدیو

افشاگری نماینده مجلس: «سانتافه و سورنتو در امارات ارزان‌تر از پراید ۳۰۰ میلیونی» + ویدیو

جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس در مصاحبه‌ای تفاوت قیمت خودرو در ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات را بررسی کرد. به گفته وی در امارات سانتافه و کیا سورنتو ارزان‌تر از پراید ۳۰۰ میلیونی است و خودرویی که در ایران ۱۸ میلیارد قیمت دارد، در امارات ۸۰۰ میلیون تومان است.

رشیدی کوچی پیش از این هم در توییتی از مخالفت برخی با واردات خودروهای دست دوم انتقاد کرده بود. وی در رشته تویتی درخصوص تفاوت قیمت خودرو در ایران و امارات نوشت: «چرا با واردات خودروهای دست دوم مخالفند؟ اپتیمای ۲۰۱۷ در ایران ۳ میلیارد تومان! همین خودرو همین مدل در امارات ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون! از این مثال‌ها بسیار است. تویوتا آریون ۲۰۱۱ در تهران ۴ میلیارد!!! تویوتا آریون ۲۰۱۱ در دبی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون با درهم ۱۴۰۰۰ تومانی!! بنز E۲۰۰ مدل ۲۰۱۷ در ایران ۱۰/۵ میلیارد تومان، همین مدل بنز در امارات بین ۹۰۰ تا یک میلیارد تومان! خودرو‌های خارجی که تا ۲۰۱۷ وارد ایران شدند همگی حداقل ۹ تا ۱۰ برابر خودرو‌های دست دوم خارجی هم مدل، قیمت‌گذاری می‌شوند».

تفاوت قیمت خودرو در ایران و امارات

این عضو کمیسیون داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای گفت: «ما واردات خودرو را در مجلس با رأی بالایی مصوب کرده بودیم، اما نکته اینجا است که ما به دولت «اجازه» داده بودیم و «تکلیف» نکرده بودیم. این نوع نگاه مجلس عاقلانه‌ است که اگر این اتفاق بیفتد در کاهش قیمت‌ها به شدت تأثیر به سزایی می‌گذارد و مردم می توانند حداقل امید داشته باشند که بتوانند خودرو خوب با قیمت خیلی کم سوار شوند؛ اما متأسفانه در هیات عالی نظارت که زیر مجموعه مجمع است آقایان آقامحمدی، میرسلیم و علی لاریجانی با این موضوع به شدت مخالفت کردند و به نظر می‌رسد همین مخالفت باعث حذف مصوبه شد».

تفاوت قیمت خودرو در ایران و امارات

وی افزود: «من و برخی از نمایندگان در حال پیگیری و بررسی هستیم که آیا مجمع یا هیات این اختیار قانونی را دارند که این را حذف کنند یا نه؟ اما ما کوتاه نمی‌آییم؛ با قالیباف هم در این باره صحبت کردم. ما موضوع را پیگیری می‌کنیم تا دوفوریتی آن را بیاوریم. نگاه مجلس به این موضوع بسیار مثبت است تا اتفاق بیفتد».

تفاوت قیمت خودرو در ایران و امارات

نمایندگان مجلس در زمان تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲ ابتدا در مصوبه‌ای واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و سواری با عمر کمتر از ۵ سال را آزاد کردند اما روز ۲۴ اسفند که روز آخر بررسی لایحه بودجه در مجلس و رفع ایرادات آن بود، با رأی نمایندگان مجلس واژه «سواری» از این مصوبه حذف شد و در نهایت سال جاری واردات انواع خودروی کارکرده با سن کمتر از ۵ سال به غیر از سواری آزاد است.    

بیوگرافی جلال رشیدی کوچی

تفاوت قیمت خودرو در ایران و امارات

جلال رشیدی کوچی در تیر ماه سال ۱۳۶۳ در شهرستان مرودشت متولد شده است. پدرش شهید جلیل کوچی نام داشت که از رزمندگان سال های دفاع مقدس بود، و در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم مرودشت فعالیت می کرد. 

رشیدی کوچی، دارای مدرک کارشناسی مهندسی صنایع و کارشناسی ارشد علوم سیاسی است. او سابقه عضویت در سپاه پاسداران را دارد و از سوابق او می توان به فعالیت در صندوق مهر امام رضا علیه السلام و استانداری فارس اشاره کرد. رشیدی کوچی در سال ۱۳۹۸ به نمایندگی از مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد راهی مجلس یازدهم شورای اسلامی شد. او از اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور و سخنگوی فراکسیون شفافیت و عشایری است. وی همچنین از مخالفان جدی تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در مجلس است. 

دیجیاتو
بدون نظر

ورود