مدیریت برند و استراتژی؛ بررسی تجربه‌هایی از ایران و آمریکا

مدیریت برند و استراتژی؛ بررسی تجربه‌هایی از ایران و آمریکا

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

مقوله برند در ایران همواه مورد توجه قانونگذار بوده، اما نگاهی بر وضعیت موجود برخی از برندها در ایران نشان میدهد که در عمل، اهمیت این موضوع به نحو شایسته مورد توجه قرار نگرفته است.

برند چیست؟

تعاریف متعددی برای برند ارائه شده است که ازجمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برند مجموعه‌ای از ادراکات و تصورات موجود در ذهن یک مصرف‌کننده است.

به طور تخصصی‌تر، برند نشان‌دهنده مشخصات، علائم، نشانه‌های قابل خواندن شامل نام، لوگو، شعار و برنامه‌هاست که بیان‌کننده ماهیت اصلی و موجودی یک شرکت، محصول و یا خدمت است.

برند مفهومی پیچیده است که دامنه متنوعی از ایده‌ها و ویژگی‌ها را در بر می‌گیرد. برند نه تنها با استفاده از آهنگ خود و نیز معنی و مفهوم لغوی خود بلکه مهمتر از آن با استفاده از هر عاملی که در طول زمان با آن آمیخته و در جامعه به صورت هویتی شناخته شده و نمود یافته است، با مشتری سخن می‌گوید.

در ادامه به دو مورد مدیریت برند موفق در آمریکا و ایران اشاره‌ای خواهیم داشت.

هوندا چطور وارد بازار آمریکا شد؟

هوندا برای رقابت با رقبای خود در بازار آمریکا ناچار به استفاده از استراتژی بازاریابی ویژه خود بود. استراتژی بازاریابی هوندا در آمریکا چگونگی موفقیت برند هوندا در آمریکا را نشان می‌دهد.

در پایان سال ١٩٧٨ هوندا بین فروش اتومبیل‌هاى وارداتى‌، مقام سوم را داشت و پس از تویوتا و نیسان قرار گرفت. در عرض چند سال‌، شرکت‌، شتاب خود را با پالایش و گسترش خط تولید افزایش داد. سومین خودروی هوندا به نام پریلود در ١٩٧٩ عرضه شد. در ١٩٨٠ مجله موتور ترند به نسل دوم سیویک ، لقب «اتومبیل وارداتى سال» را داد. اکنون فروش سالیانه هوندا در آمریکا ، بیش از ٣٧۵ هزار دستگاه است.

در سال ١٩٨۴ هوندا ، جدیدترین فکر خود را عرضه کرد. سى . آر . ایکس. این اتومبیل به‌عنوان یک خودروی اسپورت با کمترین میزان مصرف سوخت را مجدداً مجله موتور ترند ، «اتومبیل وارداتى سال» لقب داد.

به علاوه هونداى پریلود و سیویک هاچ بک از حیث اتومبیل‌هاى اسپورت‌، مقام‌هاى اول و دوم را کسب کردند و براى اولین بار تا آن زمان محصول واحد یک کارخانه در تاریخ طولانى این رقابت حیثیتى‌، سه مکان اول را به خود اختصاص مى‌داد.

مدیریت برند و استراتژی؛ بررسی تجربه‌هایی از ایران و آمریکا

مدل‌های هوندا در امریکا

اکنون هوندا با عرضه ١٢ مدل مختلف در ایالات متحده در مجموع نیم میلیون اتومبیل در سال فروش دارد. براى اولین بار‌، تبلیغات هوندا به جاى استفاده از شعار واحد شرکت‌، شروع به تمرکز بر شخصیت خاص هر مدل کرده است. هوندا نوع لوکس آکورد را به‌عنوان مدل شاخص در طبقه خود و مدل پریلود اسپورت کوپه را به‌عنوان «اتومبیل اسپورت براى بزرگسالان» تصویر کرده است.

نسل دوم مدل سیویک بزرگتر و شیک‌تر از نسل قبل است‌، در حالى که از نظر صرفه‌جویى در مصرف سوخت و قیمت فرقى نکرده است. شعار کلیشه‌ای «ما کار را ساده مى‌کنیم‌» دیگر روش اصلی هوندا براى تبلیغ محصولاتش نیست، آن هم به دلیل پیچیدگى روزافزون خط تولید که اکنون قشر وسیعى از خریداران را به خود جذب کرده است.

رقابت هوندا و مرسدس بنز در رضایت مشتری

هوندا همواره بر رضایت مشترى به‌عنوان بخشى از روش خود تأکید کرده است. در سال ١٩٨۶ هوندا با کنار زدن مرسدس بنز‌، از حیث جلب رضایت مشترى به‌عنوان اتومبیل شماره یک‌، شناخته شد. این بررسى براساس نظرخواهى از مالکان درباره کیفیت اتومبیل‌هایشان و از فروشندگان در خصوص ارائه خدمات پس از فروش انجام شده بود. هوندا این موفقیت را با اعلام آن در تبلیغ چاپى «ما خوشحالیم که شما خوشحالید» سرلوحه کار خود قرار داد.

در سال ١٩٨٨ مجله موتورترند در انتخاب «اتومبیل وارداتى سال» هوندا را مجدداً صاحب سه عنوان اول کرد.

شرکت دوو در ایران

همانطور که می‌دانیم، شرکت دوو Daewoo  یکی از موتورهای محرک و مولد اقتصاد کشورکره جنوبی بود.

از آنجایی که گروه صنعتی انتخاب از تجربه و مهارت بسیار بالایی در زمینه تولید و توزیع محصولات لوازم خانگی در ایران برخودار بود توانست دوو کره جنوبی را در اختیار بگیرد.

نکته قابل اهمیت وجود سطح دانش بالا‌، توجه به جزئیات و شیوه مذاکرات در تیم است. اینکه بتوانند تصمیم‌های جهانی بگیرند و برند دوو را تا سطح اول جهان بالا ببرند.

شرکت دوو بحث تکنولوژی و تولید را بصورت محلی با استانداردهای جهانی ادغام کرد وپس از مدتی دوو، به رشد چشم‌گیری رسید. چراکه محصولاتی تولید کرد که در رده جهانی است و از کیفیت بالایی برخوردار است.

در دنیا فرآیند تولید محصولات را در پنج مرحله و سطح تعریف می‌کنند:

مرحله اول: تحت لیسانس under lisence

مرحله دوم: مهندسی معکوس یا Reverse Engineering

مرحله سوم: مهندسی اصلاح محصول

مرحله چهارم:  یا طراحی محصول از پایه

مرحله پنج: نوآوری

شرکت دوو توانست تمامی سطوح  را در بالاترین نقطه ممکن در جهان انجام و توسعه دهد. دوو در بدترین بحران‌ها، تحریم‌ها، نبود تامین‌کننده و … توانست روی پای خود بایستد.

انجام فرایند Modify یکی دیگر از فعالیت‌های این شرکت بود. شرکت با تهیه کیت و طراحی از پایه توانست جایگاه خود را حفظ کند و ارتقا دهد.

در سال ۹۳ شرکت دوو در ایران از کمپانی مادر تقاضای قطعات جدید و محصولات جدید کرد. اما کمپانی مادر فشار زیادی را به شرکت ایرانی دوو وارد آورد و درخواست داشت تا شرکت در کره مستقر شود.

شرکت با محدودیت‌های زیادی مواجه بود. بنابرین در سال ۹۳  شرکت با خانواده و تیم R&D ، یک سرمایه‌گذاری ۲۰ -۳۰ میلیون دلاری انجام داد و  در مدت ۳ سال طراحی پلتفرم انجام شد.

با وجود تمام مشکلات موجود شرکت این ریسک را قبول کرد و از سال ۹۷ یک قرارداد هفت ساله با دوو بسته شد.

پس از این مرحله بعد از مدت چهار سال یک فصل دیگر برای شرکت آغاز شد ، محصولات جدید روانه بازار شدند محصولاتی که پلتفرم آن ساخت خود شرکت دوو در ایران بود.

اگر مدت‌ها پیش با سفارش یک کیت سالیانه ۱۰۰ یا میلیون دلار از کره خرید می‌شد شرکت به جایی رسیده بود که تنها با فرستادن یک فایل نیاز شرکت تامین می‌شد.

پس از سال ۹۹ یک فصل جدید برای شرکت آغاز شود و شرکت به سمت Mass Production رفت . این اتفاق به این معنی است که ظرفیت خط تولید افزایش پیدا کرده و تجهیز و توسعه محصولات جدید و زیرساخت‌ها آغاز شده است.

مشاورین شرکت بر این باور بودند که دیدگاه مدیران شرکت باید عوض شود چون تا زمانی که صادرات نداشته باشیم هر چه قدر هم محصول خوب تولید کنیم ارزشی نخواهد داشت.

با مطرح شدن ایده global  شرکت باید تغییر مسیر می‌داد و این مهم میسر نمی‌شد مگر با تغییر ژنتیک کمپانی.

با تسلط بر OEM و ODM شرکت توانست محدودیت را از میان بردارد و قدم به عرصه صادرات بگذارد.

پرداخت هزینه‌های توسعه تکنولوژی و کار با Economic scale سبب شد دوو به سطح جهانی برسد.

پاس کردن استاندارهای CE سبب شد محصولی با قابلیت بالا ارائه شود محصولی که هم ا زکیفیت بالایی برخوردار است و همچنین کپی برندهای مشابه نیست.

ارائه قیمت‌های رقابتی شروع فصل دیگری در شرکت بود و سبب شد صادرات رونق بگیرد و مسئلهglobal  شدن به نتیجه مورد نظر برسد تا دوو در سطح جهانی بدرخشد.

هم اکنون شرکت دوو محصولاتی بروز و قابل ارائه در سطح جهان ، هم رده با محصولات رده اول دارد. این افتخاری است که جز با جدیت و تلاش و تفکر جهانی بدست نمی‌آمد.

میان تیتر

هوندا همواره بر رضایت مشترى به‌عنوان بخشى از روش خود تأکید کرده است. در سال ١٩٨۶ هوندا با کنار زدن مرسدس بنز‌، از حیث جلب رضایت مشترى به‌عنوان اتومبیل شماره یک‌، شناخته شد. این بررسى براساس نظرخواهى از مالکان درباره کیفیت اتومبیل‌هایشان و از فروشندگان در خصوص ارائه خدمات پس از فروش انجام شده بود.

مشاورین شرکت بر این باور بودند که دیدگاه مدیران شرکت باید عوض شود چون تا زمانی که صادرات نداشته باشیم هر چه قدر هم محصول خوب تولید کنیم ارزشی نخواهد داشت.

با مطرح شدن ایده global  شرکت باید تغییر مسیر می‌داد و این مهم میسر نمی‌شد مگر با تغییر ژنتیک کمپانی.

دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • برند سازی تو ایران؟ فروردین ۲۱, ۱۴۰۲

    برند سازی تو ایران؟ رقابت سالم نیست.
    طرف تو تراش قطعه یه اسمی دست و پا کرد. چون شخصا ماشینای تراش یوگسلاوی سابق رو از ترکیه بار زد اورد ایران. نمیدونم چکسلواکی بود یا یوگسلاوی یا المان شرقی. ولی مال ۴۰ سال پیش بود. قطعات رو چنان دقیق میزد. چی شد؟ تو کرج و تهران اسم برندش معروف شد . تعطیلش کردن. یه انگ چسبوندن. دستگاهاش هم الان تو ایساکو هست دارن میخندن به ریش مردم.