خبرساز شدن دوباره علی شمخانی و پسرانش؛ ماجرا چیست؟

خبرساز شدن دوباره علی شمخانی و پسرانش؛ ماجرا چیست؟

ادعای دو تن از چهره های سیاسی کشور درباره ی حضور یکی از پسران علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور در جلسه ی دیدار سال گذشته ی وی با نخست وزیر کشور امارات، نام خانواده شمخانی را بار دیگر بر سر زبان ها انداخته است. در این میان، یکی از شبکه های فارسی زبان خارج از کشور نیز ادعاهای بحث برانگیزی را درباره ی این خانواده مطرح کرده است.

اسفند ماه سال ۱۴۰۱، به دنبال سفر علی شمخانی به کشور امارات، خبرگزاری امارات تصویری از دیدار وی با شیخ راشد، نخست‌ وزیر امارات و حاکم دوبی منتشر کرد که حاشیه ساز شد. این تصویر نشان می داد یکی از اعضای هیأت ایرانی همراه علی شمخانی با تیشرت آستین کوتاه و کفش کالج، بدون جوراب در این دیدار حضور پیدا کرده بود که با توجه به رسمی بودن جلسه بحث برانگیز شد.

پسران شمخانی

اواسط فروردین ماه امسال، دو تن از چهره های سیاسی کشور، احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده ی قم در مجلس و حمید رسایی، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده ی سابق مجلس در صفحات مجازی خود مدعی شدند فرد بحث برانگیز آن دیدار یکی از پسران علی شمخانی بوده و به حضور وی معترض شدند.

پسران شمخانی

از سویی دیگر شبکه فارسی زبان ایران اینترنشنال در گزارش جدیدی مدعی شده شرکت کشتیرانی آدمیرال متعلق به حسین و حسن شمخانی، پسران علی شمخانی امتیاز انحصاری فروش بخشی از نفت و گاز و محصولات پتروشیمی ایران را در اختیار دارد که از قِبَل آن سالانه صدها میلیون دلار سود نصیب آن ها می گردد.

رسانه داخلی رویداد ۲۴ نیز در مطلب جدیدی به حواشی حضور پسر علی شمخانی در سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی به امارات پرداخته و با معرفی اعضای خانواده شمخانی، از همسر و فرزندان گرفته تا داماد، برادران و دیگر اقوام وی، مروری بر ادعاهای مطرح شده درباره ی آن ها داشته است.

در ادامه گزارش وبسایت خبری رویداد ۲۴ را می خوانید:

پرونده‌های مربوط به علی شمخانی و نزدیکانش همزمان با سفرهای دیپلماتیک او یکی یکی منتشر می‌شود. چند ماه قبل از اعلام خبر توافق شمخانی با مقامات عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیکی که با بالارفتن جریان خودسر از دیوار سفارت عربستان و آتش زدن کنسولگری در مشهد متوقف شده بود، پرونده جاسوسی علیرضا اکبری از معاونان شمخانی در صداوسیما افشا شد. برخی ناظران معتقدند زمان‌بندی افشای دستگیری و سپس اعدام اکبری با شروع ماموریت‌های دیپلماتیک شمخانی همپوشانی دارد. اکبری به جرم جاسوسی برای انگلیس در سال ۱۳۹۸ بازداشت شده بود.

در فایل صوتی که بی‌بی‌سی فارسی از اکبری منتشر کرده، او می‌گوید اتهامش این بوده که «برای علی شمخانی عطر و پیراهن کادو برده است» به گفته اکبری، نهاد‌ها امنیتی گفته‌اند او می‌خواسته بتواند به ازای آن اطلاعات دریافت کند. اما افشاگری‌ها علیه شمخانی متوقف نشد. تصویر دیدار شمخانی با حاکم دوبی به دلیل حضور فردی با لباس غیر رسمی، کفش کالج بدون جوراب و تی‌شرت آستین کوتاه مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. چند هفته بعد چهره‌هایی نظیر حمید رسایی و احمد امیرآبادی فراهانی، نمایندگان پیشین و کنونی مجلس هویت این فرد را افشا کردند. به گفته آنها جوان حاضر در تصویر، فرزند علی شمخانی بوده است.

حمید رسایی در یادداشتی تلگرامی با عنوان «آقای شمخانی! حالا چرا با پسر؟» نوشت: «اینکه فرزندان آقای شمخانی فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌ای در حمل و نقل دریایی دارند، شاید به ما ربط نداشته باشد، اما اینکه پدر با عنوان پیگیری مسائل کشور به امارات سفر کند و با امیر و ولیعهد آن دیدار داشته باشد و فرزند در جلسه رسمی حاضر باشد، به ما ربط دارد! برای همین حق داریم از آقای شمخانی بپرسیم که دلیل حضور فرزند تاجر شما در یک جلسه رسمی چیست؟ آیا این فرصت و رانت برای بقیه تجار هم فراهم است؟ چرا این شاهین اقبال که قطعا در لابی‌های تجاری بعدی کارگشا و راهگشاست، فقط روی شانه آقازاده محترم می‌نشیند؟ آقازاده آیا فقط در این دیدار حاضر بوده یا در دیدار‌های دیگر این ایام (که تصاویر آن منتشر نشده) هم توانسته از فرصت همراهی با شما بهره ببرد؟ آیا روی آن مبل معاونین وزیرخارجه مثل آقای صفری (معاون اقتصادی) نمی‌توانستند، بنشینند تا خیرشان به تمام جمعیت کشور برسد؟ شنیده‌ها حاکی است که در یکی از دیدار‌های این سفر، به دلیل محدودیت همراهان طبق پروتکل تشریفات، معاون وزیر اقتصادی وزیر شرکت داده نشده!»

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده‌ی قم در مجلس هم در توییتی نوشت: «آقای شمخانی بفرمایند که آیا خبر حضور پسر ایشان که گفته می‌شود تاجر در امور حمل ونقل دریایی است در معیت پدر در دیدار با مقامات امارات صحت دارد یاخیر؟ پ. ن: به نظر می‌رسد رئیس جمهور محترم باید دستور بررسی این خبر را صادر، تا ابعاد آن برای مردم ونمایندگان ملت روشن شود»

پسران شمخانی

علی شمخانی صاحب ۵ فرزند است که نام سه فرزند او یعنی حسن، حسین و زینب تاکنون در پرونده‌های مختلف مطرح شده است. او چندین برادرزاده، برادر، داماد، قوم و خویش و حتی معاون دارد که در موارد مختلف به مسائل مالی متهم شده‌اند.

پسران شمخانی

پسران شمخانی

محمدحسین شمخانی پسر علی شمخانی و مدیرعامل شرکت کشتیرانی آدمیرال است. محمدحسین شمخانی همان جوان ۲۴ ساله‌ای است که ۱۴ سال پیش در برنامه مثلث شیشه‌ای کنار پدرش ایستاد و اعلام کرد شغل آزاد دارد. علی شمخانی در این برنامه گفت به پسرم توصیه کرده‌ام از هر شغلی که به دولت مربوط باشد دوری کند. یه دهه بعد خبر توقیف یکی از کشتی‌های شرکت کشتیرانی متعلق به او و برادرش رسانه‌ای شد. اسفند ماه ۱۴۰۰ خبرگزاری ایلنا در گزارشی به نقل از رسانه‌های هندی از توقیف یک کشتی به نام «کابل» متعلق به شرکت «ادمیرال» خبر داد و اعلام کرد که مالکیت این کشتی برای پسران علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بوده است.

موضوع شرکت پسران شمخانی پیش از این هم مطرح شده بود. مهدی صدرالساداتی داماد «محمدرضا مدرسی یزدی» عضو شورای نگهبان و روحانی جنجالی که به افشاگری علیه مقامات جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی معروف بوددرباره فرزندان شمخانی و هزینه نجومی دانشگاه Lebanese american university فرزندان شمخانی را مطرح کرده بود.

شرکت کشتیرانی آدمیرال (Admiral) در سال ۱۳۹۰ تاسیس شد؛ کار این شرکت «ارائه سرویس‌های حمل و نقل کانتینری» عنوان شده است.

حسن شمخانی دیگر پسر علی شمخانی شریک برادرش در شرکت کشتیرانی ادمیرال است. او احتمالا فرد حاضر در جلسه با محمد بن زاید است.

پسران شمخانی

آذرمیدخت طباطبایی همسر شمخانی است. نام او در پرونده املاک الهیه تهران رسانه‌ای شد. سال ۱۴۰۰ مهدی صدرالساداتی با انتشار یک ویدیو اعلام کرده بود که یک مجموعه آپارتمانی به ارزش هزار میلیارد تومان در خیابان فرشته تهران متعلق به «آذرمیدخت طباطبایی»، همسر علی شمخانی است.

«حسن میرمحمد علی» داماد شمخانی و همسر زینب شمخانی چهره معروف پرونده ساخت و ساز لواسان است. «سیدحسن میرمحمدعلی» مدیرعامل شرکت خط سفید دریای ایرانیان، برادر هادی و سید حسین میرمحمدعلی و برادر هانی میرمحمدعلی، همسر فاطمه حسینی و داماد سید صفدر حسینی رئیس سابق صندوق توسعه ملی است که پرونده او با افشاگری‌های میلاد گودرزی خبرنگاری که برخی پرونده‌های فساد را تعقیب می‌کرد، در افکار عمومی مطرح شد. البته آن ماجرا به تخریب طبقات اضافی در یکی از واحد‌های ساخته شده منتهی شد.

به گزارش رویداد۲۴؛ سال ۹۷ ماجرا‌های ویلای «حسن میرمحمدعلی» داماد شمخانی و «هانی میرمحمدعلی»، همسر «فاطمه حسینی» نماینده مجلس دهم و «هادی میرمحمدعلی» خبرساز شد. در ابتدای افشاگری‌ها علیه میرمحمد علی، ویدئو‌هایی از گفت‌وگوی گودرزی با داماد شمخانی منتشر شد که خود را پیمانکار ویلا‌ها معرفی می‌کرد و می‌گفت در جریان ساخت‌وساز غیرمجاز در لواسان شش میلیارد تومان به عنوان خسارت پرداخت کرده است.

زینب شمخانی، دختر علی شمخانی است. نام او هم در پرونده همسرش خبرساز شد. توقیف میلیارد‌ها دلار پول زینب شمخانی در پرونده موسسات مالی و اعتباری کاسپین و فرشتگان در واقع نتیجه افشاگری علیه علی میرمحمدعلی بود. در جریان همین پرونده حساب بانکی پسر سه ساله «حسن میرمحمدعلی» و نوه علی شمخانی خبرساز شد. رسانه‌ها تصویر حکمی را منتشر کردند که بر اساس آن حساب ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی «حسین میرمحمدعلی» و «زینب» و پسر خردسالش که متولد سال ۱۳۹۴ بوده، توقیف شد. یاشار سلطانی روزنامه نگار پیگیر پرونده املاک لواسان در شبکه‌های اجتماعی خود از این مسئله پرده برداشت. تصویر پاسپورت این کودک متولد ۹۴ که املاک زیادی به نام او بوده و چندین میلیارد حساب در موسسه کاسپین داشته هم منتشر شد.

ناجی شمخانی، پسرعمو علی شمخانی و رئیس هیات مدیره شرکت خانه ایرانیان متعلق به بنیاد مستضعفان است. در فهرست مجوز‌هایی که به شرکت خانه ایرانیان داده شده مجوز «پیمانکاری ساختمان و ابنیه»، «پیمانکاری نفت و گاز» و «پیمانکاری مرمت آثار باستانی» دیده می‌شود. این شرکت از جمله شرکت‌های ساختمانی بزرگی است که بیشترین سهم را از ابر پروژه‌های عمرانی از آن خود می‌کنند.

پسران شمخانی

محمد هادی شمخانی، برادرزاده علی شمخانی تحت عنوان کارشناس سیاسی در مسکو بار‌ها در خبرگزاری ایرنا دست به قلم شده است. آنچه جالب است حضور محمدهادی در راس ضیافت‌های سفارت ایران در روسیه با حضور وزیر و همچنین همراهی او با علی شمخانی در سفر به مسکو است. این همراهی و حضور نشان‌دهنده سطح بالای دسترسی‌ها برای برادرزاده علی شمخانی به عنوان یک کارشناس سیاسی است.

موعود شمخانی هم دیگر برادرزاده علی شمخانی است. او معاون فنی سازمان منطقه آزاد اروند بوده است. نام او در پرونده سقوط متروپل اهواز به دلیل همکاری‌هایش با حسین عبدالباقی مالک ساختمان متروپل رسانه‌ای شد.

عبدالعظیم شمخانی، برادرناتنی علی شمخانی هم مدیرعامل سابق زیباسازی شهرداری اهواز و قائم مقام پیشین شهردار اهواز است. محمد صدرالساداتی درباره عظیم شمخانی در اینستاگرام خود نوشته بود «در مورد نزدیکان آقای شمخانی یک پدیده خیلی مهم به نام عظیم شمخانی جا افتاده است.»

او دلیل اهمیت عظیم شمخانی را سپردن پست‌های مدیریتی خیلی مهم تا قائم مقامی شهرداری اهواز به «جوانی دیپلمه» خوانده که مدعی شده او به عنوان «نماینده محسن رضایی» و برادر ناتنی علی شمخانی در این سمت‌ها قرار گرفته است.

صدرالساداتی سال ۱۳۹۷ در اینستاگرام خود نوشته بود «بگویید کسی که متولد ۶۷ است و به گفته عضو شورای شهر دیپلم دارد چگونه مدیر سازمان زیباسازی می‌شود؟ بعد معاون خدمات شهری می‌شود؟ بعد بعضی از این شعل‌ها مدیریت بر بیش از چند هزار پرسنل متخصص است!»

پسران شمخانی

در رزومه برادر ۳۵ ساله علی شمخانی فهرست بلندبالایی از پست‌های مدیریتی و حاکمیتی در سن بسیار پایین دیده می‌شود. از جمله این سمت‌ها نمایندگی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خوزستان در ۲۲ سالگی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوزستان در ۲۳ سالگی، بازرس ویژه اداره کل بازرسی استانداری خوزستان در ۲۳سالگی و مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز در ۲۵سالگی دیده می شود.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • عدالت فروردین ۲۲, ۱۴۰۲

    کل خاندانشون تبهکارن
    اینا و امثال اینا کل ایرانو به گروگان گرفتن
    گرونی پدر مردم دراورده بعد یه پسر ۳۰ ساله شرکت کشتیرانی داره رو چه حسابی؟
    بعد یه عده کاربر …امثال حاج محمد و حاج حشمت و امیر و بقیه میان از امثال اینا دفاع میکنن
    این مردم کی میخوان از خواب بیدار بشن!؟ ?

  • بخور بخوره دیگع فروردین ۲۲, ۱۴۰۲

    برجهای اون خلبان چی شد تو سیدنی اگه اشتباه نکنم؟ چون پروندش ایجاد شد ولی پیگیری نکردن. یعنی چی ؟ یعنی بله قالیباف هم تو استرالیا بیزینس زده میلیارد دلاری. ۳ تا برج قشنگ ساختن رو هم شده حدود ۲ میلیارد دلار استرالیا.

  • سندرز فروردین ۲۲, ۱۴۰۲

    مسخره ترین حرفی که تا حالا از یه حامی حکومت شنیدم اینه که ما پدیده * آقا زاده * در کشور نداریم و این حرف ها کار دژمن و رسانه های معاند هست ?

  • جواد فروردین ۲۸, ۱۴۰۲

    خدای ناکرده اگر درست باشه کار بدی میکنند که تحریم را ادامه میدهند با مذاکرات ضد و نقیض و ساختگی که سود فردی کنند با نوسان دادن دلار و دلالی خودرو و بلوکه کردن پول و تهاتر با جنس بنجول خودروی چینی و کره ای و مشابه ان با عنوان کنترل قیمت خودروی داخلی و خرازی و ظریف که سربازی امریکا بود هم احتمالا دست اندر کار اند با عراقچی چون برادرزاده در بانک مرکزی خلاف میکرد چند سال قبل بعد دستگیر و احتمالا ازاد شده. در کل فقط دانشمند فیزیک و شیمی و افراد ساده غیر خویشاوند بزرگان مشابه ان مثل گوسفند و گوشت قربانی هستند در این میان که دشمن انها را ترور میکند فقط و مقصر میداند و با این بزرگان کاری ندارد چون سود میکند

  • لرم اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۲

    اگه واقعا‌کارشون‌ایرادداره‌قوه‌ی‌قضائیه‌‌باید‌برخورد‌قاطع‌کند‌

  • قدرت خرداد ۳, ۱۴۰۲

    هرساعت جبهه اش را چندمیلیاردتومان حساب کرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟