زیست جامع آی‌ کیو یا زیست جامع پینوکیو خیلی‌سبز؟

زیست جامع آی‌ کیو یا زیست جامع پینوکیو خیلی‌سبز؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اگر جزو آن دسته از دانش‌آموزانی باشید که مطالعات و تست‌زنی آموزشی در درس زیست‌ را به پایان رسانده، به درسنامه‌ها مسلط شده و تست‌های مهم‌تر و قلق‌دار را مرور کرده و حال به‌دنبال منبعی سطح بالا و قوی جهت آمادگی صددرصدی در کنکور و کسب درصد بالا از این درس می‌باشید، شاید انتخاب بین دوتا از بهترین منابع پیشرفته‌ی زیست‌شناسی؛ یعنی زیست آی‌کیو و پینوکیو جامع خیلی سبز برایتان مشکل و دغدغه باشد.

معرفی کامل ویژگی های این دو کتاب در این نوشته

در این مقاله با تشریح و توضیحات لازم درخصوص معرفی این دو منبع که هر دو در دو جلد ۱ و ۲ طراحی و چاپ شدند، درسنامه‌های خلاصه، کاربردی و پیشرفته را به‌همراه طیف گسترده‌ای از تست‌های سخت، هم‌تراز با کنکور و بعضا چالشی با دید طراح کنکور و پاسخنامه‌ای تشریحی دربر می‌گیرند، ارائه می‌دهیم تا شما را برای داشتن انتخابی درست و مطمئن یاری کرده باشیم؛ ادامه‌ی این گفتار را از دست ندهید.

زیست جامع آی‌کیو (IQ) گاج (قوی ترین کتاب زیست کنکور)

بهترین کتابی که برای داشتن تست‌های متعدد، متنوع، کاربردی، سخت و پیشرفته، هم‌تراز با سطح تست‌های کنکور و در نهایت بهترین منبعی که برای زدن تست‌های چالشی زیست‌شناسی، می‌توانید انتخاب و استفاده کنید، کتاب زیست جامع آی‌کیو گاج می‌باشد؛ که دربرگیرنده‌ی زیست‌شناسی دهم، یازدهم و دوازدهم به‌صورت کامل، تحلیلی، پیشرفته و قوی‌تر از سطح آموزشی‌ست.

معرفی انتشارات گاج

این کتاب توسط انتشارات گاج چاپ شده است. یکی از ناشران بزرگ، محبوب، باسابقه و فعال در حوزه‌ی طراحی، تالیف و تولید کتب کمک‌درسی از پیش‌دبستانی تا پیش از دانشگاه انتشارات گاج می‌باشد؛ این انتشارات مجموعه کتاب‌های متفاوت و باکیفیتی جهت آمادگی صددرصدی در کنکورهای سراسری نیز ارائه کرده است.

گاج با قدمتی بیش از ۱۵ سال، از بهترین کتاب‌های کنکور تجربی و از منابع ضروری برای دور دوم مطالعاتی درس زیست‌شناسی با عنوان زیست جامع آی‌کیو را گردآوری و روانه‌ی بازار کرده که در دو جلد و با تست‌های زیاد، درسنامه‌های کاربردی و پاسخنامه‌ی تشریحی در سطح بالا تالیف گردیده است. این کتاب یکی از برترین و ضروری‌ترین منابع تستی زیست می‌باشد که استفاده از آن در سال آخر تحصیل یا بعد از آن و چندماه پیش از کنکور پیشنهاد می‌گردد.

چینش فصل های کتاب زیست جامع آی کیو

این کتاب مطابق با ترتیب فصل‌های کتاب‌های درسی زیست دهم، یازدهم و دوازدهم در دو جلد طراحی شده و طبق جدیدترین محتوای درسی (نوشتار و تصاویر) آماده گردیده است. جلد اول شامل تست‌های علامت‌گذاری شده که از نظر کیفی در سطح بالایی قرار دارند می‌باشد و جلد دوم شامل پاسخنامه‌ی تشریحی و کاملی برای کلیه تست‌ها به‌همراه درسنامه‌هایی کاربردی و نسبتا خلاصه ا‌ست.

زیست جامع آی کیو جلد ۱

اولین جلد زیست جامع آی‌کیو بیش از ۴۳۰۰ تست را دارا می‌باشد (بانک تست) که به تفکیک مباحث، همراه با نکات مشاوره‌ای متعددی مطرح شده‌اند.

طبقه بندی تست ها در جلد ۱

در کنار تست‌ها علامت‌های متفاوتی وجود دارد که علت آن در کتاب ذکر گردیده است.

۱- آیکون‌ TNT: درکنار برترین و ضروری‌ترین تست‌های هر مبحث قرار گرفته و مسیر مطالعه را برای مرور دوم، سوم و… سهل می‌کند و آمادگی لازم را به‌عنوان جمع‌بندی کلیدی‌ترین نکات هر مبحث به‌دست می‌دهد.

۲- آیکون R: نکات تست‌های مهم‌تر را به شیوه‌ی دیگری مطرح می‌کنند تا به تمامی زوایا یک تست و مبحث مربوط بدان تسلط یابید و با تکرار کردن اصلی‌ترین مباحث، آموخته‌های خود را تثبیت کنید.

۳- آیکون NEW: مطالب کم‌اهمیت‌تر را بیان می‌دارند (نسبت به کنکورهای گذشته)؛ اما برای تست بیشتر زدن و برای باز نگه داشتن ذهن نسبت به هر پرسش احتمالی بسیار مناسب و لازم‌اند؛ همچنین این تست‌ها به‌نوعی نمود ایده‌ها یا نکات جدید و محتملی از هر مبحث می‌باشند؛ در صورتی‌که زمان کافی و مناسبی برای تست‌زنی داشتید، از این دست تست‌ها غافل نشوید.

۴- در نهایت تست‌های دیگری در این کتاب مطرح و تالیف شده‌اند که ترکیبی از چند مبحث هستند؛ بدین‌گونه که یا با مباحث پایه‌ی گذشته ترکیب شده، یا با پایه‌ی بعدی (آینده) و یا به‌صورت هم‌زمان ترکیب شده با مبحثی از گذشته و آینده هستند؛ این نوع تست‌ها به شما در برنامه‌ریزی بهتر مطالعه و تست‌زنی و در نهایت آمادگی برای آزمون‌های آزمایشی یا کنکور کمک می‌کنند. در انتهای جلد ۱ زیست جامع آی‌کیو (بانک تست)، پاسخنامه‌ای کلیدی برای کلیهء تست‌ها قرار نیز قرار گرفته است.

زیست آیکیو جلد ۲

جلد دوم زیست جامع آی‌کیو دربرگیرنده‌ی پاسخنامه‌ی تشریحی برای تمامی تست‌های مطرح شده در جلد نخست می‌باشد. پاسخنامه به‌صورت تشریحی، به‌طور دقیق و کامل، با پرهیز از زیاده‌گویی و ذکر نکات حائزاهمیت و ضروری برای هر تست، علاوه‌بر تشریح پرسش و تدقیق پاسخ درست، به بررسی سایر گزینه‌ها پرداخته است.

ویژگی های جلد دوم زیست IQ

پاسخنامه‌ی تالیف شده در این کتاب، نوع و سطح هر تست را نیز مشخص کرده تا با دید روشنی جواب هر سوال را مطالعه کنید و به‌خوبی متوجه‌ کژتابی‌ها، نکات پنهان و عبارات به ظاهر ساده‌ای که ممکن است بی‌دقت مطالعه شوند را شناسایی نمایید.

تست‌های این کتاب به سه دسته‌ی زیر تقسیم می شوند:

۱- خط‌به‌خط آموزشی براساس محتوای متنی کتاب درسی و هرآن‌چه که عبارت و جمله‌ست منطبق‌بر کتاب درسی می‌باشد.

۲- تست‌های مفهومی، پرسش‌هایی هستند که در طرح آن‌ها چه صورت سوال و چه گزینه‌های مطرح شده، از عبارات و خطوط کتاب درسی استفاده شده است؛ اما عینا همانند آن‌ها نیست.

۳- تست های استنباطی سومین نوع تست که احتیاج به دقت، توجه و تحلیل بیشتری برروی متن و تصویر دارد، تست‌های استنباطی هستند؛ این پرسش‌ها که نقطه‌ی قوت زیست جامع آی‌کیو (IQ) به‌شمار می‌آیند و یکی از ویژگی‌های متمایزکننده‌ی این کتاب از دیگر منابع قوی و سطح بالای زیست‌شناسی می‌باشند، به‌نوعی برداشت طراح سوال را نشان می‌دهند؛ چراکه مستقیما به عبارت و نکته‌ای از متن و تصویر کتاب درسی اشاره نشده است؛ اما با دقت و دیدگاهی تحلیلی به‌راحتی متوجه‌ی ایده‌های تستی و نکات پنهان موجود در عبارات، مفاهیم و تصاویر زیست خواهید شد و پاسخ دادن به این دست از تست‌ها شما را برای ۱۰۰ زدن این درس در کنکور به‌خوبی آماده می‌کند.

بخش دیگری که در بطن پاسخنامه‌ی تشریحی ارائه شده است، درسنامه‌های کاربردی، نکته‌وار، نمودارهای آموزشی، نکات ترکیبی از مباحث و جداول است که مفاهیم درسی را به‌خوبی بیان کرده و گزینه‌ی مکمل پاسخنامه محسوب می‌شوند.

زیست جامع خیلی سبز (پینوکیو)

زیست جامع خیلی سبز (پینوکیو) دومین منبع مطالعه‌ی زیست در سطح بالا و هم‌تراز با کنکور سراسری می‌باشد که در دو جلد تالیف و عرضه شده است. این کتاب مباحث زیست دهم، یازدهم و دوازدهم را به همان ترتیبی که در کتب درسی وجود دارد ارائه کرده و دربرگیرنده‌ی تست‌های متنوع، متعدد و قوی به‌همراه پاسخنامه‌ای تشریحی و کامل و درسنامه‌های کاربردی‌ست.

توجه کنید که این انتشارات علاوه بر کتاب زیست جامع پینوکیو دارای کتاب های زیست خیلی سبز دهم، یازدهم و دوازدهم نیز می باشد که این سه کتاب به عنوان منبع دور اول و منبعی که برای شروع مناسب است دارای درسنامه های کامل به همراه تست و پاسخ تشریحی می باشند.

زیست جامع خیلی سبز جلد اول

جلد اول زیست جامع خیلی سبز، همان بانک تست محسوب می‌شود و مطابق با نظام جدید و کنکورهای اخیر طراحی و تالیف شده است. جلد دوم زیست جامع خیلی سبز دربرگیرنده‌ی پاسخنامه‌ی تشریحی و درسنامه‌های خلاصه و کاربردی در بطن پاسخ‌هاست؛ که در ادامه به تحلیل و بررسی این کتاب می‌پردازیم:

تست ها

جلد اول زیست پینوکیو شامل بیش از ۳۸۰۰ تست پیشرفته و سطح بالاتر و البته نه چالشی و سخت‌تر از سطح کنکور، می‌باشد. این تست‌ها از اولین مبحث و اولین فصل زیست دهم شروع شده و تا آخرین مطلب زیست‌شناسی دوازدهم را دربرمی‌گیرند.

تنوع و رعایت استانداردهای طراحی سوال به‌خوبی رعایت شده و مولف نیز از ارائه‌ی تست‌های ترکیبی و ادغام مباحث باهم غافل نشده است. در این جلد تست‌هایی که با مباحث مرتبط در پایه‌های مختلف ترکیب شده‌اند با ۱۰+، ۱۱+ و ۱۲+ مشخص شده‌اند و سبب افزایش دقت و تمرکز در حل کردن تست‌ها می‌شوند؛ همچنین یادآور این مهم هستند که از مطالعه‌ی ترکیبی زیست‌شناسی و دید بازتر به مباحث هنگام مطالعه، غفلت نورزید. در انتهای بانک تست زیست‌شناسی جامع خیلی سبز پاسخنامه‌ی کلیدی تک‌به‌تک تست‌ها قرار داده شده است.

زیست جامع پینوکیو جلد ۲

جلد دوم این کتاب به‌علاوه‌ی مشخص کردن گزینه‌ی صحیح، به تشریح، توضیح و تحلیل بررسی تمامی گزینه‌ها، صورت سوال و شیوه‌ی ارائه‌ی جواب درست و رسیدن به آن، پرداخته است تا مطالعه‌ی دقیق و منطقی را پیش برده و آموخته‌ها را در ذهن خود تثبیت نمایید.

نکات ضروری، درسنامه‌های نسبتا کوتاه، کاربردی و مفید مرتبط با هر مبحث، جداول آموزشی و مباحث و عبارت‌های ترکیبی نیز بخشی از جلد دوم زیست جامع خیلی سبز را شکل می‌دهند که شما را برای یادگیری پاسخ درست و چرایی آن، آمادگی در آزمون‌های آزمایشی و کنکور سراسری و در نهایت تثبیت کردن مهم‌ترین بخش‌های هر درس در سطح بالایی ارتقاء می‌دهند و حفظ می‌کنند.

جمع‌بندی نهایی برای درس زیست

زمانی که قصد تثبیت آموخته‌ها و ارتقاء سطح تست‌زنی برای درس پراهمیتی هم‌چون زیست‌شناسی را دارید، انتخاب بهترین منبع، انتخابی حساس و ضروری می‌باشد. در این راستا برای داوطلبین کنکور تجربی که هم‌اکنون قصد انتخاب بین دو منبع کنکوری سطح بالا برای درس زیست؛ یعنی جامع آی‌کیو (گاج) یا جامع پینوکیو (خیلی سبز) را دارند، بررسی‌های لازم را به‌عمل آورده و اولویت‌بندی را ارائه دادیم.

اگر تعداد تست‌ها برای شما مطرح و دسته‌بندی تست‌ها از نظر نوع، درجه‎ی سختی و درجه‌ی اهمیت آن‌ها برای شما حائزاهمیت می‌باشد و به‌دنبال به چالش کشیدن ذهن خود و ارتقاء آموخته‌ها و مهارت تست‌زنی‌تان در درس زیست‌شناسی هستید، گزینه‌ی اول معرفی شده بهترین و کامل‌ترین انتخاب می‌باشد. زیست جامع آی‌کیو گاج با تعداد تست بالاتر (۵۰۰ تست بیشتر از زیست جامع خیلی‌سبز)، متنوع‌تر (دارای تست‌های چالشی و بالاتر از سطح کنکور) و کاربردی‌تر جهت مطالعه‌ای سامان‌دهی شده می‌باشد که شما را به‌خوبی برای هرنوع سوالی از زیست‌های دهم، یازدهم و دوازدهم آشنا و برای حل تست‌های این درس آماده می‌کند.

بدون نظر

ورود