دعا خواندن رضا پهلوی در مقابل دیوار مقدس یهودیان؛ دیوار ندبه چیست؟

دعا خواندن رضا پهلوی در مقابل دیوار مقدس یهودیان؛ دیوار ندبه چیست؟

رضا پهلوی که برای شرکت در مراسم هولوکاست به اسرائیل رفته بود و با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و اسحاق هرتزوگ رئیس جمهور اسرائیل هم هم دیداری داشته است به پای دیوار ندبه، دیوار مقدس یهودیان رفت. سفر اخیر او، گذاشتن کلاه یهودیان بر سر و دعا خواندن در برابر این دیوار مقدس یهودیان، واکنش های متفاوت و در برخی موارد بسیار تندی را به همراه داشته است.

دیوار ندبه چیست؟

دیوار ندبه چیست؟

دیوار غربی، مقدس‌ترین مکان مذهبی یهودیان است که یهودیان آن را دیوار ندبه (به معنای تضرع و مویه) می خوانند. این دیوار، مقدس ترین مکان برای یهودیان دنیاست. یهودی ها نماز های سه گانه خود را، رو به این دیوار می خوانند.

دیوار ندبه کجاست؟

دیوار ندبه چیست؟

این دیوار بر روی «تپه موریا» در شهر اورشلیم قرار دارد. به باور یهودیان دیوار ندبه از آخرین باقی‌مانده‌های هیکل سلیمان و دومین پرستش‌گاه اورشلیم و مرکز دعا و منبع الهام برای یهودیان سراسر جهان است. مسلمانان آن را دیوار بُراق (به عربی: حائِط البُراق) می‌خوانند و معتقدند پیامبر اسلام مرکب خود را در شب معراج به آن بسته است. در نماز سه‌گانه روزانه یهودیان جهان، مختصات این مکان به عنوان قبله استفاده می‌شود.

تاریخچه‌ی دیوار ندبه

دیوار ندبه چیست؟

به اعتقاد یهودیان، این دیوار بخش باقی‌مانده از دیوار هیکل سلیمان یا معبد باستانی یهودیان است که در اورشلیم ساخته شده‌بود و بعدها توسط رومی‌ها، ویران شد است. سندیت و تحقق تاریخی دیوار ندبه با سنت، تاریخ و تحقیقات باستان‌شناختی تأیید شده‌ است. قدمت این دیوار به سدهٔ دوم پیش از میلاد بازمی‌گردد؛ هرچند قسمت فوقانی آن در ادوار بعدی به آن اضافه شده‌ است. اسناد و متونی که به بقای این دیوار اشاره می‌کنند متفاوت هستند: برخی نشان می دهند که خداوند این پاره از دیوار را برای قوم یهود نگه‌داشته است، برخی دیگر بر این باورند که وسپاسیان، امپراتور روم در ۷۰ میلادی، آن را به عنوان یادآوری دردناک از شکست استان یهودیه از رومیان نگه داشته است و یهودیان هر روز جمعه در جلوی این دیوار جمع می شدند و بر ویرانی بیت‌المقدس شیون و ندبه می‌کرده‌اند. این رسم از سدهٔ نخست میلادی سابقه داشته‌ است.

دیوار ندبه قسمتی از دیوار غربی مسجدالاقصی می‌باشد که برای یهودیان، مسیحیان و مسلمانان بسیار مقدس است و پیروان ادیان ابراهیمی در این مکان به عبادت می‌پردازند. دیوار ندبه در تولیت بنیاد کوتل قرار دارد که به وزارت امور مذهبی اسراییل وابسته‌است.

محدودیت عبادت زنان در کنار مردان در مقابل دیوار ندبه

دیوار ندبه چیست؟

جالب است بدانید که اداره امور این دیوار به عهده یکی از سنتی‌ترین مراجع مذهبی اسرائیل است که عبادت زنان و مردان را در کنار هم ممنوع می‌داند. فقط بخش کوچکی از دیوار ندبه را به زنان اختصاص داده اند. تصمیم دولت اسرائیل برای لغو طرح مربوط به اجازه نیایش زنان در کنار مردان در پای این دیوار با اعتراض و انتقادهای شدیدی مواجه شد.

دولت بنیامین نتانیاهو در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۷ (چهارم تیر ۱۳۹۶) رای به لغو این طرح داد، طرحی که گروه‌های مختلف جامعه، به خصوص زنان برای آن بیش از دو دهه تلاش کرده بودند. این تصمیم خشم زنانی را برانگیخت که سال ها برای حق عبادت در کنار مردان تلاش کرده‌اند و هر ماه به عنوان اعتراض در مقابل این دیوار تجمع می کردند و گاهی کارشان به درگیری با پلیس یا بازداشت کشیده بود.

نامه های آرزوها و دعاها

دیوار ندبه چیست؟

عمل خاصی هست که یهودیان درباره این دیوار انجام میدهند. آنها آرزوها و دعاهایشان را در تکه ای کاغذ می نویسند و درمیان درزهای این دیوار میگذارند. سالانه بیش از یک میلیون تکه کاغذ لابلای درز های این دیوار قرار می گیرد.

پاکسازی دیوار ندبه از این نامه‌ها و دست‌نوشته‌ها دو بار در سال انجام می‌شود. این کاغذها سپس به «کوه زیتون» در مجاورت بیت‌المقدس منتقل می‌شود تا در آنجا دفن شود. اغلب پاکسازی این دیوار از دعاها در آستانه سال نوی یهودیان صورت می گیرد.

تصاویری از شخصیت های سیاسی، مذهبی و ورزشی مشهور در مقابل دیوار ندبه:

دیوار ندبه چیست؟
پاپ فرانسیس اول
دیوار ندبه چیست؟
باراک اوباما
دیوار ندبه چیست؟
دونالد ترامپ
دیوار ندبه چیست؟
لیونل مسی
دیوار ندبه چیست؟
هیلاری کلینتون

۶ نظر

ورود

  • حامد فروردین ۳۰, ۱۴۰۲

    خوشبینم که بلخره ایران نجات پیدا میکنه

    • کاوه اردیبهشت ۱, ۱۴۰۲

      اره خیلی خوش بین باش چون اون موقع اسمی به نام ایران با این جغرافیا وجود نداره

  • مزخرفات فروردین ۳۰, ۱۴۰۲

    کلیپ رفتن چاهزاده رو دیدم. برام عجیب بود یه عده ایرانی بیرون فرودگاه بودن انگار. تا جایی که میدونم اتباع ایران حتی به مصر و اردن نمیتونن نزدیک بدن. برا رفتن به اردن و مصر فکر کنم یه درخواست باید بدن که این درخواست میره وزارت اطلاعات مصر و اردن و یک ماه بعد جوابش میاد.
    چون یکی از فامیلامون نظامیه چندسال قبل رفته بود لبنان . تعریف میکرد هرچی به طرف جنوب میری سخت تر میشه. از یه حدی که نزدیک بشی به اسراعیل ایست بازرسی هست که مال ارتش لبنانه. عموما ایرانیا رو نمیزاره رد بشن برن به طرف جنوب. و تازه بعد این ایست بازرسی قلمرو حزب الله شروع میشه. چون حدود نصف لبنان مسیحیه اکثر ارتشی ها تو لبنان مسیحی هستن.

  • مزخرفات فروردین ۳۰, ۱۴۰۲

    بعد این ایرانیا چطور رفتن اسراعیل؟ اسراعیل که حتی شاه هم مخالفش بود.

    جوابش یه چیزه. وطن فروشی.
    https://fa.wikipedia.org/wiki/طرح_یینون

    طرح بینون رو بخونین. حتی به صورت رسمی دارن اجرا میکنن. بعد یه عده احمق میرن اسراعیل وطن فروشی.
    این چاهزاده هم بارها گفته مملکت رو تجزیه میکنه. اسراعیل هم حامی طرح بینون که تجزیه ی خاورمیانه عه هست.
    یه زمان بنیامین نتانیاهو گفته بود حدود ۳۰۰ هزار نفر ایرانی بهمون درخواست پناهندگی دادن گفتن اطلاعات هم دارن. حالا ببینین اینا که رفتن فرودگاه تل اویو چه ادمایی هستن.
    بعد یه عده چاهزاده طلب دنباله رو اینان. تو ایتالیا یه روزنامه نوشته بود سیسیل خواهان استقلال هست. مردم تابلو به دست گرفتن تو کل ایتالیا. روی تابلو نوشتن یک گلوله تو مغز تک تک سیسیلی ها.
    بعد اینجا قشنگ میان میگن ایرانو تجزیه میکنیم مردم براش دست میزنن
    اینه ژن زیان اژادی

    • حامد فروردین ۳۱, ۱۴۰۲

      اون خدا بیامرز سر همین اشتباهاتش ایرانو داد دست ملا ها و رفت، امیدوارم پسرش کار درستو بکنه
      و فعلا که بدجور شما رو سوزونده. هر جا میری عرازشه درحال عر زدن هستن

  • & فروردین ۳۰, ۱۴۰۲

    عرازشه ساندیسی بهانه خوبی گیرآوردن برای سرکوب و تمسخر آزادی خواهی
    اولا جخالت بکشید از خون جوانهایی که برای آزادی و مردم سالاری ایران به زمین ریختید
    تجزیه طلبی انگ بی شرمانه یی که عرررازشه به مردم آزادی خواه میزنن
    پرپر کردن جوانهای این مملکت رو با جنایات اسراییل ربط ندید
    آزادی هیچ مستبدی رو تاب نمیاره، چه به نام شاه چه به نام ش ی خ و ملا