کتایون ریاحی و پانته آ بهرام، بازیگران سرشناس سینمای ایران به اتهام کشف حجاب در ملأ عام «یک میلیون و پانصد هزار تومان» جریمه نقدی شدهاند. با این حال این مجازات تنها برای پرونده قبلی این دو بازیگر بوده و پرونده جدید این دو همچنان باز است.
دو هفته پیش مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران از تشکیل پرونده قضائی برای کتایون ریاحی و پانته آ بهرام خبر داده بود و دلیل تشکیل پرونده و جرم را کشف حجاب در ملأ عام و انتشار تصاویر در فضای مجازی اعلام کرده بود.
حالا بر اساس شنیدههای سینما اعتماد، این دو بازیگر برجسته به اتهام حضور بدون حجاب شرعی در انظار عمومی به پرداخت جزای نقدی یک میلیون و پانصد هزار تومان محکوم شدهاند.
البته اینطور که پیداست مجازات نقدی مشخصشده صرفا برای کشف حجاب این بازیگران بوده و پرونده آنها در موارد دیگر اتهامی همچنان مفتوح است.
روز گذشته مهدی کوهیان حقوقدان و عضو کمیته حمایت حقوقی و قضایی خانه سینما در توییتی نوشت:
از تشکیل پرونده تا صدور حکم قطعی غیرقابل تجدیدنظر، کمتر از ۱۰ روز یک رکورد تاریخی محسوب میشود. خانم پانته آ بهرام هم به فهرست رکوردداران تشکیل پرونده تا صدور حکم قطعی غیرقابل تجدید نظر کمتر از ۱۰ روز پیوست.
اما قوه قضائیه اعلام کرده که این جریمه ۱.۵ میلیونی ربطی به کشف حجاب اخیر این دو بازیگر ندارد و مربوط به پرونده قبلی آنهاست. قوه قضائیه در توضیحی درباره حکم صادره در خصوص این دو بازیگر آورده است:
خبر روزنامه اعتماد در مورد جریمه ۱.۵ میلیونی دو بازیگر یعنی پانته آ بهرام و کتایون ریاحی مربوط به پرونده گذشته این دو نفر در مورد کشف حجاب است که به تازگی منجر به صدور حکم شده است. این در حالی است که پرونده جدید کشف حجاب این دو بازیگر با عنوان «جریحه دار کردن عفت عمومی» تشکیل شده و به تازگی منجر به صدور قرار مجرمیت شده است. پرونده اخیر این دو بازیگر به دادگاه ارسال شده و همچنان مفتوح است.
روزنامه جوان: بازیگران کشف حجاب کرده منافق اند
روزنامه جوان در ادعایی عجیب، کتایون ریاحی، باران کوثری، هنگامه قاضیانی، شقایق دهقان و تمام بازیگرانی را که این روزها کشف حجاب کردهاند به منافق بودن متهم کرده است. در ادامه مقاله این روزنامه اصولگرا را میخوانید:
بازیگرانِ کشف حجاب کرده این روزها، بیشترشان سابقه همکاری با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران داشتهاند یا در سینما در فیلمهایی بازی کردهاند که سرمایهگذارشان نهادهای حاکمیتیای مثل حوزه هنری و فارابی بودهاند.
باید به این بازیگران گفت چطور آن زمان که در مقابل دوربینِ کارگردانان تلویزیون میرفتید و پولهای خوب میگرفتید، دغدغهای نسبت به وضع حجاب نداشتید و حالا که از گود دور ماندهاید و کسی به شما نقش نمیدهد ناگهان روسری از سر برمیدارید.
کتایون ریاحی باید توضیح بدهد زمانی که در سریالی دینی و مذهبی با کارگردانی ارزشی به نام «فرجالله سلحشور» در «یوسف پیامبر» همکاری میکرد، گلایهای نسبت به وضع موجود نداشت. همان زمان مرحوم سلحشور نسبت به فساد و روابط ناسالم در سینما گله و شکایت داشت و اگر ادعای آزادگی دارید، چرا آن زمان پشت او قرار نگرفتید و نسبت به فساد در سینما معترض نشدید تا بعدها گندِ فساد در سینما را خودتان با جنبش میتو در بیاورید.
یا چرا زمانی که کتایون ریاحی در سریال مذهبی دیگری به نام «شب دهم» مقابل دوربین میرفت، دغدغه خاصی نسبت به مذهب و مسئله حجاب نداشت و حالا که دیگر پیشنهاد خاصی ندارد و میداند از قِبَلِ بازی در سریالها پولی به جیب نمیزند خودش را در قامت یک معترض نشان میدهد.
باران کوثری نیز روزگاری در سریالهای مناسبتی تلویزیون بازی میکرد و برای نقشهایش چادر بر سر میانداخت و مشکلی با این قضیه نداشت. اگر باران کوثری اعتقادی به حجاب نداشت پس چرا رفتاری ریاکارانه انجام داد و در سریالهایی بازی میکرد که مجبور باشد بر خلاف میل باطنیاش چادر بر سر کند.
هنگامه قاضیانی نیز وضعیتی مشابه همین بازیگران دارد. او در فیلمهایی با مضامین دفاع مقدس بازی کرده و تهیه کننده بعضی از این فیلمها هم نهادهای حاکمیتی مثل حوزه هنری بودهاند. قاضیانی در فیلم «دلبری» که زمان زیادی از ساختش نمیگذرد در نقش همسر یک جانباز، در چندین سکانس با پوشش چادر مقابل دوربین قرار گرفت و اعتراضی به این مسئله نکرد. شاید، چون آن زمان پولهای نهادهای حاکمیتی به آنها میرسید، چادر سر کردن مشکلی نداشت.
هانیه توسلی هم زمانی با بازی در سریالهای مناسبتی تلویزیون که در ماه رمضان پخش میشد به شهرت رسید. او در سریال «میوه ممنوعه» بازی کرد و احتمالا، چون آن زمان به خاطر مشهور شدن به بازی در سریالهای تلویزیون نیاز داشت، همکاری با دولت و حاکمیت را چیز بدی نمیدید.
شقایق دهقان و بازیگران دیگری که امروز در داخل و خارج کشور همراه با اپوزیسیون به دنبال کشف حجاب دختران ایرانی هستند، در کارنامهشان سابقه همکاری با تلویزیون را دارند و باید توضیح بدهند آن زمان که با صداوسیما همکاری داشتند چرا نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی ساکت بودند.
مردم این دوگانگی سلبریتیها را باور نمیکنند. رفتار آنها در طول این مدت ریاکارانه بوده است. آنها زمانی که منفعتشان حکم میکرده طوری رفتار میکردند و حالا که پروار شدهاند و نفعی در کار با تلویزیون ندارند، رفتارهایی خلاف عرف و شرع انجام میدهند.
در فرهنگ عمومی ما به کسانی که ظاهر و باطنشان شبیه به هم نیست منافق میگویند. منافق یعنی کسی که رفتارش در ملاعام با خلوتش تفاوت دارد. یعنی کسی که در ملاعام تظاهر به برخی کارها میکند و، چون به خلوت میرود رفتارش تغییر میکند. اگر این بازیگران به حجاب اعتقادی نداشتهاند، پس تمام این سالها با رفتاری منافقانه و ریاکارانه و برای کسب درآمد در سریالها و فیلمهای حکومتی بازی کردهاند؟
تمام این بازیگران باید توضیح بدهند چطور آن زمان که پولهای خوبی به حسابشان واریز میشد، ضدیت و مشکلی با حجاب و قوانین کشور نداشتند و حالا که همکاریشان قطع شده ناگهان به همه چیز معترض شدهاند. درکِ این رفتار دوگانه برای مردم سخت است. آنها باید به طور شفاف درباره پولهایی که گرفتهاند و رفتارهایی که داشتهاند، صحبت کنند و دست از دوگانگی در رفتارها و ریاکاریهایشان بردارند.
نارضایتی روزنامه همشهری از «مجازات سبک» کتایون ریاحی و پانته آ بهرام
محسن مهدیان مدیرمسئول همشهری در یادداشتی مجازات ۱.۵ میلیون تومانی را برای کشف حجاب کتایون ریاحی و پانته آ بهرام بسیار کم دانست و تلویحا اشاره کرد که باید برای این دو بازیگر مجازات حبس در نظر گرفته میشد. این یادداشت را ادامه بخوانید:
در خبرها آمده بود خانمها کتایون ریاحی و پانتهآ بهرام بهخاطر کشف حجاب، یک و نیم میلیون تومان جریمه نقدی شدند.
اگر این خبر درست باشد، بهنظر میرسد عدلیه و نظمیه محترم دچار یک خطای محاسباتی هستند. مرور کنیم.
یکم. سؤال اول ایناست که آیا این میزان جریمه نقدی بازدارنده است؟ یک دادگاه تخیلی را فرض کنید. قاضی محترم خطاب به خانم سلبریتی سوال میکند شما به اتهام کشف حجاب یک و نیم میلیون تومان جریمه شدید. واکنش سلبریتی بهنظرتان چه خواهد بود؟ هیچ؛ «لطفا کارتخوان بیاورید.»
بهنظرتان بازدارنده است؟ آیا نباید میزان جرایم متناسب با زمان و شرایط مورد بازنگری قرار گیرد؟
اما اساسا غرض متن اینجا نیست.
دوم. اتهام کشف حجاب برای خانم سلبریتی محترم ناشی از اشتباه محاسباتی است. اساسا اتهام این بزرگواران کشف حجاب نیست بلکه تبلیغ و اشاعه فساد است. ایندو متفاوت است. اتهام کشف حجاب برای فرد معمولی است که رفتارش الگو نمیشود. آیا سلبریتی نیز چنین است؟ طبیعی است که اگر قهریه محترم از این منظر به ماجرا توجه کند مجازات حتما سنگینتر میشود و حداقل آن حبس میشود.
اما چه بسا ماجرا در این سطح نیز متوقف نباشد.
سوم. مسئله حجاب را مختصری دقیق شویم. آیا هجمهای که امروز به حجاب میشود مسئلهای صرفا اجتماعی و یا فرهنگی است؟ حتما چنین نیست. رسانههای دشمن با چه زبانی باید بگویند که برهنگی بهانه است و اصل نظام نشانه است؟ هشتگ نافرمانی مدنی کافی نیست؟ ننوشتند و نگفتند که حجاب دیوار برلین است که اگر از آن عبور کنیم از جمهوری اسلامی عبور کردهایم؟
حجاب امروز نماد است؛ کشف حجاب نیز. حجاب نماد وطن دوستی و خاک پرستی و ملی گرایی و دین خواهی است و کشف حجاب مقابل آن. بگذریم از جماعتی که در داخل، ممکن است نادانسته با این نماد و نشان همراهی کنند؛ اینها نیز بهزودی مسئله برایشان روشن میشود و خطشان را جدا میکنند. اما اصل موضوع که تغییر نمیکند.
با این مقدمه ساده آیا غیراین است که کشف حجاب سلبریتی، بازیسازی برای رهزنهای ضدایرانی است؟ با این توضیح آیا این خطا سیاسی نیست؟ امنیتی نیست؟ فرمودند: «گناه سیاسی.» گناه سیاسی را کلانتری محل بررسی میکند یا محکمه امنیتی؟
چند سال پیش یه تعداد از این بسیجیای کم سن رو داشتن میبردن اردوی راهیان نور ، سوار اتوبوس بودن وسرشون رو از پنجره بیرون کرده بودن و به زن و بچه مردم ناسزا میگفتن ، حالا همینا دارن تو خیابون به مردم نهی از منکر میکنن ، بابا این بسیجیا خودشون منکرن به خدا، یکی نیست به این قشر …. جریمه بذاره؟!
خداوندرحمان را شاکریم که درمملکت ما هرمشکلی با پول حل میشه
نماز نخوندی باپول حل میشه
روزه نگرفتی با پول حل میشه
حج هم نرفتی پول بدی حل مبشه
حالا اگر بیحجاب هم باشی با پول حل میشه
بخوای وزیریا نماینده مجلس هم اونم امیدواری هست