خواهر ندا باعث نجات او در بیمارستان آجی بادم شد

خواهر ندا باعث نجات او در بیمارستان آجی بادم شد

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

ندا مادری ۴۲ ساله بود که در دبی زندگی می کرد و متوجه شد که به لوسمی میلوئید حاد مبتلا شده است. او در ابتدا احساس خستگی شدید با علائم ساده سرماخوردگی داشت. به دکتر رفت و شکایتش را توضیح داد. هنگامی که او مورد معاینه و آزمایش قرار گرفت، متوجه شد که یک نوع سرطان خون تهاجمی دارد که بر مغز استخوان او تأثیر می گذارد. به دنبال راه حلی برای درمان بود و به او اطلاع داده شد که به پیوند مغز استخوان نیاز دارد. او گروه مراقبت بهداشتی آجی بادم را که یکی از بهترین مراکز برای این درمان است را برای درمان خود انتخاب کرد. پروفسور دکتر سیرات راتیپ، متخصص هماتولوژی بیمارستان آجی بادم، پیوند مغز استخوان آلوژنیک را از خواهرش به ندا انجام داد و همیشه در طول روند درمان همراه او بود.

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما روی لینک www.acibadem.ir کلیک کنید.

تشخیص لوسمی با یافته‌های مشابه آنفولانزا

لوسمی بیماری تکثیر کنترل نشده گلبول های سفید در خون است. اگر این تکثیر در مدت کوتاهی علائم و نشانه های بالینی بدهد به آن «حاد» می گویند. سلول های سرطانی در لوسمی های حاد کمتر بالغ هستند، به سرعت تکثیر می شوند و به سرعت مغز استخوان را ناکارآمد می کنند. به طوری که تکثیر سریع سلول ها به فضاهای زندگی لازم برای سایر سلول های سالم در مغز استخوان هجوم می آورد و باعث می شود بیمار احساس کندی، خستگی و فرسودگی کند. همچنین بیمار ممکن است  علایمی شبیه آنفولانزا در اثر کاهش سیستم ایمنی را احساس کند. در صورت مشاهده افزایش غیرطبیعی در تعداد سلول های خونی در آزمایشات خونی که پس از معاینه بیمار که با این شکایات به پزشک مراجعه کرده است، باید احتمال سرطان خون را در نظر گرفت.تست های دقیق اسمیر خون محیطی و بیوپسی مغز استخوان سعی می کند سلول های دیگری غیر از سلول های طبیعی را در خون و مغز استخوان شناسایی کند. تشخیص و نوع لوسمی با سلول های غیرطبیعی (بلاست) که در این نتایج آزمایش دیده می شود تعیین می شود. لوسمی حاد به دو دسته میلوئیدی یا لنفوسیتی تقسیم می شود. ندا مبتلا به لوسمی حاد میلوئیدی تشخیص داده شد زیرا “سلول های میلوئید” ندا به سرعت و به طور غیرقابل کنترلی تکثیر می شوند.

لوسمی حاد میلوئید که هیچ علت مشخصی ندارد، به دلایل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود. شروع ناگهانی ضعف و خستگی ممکن است با عفونت و خونریزی همراه باشد.

خواهر ندا باعث نجات او در بیمارستان آجی بادم شد

خواهر من قهرمان من است!

نکته مهم در درمان تعیین زیرنوع لوسمی است. روش درمان با توجه به انواع فرعی سرطان خون متفاوت است. بسته به نوع لوسمی، نوع فرعی را می توان با شیمی درمانی، ایمونوتراپی، رادیوتراپی و پیوند مغز استخوان درمان کرد.

پروفسور Siret RATIP با بیان اینکه پیوند مغز استخوان یکی از مؤثرترین روش های درمانی در بیماران لوسمی است، گفت: برای پیوند سلول های بنیادی، مغزاستخوان سالم خود بیمار (پیوند اتولوگ) یا خواهر یا برادر، خویشاوند نزدیک یا اهداکننده (آلوژنیک) که سازگاری بافت را فراهم می کند، می تواند پیوند شود.

هدف از پیوند مغز استخوان جایگزینی مغز استخوان بیمار با مغز استخوان سالم میباشد. قبل از این روش، دوزهای بالای شیمی درمانی و رادیوتراپی به بیمار داده می شود تا مغز استخوان بیمار به طور کامل از بین برود. پس از آن، سلول های بنیادی خون ساز تزریق می شود و هدف آن بازسازی مغز استخوان سالم است.

ندا متوجه شد که مغز استخوان خواهرش کاملاً با او سازگار است و تحت نظر پروفسور دکتر سیرات راتیپ هماتولوژیست تحت پیوند مغز استخوان آلوژنیک در بیمارستان آجی بادم قرار گرفت. ندا که در مجموع ۴۵ روز در بیمارستان بستری بود با سلامتی مرخص شد.

ندا قبل از بازگشت به دبی گفت: امروز احساسات متفاوتی را احساس می کنم و این نشان دهنده تجربه من از بیماری من است که به لطف خدا، خواهرم و کارکنان بیمارستان اجی بادم این مسیر دشوار و سخت  برایم زیبا شد. “

مشکل یافتن اهداکننده

برای پیوند مغز استخوان، هر برادر یا خواهری می تواند در حدود ¼ موارد کاملاً سازگار باشد. بنابراین حتی اگر ۴ خواهر و برادر داشته باشید، ممکن است نتوانید یک اهداکننده پیدا کنید. یا می توانید ۲ اهدا کننده داشته باشید – این بستگی به شانس شما دارد.

پروفسور RATIP می‌گوید: “اهداکننده غیرمرتبط، فردی غیر مرتبط با بیمار است که در بانک‌های مغز استخوان اهداکننده در اروپا یا ایالات متحده آمریکا یافت می‌شود. امروزه تقریباً هر بیمار می‌تواند یک اهداکننده یا چندین اهداکننده را از این بانک‌ها دریافت کند. یافتن اهداکننده به طور متوسط تا چهار ماه طول می‌کشد تا همه چیز مشکلی نداشته باشد و سپس سلول‌های بنیادی را به کشور پیوند برسانند که البته این یک ضرر بزرگ است زیرا اکثر بیماران لوسمی پرخطر، یا بیمارانی که بیماری آنها می تواند عود کند و تحت درمان قرار گیرد و به بهبودی برگردد، آنقدر فرصت ندارند.

پروفسور RATIP در مورد جایگزینی برای پیوند آلوژنیک هاپلودنتیکال می گوید که پیوند را می توان از یک برادر یا خواهر نیمه همسان یا از یک والدین، کودکان سالم بیمار انجام داد. بنابراین، بر خلاف پیوند اهداکننده غیرمرتبط، یافتن اهداکنندگان در پیوند هاپلوئیدی بسیار آسان است. با این حال، این نوع پیوند یک پروتکل جدی است و بیمار باید شیمی درمانی با دوز بالا و همچنین خطر قابل توجهی از بیماری پیوند در مقابل میزبان را تحمل کند.

لوسمی های میلوئید حاد اختلالاتی با مراحل تشخیصی و درمانی پیچیده هستند. هر چه زودتر تشخیص داده شود، اثربخشی درمان بیشتر می شود. آگاهی از این بیماری ها بسیار مهم است. اگرچه با توجه به روش‌های جدید تشخیص و درمان با گذشت سال‌ها، میزان مرگ و میر کاهش می‌یابد و میزان بقا افزایش می‌یابد، اما سرطان خون یکی از بیماری‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا تهدیدی برای زندگی بیمار است.

آجی بادم با زیرساخت های فنی قوی پزشکی و کادر پزشک مجرب به شفای بسیاری از بیماران لوسمی مانند Nada ادامه می دهد. این مجموعه درهای خود را به روی هر بیمار از سراسر جهان باز می کند . آجی بادم با ارائه خدمات بهداشتی در سطح جهانی، به رضایت بیماران اهمیت می دهد.

برای دریافت نظر پزشکی رایگان از پزشکان ما روی لینک www.acibadem.ir کلیک کنید.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود