رایج‌ترین لوله‌ها در سیستم آبرسانی ساختمان

رایج‌ترین لوله‌ها در سیستم آبرسانی ساختمان

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

لوله‌کشی یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت و ساز است. هیچ خانه‌ای را نمی‌توان قابل‌ سکونت در نظر گرفت، مگر آنکه لوله‌کشی آن به‌درستی و در باکیفیت‌ترین شکل ممکن انجام شده باشد. یکی از عوامل مؤثر در کیفیت لوله‌کشی، جنس لوله‌ها است.

برای لوله های آب رسان ساختمان معمولاً انتخاب‌های بسیاری وجود دارد، از لوله‌های پلاستیکی و چندلایه گرفته تا لوله‌های فلزی، همگی از جمله مواردی هستند که برای سیستم آبرسانی ساختمان کاربرد دارند. اما بهترین جنس در بین این لوله‌ها کدام است؟ کدام موارد را می‌توان در زمره پراستفاده‌ترین و باکیفیت‌ترین لوله‌ها قرار داد؟ در این مطلب به همین سؤالات پاسخ می‌دهیم.

رایج‌ترین لوله‌ها در سیستم آبرسانی ساختمان

ویژگی‌های لوله های آب رسان مناسب

قبل از آنکه به سراغ معرفی رایج‌ترین انواع لوله برای آبرسانی در ساختمان‌سازی برویم، لازم است نگاهی به ویژگی‌های لوله خوب داشته باشیم. استفاده از لوله خوب و باکیفیت، می‌تواند خیال شما از بابت هرگونه اتفاق ناخوشایند راحت کند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • لوله‌ های آب رسان خوب باید دوام و استحکام مناسبی داشته باشند. این لوله‌ها باید به‌گونه‌ای باشند که در طولانی مدت، سلامت خود را حفظ کنند.
  • از دیگر ویژگی‌های لوله خوب، می‌توانیم به سبک بودن آن اشاره کنیم. سبک‌ بودن نه‌تنها جابه‌جایی و نصب را آسان می‌کند، بلکه وزن ساختمان را نیز کاهش می‌دهد.
  • ضدزنگ، ضد رسوب و ضد لجن بودن نیز از ویژگی‌های مهمی است که یک لوله خوب را توصیف می‌کند.
  • مقاومت در برابر دمای بالا یا دمای پایین نیز بسیار حائز اهمیت است؛ این مقاومت می‌تواند در طول عمر لوله های آب رسان دخیل باشد. در نهایت، لوله خوب، لوله‌ای است که قیمت مناسبی داشته باشد. ازآنجایی‌که میزان استفاده از لوله در ساختمان‌سازی بسیار است، قیمت مناسب می‌تواند هزینه تمام‌شده ساخت را کاهش دهد.

رایج‌ترین لوله های آب رسان در ساختمان‌سازی

 در صنعت ساختمان‌سازی کشور ما، از لوله‌های متنوعی برای لوله‌کشی استفاده می‌شود. هر یک از این لوله‌های به‌خودی‌خود دارای ویژگی‌های خاصی هستند و ممکن است علاوه بر آبرسانی، برای کاربری‌های دیگری نیز استفاده شوند. در این بخش همه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

از جمله متداول‌ترین انواع لوله های آب رسان در ساختمان‌سازی می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

لوله پنج‌لایه

یکی از بهترین انواع لوله های آب رسان که می‌توان در ساختمان‌سازی از آن استفاده کرد، لوله‌های پنج‌لایه هستند. این لوله‌ها به‌واسطه ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند، به‌عنوان بهترین انتخاب برای لوله‌کشی ساختمان شناخته می‌شوند؛ از این لوله‌ها علاوه‌بر لوله‌کشی آب،  برای لوله‌کشی پکیج و گرمایش از کف نیز استفاده می‌شود.

این لوله‌ها از پنج‌لایه تشکل شده‌اند؛ پنج‌لایه بودن  باعث شده است که طول عمر آن‌ها بسیار بالا باشد؛ به حدی که سازندگان ادعا کنند این لوله‌ها حتی تا ۵۰ سال نیز عمر خواهند کرد. مقاومت در برابر حرارت بالا، مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی و محکم ‌بودن این لوله‌ها در کنار قیمت مناسبی که دارند، آن‌ها را به یکی از رایج‌ترین لوله های آب رسان تبدیل کرده است.

رایج‌ترین لوله‌ها در سیستم آبرسانی ساختمان

لوله سفید تک‌لایه

دومین انتخاب رایج برای لوله های آب رسان ساختمان، لوله سفید تک‌لایه است. همان‌طور که از نام این لوله‌ها به‌خوبی پیداست، تنها از یک لایه پلاستیک پلیمری تولید شده‌اند. این پلاستیک در بیشتر موارد، از جنس پلی‌اتیلن یا پلی‌پروپیلن است؛ رنگ‌ آن‌ها نیز معمولاً سفید است و به همین دلیل به‌عنوان لوله سفید در بازار شناخته می‌شوند.

کیفیت این لوله‌ها را می‌توان یک درجه کمتر از لوله‌های پنج‌لایه دانست. این لوله‌ها نیز طول عمر بسیار بالایی دارند. این لوله‌ها استحکام خوبی دارند، انعطاف‌پذیر هستند، در برابر دمای بالا مقاوم‌اند، فشار بالا را نیز به‌خوبی تحمل می‌کنند. لازم به ذکر است که قیمت لوله سفید از لوله‌های پنج‌لایه کمتر است به همین دلیل، بسیاری از سازندگان ترجیح می‌دهند از این نوع لوله استفاده کنند.

لوله گالوانیزه

یکی دیگر از گزینه‌های رایج برای لوله های آب رسان، لوله‌ گالوانیزه است. لوله‌های گالوانیزه، در حقیقت لوله‌هایی از جنس فولاد هستند که سطح رویی آن‌ها در داخل و خارج، با فلز رویْ آب‌کاری شده است. این کار باعث می‌شود طول عمر لوله تا حد زیادی افزایش پیدا کند و در برابر عوامل پوسیدگی و زنگ‌زدگی، مقاوم شود.

موارد استفاده از این لوله‌ها در بیشتر موارد صنعتی است؛ اما در ساخت ساختمان‌های مسکونی و آبرسانی داخل خانه نیز ممکن است از آن استفاده شود. ضدزنگ بودن این لوله‌ها و مقاومت بالای آن‌ها در برابر رطوبت، آن‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده در حمام و دستشویی، تبدیل کرده است.

لوله‌های مسی و چدنی

در آخر، از مواردی که ممکن است کمتر از بقیه به‌عنوان لوله های آب رسان ساختمان مورد استفاده قرار بگیرند، می‌توان به لوله‌های مسی و چدنی اشاره کرد. این دو نوع لوله، استفاده‌های خاص خودشان را دارند و  از آن‌ها برای انتقال آب نیز می‌توان استفاده کرد.

ویژگی‌های لوله مسی باعث می‌شود که برای سیستم‌های گرمایشی بهترین انتخاب ممکن باشد. ویژگی‌های لوله‌های چدنی و عایق بودن آن در برابر صدا نیز باعث می‌شود که از آن برای انتقال آب در جریان‌های پرفشار، بیشترین استفاده را برد.

رایج‌ترین لوله‌ها در سیستم آبرسانی ساختمان

خرید لوله های آب رسان از دکتر تامین

همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم، بهترین لوله های آب رسان در ساختمان‌سازی، لوله‌ پنج‌لایه و لوله‌ سفید هستند. از جمله بهترین برندهای تولیدکننده این لوله‌ها نیز، می‌توانیم به برند لوله آذین اشاره کنیم. برای خرید و استعلام قیمت لوله آذین، شما می‌توانید به وب‌سایت دکتر تامین، به‌عنوان نمایندگی رسمی این برند، مراجعه فرمایید.

دکتر تامین، یک فروشگاه آنلاین فروش مصالح ساختمانی است. همه مصالح و تجهیزاتی را  که برای ساخت و تجهیز یک ساختمان نیاز دارید، می‌توانید از فروشگاه دکتر تامین خریداری کنید.. کیفیت بالای محصولات، قیمت مناسب و ارسال به سراسر ایران، از مزایای این مجموعه است. برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با کارشناسان مجموعه می‌توانید به آدرس اینترنتی «WWW.DrTamin.COM» مراجعه فرمایید.

بدون نظر

ورود