بازسازی کادیلاک های سویل آمریکایی توسط مکانیک جوان ایرانی + ویدیو

بازسازی کادیلاک های سویل آمریکایی توسط مکانیک جوان ایرانی + ویدیو

یک سال پس از تولید کادیلاک سویل (Cadillac Seville) در سال ۱۹۷۶ در آمریکا، شرکت جنرال موتورز، مونتاژ این خودور را از سال ۱۳۵۶ در ایران آغاز کرد. اما پس از انقلاب ۱۳۵۷، تولید سویل متوقف شد. خسرو دهاقین، مکانیک خوش ذوقی است که با علاقه، قطعات کمیاب این کادیلاک های فرسوده را پیدا کرده و آنها را بازسازی می کند. 

جمع‌آوری قطعات مختلف سویل‌های قدیمی، پس از تحریم‌های آمریکا به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای تهران، هر روز دشوارتر می‌شود.

دهاقین در مصابه خود با آسوشیتدپرس می‌گوید: «کادیلاک ایران، لوکس‌ترین و خاص‌ترین خودرویی بود که در ایران مونتاژ شد. این نخستین باری بود که این خودرو در خارج از خاک آمریکا مونتاژ شد. در آن زمان می‌توانم بگویم که هیچ برند دیگری نمی‌توانست از هر جنبه‌ای که قابل تصور باشد با این خودرو رقابت کند».

بازسازی کادیلاک های سویل توسط یک جوان مکانیک ایرانی

برای افراد ناآشنا، سویل ممکن است انتخاب عجیبی برای یک خودروی عتیقه پرطرفدار با قاب تقریبا جعبه‌ای و فضای داخلی چوبی باشد. با این حال، این خودرو به دوره‌ای تعلق دارد که خریداران آمریکایی به دنبال خودروهای لوکس کوچکتر اروپایی بودند. کادیلاک به خاطر خودروهای بزرگ خود شهرت داشت، ولی سویل تحول بزرگی در خط تولید جنرال موتورز بود که به خاطر بدنه جذاب و مصرف کم بنزین مورد توجه رانندگان قرار گرفت.

این مدل از کادیلاک در ایران بسیار پر طرفدار بود و دارای امکاناتی نظیر؛ موتور هشت سیلندر مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتوری که پیشرو در زمان خود بود، صندلی جلو برقی، کمک فنرهای هیدرولیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع خودکار، ترمزهای دیسکی چهار چرخ، شیشه برقی، آنتن برقی، گیربکس اتوماتیک، قفل مرکزی، سیستم عیب‌یابی از طریق فیبر نوری و… که باعث شده این کادیلاک در افکار مردم همیشه لوکس تداعی شود و در ایران از زمان خود جلوتر باشد. کادیلاک سویل جز اولین خودروهایی در دنیا بود که مجهز به کامپیوتر خودرو (ECU) بود.

سویل، نماینده لوکس‌ترین وسیله نقلیه مونتاژ شده در ایران زیر نظر مهندسان آمریکایی بود. سویل‌ها هنگام معرفی در ایران حدود ۳۵ هزار دلار قیمت داشتند، بیشتر از آنچه رانندگان آمریکایی پرداخت می‌کردند، که تا حدی به دلیل عوارض بیشتر واردات بود.

بازسازی کادیلاک های سویل توسط یک جوان مکانیک ایرانی

مشخص نیست که چه تعداد کادیلاک سویل در ایران ساخته شده است. سعید شبیری، مدیرمسئول مجله ماشین، می‌گوید که برآوردها تا بیش از ۲,۶۰۰ خودرو است. به گفته مایکل تی آلبانو، سخنگوی کادیلاک در آمریکا، حدود ۲,۵۰۰ کادیلاک سویل در ایران ساخته شده است.

پس از انقلاب، آمریکایی‌ها و جنرال موتورز ایران را ترک کردند، اما ساخت کادیلاک سویل از کیت‌های ناک داون باقی مانده برای چندین سال ادامه یافت و درنهایت پارس خودرو، جایگزین جنرال موتورز شد.

بازسازی کادیلاک های سویل توسط یک جوان مکانیک ایرانی

سعید شبیری تخمین زده است که حدود ۶۰ کادیلاک سویل در ایران قابل استفاده هستند و بیش از یکصد خودروی دیگر از رده‌ خارج شدند. اینجاست که دهاقین و همکارانش وارد صحنه می‌شوند. او از سال ۲۰۱۳ و پس از الهام گرفتن از یک برنامه تلویزیونی، این پروژه را در گاراژ خود در رودهن، آغاز کرد.

او کادیلاک‌های قدیمی سویل را بصورت کامل تعمیر و بازسازی می‌کند و بصورت یک خودروی زیبا، شیک و خاص دوباره به جاده‌ها بازمی‌گرداند. البته این بازسازی آسان نیست و در برخی موارد تا یک سال و نیم طول می‌کند.

بازسازی کادیلاک های سویل توسط یک جوان مکانیک ایرانی

دهاقین می‌گوید: «من این اثر هنری را به هر کسی نمی‌فروشم، خریدار باید قدر این اثر هنری را بداند.»

یک سویل بازسازی‌شده اکنون در ایران می تواند تا ۴۰ هزار دلار قیمت داشته باشد.

بازسازی کادیلاک های سویل توسط یک جوان مکانیک ایرانی

مایکل تی آلبانو می‌گوید که جنرال موتورز در حال حاضر به ایران خودرو نمی‌فروشد تا از تحریم‌های آمریکا پیروی کند، اما «در صورت تغییر شرایط اقتصادی، جنرال موتورز وضعیت بازار و اولویت های تجاری را ارزیابی خواهد کرد».

او در ادامه افزود «ما از بازسازی این خودروها در ایران خبر نداشتیم ولی از این موضوع تعجب نمی‌کنیم، زیرا جذابیت کادیلاک در میان مشتریان جوان همچنان در سراسر جهان در حال افزایش است.»

مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود