انتقاد امیررضا خادم از معصومه ابتکار به دلیل تسخیر سفارت آمریکا

انتقاد امیررضا خادم از معصومه ابتکار به دلیل تسخیر سفارت آمریکا

انتشار اظهارنظری انتقادی از معصومه ابتکار، از چهره‌ های اصلاح‌ طلب، درباره ی تمرکز مسئولان بر موضوع حجاب به جای رسیدگی به مشکلات اقتصادی کشور، واکنش تند امیررضا خادم، قهرمان سابق کشتی ایران، را به دنبال داشته است. خادم اظهارات ابتکار را تظاهر به نقش نداشتن اصلاح طلبان در وضعیت امروز کشور دانسته و سرآغاز مشکلات کشور را تسخیر سفارت آمریکا عنوان کرده است، واقعه ای که برخی چهره های امروز جبهه ی اصلاحات از جمله ابتکار نیز در آن شرکت داشتند.

امیررضا خادم معصومه ابتکار

روز گذشته یادداشتی با عنوان «مردم می فهمند» در روزنامه ی «اعتماد» به قلم معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در دولت حسن روحانی، منتشر شد که وی در بخشی از آن گفته بود: «مردم خسته‌اند از اصل دانستن حجاب و فرع شمردن تورم و گرانی که کمر آن‌ها را شکسته است.»

پس از انتشار این یادداشت، امیررضا خادم، کشتی گیر سابق که سابقه ی فعالیت های سیاسی نیز دارد، در یک استوری اینستاگرامی، در واکنش به اظهارات ابتکار خطاب به او نوشت:

حاج خانوم محترم؛

درسته سال هاست در جبهه به اصطلاح «اصلاح طلب» مدعی حمایت از مردمید، اما لطفاً لب و دهن خود را پاک نکنید!

چون اتفاقاً گرفتاری مملکت از زمانی آغاز شد که شماها، بدون توجه به منافع ملی و مردم، از دیوارهای سفارت آمریکا بالا رفته و آن را اشغال کردید!

و اکنون هر چند از کرده خود ابراز پشیمانی نمی‌کنید، اما فرزندان تان در همان کشور روزگار می گذرانند!

امیررضا خادم معصومه ابتکار

اشاره ی خادم به واقعه ی تسخیر سفارت آمریکا در روز ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ و گروگان گرفتن ۶۶ دیپلمات آمریکایی توسط اعضای تشکیلات دانشجویان پیرو خط امام است. معصومه ابتکار که از اعضای این تشکیلات و سخنگوی آن در جریان واقعه ی تسخیر سفارت آمریکا برای برقراری ارتباط با رسانه‌ های بین‌ المللی بود، بارها به خاطر حضور پسرش در آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است.

پس از انتشار خبر تحصیل پسر معصومه ابتکار در آمریکا و بالا گرفتن انتقادها و کنایه ها به این چهره ی سیاسی، وی در مصاحبه ای در سال ۹۷ به این موضوع پرداخت.

امیررضا خادم معصومه ابتکار

امیررضا خادم معصومه ابتکار

ابتکار در این مصاحبه در پاسخ به اینکه برخی می گویند خانم ابتکار که خیلی از تسخیر سفارت آمریکا دفاع می کند، چطور فرزند خودش در آمریکا تحصیل می کند، گفت:

مردم ایران در سال ۵۸ از تسخیر سفارت آمریکا دفاع کردند، یعنی تعبیر نشود به اینکه چند دانشجو این کار را انجام دادند و چند دانشجو دفاع کردند. اینکه بعد از ۳۹ سال هنوز ما متهم می شویم، باید بگویم در این ۳۹ سال تحولات زیادی رخ داده است. همه ی آنچه ما درباره روابط با آمریکا داریم، صرفا ناشی از آن واقعه نیست. خیلی اتفاقات بعد از آن افتاد. بنابراین اگر ما بخواهیم تقصیر همه مشکلات {در روابط ایران و آمریکا} را به گردن جریان تسخیر کننده ی لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ۵۸ بیاندازیم، نادیده گرفتن یکسری اصول و واقعیت های تاریخی است.

امیررضا خادم معصومه ابتکار
تصاویری از پسران معصومه ابتکار

امیررضا خادم معصومه ابتکار

امیررضا خادم معصومه ابتکار

امیررضا خادم معصومه ابتکار

ابتکار این سؤال را که آیا به فرزند خود توصیه داشته از آمریکا به ایران برگردد، اینگونه پاسخ داد:

فرزندم سی و خورده ای سالش بود، اینجا درس خواند و کارشناسی ارشد گرفت. دنبال این بود که بتواند ادامه تحصیل بدهد، در رشته ای که دلش می خواست پذیرش گرفت. انتخاب خودش و خانواده اش بود که برای ادامه تحصیل به آنجا برود. خیلی ها می روند. فکر می کنم قبل از ترامپ سالی ۳-۴ هزار نفر، حتی جایی نوشته بود، یکی دو سال ۱۰-۱۵ هزار نفر برای ادامه تحصیل به خارج کشور می روند.

وقتی از ابتکار سؤال شد که آیا پسرش به آمریکا می رود، در جواب گفت:

بله، آمریکا و جاهای دیگر برای ادامه تحصیل می روند. تحصیل در آمریکا تأیید خوی سلطه گری آمریکا نیست. در آمریکا تحصیل کردن از قدیم بود. خیلی ها رفتند آمریکا تحصیل کردند اما لزوما تحصیل در آنجا به معنای تأیید سیاست های دولت آمریکا نیست. در واقع استفاده از یک فرصتی برای تحصیل است. یک جوانی حق انتخاب دارد و می تواند انتخاب کند. نفاقی هم در آن نمی بینم. ضمن آنکه ممکن است دیدگاه های جوانان صد در صد در راستای والدین شان نباشد. ممکن است اقدامی که انجام می دهند مفهومش نقض یا رودرویی هم نباشد. او حق دارد که برای زندگی خودش تصمیم بگیرد. افرادی که این انتقادها را می کنند، اگر خودشان در موقعیت هایی باشند که بخواهند آزادانه تصمیم بگیرند، حتما از والدین شان می خواهند دخالت نکنند و اجازه دهند حق تصمیم گیری با خود آنها باشد. آن هم کسی که در سن سی و چند سالگی است. فکر می کنم استقلال رأی و استقلال نظر را باید محترم بشماریم.

امیررضا خادم معصومه ابتکار

معصومه ابتکار همچنین در سال ۹۹ در نشستی مجازی با نام «بازخوانی حرکت دانشجویی تسخیر لانه جاسوسی» که به همت اتحادیه انجمن‌ های اسلامی دانشجویان اروپا برگزار شده بود، در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان درباره ی حضور پسر او در آمریکا و اینکه چگونه توانسته گرین کارت بگیرد، گفت:

در این رابطه شاهد موارد تحریف و نفرت فراکنی هستیم وگرنه سالانه هزار دانشجو می‌روند، درس می‌خوانند و برمی گردند، پسر من از طریق ویزای دانشجویی رفته، بعد هم به ایران بازخواهد گشت.

بدون نظر

ورود