گریه‌‌ی غم انگیز دانش آموز نابینا که به خاطر نبود منشی از جلسه امتحان اخراج شد + ویدیو

گریه‌‌ی غم انگیز دانش آموز نابینا که به خاطر نبود منشی از جلسه امتحان اخراج شد + ویدیو

ویدیویی از گریه‌ دانش آموز دختر نابینا منتشر شده است که باعث ناراحتی هر بیننده ای می شود. ظاهرا این دانش آموز نوجوان نابینا به خاطر نداشتن منشی ای که به او در امتحان دادن کمک کند، از امتحان محروم شده است. طبق گفته های فردی که این ویدیو را گرفته است، آموزش و پرورش فلاورجان اصفهان در امتحان روز جمعه نمونه دولتی، نه تنها فردی را برای کمک به این دانش آموز نابینا در نظر نگرفته، بلکه به جای پیدا کردن راه حلی، این دانش آموز نابینا را از جلسه امتحان بیرون کرده است. 

روز امتحان برای دانش آموزان دارای معلولیتی که در مدارس عادی درس می خوانند رنگ و بوی دیگری دارد. امتحان برای این نوع دانش آموزان تنیده شده در رنج است و البته آنها استرس مضاعفی را در روز امتحان تجربه می کنند.

حضور دانش‌آموزان در مدارس عادی بدون کلاس مرجع


آموزش فراگیر به عنوان فرآیندی تعریف می‌شود که در آن دانش‌آموزان از هر سن و جنس با هر توانایی و محدودیتی که دارند بدون توجه به زبان، پیشینه اجتماعی شدن، مذهب یا بیماریهای خاص مانندHIV در مدارس پذیرفته می‌شوند. یعنی براساس این برنامه جامعه‌ای آزاد از نظر آموزشی در مدارس تشکیل می‌شود. در آموزش تلفیقی، دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی با همکاری معلم‌های رابط که از سوی کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی تعیین می‌شوند، به تحصیل می‌پردازند.

دانش‌آموزی که برای آموزش تلفیقی در نظر گرفته می‌شود، دانش‌آموزی است که دارای محدودیت های جسمانی یا ذهنی یا هردو است اما درجه معلولیت او در حد خفیف است، بنابراین با استفاده از وسایل کمک آموزشی و توانبخشی و معلم رابط قادر است در مدارس عادی به تحصیل بپردازد. به اعتقاد کارشناسان آموزشی براساس پژوهش های به عمل آمده مراکز آموزش استثنایی نمی‌توانند پاسخگوی تمام نیازهای تحصیلی و اجتماعی افراد معلول باشند، در حالی که در نظام آموزش تلفیقی این مشکلات کمتر به چشم می خورد و به عبارتی، فرد دارای معلولیت خود را عضوی از جامعه تلقی کرده ضمن تقویت عزت نفس، باورهای فردی و درک تعاملات اجتماعی، حتی در پی رقابت نیز برمی آید. در بسیاری از کشورها آموزش و پرورش به این سمت سوق داده می‌شود که تا حد امکان دانش‌آموزان دارای مشکلات خاص در مدارس عادی مانند دیگر دانش‌آموزان بدون مشکل به تحصیل بپردازند زیرا در آن صورت هم از امکانات عمومی و آموزش و پرورش عادی بهره‌مند می‌شوند و هم تحت تأثیر برچسب استثنایی بودن و متفاوت بودن قرار نمی‌گیرند. یکی از فواید آموزش فراگیر ایجاد فرصت برای کودکان دارای نیازهای ویژه است که با بچه‌های همسال خود آموزش ببیند که ضمن آن الگوهای رفتاری آنان از طریق همسالان بهبود می‌یابد.

از سال ۱۳۴۹ سیستم آموزشی تلفیقی در کشور ما در حال انجام است. البته اجرای این سیستم آموزشی همواره با کاستی‌هایی روبه‌رو بوده است از جمله اینکه قرار بود هر مدرسه‌ای یک کلاس مرجع داشته باشد. کلاس مرجع یعنی کلاسی که در آن یک یا چند کارشناس سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای دادن تجهیزات و امکانات ویژه افراد معلول مانند بهدید، ذره بین و دادن نرم افزارهایی ویژه افراد نابینا و همچنین ایجاد تعامل با معلمین دانش‌آموزان در مدارس عادی حضور داشته باشند تا مشکلات دانش‌آموزان دارای معلولیت در مدارس عادی را تسهیل کنند در حالی که تا امروز هیچ کلاس مرجعی برای دانش‌آموزانی که در مدارس عادی درس می‌خوانند تشکیل نشده است!

روز امتحان دردسری عظیم

در گزارشی که روزنامه ایران در سال ۱۳۹۵ با عنوان «امتحان برای دانش‌آموزان معلول سخت‌تر است» منتشر کرد، آمده است: بچه‌های نابینا و کم بینا و همچنین دانش‌آموزان معلول جسمی – حرکتی روز امتحان فضای مناسبی در اختیارشان قرار نمی‌گیرد. معمولاً هر کادری در مدرسه که روز امتحان بیکار است می‌شود منشی دانش‌آموزان استثنایی! خیلی وقتها خبری از معلم رابط نیست! البته معلمین رابط هم خیلی وقت ها بی‌تقصیرند. معلمی که همزمان در چند مدرسه در یک ساعت خاص دانش‌آموز برای امتحان دارد چگونه می‌تواند همزمان به چند دانش‌آموزش در مدارس مختلف رسیدگی کند؟ 

یک دانش‌آموز سر جلسه امتحان باید فضای استانداردی داشته باشد. از جمله نور کافی، سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب. چرا که همه این عوامل بر کیفیت امتحان او تأثیر مستقیمی دارد. همچنین هر دانش‌آموزی سر جلسه امتحان با دیدن مراقب یا معلم خودش احساس امنیت و آرامش بیشتری دارد. اما متأسفانه بچه‌های کم بینا و نابینا از این قاعده مستثنی هستند. معمولاً این دانش‌آموزان به خاطر اینکه کسی باید برایشان سؤالات را بخواند، به جای دیگری منتقل می‌شوند که اغلب فضای مناسبی برای امتحان دادن نیست. دانش‌آموزی را که قرار است دفتردار مدرسه برایش سؤالات را بخواند ، می‌برند دفتر مدرسه! جایی کنار دفتردار می‌نشانند. حال شما تصور کنید دفتر مدرسه که جایی پر تردد و پر سر وصدا و پر رفت و آمد است می‌شود مکان امتحان دادن یک دانش‌آموز! خیلی وقت ها شخصی که سؤالات را می‌خواند به خاطر دوری از تدریس یا تسلط ناکافی بر درس مورد نظر نمی‌تواند پاسخگوی مناسبی برای سؤالات دانش‌آموز موردنظر باشد. خب طبیعی است که خیلی وقت ها همین مسائل باعث افت نمره امتحانی دانش‌آموز می‌شود. خیلی وقت ها معلم رابط به خاطر ترافیک کاری روزهای امتحان دیر سر جلسه حاضر می‌شود و همین خودش در دانش‌آموز اضطرابی را به وجود می‌آورد که همه مشغول امتحان دادن هستند.

انتشار این ویدیو، نشان می دهد که مشکلات این دانش آموزان به طور کامل حل نشده است. انتشار این ویدیو در توییتر توسط اکانت کمپین معلولان، احساسات کاربران را برانگیخت و برخی از آنها نظرات خود را به اشتراک گذاشتند. برخی از کاربران گریه های این دانش آموز نابینا را پس از اخراج از جلسه امتحان، دردناک توصیف کردند.

کاربری نوشت: «واقعا اشک این دختر جوان ناراحت کننده است. لطفا اطلاع رسانی کنید که آیا فرصتی دیگر در اختیار این جوان قرار گرفته است»

دیگری افزود: «گریه‌های این دختر حالمو بد کرد. خیلی راحت یکی از مراقب‌ها میتونست کمکش کنه. چقدر آدما سنگدل شدن.»

برخی کاربران هم مشکلات مشابهی را که تجربه کرده بودند به اشتراک گذاشتند. یکی از این افراد در واکنش به این ویدیو نوشت: «متاسفانه بارها اتفاق افتاده .برا امتحان کنکور از یماه قبل بصورت حضوری هماهنگ کردیم نامه و.بماند همش قول میدادن که نگران نباشید. سر جلسه آزمون منشی نیومد ۴۵ دقیقه پیگیری توسط رییس حوزه حتی مسول حراست نتیجه ایی نداشت و ناچارا یکی از مراقبا که حتی رشته اش نبود قبول کرد بشه منشی»

کاربری اعتراض کرد: «اینقدر پیچیده نیست که. خود شما بجای داد زدن میرفتی سوالها رو براش میخوندی و جوابهاشو می‌نوشتی. فکر میکنی منشی بهزیستی، تخصص ویژه‌ای داره؟! ده‌ها بار من بعنوان منشی، دوستانم رو در امتحانات همراهی کردم»

اکانت کمپین معلولین در جوا این کاربر نوشت: «مسئول جلسه قبول نکرده و از جلسه امتحان اخراجش کردن وگرنه می‌تونستن به یکی از مراقب‌ها و یا معلم‌ها بگن تا کار منشی رو انجام بده.»

۹ نظر

ورود

  • سندرز تیر ۱۳, ۱۴۰۲

    اینا اهمیتی نداره ، مهم اینه که حجاب اسلامی اش رو رعایت کرده و خودش رو بنده ی شیطان نکرده 🤡

    • حاتم تیر ۱۳, ۱۴۰۲

      چقدر کثیفی که از مشکل این دانش‌آموز معلول هم استفاده سیاسی میکنی، چقدر کثیفی و پستی.

      • . تیر ۱۳, ۱۴۰۲

        پست تر از کسی که به جای حل مشکل اصلی مردم به چیز های بی اهمیت گیر میده کیه؟ تو و دوستات

  • حاتم تیر ۱۳, ۱۴۰۲

    این مسائل (مربوط به معلولان) در حدی مهمه که شخص وزیر باید عکس‌العمل نشون بده.

    • حاتم تیر ۱۳, ۱۴۰۲

      خبرش رو الان دیدم. وزیر پیگیری کرد. الحمدلله

      • حاتم تیر ۱۳, ۱۴۰۲

        … و این سایت خبر و فیلم پیگیری وزیر رو هنوز کار نکرده!

        • تتبترتردزتپس تیر ۱۴, ۱۴۰۲

          پیگیری هم کنه قرار اتفاقی بیفته؟ اصلا وزیر کاره ای هست تو این مملکت؟ سایبری

  • بهمن تیر ۱۳, ۱۴۰۲

    این مدیر های بی کفایت باید عزل بشن تا درس عبرتی باشه بداس بقیه…

  • افشین تیر ۱۴, ۱۴۰۲

    ما سالم بودیم درس خوندیم چی شدیم که حالا این دختر بخواد بخونه که چی بشه
    دخترم گریه نکن، تو چیزی از دست ندادی
    ما همه رو مدار صفر درجه قرن هاست دور خودمون میچرخیم