۱۶ روز دستفروشی کردن یک خبرنگار برای تهیه گزارشی از وضعیت دستفروشان + ویدیو

۱۶ روز دستفروشی کردن یک خبرنگار برای تهیه گزارشی از وضعیت دستفروشان + ویدیو

چند روز پیش گزارشی از وضعیت دستفروشی در ایران و اخذ پول ماموران شهرداری از دستفروشان در رسانه ها منتشر شد. این ویدیوی دوربین مخفی پس از انتشار در فضای مجازی، مورد توجه قرار گرفت. مینا دامچی خبرنگاری بود که این گزارش را علیه پیاده‌رو فروشی به دست‌فروشان تهیه کرد. او اخیرا در پست اینستاگرامی اعلام کرد که برای تهیه این گزارش ۱۶ روز دستفروشی کرده است.

این دوربین مخفی، ثابت می‌کند دستفروشان با پول‌دادنِ با واسطه به برخی ماموران شهرداری اجازه‌ی دستفروشی پیدا می‌کنند و اگر پول ندهند بساطشان جمع می‌شود. پس از انتشار این دوربین مخفی، رئیس شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری در واکنش به این موضوع اعلام کرد ماموران متخلف را شهرداری شناسایی کرده و با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

دوربین مخفی پیاده رو فروشی ماموران شهرداری به دستفروشان

علیرضا زاکانی در اولین سالی که شهردار تهران شد در خصوص اخذ پول ماموران شهرداری از دستفروشان، گفته بود: «چنانچه ماموران شهرداری از بساط گستران در سطح معابر و خیابان ها درخواست پول کردند این افراد می توانند با تماس با سامانه ۱۸۸۸ مراتب را اعلام کنند تا با فرد خاطی برخورد شود».

وی در آن زمان اذعان داشت: «شهرداری به دنبال طرح نوینی است تا بتواند علاوه بر خدمت به دستفروشان از سد معبر و ایجاد مشکل در معابر و پیاده‌روهای شهر جلوگیری کند».

دوربین مخفی پیاده رو فروشی ماموران شهرداری به دستفروشان

گزارش مینا دامچی در سال ۱۴۰۲، نشان می دهد، که همچنان معضل پیاده رو فروشی ماموران شهرداری به دستفروشان، وجود دارد.

علاوه بر دریافت پول، پیش از این هم بارها شاهد گزارش هایی بودیم که بد رفتاری و کتک کاری ماموران شهرداری را با دستفروشان نشان می داد. 

پس از اینکه این گزارش و دوربین مخفی، مورد توجه قرار گرفت، مینا دامچی با انتشار عکسی از خود در حین دستفروشی برای تهیه‌ی این گزارش در اینستاگرام خود نوشت: «دختر نیستی که بفهمی؛ توی محدودیت ستاره شدن یعنی چی. یک فریم از سختی شغل خبرنگاری، ۱۶ روز خیابان گردی و دست فروشی. خیلی ها لطف داشتین و بعد از این گزارش بهم زنگ زدین، پیام دادین و من را دختر موفقی دیدین. می خواستم بگم اگه الان اینجام، اولا نون حلال پدرم و شیر پاک مادرم بود، مدیونشونم تا آخر عمر. بعد هم برای هدفم زحمت کشیدم و روزهای سختی را پشت سر گذاشتم.»

دوربین مخفی پیاده رو فروشی ماموران شهرداری به دستفروشان

دامچی در ادامه از سختی هایی که در مسیر خبرنگار شدن کشیده است نوشت. او توضیح داد که مجبور شده است یک سال و نیم در تهران بدون حقوق زندگی کند و روزهایی بوده است که برای خرید نان پول نداشته است.

او در نهایت توضیح می دهد که برای خبرنگار شدن هر تلاشی کرده و چیزهای زیادی را یاد گرفته است. دامچی در انتها خطاب به دختران می گوید که هر تلاشی برای رسیدن به خواسته هایشان انجام دهند.

مطالب مرتبط
۲ نظر

ورود

  • باعث دلگرمیه تیر ۱۴, ۱۴۰۲

    ولی باعث دلگرمیه که گفتن مامورین متخلف رو میگیرن. یه روند خوبی انگار ایجاد شده که منسوبین و متخلفین و مسئولین هم به سزای اعمالشون برسه.
    یه دوستی از من پولی خورده. من شکایت کردم. برادرش یه مسئول میشناسه. به خدا مسئول بهم زنگ زد گفت کاری میکنه هم از کارم اخراج بشم هم حتی زندانی بشم.