حواشی سفر ابراهیم رئیسی به آفریقا؛ از اجرای «سلام فرمانده» تا معاوضه نیسان با گوشت + ویدئو

حواشی سفر ابراهیم رئیسی به آفریقا؛ از اجرای «سلام فرمانده» تا معاوضه نیسان با گوشت + ویدئو

رئیس جمهور ابراهیم رئیسی پس از سفر اخیر خود به برخی کشورهای آمریکای جنوبی، در روزهای گذشته قاره آفریقا را مقصد دور جدید سفرهای منطقه ای خود قرار داد. وی در سفری فشرده که به دعوت رسمی رؤسای جمهور کنیا، اوگاندا و زیمباوه صورت گرفته بود، با مقامات این ۳ کشور آفریقایی دیدار کرد. این سفر با حواشی مختلفی همراه بود که در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است.

این نخستین سفر رئیس‌ جمهور ایران به آفریقا پس از ۱۱ سال بود. رئیسی در این سفر علاوه بر دیدار و گفتگو با رؤسای جمهور کشورهای کنیا، اوگاندا و زیمباوه با برخی تجار و فعالان اقتصادی و دانشگاهی نیز دیدار کرد. در این سفر همچنین به منظور ارتقای سطح روابط، چندین سند همکاری میان مقامات عالیرتبه ایران و همتایان شان در کشورهای کنیا، اوگاندا و زیمباوه به امضا رسید.

در این سفر، مهدی نقویان، مدیر «سیما فیلم» که مهمترین و بزرگ‌ترین نهاد تولیدکننده فیلم و سریال در کشور و سازمان صداوسیما است، به عنوان مستندساز سفر رئیس جمهور به آفریقا، ابراهیم رئیسی را همراه کرد. وی وظیفه مستندسازی از این سفر را برعهده داشت.

ابراهیم رئیسی آفریقا

رئیسی سفر منطقه‌ ای خود به آفریقا را از کشور کنیا آغاز کرد.

همزمان با ورود رئیسی به کاخ ریاست جمهوری کنیا ۲۱ گلوله توپ به افتخار ورود رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات ایرانی شلیک شد.

همچنین در دیدار تجار و بازرگانان کنیایی با رئیس‌ جمهور، دو قرارداد همکاری برای معاوضه ی نیسان زامیاد ایرانی با گوشت قرمز کنیا امضا شد، اقدامی که بنا بر اعلام دولت به جهت کمک به تعدیل قیمت گوشت در بازار ایران بدون خروج ارز از کشور صورت گرفته است.

در این سفر پای پهپادهای ایرانی نیز به آفریقا باز شد. پهپادهای تولیدی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با حضور رئیس جمهور در مرکز نوآوری و فناوری ایران در نایروبی، پایتخت کنیا با هدف بازاریابی برای محصولات دانش بنیان ایرانی رونمایی شد.

ابراهیم رئیسی آفریقا

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت نیز در توییتی نوشت: رئیس‌جمهور کنیا در دیدار امروز خطاب به آقای رئیسی گفت گرمای کلمات و تعاملات جنابعالی فوق‌العاده است.

علاوه بر این، دو ویدئو از سفر رئیسی به کشور کنیا در شبکه های اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفت.

آمنه سادات ذبیح پور که در این سفر به عنوان خبرنگار رئیس جمهور را همراهی می کرد در گزارش ارسالی خود برای صداوسیما، نقشه ی دنیا را تغییر داد و کنیا را «دروازه شرق آسیا» عنوان کرد.

همچنین ویدئوی استقبال خاص از رئیسی در این کشور آفریقایی مورد توجه کاربران قرار گرفت.

همزمان با انتشار ویدئوی استقبال از رئیسی در کنیا، ویدئوی قدیمی نیز از مراسم استقبال از آیت الله هاشمی رفسنجانی در سفر سال ۷۵ وی به این کشور آفریقایی که با رقص سنتی زنان کنیایی همراه بود، در فضای مجازی بازنشر شد.

رئیسی پس از پایان این سفر، کنیا را به مقصد اوگاندا ترک کرد.

او که در جریان برنامه‌های سفر خود به اوگاندا در نشست بین‌الادیان با حضور مقامات مختلف این کشور آفریقایی حضور پیدا کرد، در بخشی از سخنرانی خود در این نشست با توجه به اقدامات اخیر دولت اوگاندا علیه همجنس گرایی گفت: امروز نهاد خانواده با ترویج همجنسگرایی که یکی از زشت‌ترین انحراف‌ها و مورد نفرت همه ادیان الهی و ابراهیمی می‌باشد، مورد تهدید قرار گرفته است، در حالی که توجه به خانواده و تشکیل خانواده از نقاط اشتراک میان ادیان ابراهیمی است.

کانال خبری رجانیوز نیز توئیتی از روایت یک شهروند اوگاندایی از قهوه خوری ابراهیم رئیسی در این کشور آفریقایی را منتشر کرد.

در این توئیت به نقل از شهروند اوگاندایی آمده: رئیسی مثل رییس جمهورهای دیگه با تیم امنیتی نیومد، همش آزادانه کنار ما بود وقتی یه اوگاندایی بهش آب داد گفت به من یه فنجون قهوه هم بدید و با اطمینان اونو خورد.

ابراهیم رئیسی آفریقا

همچنین ویدئویی از استقبال اوگاندایی ها از ابراهیم رئیس جمهور با رقص و موسیقی محلی منتشر شد.

زیمباوه آخرین مقصد ابراهیم رئیسی در سفر منطقه ای او به قاره آفریقا بود.

رئیسی در نشست خبری مشترک خود با رئیس‌جمهور این کشور گفت: ما هردو (ایران و زیمبابوه) با یکجانبه‌گرایی مخالفیم و حامی حقوق بشر هستیم اما نه آن‌چه دستاویز نظام سلطه برای تضییع حقوق سایر کشورها شده بلکه حقوق بشر به معنی دفاع از حقوق انسان به صورت واقعی. و هر دو مخالف تروریسم و افراط‌گرایی و تجزیه‌طلبی و جرایم سازمان‌یافته هستیم.

رئیسی همچنین در این سفر کنایه ای نیز به منتقدان روابط ایران با آفریقا داشت. وی در مراسم امضای اسناد همکاری میان دو کشور، در سخنانی با بیان اینکه «شاید رابطه دوستی ما به آفریقا و زیمباوه مورد پسند برخی‌ نباشد»، گفت: برای ما مهم نیست که کسی این روابط را بپسندند یا نه.

ویدئوی استقبال از رئیسی در فرودگاه زیمباوه که با اجرای سرود «سلام فرمانده» توسط دختران زیمباوه ای همراه بود نیز در فضای مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفت.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود