تصویر جنجالی از دسترسی گسترده پیام رسان «بله» به محتوای پیام های کاربران خود

تصویر جنجالی از دسترسی گسترده پیام رسان «بله» به محتوای پیام های کاربران خود

چند روز قبل تصویری در شبکه های اجتماعی منتشر و ادعا شد مربوط به صفحه ی مانیتور یکی از کارکنان پیام رسان داخلی بله است که از دسترسی گسترده ی این پیام رسان به محتوای پیام های کاربران خود حکایت داشت. حالا پیام رسان بله با انتشار بیانیه ای تصویر منتشر شده را تأیید و ادعا کرده این سطح از دسترسی برای تأمین امنیت کاربران صورت می گیرد.

پیام رسان بله

انتشار این تصویر جنجال برانگیز شد و واکنش‌های زیادی را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت.

تصویر منتشر شده از قرار معلوم محتوای پیام های کاربران پیام رسان بله در گفتگوهای آنلاین خود را نشان می دهد و همین موضوع سبب شد کاربران شبکه های اجتماعی معترض دسترسی گسترده ی پیام رسان بله به داده های کاربران خود شوند.

این تصویر در حالی منتشر شده که پیام‌ رسان‌ های داخلی بارها به نقض حریم خصوصی کاربران و سوء استفاده از اطلاعات آن ها متهم شده اند.

وزیر ارتباطات، عیسی زارع‌ پور اردیبهشت ماه امسال اعلام کرده بود پیام‌ رسان‌ بله ۱۶/۵ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. علاوه بر این، هفته ی گذشته پیام رسان بله به‌عنوان پیام‌ رسان برتر در جشنواره فاوا برگزیده و معرفی شده بود.

پس از انتشار این تصویر، پیام‌ رسان بله در بیانیه‌ ای به ارائه ی توضیحاتی در این خصوص پرداخت.

پیام رسان بله

بر اساس آنچه در متن این بیانیه آمده است، پیام رسان بله تصویر منتشر شده را تأیید کرده و ادعا کرده که این تصویر به سیستم مانیتورینگ این پلتفرم مربوط می‌ شود و اضافه کرده است: «بله به‌عنوان یک پلتفرم مانند تمام پلتفرم‌های دیگر موظف است تدابیر لازم را برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ها و حفظ امنیت، درباره فعالیت کاربران خود در پلتفرم، اتخاذ کند.» بنابراین، به ادعای این پیام‌ رسان چنین سطحی از دسترسی به مسأله ی تأمین امنیت کاربران مربوط می‌ شود.

در ادامه ی این بیانیه نیز بله الگوریتم‌ های این پیام‌ رسان برای آنالیز پیام‌ ها را توضیح داده است: «برای کانال‌ها و بازوهایی که به‌صورت عمومی در دسترس هستند، بله از الگوریتم‌های خودکار برای آنالیز پیام‌ها برای جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه استفاده می‌کند.»

به علاوه، بر اساس این بیانیه، در صورتی که کاربران بله «گزارش محتوای نامناسب» را مطرح کنند بله این گزارش‌ها را بررسی می‌کندو در صورت تایید مجرمانه بودن آن، طبق قانون، برخورد لازم انجام می‌شود. در ادامه نیز توضیح داده شده است که «با گروه‌هایی که بیش از هزار عضو داشته باشند، در حوزه بررسی محتوا، مشابه کانال‌های عمومی رفتار می‌شود.»

بله در ادامه ی این بیانیه با تأیید تصویر منتشر شده ادعا کرده است: «آنچه در این تصویر از صفحه مانیتور منتشر شده مربوط به ابزار اجرایی همین موضوع است. این ابزار صرفاً حاوی محتوای منتشرشده در کانال‌های عمومی و گروه‌های بیش از ۱۰۰۰ عضو است که به‌صورت سیستمی و حسب نیاز کارشناسی، جهت مقابله با کلاهبرداری از کاربران مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

در ادامه نیز ادعا شده است که «اطلاعات خصوصی کاربران، آی‌دی و شماره فرستنده محتوا و مواردی از این قبیل در جهت حفظ حریم خصوصی کاربران به‌عنوان خط قرمز بله، در حیطه این ابزار وجود ندارد و تنها محتوا به‌صورت بی‌نام در آن وجود دارد.»

در انتهای این متن نیز پیام رسان بله حق قانونی برای پیگیری و برخورد با منتشرکنندگان این تصویر را برای خود محفوظ داشته است.

پیام رسان بله

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • S مرداد ۱, ۱۴۰۲

    هممم آخه ما که نمی‌دونستیم تاحالا
    هر کسی به اینا اعتماد کنه به خودش و همه خیانت کرده