گزارش یورونیوز از لشکر جن‌ها در نوش آباد در ایام محرم را ببینید + ویدیو

گزارش یورونیوز از لشکر جن‌ها در نوش آباد در ایام محرم را ببینید + ویدیو

درشهر نوش‌آباد از توابع آران و بیدگل در کاشان، هر سال در ایام محرم، مراسم‌های عزاداری سنتی شامل سقاخوانی، کتل، تعزیه‌خوانی، مراسم خیل عرب و خیمه‌سوزی، سقایی و چاووش‌خوانی و کشته‌برداری همراه با آئین خاصی برگزار می‌شود. یکی از مراسم های این شهر که مورد توجه شهرهای دیگر و حالا رسانه های خارجی قرار گرفته است، مراسم لشکر جن هاست که برای انجام آن بیشتر از نوجوان ها استفاده می شود. خبرگزاری یورونیوز ویدیویی همراه با گزارشی از لشکر جن های نوش آباد در محرم امسال (۱۴۰۳) منتشر کرده است.

گزارش یورونیوز از لشکر جن ها در نوش آباد

یورونیوز در گزارشی از برگزاری مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا در نوش آباد نوشت: مردم ایران مانند هر سال مراسم عزاداری ماه محرم را همراه با آیین‌های محلی و سنتی برگزار کردند. نوش آباد، از توابع شهرستان کاشان هر سال در روز تاسوعا و عاشورا مراسم ویژه‌ای برگزار می‌کند. 

گزارش یورونیوز از لشکر جن ها در نوش آباد

یکی از این مراسم ها به لشکر جن‌ ها در حادثه کربلا اشاره دارد. برای اجرای این مراسم، نوجوانان صورت‌ها و بدن‌های خود را سیاه و قرمز می‌کنند تا بتوانند نقش لشکر جن‌ها را بازی کنند. این مراسم در مورد داستان حضور زعفر جنی در کربلا است.

براساس روایت‌های مطرح شده زعفر جنی در روز تاسوعا و عاشورا برای خود مراسم عروسی برپا کرده بود که متوجه قیام عاشورا و رویارویی لشکر امام حسین با یزیدیان می‌شود. او پس از اینکه متوجه این ماجرا می‌شود، مراسم عروسی را رها کرده با طوایف مختلف جن برای کمک به امام به سوی کربلا حرکت می‌کند.

اما زمانی که به کربلا می رسند، امام حسین (ع) می گوید: ای زعفر زحمت کشیدی! خدا و رسولش از تو راضی باشند. خدمت تو مورد قبول درگاه حق باشد، اما لازم نیست که زحمت بکشید، شما برگردید. خداوند چنین نخواسته است و باید به لقای حضرت دوست برسم. اگر من در جای خود بمانم خداوند به وسیله چه کسی این مردم نگونبخت را مورد امتحان قرار دهد؟ و چگونه از کردار زشت خود آگاه خواهند شد؟

۳ نظر

ورود