همه چیز درباره حادثه حمله مجدد به حرم شاهچراغ و عوامل آن + ویدئو

همه چیز درباره حادثه حمله مجدد به حرم شاهچراغ و عوامل آن + ویدئو

۹ ماه پس از حادثه حمله به حرم شاهچراغ شیراز در آبان ۱۴۰۱، این مکان زیارتی روز گذشته یکشنبه ۲۲ مرداد حوالی ساعت ۷ بعداز ظهر بار دیگر مورد حمله ی مسلحانه قرار گرفت. عاملان حمله ۲ نفر بودند که یکی از آن ها توسط نیروهای امنیتی در محوطه ی حرم دستگیر شد، اما نفر دوم متواری شده است. صدا و سیما به نقل از بی بی سی اعلام کرد داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. ۲ نفر بر اثر این حمله به شهادت رسیده و ۷ نفر دیگر زخمی شده اند.

تولیت حرم شاهچراغ، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری در رابطه با این حادثه گفت: «عامل این حمله تروریستی ۸ خشاب پر همراه خود داشته اما پس از مواجه شدن با واکنش سریع نیروهای امنیتی موفق به اقدامی موثر نشد و چند گلوله بی هدف به سمت اتاقک نگهبانی و زائران و خادمان شلیک کرد.»

حادثه شاهچراغ

حادثه شاهچراغ

حادثه شاهچراغ

معاون سیاسی استاندار فارس، اسماعیل قزل سفلی نیز گفت: «یکی از این ۲ تروریست که اقدام به تیراندازی به سمت زائران و خادمان کرده بود عامل تکفیری بود که با ورود به موقع ماموران امنیتی و انتظامی دستگیر شد و در حال حاضر تحت بازجویی قرار دارد.»

همچنین به گفته ی وبسایت همشهری آنلاین، فرد دستگیر شده از اتباع بیگانه است و وی با سلاح کلاشینکف اقدام به تیراندازی کرده بود.

خبرگزاری تسنیم نیز گفته فرد دستگیر شده یک سلاح کلاشنیکف تاشو با ۸ تیغه خشاب و ۲۴۰ تیر جنگی به‌همراه داشت که البته با ورود نیروهای حفاظتی و مردمی برای دستگیری، فقط ۱۱ تیر از آنها را توانست شلیک کند.

حادثه شاهچراغ

حادثه شاهچراغ

حادثه شاهچراغ

رئیس کل دادگستری فارس، حجت الاسلام سید کاظم موسوی نیز در رابطه با حادثه ی حمله به حرم شاهچراغ، اظهار کرد: «در پی تلاش‌های سربازان گمنام امام زمان (عج) تاکنون ۸ نفر از عناصر مظنون به ارتباط با حادثه تروریستی شب گذشته حرم شاهچراغ (ع) دستگیر شده‌اند. تمامی افراد بازداشتی از اتباع خارجی هستند. خانه امن تروریست‌ها نیز کشف شده است.»

در این حادثه، یکی از خادمین حرم، غلامعباس عباسی ۶۹ ساله از ناحیه ی قفسه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

یکی از مجروحان این حادثه با نام محمد جهانگیری، از نیروهای یگان امنیت حرم نیز پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل شدت جراحات وارده دار فانی را وداع گفت.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز مجروحان این حادثه یک نفر خانم و ۶ نفر آقا هستند و میانگین سنی آن ها از ۱۸ تا ۴۵ سال است.

حادثه شاهچراغ

حادثه شاهچراغ

حادثه شاهچراغ

عامل حادثه حمله به حرم شاهچراغ کیست؟

به گفته ی رئیس کل دادگستری فارس، حجت الاسلام سید کاظم موسوی، فرد دستگیر شده در صحن حرم در تحقیقات اولیه خود را رحمت الله نوروزف معرفی کرده و تبعه تاجیکستان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «چند ثانیه» بر اساس اطلاعات موجود در صفحه ی فیسبوک رحمت الله نوروزف او در سال ۲۰۱۹ در شهر روستوف روسیه ساکن بوده است.

تصویر زیر عکسی است که این فرد در صفحه ی فیسبوک خود منتشر کرده است.

در چند سال گذشته، برخی شهرهای روسیه به کانون جذب گروه تروریستی داعش تبدیل گشته بود که اکثرا از بین اتباع آسیای مرکزی که در روسیه تحصیل و یا به کار مشغول بوده اند، جذب صورت می گرفته است.

مطالب مرتبط
۷ نظر

ورود

  • ناراحت شدم مرداد ۲۳, ۱۴۰۲

    واقعا ناراحت شدم. به عقیدم باید داخل خود افغانستان یه منطقه هائل ایجاد کنیم مهاجرا اونجا برن. داخل کشور نشن. بعد هر مهاجر رو با مصاحبه های دقیق و طی چندماه زندگی تو منطقه حائل راه بدیم . الان اکثر مهاجرا که وارد کشور شدن یا داعشی و تکفیری هستن یا خیلی خیلی مخالف شیعه ها هستن. مخصوصا همین پسر مسعود چند وقت پیش خبرشو میخوندم خیلی مخالف شیعه ها هست. پنجشیر هم از قدیم میگن داعشی بوده.

  • hdhdh مرداد ۲۳, ۱۴۰۲

    تقصیر جشن های ۲۵۰۰ ساله پهلوی و اعتراضات ساله پیشه. 🧃

    • امیر مرداد ۲۳, ۱۴۰۲

      ساندیستو بخور سیرابی 😏

  • اندکی تفکر مرداد ۲۳, ۱۴۰۲

    وقتی نیروهای امنیتی و پلیس و مجلس و بودجه و … رو درگیر تار مو دخترا میکنین ؛ نمیتونین جلوی اینجور حرکت های تروریستی رو بگیرید دیگه …
    کاش یکم درک و الویت بندی داشتین

  • منصور مرداد ۲۳, ۱۴۰۲

    اتباع از هر کشور و با هر عقیده و مذهبی رو به حال خود رها نکنید.کار فرهنگی و علمی انجام بدید.جدی بگیرید.شبهات رو رفع کنید.سوالها هر چند کوچک رو پاسخ بدید.وگرنه دشمن روی ذهن و روان اینها کار خواهد کرد و نتایج اسفبار به بار میاد اون وقت همه باید در بارگاه الهی پاسخگو باشیم.یادتان باشه ما دشمن مشترک داریم که مسلح به سلاح علم هست.

    • حامد مرداد ۲۴, ۱۴۰۲

      خیر ما دشمن مشترک نداریم
      دشمن اصلی این آب و خاک کسایی هستن که تو راس قدرت قرار دارن

  • امیرمسعود مرداد ۲۳, ۱۴۰۲

    تازه این اولشه بعد ی مدتی به مراکز تفریحی، آموزشی، مترو،…حمله می کنند وقتی مملکت شده کاروانسرا نتیجه ش همین میشه الان ۸ میلیون نفر اتباع بیگانه داخل کشور هستند که………