اولین پیوند موفقیت آمیز سر کاملا قطع شده توسط جراحان ایرانی! + ویدیو

اولین پیوند موفقیت آمیز سر کاملا قطع شده توسط جراحان ایرانی! + ویدیو

پیوند سر کاملا قطع شده، بیشتر شبیه اتفاقی است که در یک فیلم علمی تخیلی می افتد و روزگاری آرزویی ناممکن در دنیای پزشکی بود. اما تا به امروز در جهان ۳ بار این عمل صورت گرفته و کاملا موفقیت آمیز بوده است. حالا در اولین اقدام جراحان ایرانی برای پیوند سر کاملا قطع شده، آنها به موفقیت چشمگیری دست یافته اند.

در عمل بی‌سابقه‌ای در ایران و کم‌سابقه در جهان، ۲۵ مرداد امسال بیمار ۲۸ ساله با قطع کامل عروق گردن و نای تحت عمل جراحی قرار گرفت. این جراحی در دنیا فقط سه بار به صورت موفقیت‌آمیز انجام شده که بیمار پس از به هوش آمدن تکلم نداشته، اما در ایران که برای نخستین بار این عمل انجام شده، بیمار پس از به هوش آمدن در سلامت کامل همراه با تکلم است.

جزییات پیوند سر در ایران

عمل جراحی موفقیت آمیز پیوند سر قطع شده برای اولین بار در ایران

میترا حسامی مقدم، متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی قلب و عروق گفت: «در عمل بی سابقه‌ای در ایران و کم سابقه در جهان، در ۲۵ مرداد امسال به سرپرستی دکتر سام زراعتیان نژاد دوانی، سرپرست بخش جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی ایران و واحد فناوری و پیوند اعضاء، بیمار ۲۸ ساله با قطع کامل عروق گردن و نای به صورت بی سابقه‌ای برای اولین بار در کشور با حضور دکتر زراعتیان نژاد، دکتر حسامی مقدم، دکتر طیبی، دکتر تیزمغز، دکتر یزدی و با دستور مستقیم ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایران استاد محترم جناب آقای دکتر پازوکی تحت عمل جراحی قرار گرفت.

وی خاطر نشان کرد این عمل کم نظیر بدون استفاده از پمپ قلبی و عروقی و فقط با استفاده از شانت‌های نگهدارنده (تولید بومی) انجام شد.

عمل جراحی موفقیت آمیز پیوند سر قطع شده برای اولین بار در ایران

به گزارش تلگراف، در سال ۲۰۱۷ تیمی به سرپرستی دکتر شیائوپینگ رن از دانشگاه پزشکی هاربین در چین در یک عمل جراحی عجیب ۱۸ ساعته ظاهراً کاری را انجام دادند که به عنوان نخستین عمل جراحی پیوند سر انسان روی یک جسد خوانده می شود. بر اساس این گزارش، این تیم از طریق این عمل جراحی توانستند ستون فقرات، اعصاب و عروق خونی دو نفر را با موفقیت به هم وصل کنند.

مطالب مرتبط
۶ نظر

ورود

  • farhangmehr شهریور ۵, ۱۴۰۲

    سلام. با توجه به اینکه پزشک هستم و با جراحی آشنایی دارم ذکر ۴ نکته رو الزامی دیدم
    یک اینکه موفقیت امیز بودن این عمل های فوق حساس که علم پزشکی هنوز به مقدار کافی در ان به تکامل نرسیده علاوه بر تایمی که بیمار را به بیمارستان میرسانند و مهارت تیم پزشکی و جراحی و امکانات بیمارستان بشدت به شانس بستگی دارد.
    دو اینکه با خواندن تیتر مثلا باید افتخار کنیم که ایرانی ها فلان کرده اند ولی من ۳۶ سال افتخار کردم به این خبرهای گم شده در بین خبرهای شرم اور، ولی فقط بدتر شدن وضعیت و فروپاشی جامعه و زندگی و انسانیت و اخلاق و فرار مغزها و به قدرت رسیدن هر چه بیشتر بی مغز ها رو دیدم. چطور است که یک جراحی موفقیت امیز باید افتخار امیز باشد ولی میلیون ها فاجعه ریز و درشت که توسط همین ایرانی ها در داخل و خارج کشور رخ میدهد نباید شرم اور و ننگ اور باشد و باید از کنارشان بسادگی بگذریم و به ریشه و علتها فکر نکنیم؟
    سوم اینکه همه ی پزشکی این رو میدونند که ۹۰٪ حکومتی ها و دولتی ها و ثروتمندان برای عمل های پزشکی حساس و سنگین و لاعلاج و غیره به بیمارستان های اروپایی و یا امریکا مراجعه میکنن که علت بالاتر بودن شانس درمان انهم با کمترین عوارض و خطر و بیشترین امکانات و بهترین مراقبت و رفتار با بیمار در انهاست که اعترافات پزشکان زیادی را در این مورد شنیده ام که انجا بیمار، رئیس هست و پزشکان و پرستاران خادم ولی اینجا بیمار و حتی پرستار هیچ ارزشی نداره و پزشکان گردن کلفتی و قلدری و بی اخلاقی میکنن که از شرح حال میگذرم.
    چهارم هم اینکه حجم پزشکان رانت خوار و کم سواد و بی لیاقت و تیغ زن در ایران بشدت زیاد است و غوغا میکند و بیماران بسیاری هر ساله بخاطر بی توجهی و تشخیص و تجویز اشتباه پزشکان ما سلامتی و یا جانشان را از دست میدهند. پزشکی و بیمارستان هم مثل همه چیز در اینجا وضعش خراب است بیخود با این خبر ها امید و افتخار کاذب را «تزریق» نکنید، افتخار های واقعی ام ارزوست . . .

    • Omid شهریور ۵, ۱۴۰۲

      سلام ممنون از شما برای نوشتن این نظریه طنز

    • بهزاد شهریور ۵, ۱۴۰۲

      قهرمانان ملت اینان…

      • غ.م شهریور ۵, ۱۴۰۲

        دادا ایشون حقیقت محضو گفت مثل اینکه تو این مملکت زندگی نمیکنی شما.بجای این چرت و پرتا جوابشو میتونی بدی بگو کوچه علی چپ نزن پسر خوب دیگه جواب نمیده این کارا

  • پیمان شهریور ۸, ۱۴۰۲

    جناب پزشک مطالب دو و سه و چهار شما با هم فرقی نداشت . من که به بدبختی ایرانیان معتقد نیستم اما اگر هم حرف شما رو بپذیریم وجود افراد خود تحقیر و کم مایه و غرب پرستی چون شما باعث بدبختی هست شما که حتی قدرت و شعور تفکیک مسائل رو نداری

  • مریم شهریور ۸, ۱۴۰۲

    با سلام اول جواب این آقای خود تحقیر و ضعیف نفسی رو بدم که بجای اینکه همه مسائل رو به هم ربط بده و پاچه خواری غربی ها رو بکنه کمی هم مثبت اندیش باشه و دوم اینکه اگه به اراجیف …هایی مثل شما توجه کنیم تا حالا هیچ بودیم،ما ایران را با دستهای خالی به اینجا رسوندیم الان که تو دنیا سروصدایی داریم برای خودمون.