ماجرای رأی محمدرضا عارف به اخراج استاد دانشگاه شریف چیست؟

ماجرای رأی محمدرضا عارف به اخراج استاد دانشگاه شریف چیست؟

در ادامه ی موج بحث برانگیز اخراج اساتید از دانشگاه های کشور، دکتر علی شریفی زارچی، استاد رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف نیز روز گذشته از اخراج خود خبر داد. اما این خبر زمانی جنجالی تر شد که روزنامه ی دانشگاه شریف به نقل از یکی از مسئولان این دانشگاه مدعی شد محمدرضا عارف، چهره ی مشهور اصلاح طلب که از اعضای هیئت اجرایی جذب دانشگاه شریف نیز هست، در میان رأی‌ دهندگان به اخراج شریفی زارچی بوده.

علی شریفی زارچی، استاد دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف، هفته ی گذشته در توییتی جنجالی مدعی اقدام مخفیانه ی دولت ابراهیم رئیسی برای جذب ۱۵ هزار عضو هیأت علمی همسو به صورت سهمیه‌ ای در دانشگاه‌ های کشور شده بود. او با «فاجعه» خواندن این تصمیم، سکوت جامعه ی علمی در برابر آن را «خیانت به ایران» عنوان کرده بود.

عارف دانشگاه شریف

در حالی که در روزهای گذشته خبرهای متعددی از اخراج اساتید دانشگاه های مختلف کشور به گوش می رسید، شریفی زارچی نیز دیروز در توییتر خود خبر اخراجش از دانشگاه شریف را اعلام کرد.

عارف دانشگاه شریف

پس از آن روزنامه ی دانشگاه شریف در خبری در توضیح علت اخراج علی شریفی زارچی، به نقل از سعید بهزادی‌ پور، دبیر هیئت اجرایی جذب اساتید دانشگاه شریف مدعی شد علی شریفی زارچی استادیار پیمانی این دانشگاه بوده و بعد از به پایان رسیدن مهلت ۵ ساله ی قرارداد پیمانی این استاد در بهمن‌ ماه ۱۴۰۰، با وجود دعوت مکرر دانشگاه از وی برای تمدید عضویت پیمانی خود، اقدامی از سوی شریفی زارچی صورت نگرفته بود و در نهایت هیأت اجرایی جذب دانشگاه رأی به پایان همکاری وی داده بود. نام محمدرضا عارف، چهره ی مشهور اطلاح طلب نیز در میان اعضای این هیأت به چشم می خورد.

این ادعای روزنامه شریف اما با تکذیب علی شریفی زارچی مواجه شد. او روز گذشته با انتشار سندی در توییترش اظهار کرد که برخلاف ادعای دانشگاه شریف مبنی بر عدم اقدام او برای تمدید عضویت پیمانی خود، در همان سال ۱۴۰۰ درخواست‌ خود را ثبت کرده بود.

عارف دانشگاه شریف

عارف دانشگاه شریف

علاوه بر این، ادعای روزنامه شریف درباره ی رأی محمدرضا عارف به اخراج علی شریفی زارچی با واکنش مشاور این چهره ی اصلاح طلب نیز مواجه شد.

علیرضا خامسیان، مشاور محمدرضا عارف در گفتگویی با وبسایت «خبرآنلاین» ادعای دانشگاه شریف را رد کرد و گفت: برخلاف جوسازی برخی رسانه‌ها در ارتباط با حضور دکتر عارف در ترکیب هیات جذب که نیت خوانی ناصواب کردند باید اعلام کنم به دلیل روش و منش دکتر عارف رای ایشان بر ماندگاری آقای دکتر شریفی زارچی و جلوگیری از عدم تمدید قرار داد ایشان بود که در فرصت مقرر بتوانند فرم‌های تبدیل وضعیت را تکمیل کنند که متأسفانه تنها رای دکتر عارف برای حضور دکتر شریفی زارچی در مقام استادی دانشگاه کافی نبود.

عارف دانشگاه شریف

سریال اخراج اساتید دانشگاه های کشور در دولت ابراهیم رئیسی، که از سال ۱۴۰۰ با اخراج بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه دانشگاه آزاد، محمد فاضلی استاد جامعه‌ شناسی دانشگاه شهید بهشتی و آرش اباذری استاد فلسفه دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد، از سال گذشته به دنبال ناآرامی های رخ داده در کشور و به ویژه در هفته های گذشته سرعت بیشتری به خود گرفته است، موضوعی که انتقادات زیادی را به دنبال داشته است. اغلب اساتید اخراج شده از رشته های علوم انسانی هستند.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت حسن روحانی در توییتی در واکنش به اخراج سریالی اساتید نوشت:

لیستی از اسامی ۵۸ استاد دانشگاه منتشر شده که گفته می شود در دولت سیزدهم‌ اخراج یا تعلیق شده اند!

شما را به خدا انتقام ناکارآمدی و عدم موفقیت خودتان را از دانشگاه نگیرید!

برای رشد و اعتلای ایران به دانشگاه تراز جهانی نیازمندیم!

این نحوه برخورد با دانشگاهیان در تاریخ بی سابقه است!

عارف دانشگاه شریف

همچنین محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی نیز در واکنش به این اتفاق در کانال تلگرام خود نوشت:

این دلایل اداری ادعا شده، تنها برای قطع همکاری با اساتید منتقد دولت در دانشگاه‌ها کاربرد دارد یا برای همه اساتید فراگیر است؟

امید است که رییس جمهور محترم در این قضایای اخیر مرتبط با اساتید دانشگاه‌ها شخصا ورود نمایند و از تحدید محتمل گفتمان انتقادی در دانشگاه‌ها که متوقف‌کننده‌ی رشد و پیشرفت کشور است، جلوگیری نمایند.

عارف دانشگاه شریف

علاوه بر این، در فضای مجازی اخباری مبنی بر استخدام ناگهانی امیرحسین ثابتی، مجری جنجالی شبکه افق در دانشگاه شریف برای تدریس درس «انقلاب اسلامی ایران» در ترم جدید این دانشگاه منتشر شده است.

سریال اخراج اساتید دانشگاه های کشور در حالی است که تیر ماه امسال روزنامه فرهیختگان در گزارشی از سقوط چشمگیر دانشگاه های معتبر ایرانی در رتبه بندی های کیفی بین المللی خبر داده بود.

این روزنامه نوشته بود:

رتبه‌بندی لایدن، دانشگاه‌های دنیا را در ۴ شاخص مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی مورد بررسی قرار می‌دهد که هر کدام از آنها خود دارای شاخص‌های متفاوتی هستند.

رتبه جهانی مرجعیت علمی ۱۰ دانشگاه مهم کشور نسبت به سال گذشته میلادی:

دانشگاه صنعتی شریف سقوط ۳۹ پله‌ای

دانشگاه تهران سقوط ۹ پله‌ای

دانشگاه تربیت مدرس سقوط ۵ پله‌ای

دانشگاه امیرکبیر سقوط ۳۵ پله‌ای

دانشگاه علم و صنعت ایران سقوط ۳ پله‌ای

دانشگاه فردوسی مشهد سقوط ۲۱ پله‌ای

بدون نظر

ورود